Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Project ICL  (gelezen 11416 keer)

jakop

  • Gast
BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Gepost op: 10 september 2011, 20:17:37 »
Omdat ik met het idee speelde om nog eens een ICL stam te gaan maken ben ik in april 2009 een dagje ICL wezen spotten in Amersfoort. ICL stammen pendelden destijds tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort waarbij ze in Amersfoort een behoorlijke poos bleven staan en mooi te fotograferen waren.


 


Nog voor Märklin met de ICL rijtuigen in die veel te dure set kwamen ben ik gaan zoeken naar geschikte rijtuigen om er “Nederlandse” ICL’s van te maken. Omdat ik qua rijtuigen 1:100 rijdt kwam ik bij Märklin uit; 4281 Interregio Aim 260, de 4282 interregio Bim 263 en de Inter City Avmz 111.2 Hieronder een afbeelding van een 4282.



Dit zijn niet exact de juiste rijtuigen, maar na wat vragen elders hier in een draadje bleken de bakken wel juist te zijn. Op zoek dus naar deze rijtuigen. Via Ebay werden er 6 rijruigen aangeschaft, in totaal 4 stuks 4282, één 4281 en één 4285. Één 4282 kon ik heel goedkoop scoren omdat er een breuk in de bodemplaat zat. Deze zou ik als eerste gaan proberen. Ik heb iets dergelijks nog nooit eerder gedaan en als het mocht mislukken is er geen duur rijtuig naar de haaien. Er bleken ook 3 treeplanken te missen… De breuk in de bodemplaat was ook erger dan gedacht, maar heel goed te repareren met Bison secondengel. Dit heeft ook een vullend vermogen, dus de bodemplaat was al snel weer als nieuw. Jammer van de treeplanken maar het wordt geen model voor de vitrine, als het goed gaat zal hij zijn rondjes op Station Waldijk gaan draaien.
De koersborden (maken deel uit van de kap) moeten er af worden geschuurd. Het was in april 2010 mooi weer, dus een leuk klusje in de zon.



Na een tijdje schuren ziet het er zo uit. Eerst heb ik rondom het koersbord met ordinair plakband  afgeplakt en dan voorzichtig schuren met korrel 150. Als je het plakband begint te raken overstappen op waterproof 800 en ik geloof dat ik zelfs nog 1200 gebruikt heb.



Toen de eerste al gespoten was ontdekte ik dat er behalve de koersborden ook de meegegoten handgrepen naast de deuren verwijdert moesten worden. Bij de eerste had ik die laten zitten. Ze zitten er nu nog op. Jammer, maar helaas, ze mogen nu blijven zitten.
Hieronder een andere 4282 waar ze wel weggeschuurd zijn, klaar voor de primer in de spuitcabine.



Bij de 4285 moest een weergave van een elektronisch koersbord ook worden weggemaakt. Eerst heb ik er een stukje styreen in gelijmd dat net iets te dik is. Daarna heb rondom afgeplakt en er een laagje plamuur overheen gedaan.



 

Daarna weer schuren, schuren, schuren….en dan spuiten. Hier heb ik niet zo veel foto’s van gemaakt. De rijtuigen hebben eerste een laag witte Tamiya primer gehad. Daaroverheen NS geel van KleinSpoor nr. 27. De blauwe band is Revell 51, niet omdat die zo precies NS blauw is, maar het dichtste bij het blauw van de Märklin koploper en de Rivarossi IRM zit, materieel dat samen met de ICL’s op mijn baan zal worden ingezet. Hieronder is een rijtuig net van z’n gele laag voorzien.



Spuiten doe ik (nog) met een Revell startsetje, wel met lucht uit een compressor en voor dit werk gaat dat nog redelijk (denk ik). Voor verdere projecten ga ik wel eens wat anders aanschaffen. Natuurlijk was ik bij de primer en gele laag vergeten de ramen van binnen dicht te plakken….al doende leert men en dus moest de binnenkant weer wit worden gemaakt.



Het dak en de bodemplaat zijn Hubrol 76 mat gespoten krijgen de glans van de transparante laag die over het hele rijtuig heen zit. De klassenummers en vishaken komen van KleinSpoor, de decals op de stelbalk zijn nergens te koop en heb ik dus zelf gemaakt. Het eerste rijtuig is nu klaar; de Bim





Morgen maar eens verder met de Bimz

« Laatst bewerkt op: 10 september 2011, 20:42:00 door Jakop de Bruin »

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2011, 20:33:35 »
Ik vind dat er best goed uitzien Jakop  (y). Hoe heb je de decals voor de stelbalk geprint? En nog een vraag, hoe heb je de raamframes geschilderd?

Groeten,
Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2011, 22:12:25 »
De decals heb ik in CAD getekend en geprint met een laserprinter. Het was wel lastig de juiste kleur blauw te vinden (varieert ook per printer) maar dat is redelijk gelukt denk ik.

De raamlijsten heb ik eerst geschuurd zodat het zilveren lijstje er af was en daarna met een fijn penseel geschilderd...een pokkewerk!  ::)
Ik wilde de kleur beslist hetzelfde hebben als de rest van het rijtuig en met een permanentsift lukt dat niet en vaak is het dan ook niet dekkend.

