Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
13 August 2025, 15:23:07

Auteur Topic: digitale beginneling  (gelezen 5744 keer)

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
Re: digitale beginneling
« Reactie #15 Gepost op: 13 March 2007, 19:35:55 »
Hallo Wim,

Roco geeft aan dat er voor iedere booster een eigen trafo nodig is. dit i.v.m kortsluiting

Jan - Pieter,
De Multimaus is nog niet los te koop bij Roco maar er zijn winkels die de strartset uit elkaar halen en dan de delen los verkopen,(ook op beurzen)

Voor sound heb je geen box nodig dit zit in bij de decoder die in de trein zit, als je er een trein koopt met sound.

Gelijk maar even reageren op het laatste (kwam binnen tijden het type van dit bericht) een trafo geeft stroom (spanning) en steek je aan een kant in het stopcontact (230 volt) en aan de andere kant (uitgang) sluit de de Versterker er op aan, bij roco heet dat niet een booster maar en versterker, en de versterker sluit je weer aan op de rails en sluit je de multimaus op aan.

groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

JanPieter

• Offline Offline
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
« Reactie #16 Gepost op: 13 March 2007, 19:40:50 »
Ja, hartelijk dank weer voor de reacties.
Ik ga maar gelijk weer door met vragen, ik kan er geen genoeg van krijgen  ;D...!

Hoe duur is het inbouwen van een decorder gemiddeld? Ik bedoel dan alleen de kosten van het inbouwen, exclusief  de decorder zelf.

Ik zag op Conrad verschillende "functiedecorders" staan. Nu stond er nergens "voor die en die loc" oid. Hoe kan dat?

En wat is het verschil tussen een rook en een dampgenerator?

MVG Jan-Pieter
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter

henk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 13 March 2007, 19:41:12 »
De Multimaus ligt inmiddels ook los in de winkel. 90 euro zonder trafo of versterker. Misschien handig voor mensen die al een Lokmaus hebben, maar verder zijn die uit startsets gehaalde maussetjes een stuk goedkoper.

De uit een startset gehaalde versterker met trafo kun je ook als extra booster gebruiken.

edit Oh, maar gelijk verder.

Dampf is Duits voor rook.
Een functiedecoder is alleen om lampjes en dergelijke te schakelen. Die vind je bijvoorbeeld in een stuurstandrijtuig.
Wat inbouwen kost weet ik niet. Ik doe het altijd zelf en dat is gemakkelijker dan je denkt.  :)
« Laatst bewerkt op: 13 March 2007, 19:45:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JanPieter

• Offline Offline
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
« Reactie #18 Gepost op: 13 March 2007, 19:45:53 »
Weer een vraagje: wat heb je in vredesnaam aan een EXTRA booster?
Willen mensen zoveel treinen laten rijden dat-ie niet genoeg stroom geeft of is een booster niet zo sterk?
Jan-Pieter

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 13 March 2007, 19:57:31 »
Pieter,

Niet alleen Roco geeft aan dat elke booster een eigen trafo nodig heeft, dat doen alle merken. Verkoopt goed en brengt extra geld in het laatje.

Kijk maar eens bij conrad art.nr. 510094 levert ca. 15A genoeg voor ca. 30 treinen en al je boosters. Euro 99,95

Werkt bij mij al 5 jaar tot volle tevredenheid en nooit problemen.
Ik durfde eerst ook niet maar een electronicus vertelde mij dat het zonder problemen kon.

Mvtgr.

Wim Romijn.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #20 Gepost op: 13 March 2007, 20:00:57 »
Jan - Pieter

Wat heb je aan een extra booster?

Uitgaande van Roco.

Op een versterker kun je 4 treinen laten rijden en dan zit je ongeveer aan het maximale wat een versterker aan stroom kan leveren, denk hierbij ook aan de treinen die niet rijden maar wel op de baan staan en in alle rijtuigen de verlichten laten branden, denk maar eens dat er b.v. op een wat grotere baan er soms al 3 of 4 op het station staan te wachten met alle verlichting aan en nog 3 rondrijden (geautomatiseerd), je hebt dan wel een extra booster nodig.

Henk
ik heb de multimaus nog niet los in de winkel gezien, maar ik zie natuurlijk niet alles,(gelukkig) op de site van roco wordt hij nog steeds angegeven dat hij niet leverbaar in vanaf fabriek.

Wim
zal het een in gedachten houden, bedank voor de tip

groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 14 March 2007, 00:05:05 »
Niet alleen Roco geeft aan dat elke booster een eigen trafo nodig heeft, dat doen alle merken. Verkoopt goed en brengt extra geld in het laatje.

Roco heeft boosters met een z.g. H-brug uitgang. Hetzelfde heb je bij alle zuivere DCC systemen zoals b.v. Lenz een Digitrax. Ook Märklin systems werkt met een H-brug. Daarbij moet elke booster zijn eigen trafo hebben, anders blaas je de boel al op voordat een trein een meter heeft gereden.

