Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Exact-Train 2025
door
Falkenberg
Vandaag
om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
Vandaag
om 21:21:08
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 21:19:33
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
Vandaag
om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 20:56:29
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:54:52
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
Vandaag
om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:52:20
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
bask185
Vandaag
om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:35:49
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
Vandaag
om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag
door
Seinhuis
Vandaag
om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI
door
william_2
Vandaag
om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
Vandaag
om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
AB 7216
Vandaag
om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Lex-trein
Vandaag
om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:44:52
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:13:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding? (gelezen 1186 keer)
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
«
Gepost op:
19 September 2011, 09:00:45 »
De topicnaam is misschien een beetje verwarrend maar ik wist niet helemaal hoe ik het anders zou moeten omschrijven. Ik heb onder mijn wagonnen en rijtuigen, welke nog niet zijn voorzien van verlichting smd weerstandjes gelijmd over de isolatie van de wielen om bezetmelding te genereren.
Nu is mijn vraag, aan mensen die dit ook hebben gedaan, wat is beter op elk wielstel van een twee-assige wagon een weerstand of op 1 as en op elke as van een vier-assig rijtuig of alleen de voorste en achterste as.
Graag advies.
Groet
Rob Bogers
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1521
Vriend van vlaflip
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
«
Reactie #1 Gepost op:
19 September 2011, 09:13:52 »
Hoi Rob, ik ben uitgebreid hiermee bezig en heb ondervonden dat het beter is alle assen te doen.
Dit omdat er ook wel eens een as niet goed kontakt maakt, en zo neemt de andere het over.
Ik ga je nog meer verrassen: je zult de sluit wagens van de verlichte personen wagons ook de laatste assen op het draaistel moeten doen als je de methode volgt waarbij je per draaistel een een zijde ztroom afneemt. Dit omdat je een massa en een detectie deel hebt, en als je de pech hebt dat het detectie deel van de rail de kant heeft van het eerste draaistel, hiij de laatste, die dan de massa vormt, niet ziet.
Ook treinstellen als een plan v en sprinter hebben een speciale behandeling nodig: Deze treinstellen nemen of enkelzijdig of helemaal geen stroom af op de kopdraaistellen. Garantie voor slechte detectie dus helaas. Ervaring is een harde leermeester, zeker als je vlaflip nog steeds af en toe door het stootblok probeert te drukken.
Succes, Hans
Gelogd
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
«
Reactie #2 Gepost op:
19 September 2011, 09:31:48 »
@Hans, dat is wel een hele goede tip die je daar geeft als extra verrassing, daar heb ik nooit bij stil gestaan. Heel erg bedankt!
Rob
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1521
Vriend van vlaflip
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
«
Reactie #3 Gepost op:
19 September 2011, 10:07:36 »
Tja, helaas, schade en schande heet dat geloof ik
.
PS Als je de methode gebruikt om per draaistel beide zijdes stroom af te nemen hoeft het niet. Dan ziet de detectie wel het de laatste bogie. EN het rijdt nog mooier ook, het knippert minder, en dus minder elco nodig in je wagon.
«
Laatst bewerkt op: 19 September 2011, 10:09:28 door Hans sprinter
»
Gelogd
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
«
Reactie #4 Gepost op:
19 September 2011, 10:55:13 »
Kijk eens aan, dat is waar ook, bedankt ook voor deze tip!
Rob
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
henk
Offline
Berichten: 22557
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
«
Reactie #5 Gepost op:
19 September 2011, 11:22:57 »
Zelf heb ik per twee-assige wagen maximaal één wielstel met een weerstand en ik zet er ook gerust wagens tussen zonder een enkele weerstand. De terugmelders reageren met enige vertraging, zodat het niet heel vreselijk is als een wielstel eventjes geen contact maakt. Op mijn baan gaat het pas mis als er meer dan een halve meter tussen stroomtrekkende wielen zit. Het zou kunnen dat een en ander samen hangt met de manier waarop de baan is opgebouwd en de detectiepunten zijn geplaatst. Hier bijvoorbeeld volledige detectie hoewel ik niet onmiddelijk heb doordacht hoe dat verschil zou moeten uitmaken.
Het verhaal van de enkelzijdige stroomafname bij treinstellen en rijtuigen herken ik daarentegen heel goed.
Mijn Sprinter mag maar op één manier op de rails staan in verband met de enkelzijdige stroomafname van het motordraaistel en heeft stroomafname op het andere kopdraaistel gekregen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1521
Vriend van vlaflip
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
«
Reactie #6 Gepost op:
19 September 2011, 11:34:08 »
Beide,
Ik heb de assen van het sprinter motordraaistel ook detecteerbaar gemaakt, en dus pendelt hij nu wel.
SMD weerstandjes, andere flenzen en Uhlenbrock weerstandslak does it!
Greetz, Hans
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22557
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
«
Reactie #7 Gepost op:
19 September 2011, 11:38:06 »
Ja, bij het motordraaistel moeten dan in ieder geval de asb'tjes verdwijnen. Ondanks mijn asb-afkeer heb ik daar tot nut toe geen zin in gehad. Ik heb geen keerlussen op de baan dus het treinstel blijft altijd goed gepoold op de rails staan.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
phdirk
Offline
Berichten: 1955
Re:Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?
«
Reactie #8 Gepost op:
19 September 2011, 22:32:02 »
Hi All,
Ik volg Henk voor wat betreft de detectie in de assen. Elke tweeassige wagon krijgt een SMD op één van de assen, tenzij het om lange wagons gaat, dan krijgen beide assen een SMDtje. Bij rijtuigen op draaistellen krijgt elk draaistel een SMD, die ik in het algemeen insoldeer. Dit werkt bij mij (en Koploper) prima.
Qua stroomafname zet ik altijd zoveel mogelijk wielen in. Van mijn Lima Koploper, ook een beruchte stroomafnemer, heb ik alle assen van zowel de motorbak als de stuurstandbak stroomafnemend gemaakt. De Koploper rijdt nu als een trein. Ik ben ook bezig met een sprinter waar ik dat gedaan hebt. Die rijdt ook prima. Daarbij zitten overigens de antislipbandjes niet in de weg, omdat daarbij altijd nog op de velzen stroom wordt afgenomen.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Welke wielen geschikt maken voor bezetmelding?