Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Baanplan station aan kruisende lijnen  (gelezen 8757 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Baanplan station aan kruisende lijnen
« Gepost op: 13 September 2011, 11:35:05 »
Beste forumleden,

Zouden jullie eens commentaar willen geven en/of ideeën voor verbetering van dit sporenplan?

In mijn nog te maken baan wil ik graag een station maken waar 2 dubbelsporige lijnen elkaar kruisen: Noord-Zuid en Oost-West. Zie de aanduidingen links en rechts van het sporenplan.
Rechts komen de 4 sporen naast elkaar naar het station. Links verdwijnen ze direct in een achtergrond of iets dergelijks; daarom zijn daar geen wisselstraten gedacht.
Op de bovenste 2 sporen rijdt men van rechts naar links en op de onderste 2 sporen van links naar rechts.
In het station staan de rijrichtingen met pijlen ingetekend.
Treinen kunnen op 2 manieren van 4 naar 5, zodat er 2 treinen tegelijk het station uit kunnen richting Oost en Richting Noord.

.
(Plaatje is klikbaar.)

Het idee is een beetje afgekeken van station Weesp:
Tussen de sporen 1 en 2 en ook tussen 5 en 6 komen perrons. Reizigers uit Noord die naar West  willen, kunnen op hetzelfde perron overstappen; hetzelfde geldt voor reizigers uit Oost die naar zuid willen. Ook voor reizigers van West naar Noord en van Zuid naar Oost.

Treinen van Noord naar Zuid gebruiken spoor 1.
Treinen van Oost naar West gebruiken spoor 2
Spoor 3 is voor doorrijdende intercities van Oost naar West en ook voor goedertreinen Oost-West en Noord-zuid.
Spoor 4 is voor doorrijdende intercities van West naar Oost en ook voor goedertreinen West-Oost en zuid-Noord.
Op de Noord-Zuidlijn rijden geen doorrijdende intercities
Er zijn ook treinen uit Noord die in het station keren; die komen binnen op spoor 6 en vertrekken daar, terug naar Noord of naar Oost.
Treinen uit Oost die in het station keren, komen binnen op spoor 5 en vertrekken daar weer, terug naar Oost of naar Noord.
Uit de richtingen komen geen treinen die keren; ik vind het niet zo boeiend als een trein vanuit de achtergrond het station binnen komt en even later weer terug gaat, de achtergrond weer in.

Alvast dank voor jullie reacties.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2011, 12:26:30 »
Hoi Henk,

Je hebt de situatie die je wilt hebben wel goed uitgedacht.  (y) Maar je vraagt om reacties.   ;D

Hoe denk je erover om een trein uit Oost langs spoor 1 te laten binnenkomen, niet als normale dienstregeling zoals jij beschrijft maar meer om uitwijking  bij een vastlopende dienstregeling te bieden (ook voor enige afwisseling bij het rijden natuurlijk). zie rood.


en zit er geen dubbele wisselverbinding tussen 4 en 5? zie bruine rechthoek.

Plaatje voor uitleggen schets:
Jeroen

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2011, 12:41:42 »
Hoe denk je erover om een trein uit Oost langs spoor 1 te laten binnenkomen, niet als normale dienstregeling zoals jij beschrijft maar meer om uitwijking  bij een vastlopende dienstregeling te bieden (ook voor enige afwisseling bij het rijden natuurlijk). zie rood.

en zit er geen dubbele wisselverbinding tussen 4 en 5? zie bruine rechthoek.

Plaatje voor uitleggen schets:


Allereerst: dank je voor het meedenken en aanreiken.  :D  (y)

Dat binnenkomen op 1 kan natuurlijk ook en is idd leuk voor afwisseling en uitwijk. Maar dan kan ik (misschien beter?) net zo'n soort overloop te maken als tussen 4 en 5, jouw rechthoek, zie plaatje.
Die zitten er trouwens in om tegelijkertijd treinen te kunnen laten vertrekken van 6 en van 5.



Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 13 September 2011, 12:44:40 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Anoniem

  • Gast
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2011, 12:46:46 »
Maar als je dan zo'n trein uit Oost op spoor 1 hebt binnengenomen, waar moet-ie dan heen? Hij kan alleen naar Zuid, óf over het verkeerde (want aankomst-)spoor terug richting Oost of Noord.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2011, 13:19:07 »
Thanks, daar heb je idd een punt.

Anders toch overloopwissels maken links van het station?
Eventueel in het onzichtbare (nog te ontwerpen) deel van de baan?