Bij boosters met een doorgaande massa, zoals het oude systeem van Märklin, de IB en het TC kun je alles op 1 trafo zetten. Maar toch is het verstandig om elke booster zijn eigen trafo te geven. Het is gewoon veiliger voor je apparatuur. In het verleden hebben we daar al een discussie over gehad, ik ga de argumenten niet allemaal herhalen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JanPieter

• Offline Offline
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
« Reactie #22 Gepost op: 14 March 2007, 07:51:53 »
Hallo,
En op welk gat sluit je die extra booster aan?
En heb je met digitaal ook nog het "blokkensysteem"?
MVG Jan-Pieter
« Laatst bewerkt op: 14 March 2007, 07:59:06 door Jan-Pieter 't Hart. Reden: vergeten »
Jan-Pieter

JanPieter

• Offline Offline
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
« Reactie #23 Gepost op: 14 March 2007, 07:54:30 »
Ik denk dat ik maximaal 10 treinen op mijn baan wil hebben staan.
Kost dat mij gelijk dan 100 euro meer?!
MVG Jan-Pieter
Jan-Pieter

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #24 Gepost op: 14 March 2007, 08:19:49 »
Jan Pieter,

Zo te zien ben je erg enthousiast en roept een antwoord weer nieuwe vragen op. Vaak zijn dat vragen waarop het antwoord al vaak gegeven is, in dit forum of elders.
Kijk voor de tijd ook eens goed rond op de diverse forums en andere informatiebronnen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

herriejr

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 March 2007, 09:17:44 »
Om eventjes verder te gaan op het Roco-verhaal:
- als je met meerdere boosters van Roco wil gaan werken, kan je best eens het volgende draadje op het Belgische forum doorlezen: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3183

- op de Duitse eBay kan je een Roco-trafo (50VA) (uit een start-set, maar dat maakt niet uit) al oppikken rond 10€ en de booster/versterker voor een paar euro meer. Wel de verzendkosten nog bijtellen natuurlijk.

- alleen nog wat knutselwerk (verbindingsdraden maken) om alles op elkaar aan te sluiten, hooguit een paar euro's voor stekkertjes en kabeltjes

- er zijn wel enkele beperkingen bij deze Roco-boosters (bv. uitlezen CVs gaat niet), maar al bij al kan je zo vrij goedkoop een uitgebreide digitale start nemen

Maar dit is slechts een voorbeeld van één van de vele DCC-systemen die momenteel op de markt zijn. Uiteindelijk moet jij kiezen op basis van je wensen, noden en (financiële) mogelijkheden.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 14 March 2007, 12:11:50 »
Jan Pieter,

We maken echt onderscheid met treinen op je baan hebben staan en/of treinen die rijden.
Als ik alle treinen op mijn baan zou zetten, (rond de 50) kan dat makkelijk op 1 trafo + IB (in mijn geval), wil ik echter dan ook nog gaan rijden met mijn treinen dan gaat dit echt niet lukken. Daarvoor heb ik simpelweg te weinig capaciteit.

Mijn eigen baan heeft een rijlengte van een kleine 100 meter. verteelt in 3 stukken. Elk deel heeft zijn eigen trafo + booster. Op elk deel van mijn baan rijden 3 treinen tegelijk.

Om op je bloksysteem vraag terug te komen:
Voor een bloksysteem kan je verschillende elektronica gebruiken.
Wil je echter geautomatiseerd (dus met behulp van de pc) rijden dan ben je bezetmelders en terugmelders nodig.
Tegenwoordig ook in 1 print geintegreerd: http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_6.htm
De mooiste en makkelijkste oplossing tot nu toe, is mijn mening!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #27 Gepost op: 14 March 2007, 14:59:56 »
Hoi, ik zit dit draadje te lezen en schrik wel een beetje.
Ik lees het volgende:
Citaat
Ooit in het verleden een trafo bij conrad aangeschaft van ca. 300VA en al mijn booster tappen daar de stroom vanaf.

Je krijgt nooit te veel amperes op de rails want de booster geeft maar 3 tot 5 ampere af, afhankelijk van type en merk.
Als je een trafo naar al je boosters maakt van 300VA zal er zeker 16 Ampere uit deze trafo kunnen komen. Indien er zich een storing voordoet is niet per definitie gezegd dat al deze stroom naar de verschillende boosters gaat, het kan zo zijn dat al deze 16Ampere naar 1 booster gaat en deze hoge stroom dus naar een mogelijke kortsluiting wordt gestuurd. De meeste mensen gebruiken voor de verbinding vanaf de booster naar de rails dunne draden (diameter ongeveer 1 mm), deze dunne draden kunnen dan smelten en kortsluiting veroorzaken. Dit kan weer het een gevaarlijke situatie veroorzaken, en dit heet brand.

Volgens mij is het dan ook verstandig om bij meerdere boosters ook meerdere trafo's te gebruiken die zijn afgestemt op het stroom gebruik.

Groeten,

Christoph

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 14 March 2007, 17:44:22 »
Christoph,

Als ik de handleiding lees van Lenz over de LV101 dan staat daar:

Een transformator van ca. 16 Volt en minstens een uitgansstroom van 3A (50VA) zodat de versterker 3A kan afgeven.

Deze booster zet dan ook nooit meer dan 3A op de rails en geen 16A zoals jij schrijft.

En 300VA is toch minstens 50VA er staat namelijk nergens een maximum in de handleiding. Het enige wat er staat is dat het nooit meer dan 18 volt mag zijn.
« Laatst bewerkt op: 14 March 2007, 17:48:01 door Wim Romijn »

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #29 Gepost op: 14 March 2007, 18:13:54 »
Hallo Wim,

ja inderdaad in de handleiding staat het uitgangspunt.
In mijn berichtje schreef ik ook in het geval er een storing optreed, dan is niet van te voren te bepalen wat er gebeurd.
Het zou dus kunnen afhankelijk waar er een kortsluiting is dat de volle stroom de unit en een deel van de bedrading zal lopen.

Als ik het vermogen dan deel door de spanning krijg je de stroom (P=U x I dus ook P/U=I) is 300VA/18V=16,6 A.

Ik hoop hiermee het één en ander duidelijk gemaakt te hebben, verder is het uiteraard voor ieder vrij om te doen wat hij wil. Maar let op de risico's.

Groeten,

Christoph