Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 23:25:43
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
Vandaag om 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
Vandaag om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
Vandaag om 21:11:18
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56

Poll

Moet er een koploper met werkende doorloopkop in musea te zien zijn?

Nee, denk aan de toekomst, na die revisie zijn ze veel mooier
5 (5%)
Nee, Weg ermee! (Lelijk!)
3 (3%)
Ja, Lijkt me leuk
40 (40%)
JA! Dat moet!
52 (52%)

Totaal aantal stemmen: 93

Poll gesloten: 04 May 2007, 15:30:19

  

Auteur Topic: Koplopers in musea?  (gelezen 21811 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #30 Gepost op: 16 March 2007, 01:12:18 »
Dit soort topics krijg ik altijd rillingen van omdat er altijd maar weinig reactie's met enige vorm van realiteit op volgen...  :(

Een trein is bedoeld om reizigers te vervoeren.
Zo'n ding is aangeschaft om dat [bv] 30 jaar te doen,
dan ga je niet na 15 jaar zo'n ding in een museum zetten.

Dat is je reinste kapitaal vernietiging en daarnaast heeft zo'n stel dan totaal nog geen museale waarde omdat ze gewoon nog rondrijden.
De normale museumbezoeker zal zo'n ding echt niet intressant vinden als met zo'n zelfde trein naar datzelfde museum toegereisd is.

Het idee om twee ICM's te bewaren, en dan wat iemand opperde zelfs een 3 en een 4tje is een hardstikke leuk idee, maar zal nooit gebeuren vermoed ik.
Enig idee wat voor ruimte dat inneemt ?
er is geen museum die daar de ruimte voor heeft.
De meeste musea zijn al blij dat ze hun huidige materieel park kwijt kunnen, laat twee van die lange krengen...   :-|
[En dan nog onderhoud en andere kosten daar gelaten.]
Als je goed leest gaat het ons ook meer om de wijze waarop het spoorweg museum opereerd, en niet zozeer over wanneer de koploper er uit gaat.  ;)
Wat wou je daarmee zeggen?
Je impliceert dat het NSM niks wil bewaren lijkt het,
ik denk echter dat het NSM mischien weleens veel meer dingen achter de schermen doet, dan jij ooit zal weten....

Dit soort topics zijn hardstikke leuk, allerlei bedenksels dat we alles maar moeten bewaren maar denk er nu eens met je volle verstand over na...

Dan kun je je bedenken dat elke meter trein die je ookmaar bewaard het nodig aan kosten meebrengt, de nodige ruimte inneemt en een bult papierwerk meebrengt. Weeg dat dan op tegen het algemeen museale belang en dan kun je mischien weleens bedenken waarom sommige materieelsoorten niet bwaard worden, en andere juist wel...

Moraal: Geld kom niet uit de lucht vallen, een trein bewaren is véél meer dan er alleen maar mee rondrijden, neemt altijd ruimte in die je eigenlijk nieteens hebt en vaak doen museumstichtingen meer dan je op het eerste oog kunt zien, afwachten is een schone zaak...  :D
« Laatst bewerkt op: 16 March 2007, 01:15:41 door Thom »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #31 Gepost op: 16 March 2007, 03:45:54 »
En zo is't maar net...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #32 Gepost op: 16 March 2007, 08:54:08 »
Die doorloopkoppen horen zonder meer tot een NS-tijdsbeeld. NS was er aanvankelijk ook maar wat trots op. Waarom niet voorlopig twee van die koppen van ICM 0 bewaren? Lijkt me nog een aardige attractie in het museum.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3367
    • nederlof.net
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #33 Gepost op: 16 March 2007, 10:04:04 »
Henk: Precies!
De eerste serie (ICM 0?) is zelfs al (deels?) gesloopt. Daar hadden best een paar koppen van bewaard kunnen blijven.
Zoals ik al schreef: niet de hele kopbak maar alleen het deel tot en met de deuren ofzo. En Thom: dat lijkt me best realistisch!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #34 Gepost op: 16 March 2007, 10:07:13 »
Volgens mij is de 4001 de enigste ICM-0 die er nog is.

