Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:11:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Mijn-bouw Indonesie door Wim1969
Vandaag om 21:22:04
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
  

Auteur Topic: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc  (gelezen 37534 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #60 Gepost op: 19 February 2015, 17:28:44 »
Mijn eerste 2200 is ook gearriveerd :)

Ik heb vandaag de 2216, met NS vignet maar zonder zwaailampen, ontvangen.
De kleuren zijn wat mij betreft goed getroffen, ik vergelijk het met de 2275 die we in Amersfoort hebben staan.
Het linker zijraam is inderdaad een misser, erg jammer.

Verder mist op achterste draaistel links de ATB asgever en zijn er geen ATB spoelen (spoorstaafruimers ontbreken trouwens geheel), wat inzet periode beperkt tot 1972

Huifindeling is 100% , op de site van Nico Spilt staat een mooi foto van de 2216 in bruin uit 1969
Verder is zoals gezegd de verhouding bij de brandstoftank net niet correct, de tank zelf had wat verder naar boven moeten doorlopen, de ruimte tussen tank en frame wat minder. Afstand tank tot bovenkant spoorstaaf oogt wel correct (dat is in het echt ook maar heel weinig)

Qua afwerking, mijn hekwerk is over het algemeen wel strak, alleen een cabinehandgreep is licht scheef maar dat is eenvoudig te herstellen (ik gok met inpakken net niet goed gegaan, daar zit geen bescherming itt de zijrails langs de huif) Verder is bij mijn exemplaar op beide koppen de snor strak en als ik het met foto materiaal vergelijk qua vorm ook correct.

Kortom ik ben er tevreden mee :) Helaas nog even geen mogelijkheden om het ding te laten rijden...
Oh en ik moet nog wat verzinnen om een stam Plan E's aan te koppelen :D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #61 Gepost op: 19 February 2015, 19:31:36 »
Maar ik doel eigenlijk op de positie van het raam van het machinistenhuis aan de kant zonder het deurtje. De positie is gelijk gebleven als het raam nabij het deurtje. :o
Dat is absoluut foutief! Het raam moet meer naar het midden gepositioneerd worden. Eerder naar de kopse kant toe.

Ik heb hier materieeltekeningen van de 2200, die aan deze zijde weergegeven wordt. Hierbij is het cabineraam op dezelfde positie als op het Philotrain-model ingetekend. Ik denk dat daar de fout is gemaakt.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #62 Gepost op: 21 February 2015, 13:08:12 »
Dus dan is men alleen uitgegaan van maattekeningen, en niet ook van foto's en bevindingen van kenners? Dan was dit toch direct opgevallen zou je zeggen.
Dat had ik Piko nog wel vergeven, maar Philotrain? Voor dat bedrag mag je toch wel een model wat de perfectie nadert verwachten.
Grtz!
Tedo

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #63 Gepost op: 21 February 2015, 20:18:10 »
Onvoorstelbaar.
Blijkbaar hebben ze wel foto's in handen gehad. Op Philotrain's website bij de 2200 staat te lezen:
"Alle locomotiefnummers zijn zorgvuldig uitgezocht aan de hand van fotomateriaal. Wensnummers kunnen wij niet honoreren, te meer omdat 15 verschillende uitvoeringen van één model al onoverzichtelijk genoeg zijn!"

Maar misschien waren er op die foto's alleen nummers zichtbaar en het bovenliggende linkerzijraam niet  ;D
Mooi de ontwikkelingen bij Roco afwachten lijkt me een goedkopere optie.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #64 Gepost op: 17 March 2015, 14:39:02 »
Een paar plaatjes van de nieuwste Philotrain NS 2200. Ik heb gekozen voor de NS2297.

Rechter zijaanzicht:


Linker zijaanzicht:


Twee naast elkaar; links de Philo, rechts de Roco:


Front aanzicht:


Detailopname van het draaistel (en ja, ik had even de stofjes moeten wegblazen  ;D)


Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #65 Gepost op: 17 March 2015, 15:26:39 »
Zijn die biezen nou wit ?? :o :o

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #66 Gepost op: 17 March 2015, 15:39:14 »
Heb je ook een foto van de cabinezijde vol op de snoet?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #67 Gepost op: 17 March 2015, 16:09:58 »
@Karst,
Als je in werkelijkheid de biezen bekijkt, zijn ze niet echt wit, maar het zal wel een zandkleurige bies moeten zijn, maar dan hebben ze wel verf gebruikt van zand dat al heeeeel lang in de zon heeft gelegen en aardig verbleekt is.

@Niels,
De andere foto's zijn even buiten bij buitenlicht gemaakt, de eerdere foto:


was echter een beetje donker, maar ik heb nu een paar nieuwe gemaakt. Dit wat je wil?


Hier samen met de (nieuwere) Roco:


De laatste foto's zijn bij kunstlicht (gloeilamp) gemaakt.

M.vr.gr.
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #68 Gepost op: 17 March 2015, 16:36:20 »
 (y)
Ook bedankt voor de vergelijking met Roco :)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #69 Gepost op: 17 March 2015, 17:00:45 »
De Philotrain versie heeft ook geen luikjes tussen de lage seinen. Op foto's kan je zien dat er luikjes zitten. De Roco versie heeft die wel, een beetje te grof waarschijnlijk. Is dit ook een misser?

Het zandgeel is te licht, best wel jammer, de totale indruk wordt er door aangetast.

Groeten,
Lolke

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #70 Gepost op: 17 March 2015, 18:23:14 »

De luikjes zijn pas later aangebracht, die zaten er niet af fabriek al in. Ik heb even de documentatie niet bij de hand om het jaartal van die Cw op te zoeken...
« Laatst bewerkt op: 17 March 2015, 20:40:18 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #71 Gepost op: 17 March 2015, 18:59:09 »
1959 lees ik op bladzijde 82 van het naslagwerk van Sicco en Davy. In dat jaar verscheen ook de demper.
« Laatst bewerkt op: 17 March 2015, 19:03:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #72 Gepost op: 17 March 2015, 20:10:48 »
Dus met demper ook luikjes ;D

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #73 Gepost op: 17 March 2015, 20:32:28 »

Detailopname van het draaistel (en ja, ik had even de stofjes moeten wegblazen  ;D)



Hallo

Hoewel ik geen verstand heb van de 2200 lijkt het me hier toch alsof de remsschoenophanging aan de verkeerde kant aan het draaistel gesoldeerd is.
De blokken zitten wel heel erg ver bij de wielen vandaan.

Bart

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #74 Gepost op: 17 March 2015, 21:00:28 »
Kijk en vergelijk:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164522
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164523

Net als bij ander materieel uit die tijd zit de ophanging aan de "buitenzijde" van het draaistel.
Het lijkt er vooral op dat het draaistel veel te lang is uitgevoerd, waardoor de remblokken dus inderdaad te ver van de wielen staan.