BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: NSinModel op 07 september 2011, 12:49:20
-
Hallo Forum
NSinModel.com is gestopt, en komt in de vorm zoals hij op het net stond ook niet meer terug.
Daar zijn 2 redenen voor, ten 1e is mijn interesse voornamelijk periode 2 en 3a.
En ten 2e gebrek aan data en de bijkomende kosten.
Daar mijn belangstelling voor de periode 2 en 3a het grootst is heb ik de afgelopen jaren mijn collectie over de periode 3bc en later verkocht.
Dat houdt ook in dat het erg moeilijk wordt gegevens te verzamelen, na herhaalde oproepen(niet alleen van mij) en een permanente oproep op de site was er bijna geen feedback.
Dus is er vanaf 2009 al niets meer aan de site gedaan, dan moet je een keuze maken.
Ga ik door of stop ik, dus alles de afgelopen 2 jaar aangekeken en tot nu toe heb ik alles bij elkaar 2 kleine aanvullingen gehad, en dat was niet genoeg om de site in stand te houden.
De site is voort gekomen uit Modelkitsarchive, en was zo’n groot succes dat ik na 2 maanden een eigen domein voor de site heb geopend maar daar zijn kosten aan verbonden, en dat is nu afgesloten.
Er wordt niet meer betaald voor het domein dus komt deze te vervallen.
Het is jammer dat er in de jaren vooral veel vraagtekens bij de data werden gesteld, maar erg weinig directe vragen waren over de data naar mij zelf, het meeste ging via het forum hier en het vorige.
Daar ik mij nooit op een forum heb gemeld heb ik alles vanaf de zijlijn wel meegelezen.
En het was wel zo net geweest als er gewoon met mij contact was opnemen, of de betreffende data aan mij doorgegeven dan kan ik er ook wat mee, ook als er een fout in de data zit.
Maar goed dat is voorbij, en u zult het vanaf nu zonder moeten doen.
Of de gegevens nog ergens terug komen, geen idee.
Dat hangt voornamelijk af of jullie de mede verzamelaar bereid zijn je gegevens te delen in een database achtige structuur.
Heel simpel het bijhouden van de gegevens kan alleen maar, als ik de modellen zelf heb of goede feedback krijgt van een verzamelaar die het model heeft.
Dus het bestaan van de site is niet alleen mijn taak, maar ook die van u als verzamelaar.
Alles draait om goed feeback, geen feedback geen data, geen nieuws, dan heeft het geen zin om het langer bij te houden.
NSinModel
-
Ik heb toegang tot praktisch alle modellen en ben bereid foto's te leveren en artikelnummers enz enz.
U roept, ik schiet foto's en lever nummers.
Info over het echte voorbeeld moeten anderen dan aanleveren, daar heb ik geen tijd voor.
ps. Ook dat had men aan mij kunnen vragen, want een van de makers zie ik zo nu en dan. Dus het komt van twee kanten he. ;)
Ik bedoel dit trouwens beslist niet vervelend, vandaar het knipoogje.
-
Goed, ik begrijp de gevoelens, en de reactie ook nog enigszins, maar ik wilde het daar eigenlijk niet over hebben. Wat ik wel wilde doen, is hier maar gelijk een suggestie neerplempen, if I may:
Wat denkt het BNLS-bestuur van een "NS-in-model-wiki"? Dat kost wel webruimte, maar minimaal onderhoud omdat de gebruikers zelf de content aanleveren. Hooguit dat iemand af en toe de bijdragen moet checken op dingen die daar niet horen. En bij succes kunnen enthousiaste gebruikers eventueel de scope uitbreiden naar andere landen/maatschappijen.
Indien deze suggestie afsplitsen de moderators handiger lijkt, is dat natuurlijk ook prima :).
-
Helaas dat je er niet meer mee verder gaat. (y)Ik vind het heel begrijpelijk en wil je danken voor al die jaren kijk plezier. Ik gebruikte deze site erg vaak en heb in het verleden wel eens een aanpassing naar je ge-mailt. Mischien is het een idee om de gegevens niet verloren te laten gaan en ze over te doen naar bnls? Als dat zou kunnen zou ik en ik denk vele onder ons dit geweldig vinden. Zelf heb ik een excel bestand gekregen van een oud medewerker van Vleugels die alle in deze winkel binnen komende in nederland rijdend materieel bij hield. Ik ben ook hem hiervoor erg dankbaar. Deze lijst is tot ca eind 2010 bijgehouden, inclusief de treinnummers die onder elk productnummer uit kwamen. Zelf houd ik hem verder bij, welliswaar zonde treinnummers, daar ik die simpelweg niet ter beschikking heb. Ik pluk nu alles uit de Railhobby vitrinenieuws en van bnls-"Nieuw in de winkel". Helaas bevat deze lijst geen plaatjes.
Verder heb ik een excel bestand met eigen (en nog gewenst) NS materiaal met plaatjes van, hoe raad je het, NSinmadel.com.
Hopelijk ziet het bestuur (en jij ook) er iets in om deze en de informatie van NSinmodel op deze site te integreren. Dat zou geweldig zijn (y)
-
@Chris: bij interesse kan ik je de excelsheet met de door mij aangevulde lijst van de ex-Vleugels medewerker toe zenden.
-
NSinModel.com is gestopt, ............... 2 redenen voor, ten 1e is mijn interesse voornamelijk periode 2 en 3a.
