Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:28:35
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49

Auteur Topic: NSinModel blijft aktief..  (gelezen 63072 keer)

Hans Wolbers

• Offline Offline
    • OV Website
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #105 Gepost op: 26 November 2012, 21:33:30 »

1. de originele eigenaar wilde eigenlijk het geheel niet uit handen geven.

Volgens mij is punt 1 van Dick zijn schrijven ook geen probleem. Als de originele eigenaar het niet uit handen wil geven, dan starten we het opnieuw. Zoals Eric al aangeeft heeft hij nog wel ergens een aantal printjes liggen. Verder denk ik dat we met zijn allen op beneluxspoor samen heel veel informatie kunnen aanleveren om het geheel zo kloppend mogelijk te krijgen.

Denk dat er ook nog wel wat van de huidige importeurs zijn die wellicht nog wat gegevens uit het verleden kunnen en willen achterhalen.

Wiki achtige oplossing, waarin iedereen kan toevoegen/wijzigen lijkt mij niet goed. Laten we dat beperken tot een clubje van een man of 5/6. Om zo eenduidigheid in het invullen te creëren en de boel beheersbaar te houden.

Vrijwilligers kunnen zich per PB melden bij het bestuur.
Ik heb dus al Koen, Jan-Albert, Jan en Ruud genoteerd.

Eric schreef eerder vandaag ook dat hij wel wil helpen, dus dat is er nog een extra.

Dan is er volgens mij al een aardig clubje.

Er is al zoveel over geschreven in de afgelopen perioden dat ik denk dat er nu een keer doorgepakt moet worden. En lukt dat niet binnen beneluxspoor, dan moet het misschien maar op een andere wijze, onder een eigen domein.

Gisteren zat ik zelf te denken om zoiets op te starten onder de naam nlinmodel (ik vind nsinmodel de lading niet meer dekken met al die vervoerders), maar wat blijkt, nlinmodel bestaat al sinds ergens dit voorjaar, maar is ook nog verre van af.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 26 November 2012, 21:54:59 »
Wiki achtige oplossing, waarin iedereen kan toevoegen/wijzigen lijkt mij niet goed. Laten we dat beperken tot een clubje van een man of 5/6. Om zo eenduidigheid in het invullen te creëren en de boel beheersbaar te houden.

Op een wiki kun je ook beperkingen instellen wie er kan wijzigen. Zo is de encyclopedie van BNLS een wiki, maar die kun je niet wijzigen zonder speciale rechten.

Maar zoals ik al eerder zei, een wiki/encyclopedie is volkomen ongeschikt om een dergelijke database aan te leggen. Invoeren gaat nog wel, maar onderhouden niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Deka

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 27 November 2012, 09:09:21 »
Toelichting op mijn eerdere posting:
Het geheel strandde op drie zaken:
1. de originele eigenaar wilde eigenlijk het geheel niet uit handen geven.
2. het is softwarematig een moeilijke zaak, met veel werk.
3. het vullen en bijhouden vraagt méér menskracht dan onze kleine vrijwilligersorganisatie kan inbrengen.
De originele eigenaar blijkt dus Marco Reparon te zijn. Die was, járen geleden, lid van ons vrijwilligersteam.
Volgens mij is hij thans niet meer aanwezig op het forum, sterker nog: ik heb geen contactgegevens. Mocht hij hier dus toch nog wel meelezen, dan graag per PB contact met mij opnemen.
Heeft iemand zijn e-mail adres, dan graag ook per PB naar mij.
Het is namelijk zó, dat 1:1 overnemen van de oude database kán leiden tot klachten vanwege schending van de auteursrechten (copyright), dus dat moet je al vermijden. Dat geldt dan tevens voor het gebruiken van "oude printjes", zoals eerder werd voorgesteld. Ook het gebruiken van een oude internet-versie van de database, zou zulke problemen kunnen veroorzaken.
Daarom is het goed, vóór je begint, deze zaken duidelijk te hebben.

De softwarematige kant van de zaak is een volgend punt. Het is niet een kwestie van maar even converteren. Er dient een nieuwe database te worden gebouwd, dus wat nodig is: een IT-er, die zich met het programmeerwerk bezig houdt en hier voldoende tijd aan kan spenderen. Binnen ons vrijwilligersteam hebben wij zo'n expert niet, dus aanmeldingen zijn welkom.
Tevens moet je dan bekijken, hóe je het geheel toegankelijk wilt maken. Zoals Peter Korsten al zei:
Citaat
een wiki/encyclopedie is volkomen ongeschikt om een dergelijke database aan te leggen. Invoeren gaat nog wel, maar onderhouden niet.
Ook dat is een uitdaging voor bovengenoemde IT-er, evenals het technisch onderhoud. Daarmee bedoel ik dan het oplossen van problemen, het vernieuwen van de software, het in voorkomende gevallen verrichten van synchronisaties van "werkdatabase" en "publieksdatabase".

Dat brengt ons dan tot het derde probleem: het vullen en bijhouden van de inhoud van een database.
Allereerst zal je het over de inhoud ééns moeten zijn. Allerhande suggesties moeten bekeken worden, afgewogen en geaccepteerd of verworpen.
Daarbij bedoel ik niet de daadwerkelijke inhoud (content), maar de structuur ("velden binnen een record", oftewel: welke kolommen komen er op een kaartenbakkaartje).
Pas ná deze fase kan de programmeur aan de slag om daadwerkeljk een lege database te bouwen.