Groet,

Jakop

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2011, 22:29:38 »
 (y) Ziet er erg mooi uit  (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2011, 00:13:36 »
Mooi project Jakop. (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2011, 19:46:23 »
Inmiddels heeft het eerste rijtuig gezelschap gekregen van de Bimz 50 84 22-91 340-2



Zoals gezegd beschik ik niet over een printer die wit kan printen, het enige alternatief was wit decalpapier en de juiste kleur blauw zoeken. Dit is net niet helemaal gelukt. Van dicht bij zie je kleurverschil maar vanaf een ½ meter zie er niets van.



 Zo, nu weer verder aan de Bimdz, met fietsen!

EDIT; voorlopig kan ik de fietsen niet vinden....  :-\
« Laatst bewerkt op: 12 september 2011, 19:58:51 door Jakop de Bruin »

Gert1

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2011, 21:08:10 »
EDIT; voorlopig kan ik de fietsen niet vinden....  :-\

Brilletje lenen?   ;)

mvg,
Gert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2011, 21:25:48 »
De raamlijsten heb ik eerst geschuurd zodat het zilveren lijstje er af was en daarna met een fijn penseel geschilderd...een pokkewerk!  ::)
Ik wilde de kleur beslist hetzelfde hebben als de rest van het rijtuig en met een permanentsift lukt dat niet en vaak is het dan ook niet dekkend.

Dat schuren heb ik in het begin ook wel gedaan maar dat beviel mij absoluut niet (het resultaat).

Ik heb hier nog wel een verfstift liggen...  ;D

Overigens & overigens: leuk project en volgens mij erg prettig modelbouwwerk om te doen. Het resultaat mag er wezen!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2011, 21:39:31 »
Brilletje lenen?   ;)

Help liever zoeken...   ;D

Dat schuren heb ik in het begin ook wel gedaan maar dat beviel mij absoluut niet (het resultaat).

Ik heb hier nog wel een verfstift liggen...  ;D

De hechting van de verf was er beter door.....maar ik moet er eerlijk gezegt niet aan denken om ruim 110 buffetrijtuigen zo te behandelen  ::)
Die stift heb ik hier ook nog, maar de kleur week me te veel af. Ik heb de groene variant er van wel gebruikt voor de raamstijlen van m'n station in aanbouw, dat werkte perfect  (y)

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2011, 20:24:20 »
En toen waren het er drie....



De Bimdz 50 84 84 - 90 029-7 is zojuist geassembleerd. Alle 5 rijtuigen, de 6e laat ik origineel in de interregio kleuren, waren vorige zomer al gespoten en voorzien van de KleinSpoor transfers. Het project heeft de hele afgelopen winter stil gelegen en zo nu en dan was ik eens bezig met de opschriften van de stelbalk. Nu deze 2 weken terug geprint zijn is het één voor één deze aanbrengen, de bodemplaat in de blanke lak zetten en de dag er na assembleren.

De fietsen heb ik inmiddels gevonden en er staan er 2 in de Bimdz.



Al zie je daar niet zoveel van als de boel in elkaar zit door de donkere ruiten.

 

In werkelijkheid zag je ook niet al te veel door de ruiten (behalve de rode jas van de fotograaf)
Aan het verbreden van de deur heb ik me niet gewaagd, ik denk dat de pogingen daar toe meer waren opgevallen dan dat het gemis nu doet.

De volgende wordt de Aimz...
« Laatst bewerkt op: 15 september 2011, 10:15:50 door Jakop de Bruin »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2011, 08:51:32 »

leuk raadplaatje  ;)

Groet,
Michel

(al kan ik wel raden waar die genomen is dankzij de eerste post)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2011, 09:02:13 »


 




Hoi Jakop,

Leuk project en erg mooi uitgevoerd.
Wat mij opvalt is dat de opstap treden afwijken van het origineel.
Is dit bewust gedaan,of is dit een concessie?

Grtn,
Dennis


jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2011, 10:15:36 »
Dat is niet anders omdat het rijtuig zo door Märklin is gemaakt.
Ik heb de bovenkant van de trede wel geel gemaakt, maar het is natuurlijk niet juist.
Het eerste rijtuig heeft helemaal geen trapjes meer, misschien dat ik daar nog eens iets probeer wat meer in overeenstemming is met de werkelijkheid.

Wat mij bij deze foto's wel opviel is dat de KleinSpoor pictogrammen voor rolstoel en fietsen wel erg groot zijn in vergelijking met de (inmiddels verdwenen) werkelijkheid.

Groet,

Jakop

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2011, 13:34:27 »
Ik vind het wel meevallen. Daarnaast denk ik dat nog kleiner printen zo goed als onmogelijk is.

Ik weet daarnaast niet voor welke schaal de pictogrammen bedoeld zijn, maar ik kan me voorstellen dat de verhoudingen minder opvallen als ze op een 1:87 rijtuig aangebracht worden.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project ICL
« Reactie #14 Gepost op: 18 september 2011, 12:39:19 »
Gisteren de Aimz voorzien van decals en de bodemplaat in de blanke (matte) lak gezet. Vanmorgen het rijtuig weer in elkaar gezet.



Ter vergelijking de opschriften van de stelbalk bij het 1:1 exemplaar en het model;

   

   

Het mag duidelijk zijn dat mijn fotografische talenten zo goed als niet aanwezig zijn  :-\
Scherper krijg ik ze niet met mijn rits-rats-kraak
Alles staat er iig op en met een loep leesbaar ook nog