Dat NSinmodel stopt is jammer, maar de reden; (y) (y) (y)
-
@Chris: bij interesse kan ik je de excelsheet met de door mij aangevulde lijst van de ex-Vleugels medewerker toe zenden.
Ruud,
Zou je zo'n lijst ook aan anderen willen zenden?
Heb ik wel interesse in.
Allen,
Als er een soort XX in model wiki komt, is het dan misschien een idee om te gaan samenwerken met andere fora of clubs want er is iemand geweest die iets gedaan heeft met [url-http://www.fleischmann-ho.nl/club-fleischmann-ho/club-flmho.htm]Fleischmann[/url].
Ook is er in Duitsland iemand die zoiets gedaan heeft als NSinModel: (website ben ik aan het zoeken)
of voor G: http://gbdb.info/index.php?l=english
Er is al kennis, waarom die verloren laten gaan of opnieuw beginnen?
Edit: MiWuLa heeft een goeie uitgebreide wiki opgezet: http://www.modellbau-wiki.de/
Helaas maar weinig NS modellen.
-
@J J H S: pb je mailadres maar, dan stuur ik hem vanavond wel ff.
-
PB verstuurd
-
Hehe, wat een paniek hiero zeg. Zoals iedereen wel weet werd/wordt er aan de vernieuwde nsinmodel gewerkt,
dus nog even geduld. Bestuur weet er ook van .....
Even de zaken op een rijtje:
1. Marchel heeft zijn site gesloten
2. Ik heb een nieuwe site gebouwd
3. Beide beheren wij de content van de nieuwe site en Bruno helpt daar ook bij.
4. Database wordt onder Beneluxspoor.net gehangen.
Groeten!
Marco & Marchel
-
(y)
Maar goed, zo zie je maar hoe belangrijk de site is.
-
(y)
-
Das mooi en (y)
maar...
1. Marchel heeft zijn site gesloten
2. Ik heb een nieuwe site gebouwd
Groeten!
Marco & Marchel
Maar waarom wordt dit dan niet verteld aan het begin ???
-
Precies. "Zoals iedereen wel weet" was niet echt van toepassing: ik vond de communicatie extreem onduidelijk. En ik kan toch redelijk goed precies lezen, vind ik zelf...
En ik heb ook nog eens nul komma geen belang bij zo'n database ;D
-
.... En ik kan toch redelijk goed precies lezen, vind ik zelf...
hi hi (y) volgens mij zelfs wat er nog niet geschreven staat.... ;D
-
Hallo Forum
Hier dan nog een aanvulling.
Dat iedereen het weet is zeker het draadje waar dat in staat is nog steeds actief.
Zoek even op NsinModel.com en je komt het tegen, in 2010 is al gemeld dat de site ophoudt te bestaan.
Daar ik in mijn 1e bericht namens mijzelf in eigen persoon heb gesproken, is er in mijn tekst niets onduidelijk.
Ja ik heb het niet over een doorstart gehad, dat klopt maar dan spreek ik niet meer in mijn persoon en heb dat expres vermeden.
Na het op zwart gaan van de pagina in 2010 is er een hele stroom aan reacties geweest en er is van alles beloofd.
Ook het regelmatig sturen van data, daarom is hij na een periode weer terug online gekomen, omdat het misschien toch haalbaar was als iedereen zij steentje ging bijdragen.
Maar zoals ik al heb gemeld in mijn 1e berichtje, zijn zowel Marco(niet vermeld in 1e bericht) als ik eigenlijk de enige 2 die data verzamelen, en dat was niet genoeg om de site up to date te houden.
De beloofde data en input hebben wij niet gehad, en dan gaat het om wagen nummers, revisie datums en gegevens over modellen die wij gemist hebben.
De meeste weten wel wie we zijn en weten of wisten waar we me bezig waren, dan vind ik de stelling je mailt maar en ik stuur je wat je vraagt niet van toepassing, je kent de pagina weet wat er op staat en ook wat nieuw is.
Verzamel die gegevens en stuur eens in de maand of per half jaar je gegevens.
Mijn oproep om informatie heeft altijd op de pagina gestaan.
Als het van 2 verschillende bronnen komt nog liever dan kunnen wij al heel veel controleren voor we zelf opzoek gaan naar het model.
Want een model kwam er alleen op als we hem zelf in onze handen hadden gehad, enkel uitzonderingen daargelaten, zoals Philotrain.
Dus een wiki voor NSinModel is uit den boze, als iedereen van alles kan invoeren, komt er heel veel vervuiling in het overzicht, en dat hebben we geprobeerd te voorkomen.
Niet productie modellen kunnen er dan ook in komen staan, en wie controleert dat, en een model moet te koop zijn geweest in de winkel of bij een (kleinserie)producent, dat zijn voorwaarden die wij aan de oude website hadden gehangen en die gaan over naar het misschien doorstartende NSinModel.
Dit niets ten nadele van de hobbyisten die graag modellen verbouwen, maar het moet op een redelijke manier te verkrijgen zijn.
Zo hadden we ook besloten dat het echt Nederlands materiaal moest zijn, dat betekent kort weg een Nederlandse registratie.
In de loop der jaren had ik wel enige modellen opgenomen op een apart gedeelte die niet Nederlands waren, maar dat stond los van NSinModel en werd duidelijk vermeld.
Zo is het op het moment heel simpel te zien staat er geen NL bij het computer nummer is het geen Nederlands model.
Ik heb de pagina 8 jaar bijgehouden wat ongeveer neerkomt op wekelijks 2 tot 3 uur werk.