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 14 September 2011, 09:01:10 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Anoniem

  • Gast
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2011, 13:25:14 »
Dat moet sowieso, wanneer je

Spoor 3 is voor (...) goedertreinen Oost-West en Noord-zuid.
Spoor 4 is voor (...) goedertreinen West-Oost en zuid-Noord.

wilt realiseren: dan zullen die goederentreinen ook via die sporen moeten kunnen rijden. Bovendien kunnen er ook goederentreinen Noord-West en Zuid-Oost en v.v. zijn, lijkt mij.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2011, 13:59:30 »

Anders toch overloopwissels maken links van het station?
Eventueel in het onzichtbare (nog te ontwerpen) deel van de baan?


Ben ik met Wesley eens, overloop wissels zijn wel handig.
Jeroen

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2011, 14:06:14 »
Hm, alweer een punt, waarvoor mijn  dank. :D

Ik dacht aanvankelijk om dat later uit te werken, bij de verdere planning van het deel links van het station, maar het lijkt me toch beter om dat al (veel) eerder te doen en het dan ook te posten.
Trouwens, als jullie daar ideeën voor hebben, ben ik daar ook benieuwd naar.

Wordt dus vervolgd. Maar vandaag nog ff niet door mij, helaas.


Mvg,

Henk

« Laatst bewerkt op: 13 September 2011, 14:08:51 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2011, 15:51:54 »
Ik heb nog wat bedacht mischien is dit wel wat.


Papierbouwer

Anoniem

  • Gast
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2011, 15:55:50 »
Twee dubbelsporige lijnen die samen drie sporen delen? Da's niet zo realistisch...

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2011, 16:38:07 »
Bovendien is het niet volgens mijn plan om een station te maken 4 perron- en 2 doorrijdsporen.

Toch nog ff tijd gevonden om wat te tekenen:



't Staat wel wat gek met naar en van Zuid omhoog, :-\ maar ik denk wel dat nu alle treinbewegingen mogelijk zijn.
Toch benieuwd naar jullie reacties.
Dat gebogen gedeelte links komt dan uit zicht te liggen.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Anoniem

  • Gast
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #11 Gepost op: 13 September 2011, 16:46:04 »
Dat klopt, zo zijn alle treinbewegingen mogelijk zo te zien. Enige puntje: voor goederentreinen zuid-noord ligt spoor 5 volledig "rechtdoor". In tegenstelling tot het vergelijkbare spoor 2 hoeft geen enkel afbuigend wissel te worden genomen. Dat maakt het een beetje gek om dan spoor 4 als doorrijdspoor te gebruiken, ook al ligt dat niet aan de perrons. Ik zou zeggen: ofwel doorrijden over spoor 5 (mag best, goederentreinen langs een perronspoor) ofwel spoor 5 "afbuigend" aanleggen :).

guest7823

  • Gast
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #12 Gepost op: 13 September 2011, 16:50:38 »
Ik krijg hier een beetje een "H.F. Enter gevoel" bij, maar goed .........

Wat je bij een kruisend station in de gaten moet houden is dat een dwars overstekende trein in deze configuratie ALLES blokkeert, dus je capaciteit ernstig verminderd. Het is niet voor niks dat een dergelijke oplossing bij het grootspoor bijna nergens meer wordt toegepast.

Kleine capaciteitbehoefte: enkelsporig en minder "oversteken van treinen"
Grote capaciteitbehoefte: dubbelsporig en dan met flyovers werken

Bij viersporigheid is dit een redelijke configuratie, maar voor een kruisingsstation ..........

In mijn ogen ziet dit er uit als "een beetje zwanger"  ???

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #13 Gepost op: 13 September 2011, 18:43:16 »
Hoi Henk,

Ik heb ook nog een reactie,
Als je links alle 4 sporen bij elkaar houdt, dus alle 4 bv. een tunnel in laat gaan, dan krijg je het idee dat al deze sporen 1 traject vormen.
Mijn idee is dan ook om de meest linkse banen direct een tunnel in te laten gaan en de 2 binnenste banen pas na de de bocht uit het zicht te halen.
Nu krijg je 2 duidelijke richtingen.
Het gevolg is wel dat je 'van zuid/van west' veranderd in 'van zuid naar zuid' en 'naar west/naar zuid' veranderd in 'van west/naar west'.
Hierdoor moet natuurlijk het rij patroon op het station, wat je nu hebt, ook aangepast worden.



gr Leo.
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Anoniem

  • Gast
Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
« Reactie #14 Gepost op: 13 September 2011, 18:56:13 »
Hierdoor moet natuurlijk het rij patroon op het station, wat je nu hebt, ook aangepast worden.

En het Godganse sporenplan ;D. Maar het kan wel, inderdaad :).