Ook zal, tussendoor, het probleem van de hosting moeten worden opgelost. Het bestuur van de Stichting Beneluxspoor.net zal zich hierover moeten uitspreken (kostenplaatje, inzet vrijwilligers, verantwoordelijkheid, mate van ondersteuning). Met onze beperkte middelen en mankracht, wordt nogal wat van ons gevraagd, soms méér als mogelijk is.

Pas als alle voorgaande punten tot ieders tevredenheid zijn afgewerkt, kan worden overgegaan tot het vullen van de database. Dat is dan vooral van organisatorische aard, zoals gegevens verzamelen, maar dat is van later zorg. Daarvoor hebben zich al enkele personen aangemeld, zijn al suggesties gedaan, kortom: dat is waarschijnlijk het minste probleem.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 27 November 2012, 09:41:32 »
Er dient een nieuwe database te worden gebouwd, dus wat nodig is: een IT-er, die zich met het programmeerwerk bezig houdt en hier voldoende tijd aan kan spenderen. Binnen ons vrijwilligersteam hebben wij zo'n expert niet, dus aanmeldingen zijn welkom.

Nou, die hebben we wel, maar die heeft geen tijd. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #109 Gepost op: 27 November 2012, 09:45:21 »
Van Marchel heb ik alleen een e-mailadres (is dezelfde als welke op de site staan) en een privé telefoonnummer en kan ik daardoor niet aan jullie geven
Overigens is Marchel de eigenaar en niet Marco.
Marco heeft  Marchel jaren geholpen met het bijhouden van de site.

En dit is het profiel van Marco Marco.
Mogelijk dat je via hem in contact met Marchel kunt komen.

Gerrit F

Van de draad af....

Deka

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 27 November 2012, 10:45:17 »
@Gerrit:
Bedankt voor de kennisdeling.
Blijkt maar weer, hoe je door medemensen op het verkeerde been kan worden gezet. Velen noemden juis Marco, in plaats van Marchel.
Overigens, het is ook weinig hoopgevend, dat Marco al bijna een jaar niet meer hier actief is geweest, en dat er van hem geen e-mail bekend is. De kans dat hij een PB leest, lijkt mij niet echt groot.
@Peter:
Dat we hem hebben, weet ik wel, maar omdat hij helaas geen tijd heeft, hebben we dus aanvulling van onze IT-bemanning nodig.
Die persoon kan dan met onze expert overleggen over de optredende problemen bij de bouw van een database, maar zal óók het werk op zich moeten nemen.

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #111 Gepost op: 27 November 2012, 10:56:42 »
Marco is/was? ook actief bij de stichting Klassieke locs. Misschien daar een balletje opgooien?
Gerrit F

Van de draad af....

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #112 Gepost op: 27 November 2012, 13:05:41 »
Ik ga contact proberen te zoeken met Marchel.
En ik kan ook een rol spelen bij de technische kant van de zaak, heb verstand van databases, webapplicaties, programmeren; sterker nog, ik verdien er m'n brood mee :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Hans Wolbers

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #113 Gepost op: 27 November 2012, 21:45:53 »
Marco is op dit moment ook niet echt actief bij de Stichting Klassieke Locs. Hij heeft alles een beetje op een laag pitje staan heb ik begrepen. Helaas heb ik geen contact gegevens van hem.

Indien gewenst kan ik wel kijken of ik daar achter kan komen, dan graag even een PB!

Gr.
Hans Wolbers
(actief in de Klokshop)

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #114 Gepost op: 10 December 2012, 22:24:13 »
Tot nu toe helaas nog geen reactie van Marchel...

Ik blijf het proberen, wordt vervolgd.

Koen

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #115 Gepost op: 17 January 2013, 01:05:07 »
Tot nu toe geen reactie van Marchel gekregen. Dat zal dus helaas niets meer worden  :'(

Ik ken hem niet persoonlijk, alleen van emailcontact maar daar reageert hij nu niet meer op.

Is er iemand die hem persoonlijk kent en hem kan contacten?

Koen

obb70

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 23 January 2013, 16:03:54 »
Als je gewoon die printjes overtikt is het toch geen probleem met copyright? gewoon niet erbij zeggen ;-)

henk

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 23 January 2013, 17:39:23 »
Aha, hierbij heeft zich een overtypevrijwilliger gemeld?  ;D

Een copy van de site is hier nog wel te vinden. Stand 2007.
http://web.archive.org/web/20071112033740/http://nsinmodel.com/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

obb70

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 23 January 2013, 17:42:19 »
Ik heb de lijstjes van nsinmodel ff nagelopen maar die zijn dusdanig gedateerd en er staat vaak info in die mij niet interesseert dat ik er maar eens aktief mee aan de slag ga. Ik denk aan: fotos maken van de modellen, beschrijving, gebruik - maar bijv niet het cat. nr, en alleen tp 4 wagens die mij interesseren. Wie er ook mee aan de slag wil hoor ik wel!
Info verzamelen: struinen op internet, bij collega's en handelaren, catalogi etc.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2013, 22:06:15 door obb70 »

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #119 Gepost op: 02 February 2013, 00:48:39 »
Ik ben bang dat de oude info van NSinModel niet meer beschikbaar komt. Ook al is het gedateerd kan het toch handig zijn als eerste opstap.

Ik ben nu erg druk met een verbouwing, ik wil daarna wel tijd en energie steken in een alternatief onder BNLS vlag ofzo.
Voor april heb ik geen tijd...

Koen