Vanaf September 2009 ben ik wegens gebrek aan gegevens gestopt.
En nu op 1 September 2011 is hij weg, precies 10 jaar na het opstarten van de pagina.
Had het voorkomen kunnen worden, ja, maar dat heb ik in boven staande gedeelte al beschreven.
De domein naam blijft voorlopig nog wel bestaan, weet niet wanneer deze echt gaat vervallen, maar op NSinModel komt niets meer terug.
Marchel
NSinModel
-
Marchel,
bedankt voor al het werk in de afgelopen jaren.
Dat jou intresse ligt bij periode 2 en 3a kon je uit de site ook wel opmaken.
Geregeld keek ik er op met name als er ergens over philotrain nrs of uitvoeringen gesproken werd.
Aangezien bij philo er ook niet zoveel nieuws verschijnt was dit overzicht mooi compleet.
Ik betreur dus dat de site is verdwenen maar snap de reden het volkomen.
Marco succes met het opzetten van de nieuwe site.
Gr Jan
-
Marchel bedankt voor alle moeite die je er in stak en ook nu nog steeds insteekt (y).
Wat mij betreft is het slechts 2x voorgekomen dat ik een wagon in handen kreeg met een wagonnummer die nog niet in de database stond. Ik heb je die dan ook gemailt. Het is voor "niet" winkeliers erg moeilijk om hierin bij te dragen. Er zijn denk ik niet zo heel veel spoorfanaten die er op letten dat hun wagons ook nog verschillende nummers hebben als ze er meeerdere van één type hebben. Ook ik kwam daar pas laat achter. Een goed voorbeeld zijn de roco VAM en blauwe ballast zelflossers. Alleen winkeliers krijgen stapels van de zelfde wagens te zien en dan begint het loepwerk pas om de wagonnummers te ontcijferen. Ik kan me goed voorstellen dat dit je heel veel tijd heeft gekost. Verder is het al een kunst om foto's te maken of zoeken van elk type (van elk wagennummer is immers niet nodig).
Kortom een beren werk, zelfs met hulp van derden, waar ik mijn petje voor af doe (y)
-
Dat iedereen het weet is zeker het draadje waar dat in staat is nog steeds actief.
Zoek even op NsinModel.com en je komt het tegen, in 2010 is al gemeld dat de site ophoudt te bestaan.
Heb ik gezien, maar dat zegt natuurlijk niet dat iedereen er een jaar later nog hetzelfde over denkt... ik neem niet zomaar aan dat de wereld sinds afgelopen oktober gestopt is met draaien. En in recente dagen heeft niemand het over een doorstart gesproken totdat Marco met zijn wijsheid kwam "zoals iedereen wel weet".
De meeste weten wel wie we zijn en weten of wisten waar we me bezig waren, dan vind ik de stelling je mailt maar en ik stuur je wat je vraagt niet van toepassing, je kent de pagina weet wat er op staat en ook wat nieuw is.
Iedereen heeft dus op elkaar zitten wachten tot de ander wat zou gaan doen... maar zo werkt informatievergaring meestal niet.
Dus een wiki voor NSinModel is uit den boze, als iedereen van alles kan invoeren, komt er heel veel vervuiling in het overzicht, en dat hebben we geprobeerd te voorkomen.
1) Dat is niet aan jou, mijn suggestie was aan het BNLS-bestuur gericht om te denken of zij er iets in zouden zien;
2) Wat wil je nou? Je klaagt enerzijds dat jullie de enige 2 waren die data aanleverden, en bent anderzijds bang dat er veel vervuiling gaat optreden als meerdere mensen data gaan aanleveren.
en wie controleert dat
1) in eerste instantie is er een zelfregulerend effect (daar is het hele concept van een wiki op gebaseerd: het idee is dat persoon B persoon A's foute informatie verwijdert);
2) mocht dat niet afdoende zijn, dan kan een moderator eens in de zoveel tijd de nieuwe entries doorlopen en de fouten eruit halen;
3) op wikipedia krijg je een waarschuwing als een entry niet naar voldoende bronnen verwijst;
4) de beheerder van een wiki neemt expliciet afstand van de verplichting om alles 100% juist te hebben, dus ook (pseudo-)juridisch zijn er geen problemen.
Laat buiten kijf staan dat je werk uiterst bewonderenswaardig is geweest de afgelopen 10 jaar, maar ga niet in de weg staan aan vernieuwing nu dat je site gesloten is en er een informatiegat is ontstaan. En ik blijf erbij: over de doorstart is niet duidelijk gecommuniceerd. Dat geeft niet, maar ga er dan niet van uit dat "iedereen het wel weet"...
-
1) in eerste instantie is er een zelfregulerend effect (daar is het hele concept van een wiki op gebaseerd: het idee is dat persoon B persoon A's foute informatie verwijdert);
2) mocht dat niet afdoende zijn, dan kan een moderator eens in de zoveel tijd de nieuwe entries doorlopen en de fouten eruit halen;
3) op wikipedia krijg je een waarschuwing als een entry niet naar voldoende bronnen verwijst;
Hier komt denk ik wel een probleempje om de hoe kijken. Want hoe weet iemand nou of de informatie die hij aandraagt 100% correct is of dat de informatie die er al staat fouten bevat of simpelweg totaal fout is?
Zelfs bronnen kunnen fout zijn.
-
Tja, beetje 'fact of life'... zekerheden bestaan niet (op die ene na dan....)
