Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Kibri station CALW ingekort als NS station door Ronald Halma
Vandaag om 02:26:20
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
  

Auteur Topic: Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?  (gelezen 1187 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
« Gepost op: 19 September 2011, 09:00:45 »
De topicnaam is misschien een beetje verwarrend maar ik wist niet helemaal hoe ik het anders zou moeten omschrijven. Ik heb onder mijn wagonnen en rijtuigen, welke nog niet zijn voorzien van verlichting smd weerstandjes gelijmd over de isolatie van de wielen om bezetmelding te genereren.

Nu is mijn vraag, aan mensen die dit ook hebben gedaan, wat is beter op elk wielstel van een twee-assige wagon een weerstand of op 1 as en op elke as van een vier-assig rijtuig of alleen de voorste en achterste as.

Graag advies.

Groet

Rob Bogers
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2011, 09:13:52 »
Hoi Rob, ik ben uitgebreid hiermee bezig en heb ondervonden dat het beter is alle assen te doen.
Dit omdat er ook wel eens een as niet goed kontakt maakt, en zo neemt de andere het over.
Ik ga je nog meer verrassen: je zult de sluit wagens van de verlichte personen wagons ook de laatste assen op het draaistel moeten doen als je de methode volgt waarbij je per draaistel een een zijde ztroom afneemt. Dit omdat je een massa en een detectie deel hebt, en als je de pech hebt dat het detectie deel van de rail de kant heeft van het eerste draaistel, hiij de laatste, die dan de massa vormt, niet ziet.  ::)
Ook treinstellen als een plan v en sprinter hebben een speciale behandeling nodig: Deze treinstellen nemen of enkelzijdig of helemaal geen stroom af op de kopdraaistellen. Garantie voor slechte detectie dus helaas. Ervaring is een harde leermeester, zeker als je vlaflip nog steeds af en toe door het stootblok probeert te drukken. 8)
Succes, Hans

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2011, 09:31:48 »
@Hans, dat is wel een hele goede tip die je daar geeft als extra verrassing, daar heb ik nooit bij stil gestaan. Heel erg bedankt! (y) (y) (y)

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2011, 10:07:36 »
Tja, helaas, schade en schande heet dat geloof ik ;D.

PS Als je de methode gebruikt om per draaistel beide zijdes stroom af te nemen hoeft het niet. Dan ziet de detectie wel het de laatste bogie. EN het rijdt nog mooier ook, het knippert minder, en dus minder elco nodig in je wagon.  :D
« Laatst bewerkt op: 19 September 2011, 10:09:28 door Hans sprinter »

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2011, 10:55:13 »
Kijk eens aan, dat is waar ook, bedankt ook voor deze tip!  (y) (y) (y)

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2011, 11:22:57 »
Zelf heb ik per twee-assige wagen maximaal één wielstel met een weerstand en ik zet er ook gerust wagens tussen zonder een enkele weerstand. De terugmelders reageren met enige vertraging, zodat het niet heel vreselijk is als een wielstel eventjes geen contact maakt. Op mijn baan gaat het pas mis als er meer dan een halve meter tussen stroomtrekkende wielen zit. Het zou kunnen dat een en ander samen hangt met de manier waarop de baan is opgebouwd en de detectiepunten zijn geplaatst. Hier bijvoorbeeld volledige detectie hoewel ik niet onmiddelijk heb doordacht hoe dat verschil zou moeten uitmaken.

Het verhaal van de enkelzijdige stroomafname bij treinstellen en rijtuigen herken ik daarentegen heel goed.  ;D Mijn Sprinter mag maar op één manier op de rails staan in verband met de enkelzijdige stroomafname van het motordraaistel en heeft stroomafname op het andere kopdraaistel gekregen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2011, 11:34:08 »
Beide,
Ik heb de assen van het sprinter motordraaistel ook detecteerbaar gemaakt, en dus pendelt hij nu wel.  ;D
SMD weerstandjes, andere flenzen en Uhlenbrock weerstandslak does it! (y)
Greetz, Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2011, 11:38:06 »
Ja, bij het motordraaistel moeten dan in ieder geval de asb'tjes verdwijnen. Ondanks mijn asb-afkeer heb ik daar tot nut toe geen zin in gehad. Ik heb geen keerlussen op de baan dus het treinstel blijft altijd goed gepoold op de rails staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1955
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2011, 22:32:02 »
Hi All,

Ik volg Henk voor wat betreft de detectie in de assen. Elke tweeassige wagon krijgt een SMD op één van de assen, tenzij het om lange wagons gaat, dan krijgen beide assen een SMDtje. Bij rijtuigen op draaistellen krijgt elk draaistel een SMD, die ik in het algemeen insoldeer. Dit werkt bij mij (en Koploper) prima.
Qua stroomafname zet ik altijd zoveel mogelijk wielen in. Van mijn Lima Koploper, ook een beruchte stroomafnemer, heb ik alle assen van zowel de motorbak als de stuurstandbak stroomafnemend gemaakt. De Koploper rijdt nu als een trein. Ik ben ook bezig met een sprinter waar ik dat gedaan hebt. Die rijdt ook prima. Daarbij zitten overigens de antislipbandjes niet in de weg, omdat daarbij altijd nog op de velzen stroom wordt afgenomen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer