Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 14:58:11
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 14:51:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Dat overkomt mij niet. door hervé
Vandaag om 14:39:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11

Poll

Moet er een koploper met werkende doorloopkop in musea te zien zijn?

Nee, denk aan de toekomst, na die revisie zijn ze veel mooier
5 (5%)
Nee, Weg ermee! (Lelijk!)
3 (3%)
Ja, Lijkt me leuk
40 (40%)
JA! Dat moet!
52 (52%)

Totaal aantal stemmen: 93

Poll gesloten: 04 May 2007, 15:30:19

Auteur Topic: Koplopers in musea?  (gelezen 21776 keer)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #45 Gepost op: 16 March 2007, 12:58:25 »
Klopt Dennis, dat bedoel ik dan ook met blaten  ;)

Dennis.

• Offline Offline
    • De Hoekselijn
« Reactie #46 Gepost op: 16 March 2007, 13:06:10 »
Bovendien waren de cabines van de oude serie koplopers levensgevaarlijk voor het personeel, je zat praktisch naast de trap. Hoe vaak er geen collega's naar beneden zijn gevallen, die trappen waren echt levensgevaarlijk die mis ik echt niet.

stig

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 16 March 2007, 13:58:38 »
Ik snap niet dat je de NS dan fantasieloosheid kan verwijten, als je als Zwitsers of Zweeds bedrijf al bijna 50 jaar niets beters weet te bedenken dan oud matrieel op te knappen.

Beetje flauwe en ongefundeerde opmerking, maar dat weet je zelf ook wel. En ja, zij nemen misschien graag de moeite oud spul op te knappen dan weg te gooien, maar ga je mond spoelen als je blijft beweren dat zij niet met nieuw uiterst modern materieel aan zijn komen zetten. Mag ik je er nog even fijntjes aan herinneren dat zij teminste nog een fatsoenlijke locomotieven fabriek hebben? Daar is in Nederland al lang geen plaats meer voor...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Spoor N
« Reactie #48 Gepost op: 16 March 2007, 14:30:12 »
ICM-0 is het zelfde verhaal als de Railhoppers. Alleen hebben deze het wat langer volgehouden.

2600 (beelen) zelfde verhaal.
Grote Sik ook (toch?)
2800 (kreupele marie)
Plan N (toch? :P)
Edit: Plan TT 501 ook nog.

Allemaal mislukkingen zegmaar :P
Lekkere vergelijking, de Beelen hadden een niet geheel volmaakt ontwerp en zijn daarom na 6 jaar buiten dienst gegaan. De Grote Sikken reden nog zo'n 15 jaar rond, de 2801 was een protoloc, ook met zijn mankementen en van seriebow is het eigenlijk nooit gekomen. Plan N reed toch zo'n 30 jaar rond en de 501 was het protostel voor de rest van zijn serie en nog 246 stuks plan V. Dat ze nou niet bewaart zijn wil nog niet zeggen dat het allemaal mislukkingen zijn.

Over mat '46: Die stellen zouden nu 60 jaar oud zijn terwijl er al van Plan V/T wordt gezegd dat ze met 40 jaar al te oud zijn. Nu er nog mee rijden zou gewoon onzin zijn.

En over het topic: over zo'n 20 jaar zullen er vast wel een of twee Koplopers bewaard blijven, die dan in originele staat zullen worden teruggebracht (of niet, als er niet genoeg geld is). :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #49 Gepost op: 16 March 2007, 14:44:03 »
de Beelen hadden een niet geheel volmaakt ontwerp

Understatement van het jaar  ;D ;D

eelco

MR

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 16 March 2007, 15:14:55 »
Ach,

Ik begrijp Stijn wel. Die doorloopkoppen hadden wel iets.  De treinen bestaande uit koplopers waren de enige in Nederland waar je tijdens de rit van de ene in het andere treinstel kon komen en het interieur van de doorloopkop had wel iets van een ruimteschip in een SF-film. En dat kan dus niet meer. De doorloopkopinstallaties belanden op de schroothoop en wanneer over XX-jaar een museum een dergelijk treinstel bemachtigd dan kan hij er niet meer ingebouwd worden omdat ze allemaal gesloopt zijn. En nu kan zou dat nog voorkomen kunnen worden. En wie denkt er eens mee. Hoe kunnen we twee doorloopkop installaties bewaren voor het nageslacht? Dat nageslacht is u er misschien straks intens dankbaar voor. Dus eeuwige roem! En nu is de tijd daar!  ;D

Van de railhoppers wordt ook een kop bewaard. Kunnen er ook geen twee koppen van gesloopte koplopers bewaard worden en ergens opgesteld worden waar het publiek er voor twintig eurocent weer eens van de ene kop naar de andere kop kan lopen. En wanneer de tijd daar is, kan de installatie weer in de twee te bewaren museumstellen gebouwd gaan worden! 

Groeten,

Marco

henk

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 16 March 2007, 15:22:37 »
Klopt, maar ICM-0 was qua indeling totaal anders dan de rest van de serie. Dus waarom een kop die 14x voor kwam? Je kunt beter wachten totdat de rest van de serie er uit gaat, en dan een kop nemen die zeg 300x voor kwam. Het moet wel representatief voor het grootste deel van de serie zijn!