-
Dat betekent dus goed bronnenonderzoek doen en niets klakkeloos aannemen.
-
Tja, beetje 'fact of life'... zekerheden bestaan niet (op die ene na dan....)
Tja, dat is zo, maar is het voldoenend........ (hoeft niet beantwoord te worden, is, denk ik, persoonlijk)
Dat betekent dus goed bronnenonderzoek doen en niets klakkeloos aannemen.
Knikt instemmend.
-
Precies. Het lijkt me algemeen bekend dat je op bijvoorbeeld wikipedia nooit blind moet afgaan. Maar dat neemt niet weg dat het een goede hulp kan zijn om aan informatie te komen.
En ook half-juiste informatie is vaak beter dan helemaal geen informatie.
-
???Moet het echt helemaal foutloos :o . :-X Wurgen en vierendelen we de aandrager of de maker van de database anders................of zijn we gewoon toch stiekem heel erg blij dat de maker en eventuele andere aandragers toch gewoon hun stinkende best gedaan hebben om met hun loepje de wagonnummers te ontcijferen en correct over te schrijven en deze dan vervolgens weer correct in een mailtje te drukken???? Ik ben 15 jaar kwaliteitcontroleur geweest bij de defensie/USARMY en weet echt wel hoe moeilijk het voor mensen is om dit correct te kunnen, dus weet wat je allemaal aan het eisen bent van de initiatiefnemer(s) ;D
-
Het lijkt me juist prima dat veel mensen hun stinkende best doen om met loepjes nummertjes te ontcijferen en ze dan in een wiki te plempen. En dat gevaar van onjuiste informatie... ach, ook als iemand in zijn eentje zo'n database bijhoudt is er geen garantie dat die database foutloos is. Dat is an sich geen verschil met een wiki: als iemand een fout ontdekt kan hij die in beide gevallen rechtzetten (in het ene geval door een mailtje naar de database-eenling te sturen, in het andere geval door de wiki-entry aan te passen).
-
@Wesley: (y) ik moet het weer eens met je eens zijn ;D
-
[arrogantie-modus]
Hoeft niet hoor: als jij het met mij oneens bent, heb ik niet ineens minder gelijk 8)
[/arrogantie-modus]
;D
-
@ruudns:
Het hangt er vanaf denk ik.
Ik fantaseer even: stel je bent een controleur van atoombommen ( ;-D) . Een fabrikant geeft als specificatie op dat zo'n bom een bereik heeft van 20 km rondom bij ontploffing. Nu blijkt dat dit 100 km is.
Dan vind jij hopelijk toch dat je op die specificatie van fabrikant had moet vertrouwen?
Goed, is geen info voor wikipedia, maar de informatie had wel 100% correct moeten zijn.
Voor modeltreintjes is dit natuurlijk anders.
Hoewel: Stel , je staat op een station modeltrainfanning te doen. Van een bepaalde trein schrijf je aankomstijd, vertrektijd maar ook het nummer van de lok en nummers van alle rijtuigen op. edit: omdat je deze info op je treinbaan wilt gebruiken.
Je vermeldt dit op wikipedia en... nu komt het er is iemand die nu beweert dat dit niet kan .....
Dat is frustrerend...niet dan?
-
Mooi nieuws dat er een doorstart komt!
Mijn advies is om het aanleveren van gegevens door de verzamelaars (wij met z'n allen dus) zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Als je zaken moet gaan mailen is dat al een drempel.
Zet de website zo op dat mensen zelf zaken aan kunnen vullen. Het lijkt me wel goed dat er een paar moderators zijn die de zaken controleren en definitief maken. Tot die tijd kan je erbij vermelden dat het om een niet-gecontroleerde aanvulling gaat.
Koen
-
Als je zaken moet gaan mailen is dat al een drempel.
Zet de website zo op dat mensen zelf zaken aan kunnen vullen. Het lijkt me wel goed dat er een paar moderators zijn die de zaken controleren en definitief maken. Tot die tijd kan je erbij vermelden dat het om een niet-gecontroleerde aanvulling gaat.
Wij, van ons, noemen dat een wiki, Knet ;D.
-
Er zijn blijkbaar mensen die een Wiki eng vinden, dus dan noem ik het zo ;D
Koen
-
In dat geval: (y) ;D
-
@J J H S: Mijn en het leven van andere modelspoorfanaten hangt gelukkig niet af van welke database dan ook ;). Het is maar gewoon onze al dan niet fanatieke hobby. En ja, voor sommige is het frustrerend dat info in wat voor database dan ook niet juist kan zijn. Dan moeten deze gefrustreerde maar een eigen database opzetten. De fouten die ze daar zelf in maken zien ze waarschijnlijk toch niet en anderen hebben geen weet van deze database en hebben er dus ook geen enkel probleem mee ;D
Nogmaals ik was dol gelukkig met NSinmodel en wordt weer hartstikke blij met het nieuwe initiatief, met of zonder onjuistheden. Wil iemand die onjuistheden er uit hebben, stuur een mailtje met fotootje van je verbetering naar de db-beheerder en wacht af :)
-
Laat ik voorop zetten dat ik dit ook een mooi hulpmiddel vond. Heb het alleen helaas laat ontdekt (tijdje uit de hobby weggeweest).
Maarreh....Mijn en het leven van andere modelspoorfanaten hangt gelukkig niet af van welke database dan ook ;).
Hier maak je een denkfout. Je wilt niet weten in hoeveel databases je staat, bijv bij je huisarts. Als hier iets verkeerds wordt ingevoerd :-X maar ik begrijp de strekking van jouw opmerking.
En ik zet mijn materieel ook in een database (RRtrains), maar is alleen voor mijzelf. Maar ik vind het wel handig als ik ergens info vandaan kan halen die klopt.
-
@J J H S: Mijn en het leven van andere modelspoorfanaten hangt gelukkig niet af van welke database dan ook ;).
@J J H S: ??? Ik had het over een modelspoorverzamel database ;D
Dit is hobby, als systeembeheerder wil ik hier niet over andere databases ouweh :-X, dat doe ik wel de rest van de dag op mijn werk, zeker nu met die certificaten hackers ;D
-
Ik zei al dat ik de strekking van de opmerking doorhad. :D
-
Is er enig zicht op een eventuele doorstart van "NS in model" en is er een status bekend hoever men hiermee is ?
-
Zie dit bericht (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38892.msg601634.html#msg601634) eerder in dit draadje dat een deel van je vraag beantwoord....
Koen
-
Oke, doorstart had ik al gelezen, maar heb het een beetje ongelukkig omschreven in mijn vorige post.
Ik bedoel eigenlijk meer hoever men is met het koppelen aan de BeNeLuxSpoor.net site/server?
Zodat we er weer gebruik van kunnen maken.
-
Dat doe je niet 123, maar dat men er nu aan werkt is een feit.
-
Hehe, wat een paniek hiero zeg. Zoals iedereen wel weet werd/wordt er aan de vernieuwde nsinmodel gewerkt,
dus nog even geduld. Bestuur weet er ook van .....
1. Marchel heeft zijn site gesloten
2. Ik heb een nieuwe site gebouwd
3. Beide beheren wij de content van de nieuwe site en Bruno helpt daar ook bij.
4. Database wordt onder Beneluxspoor.net gehangen.
Vraagje,
Is er al iets bekend, waneer dit " ongeveer " gaat gebeuren.
Het is al twee maanden verder..
Graag wat info,
Groet Jan
-
Hallo allemaal
Als we zover zijn, zijn jullie de 1e die het horen, gewoon even afwachten.
Marchel
NSinModel
-
(y) we wachten nog steeds af. Geduld wordt beloont ;D
-
Wat is de status van dit project?
-
Het duurt allemaal jammergenoeg erg lang. Het gebeurd regelmatig dat ik wat op zou willen zoeken.
Kan er misschien regelmatig een status update gegeven worden?
Koen
-
Ik zag de website NSinModel al een aantal keren voorbijkomen, ook in 'Bestuursperikelen'. Leek me een erg handige site maar ik ben als herintreder van na die tijd. Nu krijg je op NSinModel alleen ''That's All Folks".
Gelukkig is daarvoor een oplossing: waybackmachine:
http://wayback.archive.org/web/*/http://nsinmodel.com (http://wayback.archive.org/web/*/http://nsinmodel.com)
Daar staan tig versies van de oude website gearchiveerd, meest zonder plaatjes. En uiteraard in de versie zoals ze vroeger waren, er wordt niets meer bijgewerkt.
Zie bijvoorbeeld: http://web.archive.org/web/20071112033740/http://nsinmodel.com/ (http://web.archive.org/web/20071112033740/http://nsinmodel.com/) voor de versie van 12 november 2007. Laden kan erg lang duren. Druk indien nodig op 'Impatient?'
Ik vond het toch wel handig.
-
(y) bedankt voor de tip.
Het zou mooi zijn als de laatst bijgewerkte versie onder BNLS gehost zou kunnen worden onder het motto "beter iets dan niets" 8).
Misschien iets voor na de strubbelingen van de bestuurscrisis :(.
-
Ik ben in mijn vrije tijd al een beetje bezig geweest met het "motorwerk" van Nederland in Model. Ook heb ik onlangs een probeersel gemaakt wat betreft het zichtbare gedeelte.
Dit heb ik vandaag eens online gezet op http://nlinmodel.nl/
Het is de bedoeling dat hier straks ook foto's bijkomen van de modellen en informatie-links zoals bijv. de mooie site van Martijn Haman, Groterdam en Wikipedia. Het is de bedoeling dat iedereen die wil zelf een bijdrage aan de site kan leveren en verbeteringen aan kan brengen zodat de site in feite zichzelf up-to-date houdt.
Graag ontvang ik feedback over deze opzet! Het kan zijn dat hij in Internet Explorer niet helemaal lekker werkt, ik heb hem vooralsnog alleen getest in Google Chrome, Safari en Firefox!
-
Mooi initiatief en ziet er goed uit!
-
Goed idee Brs, werkt hier prima op safari. Maar ja, dat wist je al. Nou, niet meer nodig om dit op bnls te hosten met bijkomend onderhoud en moeite. Linkje, klaar.
-
Prima initiatief en werkt ook op explorer prima. (y) (y)
Stefan
-
heel mooi en door de database structuur ook snel zoeken en sorteren mogelijk
Eric
-
Alleen het filteren op de merknaam Märklin werkt niet. Zal wel komen door de " op de a. Maar daar heeft natuurlijk niemand last van, want wie gebruikt dat merk nu ::) ;)
-
Beetje serieuse modelspoorder niet toch :P :P
Tinus.
-
Website ziet er mooi uit! (y) Het is een mooi vervolg van nsinmodel.
Goed initiatief, als je verder gaat wil ik graag helpen met info.
Groet,
Jeroen
-
Top!!