Cedesign

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • allesopschaal
    • dioramix models
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #35 Gepost op: 16 March 2007, 11:00:43 »
De spoorwegen zitten toch nog steeds met materieeltekorten? Ik snap niet dat
deze redelijk moderne stellen gesloopt moeten worden. Als je het met Zwitserland vergelijkt dan zouden we nog steeds met mat 46 en 54 kunnen rijden. Uitgerust
met laptops en internet net als in Zweden. Fantasielose figuren bij de NS.
cevanha

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #36 Gepost op: 16 March 2007, 11:05:57 »
ICM-0 is het zelfde verhaal als de Railhoppers. Alleen hebben deze het wat langer volgehouden.

2600 (beelen) zelfde verhaal.
Grote Sik ook (toch?)
2800 (kreupele marie)
Plan N (toch? :P)
Edit: Plan TT 501 ook nog.

Allemaal mislukkingen zegmaar :P
« Laatst bewerkt op: 16 March 2007, 11:51:52 door Felix »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #37 Gepost op: 16 March 2007, 11:07:08 »
Jongens,

Voordat we weer lekker af gaan geven op de NS, blaat (ja ik werk nu elke dag met Floris he, krijg je dat) dan niet te hard over dingen waar je totaal geen verstand van hebt, of verdiep je erin.

Verdiep je nu eens in het feit dat de eerste serie koplopers zijn gesloopt, en je kijkt er heel anders tegenaan.

Bedrijven leven niet van fantasie, maar keihard van geld.

« Laatst bewerkt op: 16 March 2007, 11:11:25 door Chris van Diesen »

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #38 Gepost op: 16 March 2007, 11:10:29 »
Volgens mij is de 4001 de enigste ICM-0 die er nog is.
Nee, dat is niet waar. In ieder geval bestaat ook de 4005 nog (Amf) en de 4004 was ook nog ergens heen gebracht tbv oefeningen, maar of die nog bestaat weet ik niet.

Groet, Julius

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #39 Gepost op: 16 March 2007, 11:26:08 »
Oja, de 4004 wordt alleen gebruikt voor het oefenen van het evacueren van mensen... Niet voor brand, terrorisme etc.
Verdiep je nu eens in het feit dat de eerste serie koplopers zijn gesloopt, en je kijkt er heel anders tegenaan.

En dat is al een hele tijd geleden, Toen waren er nog geen materieeltekorten

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #40 Gepost op: 16 March 2007, 11:29:10 »
Die doorloopkoppen horen zonder meer tot een NS-tijdsbeeld. NS was er aanvankelijk ook maar wat trots op. Waarom niet voorlopig twee van die koppen van ICM 0 bewaren? Lijkt me nog een aardige attractie in het museum.

Klopt, maar ICM-0 was qua indeling totaal anders dan de rest van de serie. Dus waarom een kop die 14x voor kwam? Je kunt beter wachten totdat de rest van de serie er uit gaat, en dan een kop nemen die zeg 300x voor kwam. Het moet wel representatief voor het grootste deel van de serie zijn!

Er wordt gerust wel over nagedacht binnen spoorwegmusea, al suggereerd het overgrote deel van de hobbyisten hier (helaas!) anders. Was het museum-gebeueren maar zo makkelijk!

mvg,
Robin

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #41 Gepost op: 16 March 2007, 12:15:37 »

En dat is al een hele tijd geleden, Toen waren er nog geen materieeltekorten

Ja, wat moet ik met deze opmerking ?

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #42 Gepost op: 16 March 2007, 12:22:23 »
t.o.v. Cedesign

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #43 Gepost op: 16 March 2007, 12:22:58 »
Aha.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #44 Gepost op: 16 March 2007, 12:40:43 »
De spoorwegen zitten toch nog steeds met materieeltekorten? Ik snap niet dat
deze redelijk moderne stellen gesloopt moeten worden. Als je het met Zwitserland vergelijkt dan zouden we nog steeds met mat 46 en 54 kunnen rijden. Uitgerust
met laptops en internet net als in Zweden. Fantasielose figuren bij de NS.

Ik snap niet dat je de NS dan fantasieloosheid kan verwijten, als je als Zwitsers of Zweeds bedrijf al bijna 50 jaar niets beters weet te bedenken dan oud matrieel op te knappen.
En de spoorwegen zitten nu wel met matrieel tekorten, maar op het moment dat de ICM-0 buitendienst gesteld werd juist niet, je gaat niet als bedrijf matrieel jaren bewaren voor het geval er eventueel een matrieeltekort komt.

Gr Dennis