Omdat die doorloopkoppen binnenkort 300 keer eruit worden gesloopt. Voor mijn part bewaren ze voorlopig alleen een paar keer de doorloopconstructie. Zal wel moeten als er zelfs maar vaag het plan zou bestaan om te zijner tijd een Koploper in oorspronkelijke staat te herstellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

• Online Online
  • Spoor N
« Reactie #52 Gepost op: 16 March 2007, 15:30:26 »
Understatement van het jaar  ;D ;D

eelco
Nou ja, de motor was niet helemaal een goede keus maar de draaistellen en de bak was op zich niks mis mee ;D

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #53 Gepost op: 16 March 2007, 16:31:58 »
Ooit heb ik nog eens een mail gestuurd naar de oud conservator van het NSM(Lex v. Marion of zo).
Deze vertelde dat er alleen een tussenbak van de eerste serie naar het museum zo gaan en er zou pas 1 in het museum terecht komen als hun einde diensttijd nadert bij de NSR. Dus ik neem aan dat dat er voorlopig nog niet in zit!! Zelf zou ik het geweldig vinden dat er 1 in de collectie (rijdend en wel) werd opgenomen.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Felix

• Offline Offline
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
« Reactie #54 Gepost op: 16 March 2007, 16:44:22 »
Lekkere vergelijking, de Beelen had...    ...genoeg geld is). :)
Ok het zijn dan wel niet allemaal prototypes, maar ze hebben het allen (behalve Plan N dan) niet lang volgehouden. En ze zijn niet bewaard gebleven. Ik denk niet dat er in de toekomst nog wat over zal zijn van die ICM-0 stellen (behalve die tussenbak dan). Daar komt het wel weer enig sinds overeen met elkaar ;)

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 16 March 2007, 16:54:25 »
Ooit heb ik nog eens een mail gestuurd naar de oud conservator van het NSM(Lex v. Marion of zo).
Deze vertelde dat er alleen een tussenbak van de eerste serie naar het museum zo gaan en er zou pas 1 in het museum terecht komen als hun einde diensttijd nadert bij de NSR. Dus ik neem aan dat dat er voorlopig nog niet in zit!! Zelf zou ik het geweldig vinden dat er 1 in de collectie (rijdend en wel) werd opgenomen.
Greetz:Menno
Dat 'of zo' mag je weg laten. Ik ga er in ieder geval van uit dat er een ICM uit de 4000-serie bewaard blijft, alleen is dat over zeg 20 jaar. Of deze rijdend en wel blijft is nu nog lang niet te zeggen. Zeker niet met alleen maar stuurlui aan wal zoals hierzo... Of zijn er hier nog meer die werkzaam zijn bij een museumorganistie? Ik vraag het mij af, aangezien er hier wel heel makkelijk gesproken wordt over "ff een railhoppertje en een ICM-0 bewaren".....
mvg,
Robin

Rick

• Online Online
  • Spoor N
« Reactie #56 Gepost op: 16 March 2007, 17:23:18 »
@Felix: De 501 reed nog zo'n 40 jaar en de grote Sikken ook nog zo'n 15 jaar. Dat lijkt me toch wel redelijk. ;) En niet alle protoypes hoeven bewaard te worden, aan het seriemodel heb je meer.

Dennis.

• Offline Offline
    • De Hoekselijn
« Reactie #57 Gepost op: 16 March 2007, 18:04:34 »
@Stig

Ik wil niet beweren dat ze in zwitserland geen modern martrieel hebben, ik wilde alleen duidelijk maken dat het niet altijd de moeite loont om oud marieel oneindig op te blijven knappen. En omdat de NS dat niet doet werd ze fantasieloosheid verweten, wat volgens mij niet echt gegrond is. Vaak (ook in zwitserland) is het gewoon veel efficienter nieuw matrieel te ontwikkelen. Na zon dertig jaar zijn er inmiddels zoveel nieuwe technieken op de markt dat het gewoon veel beter is nieuw matrieel te laten bouwen dan oud matrieel op te knappen. Ik denk (de hobbyisten uitgezonderd) dat er weinig mensen nog op een gemoderniseerde mat'46 of '54 zitten te wachten. Je moet wel een beetje met de tijd mee blijven gaan.

Dus helaas ga ik m'n mond niet spoelen ;)

Gr Dennis

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #58 Gepost op: 16 March 2007, 19:44:34 »
Als nou al die mensen die zo graag een ICM willen bewaren zich eens gingen verenigen(vereniging oprichten) in de stichting "DE KOPLOPER"
Dan zien ze dan wel wat het kost om zo'n ding te bewaren/exploitern.
Misschien dat de liefde dan toch iets bekoelt.
Je kan van NSR of welk commercieel bedrij dan ook niet gaan verwachten dat ze alles gaan bewaren tegen hoge kosten. :(
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

stig

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 16 March 2007, 20:32:20 »
@Stig
Gr Dennis

Okay, duidelijk!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)