Even de database van het oude nsinmodel inlezen en we hebben alles weer!
Koen
-
Ja, plus 6000 nieuwe aritec producten erbij zetten... ;D Ik geloof niet dat er een item aritec was in de nsinmodel tijd.
-
ff topictitel veranderen in gaat door (y)
-
Bedankt voor de leuke reacties en feedback, hier ga ik zeker wat mee doen en motiveert ook om ermee door te gaan. Ik ben vooral verrast door het unieke bezoekers aantal, dit lag gisteren al over de 200, terwijl het alleen nog maar hier geplaatst is.
-
Er zijn o.a. hier veel gebruikers die hier echt gebruik van zullen maken.
Maar ook op andere forums zijn er ongetwijfeld nog genoeg gebruikers te vinden.
NSinModel had heel veel informatie, misschien zijn er nog wel mensen die informatie geprint of op hun pc hebben staan zodat je dit kan overnemen.
Vergis je niet in de hoeveelheid tik werk van alle modellen.
En bedenk dan ook nog hoe locomotieven en klein serie fabrikantien en dat soort zaken opgenomen gaan worden.
-
Hier is inderdaad al rekening mee gehouden, er wordt onder water momenteel onderscheid gemaakt tussen
- Treinstel-model
- Rijtuig-model
- Tractie-model
- Goederen-model
- Bus-model
- Tram-model
Hier worden ook nog Gebouw-modellen aan toegevoegd. Ieder soort model heeft naast gemeenschappelijke eigenschappen zoals merk en artikelnummer (met onderscheid tussen gelijk- en wisselstroom) ook eigen eigenschappen, zo hebben Tractiemodellen een bedrijfsnummer.
-
Helemaal top.
-
Mooi initiatief. Welke data kan er straks per model allemaal opgeslagen / opgevraagd worden? Wellicht goed om in ieder geval ook het jaar van verschijnen op te nemen.
Succes met de verdere ontwikkeling van de site!
/Henk
-
Bedankt voor de leuke reacties en feedback, hier ga ik zeker wat mee doen en motiveert ook om ermee door te gaan. Ik ben vooral verrast door het unieke bezoekers aantal, dit lag gisteren al over de 200, terwijl het alleen nog maar hier geplaatst is.
Verrast? Je doet iets waar veel mensen op zitten te wachten. (y)
-
NSinModel had heel veel informatie, misschien zijn er nog wel mensen die informatie geprint of op hun pc hebben staan zodat je dit kan overnemen.
Ook al is NS in model gestopt, de informatie is nog auteursrechtelijk beschemd voor zover ik weet.
Dus de informatie zomaar overnemen is dan niet toegestaan.
Voor eigen gebruik niet zo'n probleem maar als jij het weer gaat publiceren schendt je het auteursrecht.
Informeer eeens bij de maken en/of het BNLS bestuur welke informatie je kan overnemen.
Gr.
Eric
-
is dit zo?
De gegevens zijn alleen opgenomen door de makers. Als ik nu een model van Roco uit de kast haal, kan ik de gegevens zelfs ook opnemen en kom dan op een gelijk resultaat...
-
Uiteraard kan je alles zelf opnieuw in voeren met verzamelde informatie maar dit ging meer over een kopie van NS in model zo overnemen. Tenminste zo haal ik het uit de geciteerde zin. En dan geldt volgens mij nog steeds het auteursrecht.
Gr.
Eric
-
@Remunj: NS in Model is een weergave van feitelijke informatie, hier rust net zoals een lijst van werknemers van een bedrijf geen auteursrecht op. Ik heb het hier dan met name over de merk/artikelnummer/omschrijving combinatie. Op de foto's zal wel auteursrecht rusten en ik ben er dan ook nog niet uit hoe ik dat precies ga doen. Klakkeloos overnemen in ieder geval niet ;)
-
Dat is wat ik ook schrijf. Klakkeloos overnemen is auteursrecht schenden.
Zelf alles invoren met gegevens uit verschuillende bronnen is volgens mij geeen probleem.
Maar zoals ik al schreef probeer met de mmaker iets te regeln voor het overnemen van de info. Scheelt een hoop werk.
Gr.
Eric
-
Nou...
Het afgetreden bestuur en interimbestuur hebben dit automatisch op hun notulen staan. (zie verslag bestuur)
Wellicht is het handig en netjes tegenover het nieuw te vormen bestuur en de eigenaren van NSinModel om dat even af te wachten ?
Ik snap het enthousiasme wel, daar niet van.
-
Grote waardering voor de makers van NSinmodel, vaak op gezocht, veel naar verwezen, maar de foto's waren nou net niet de sterkste kant van site. Nieuwe foto's zouden een verbetering zijn. Krijg je vast wel hulp bij via deze site.
-
Ik denk juist dat dit een project is waarbij het goed is als het los staat van BeneluxSpoor. Ik denk namelijk dat dit de bijdrage van andere gemeenschappen bevorderd, zeker als ik in dit topic zie hoe er tegen Märklinrijders aan gekeken wordt.
Ik bedoel het niet lullig maar ik ga niet wachten totdat er binnen het nieuw te vormen bestuur een besluit over genomen heeft. Dit is een project dat uit mijn eigen behoefte is begonnen, ik wil straks best via webservices de database beschikbaar maken voor BNLS (en andere sites), als het bestuur daar aan toe is kunnen ze contact met mij opnemen. Het lijkt mij dat er binnen het (interim)bestuur op dit moment andere zaken hogere prioriteit hebben ;)
-
Leef je uit zou ik zeggen.
Het was gewoon een puntje dat me opviel in het bestuursverslag.
-
Ik bedoel ook niet dat je op een bestuur - al of niet interim - moet gaan wachten, maar gewoon deze en andere sites kan gebruiken om fotografen te ronselen.
-
Het beste is, dat het onafhankelijk project wordt.
Heel erg fijn dat dit nu opgepikt wordt (y)
-
(y) Top initiatief. Bij interesse kan ik je de lijst sturen van een oud medewerker van treinenzaak Vleugels mbt uitgebracht nl materieel, die ik zelf verder heb gecomplementeerd al dan niet met wagonnummers uitgezocht uit info hier op BNLS en modelbouwtijdschriften. Helaas wel zonder foto's.
-
Goed om te horen!
Ik heb toendertijd lijsten geprint om bij te houden welke wagens ikzelf heb.
En om mijn märklin ns verzameling compleet te krijgen.
Voor liefhebbers is dat handig, alleen gebruikt ik nog steeds gedateerde lijsten.
groet hendrik
p.s. mocht je ze nodig hebben pb me maar.
-
Een kleine update wat betreft de foto's, naamsvermelding en andere features:
(http://nlinmodel.nl/voorbeeld/voorbeeld-naamsvermelding.jpg)
Verder heb ik een aantal mensen die hebben aangegeven lijsten te hebben een PM gestuurd!
-
Kan je adviseren om je toch even goed in te lezen voordat je je vingers ergens aan brand Auteursrecht (http://www.iusmentis.com/auteursrecht/) en De maker van het werk (http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/maker/).
Daar deze problematiek, dus ook wetgeving en jurisprudentie relatief jong is, raad ik je aan om de eerder aangehaalde site van Jus Mentis (http://www.iusmentis.com/) op deze onderwerpen door te nemen.
-
Hoi Gerrit, bedankt voor de links. Ik ben student en heb onlangs ook een vak gehad waar uitgebreid ingegaan werd op hoe het zit met dergelijke informatie waar hier met name het databankrecht en het spin-off beginsel (http://www.iusmentis.com/databanken/nl/spin-offs/) van toepassing is. Hier heb ik ook college gehad van dhr. Engelfriet hemzelf. Dat komt dus wel goed ;)
-
(y)
-
@brs Je kan ook de modellen die op shapeways staan opnemen (voor de liefhebbers)
-
Maak er een functie bij dat mensen zelf zaken toe kunnen voegen/wijzigen.
Dat kan je een hele hoop werk schelen.
Je kan er dan ook een autorisatie functie bij maken zodat jij (en/of anderen?) de wijzigingen nog autoriseren en als het goede info is die definitief maken.
Ik wil best meehelpen aan het project, geef maar aan als je hulp nodig hebt. Ik ben werkzaam in de software ontwikkeling en heb dus ook technische kennis...
Koen
-
Het idee is om het mogelijk te maken om via OpenID in te loggen en bijdragen te leveren in de vorm van een nieuwe aanvulling of verbetering aan een bestaand model en foto's toevoegen.
Waar moet een goede foto volgens jullie aan voldoen? Denk dat het handig is om hier ook richtlijnen voor op te stellen namelijk.
(Toevoeging)
Even een referentiefoto gemaakt, wat kan hier beter aan? (Naast de koppeling die niet meegeleverd is er niet op zetten :P)
(http://nlinmodel.nl/voorbeeld/voorbeeld-foto.jpg) (http://nlinmodel.nl/voorbeeld/voorbeeld-foto.jpg)
-
Ik denk dat iedereen zijn eigen mening heeft over hoe een foto nemen.
Persoonlijk ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe bijv dit rijtuig eruitziet tegen een geheel zwarte achtergrond.
Misschien moet je niet alleen een foto nemen van het gehele rijtuig (of lok of treinstel) maar ook van het uic nummer?
(Oh, misschien dat dit draadje afgesplitst kan worden, want er wordt nu toch iets nieuws opgestart?)
-
Nou,
Foto is best goed, echter kunnen er misschien ook meerdere kleine foto,s bij, met bijv. bedrijfsnummers.
Zo zijn er bij Roco verschillende wagens uitgebracht met hetzelfde bestelnummer.
-
Het gaat sowieso mogelijk worden om meerdere foto's bij een model te plaatsen, het gaat er mij meer om wat mensen over het algemeen willen zien. Dat wanneer er een nieuw model wordt toegevoegd en er geen foto's van zijn het handig is dat er meteen die dingen in beeld gebracht worden.
Bij een foto met volledig zwarte achtergrond gaat er veel van het (vaak ook donkere) detail aan de onderkant en wielen verloren:
(http://nlinmodel.nl/voorbeeld/voorbeeld-foto-zwart.jpg) (http://nlinmodel.nl/voorbeeld/voorbeeld-foto-zwart.jpg). Dat lijkt me dus niet zo handig
-
Idee : ik mis bij veel modelbeschrijvingen vaak details als de aangebrachte revisie datum... misschien een detail foto van zulke zaken?
En verder gaat mijn voorkeur uit naar foto's exact haaks genomen op het object, dus pal op de zijkant. Dit ivm vertekeningen.
-
Even het draadje afgestoft.
Weet iemand of er al vorderingen zijn mbt de nieuwe database van NS in Model?
Er was eens spraken van dat deze gehost zou worden door BNLS. Is dat nog steed het plan?
Indien er niet meer aan verder gewerkt gaat worden, zou de oude database dan (met toestemming van de maker) door BNSL gehost kunnen worden?
-
Geen reactie?!?
Ontzettend jammer dat deze info niet meer te raadplegen is!
Koen
-
:-\ Nee, het bestuur kan daar schijnbaar niets over kwijt. Er was eens sprake van dat in iedergeval de oude database een plekje zou kunnen krijgen iav een nieuwe opzet door Marco. Geen idee waar het nu stokt :'(. Het blijft jammer dat deze bron van info niet meer beschikbaar is. Ik vul wel zelf de "treinenlijst" nog aan met nieuwe info, maar helaas zitten er geen foto's bij.
-
Inderdaad erg jammer. Er is nog ergens een kopie van de oude website, waarom die niet 1 op 1 hier (of ergens anders?) neerzetten? Dan kan er gewerkt worden aan een nieuwe versie maar is het toch nog te raadplegen.
Koen
-
is idd zonde.
had het gewoon laten staan todat er een nieuwe site was.
nu heeft niemand wat.
-
Volgens mij is dit zo onderhand redelijk 'trekken aan een dood paard' aan het worden... er komt totaal geen reactie meer dus ik zou maar nergens meer op rekenen.
-
Maar waarom wordt die website dan niet aan iemand anders gegeven? Er zijn volgens mij zat mensen die hem wel zouden willen hosten en onderhouden (inclusief ikzelf, heb dat al meerdere malen aangeboden).
Koen
-
Jullie zijn wat ongeduldig, hoor. Na de vraag van Koen, enkele dagen geleden, ben ik begonnen dit te proberen te achterhalen. Erg veel heb ik nog niet ontdekt.
Het oude bestuur (waarvan dus nu niets meer aanwezig is) heeft indertijd even contact gehad met de originele maker van de database.
Dié wilde het geheel in eigen beheer houden, en alleen de hosting bij BNLS onderbrengen. Daarbij moest gebruik gemaakt worden van software, welke moeilijk met de forumsoftware te verenigen was.
Wij kennen allemaal het verdere verloop van deze geschiedenis. Na een lange, bestuursloze periode, trad het huidige bestuur aan zonder overdracht van deze zaak. Het geheel strandde op drie zaken:
1. de originele eigenaar wilde eigenlijk het geheel niet uit handen geven.
2. het is softwarematig een moeilijke zaak, met veel werk.
3. het vullen en bijhouden vraagt méér menskracht dan onze kleine vrijwilligersorganisatie kan inbrengen.
Zo lang deze drie punten niet zijn opgelost, kan je blijven roepen, maar zal er niets gebeuren. Er is dus overeenstemming met de eigenaar nodig, een softwaredeskundige om de database op/om te zetten, en mensen om het geheel te vullen en up-to-date te houden.
Vrijwilligers kunnen zich per PB melden bij het bestuur.
Ik heb dus al Koen, Jan-Albert, Jan en Ruud genoteerd.
-
Wat Dick zegt klopt als een bus. Ik heb deze vraag niet kunnen terugvinden in de notulen van het vorige bestuur. Willen we NSinModel hosten als een subboard dan zijn er vrijwilligers nodig die er voor zorgen dat de informatie up to date blijft.
-
Dat was denk ik ook Marco's probleem. Je moet al bijna in een treinenzaak werken, wil je alle wagonnummers, verkoopnummers en varianten zien langs komen. Verder moet je er een foto van kunnen maken. Als je van één roco groene VAM bv al ca 20 verschillende wagonnummers hebt door de jaren heen, dan snapt iedereen dat dit een probleem is. Je zou dan één foto van het type/kleur wagon kunnen nemen en die bij alle wagennummers zetten. Dat deed Marco ook veelal.
-
Zou er geen draagvlak te vinden zijn voor een Wiki achtig concept van NS in model en/of http://www.bahn.hfkern.de? Op deze manier zijn gebruikers zelf verantwoordelijk voor het vullen van de pagina's. Eerst beginnen met Nederlandse rijtuigen en als dit goed loopt uitbreiden met andere landen?
Je zou kunnen vastleggen welke gegevens er minimaal in moet staan, de extra gegevens zouden dan weer door andere gebruikers aangevuld kunnen worden. Wellicht zijn er vrijwilligers te vinden om een start te maken met zo'n database? (Doe ik ook een duit in het zakje ;)) Het zou voor mij een welkome aanvulling kunnen zijn op de forumonderdeel waar de treinsamenstellingen besproken worden.
Mvg,
Marc
-
Al geruime tijd is men met dit onderwerp bezig.
Zelf heb ik destijds (eind 2009) contact gehad met de maker van NSinModel en vervolgens heb ik het één en ander aan het toenmalige bestuur voorgelegd.
Die hebben dat zeg maar min of meer opgepakt en zou bij mijn weten o.a. Peter Korsten zich met de uitvoering bezig gaan houden.
2. het is softwarematig een moeilijke zaak, met veel werk.
Niet echt.
Ik heb zelf enige jaren als vrijwilliger voor BNLS gewerkt aan de Merkenlijst voor de Encyclopedie. Voor het invullen heb ik dankbaar gebruik gemaakt van een programma op basis van MySQL wat Ronald Koerts voor mij heeft gemaakt en het invulwerk een fluitje van een cent is.
Dat zelfde programma is met enige aanpassingen, althans dat is wat men mij heeft verteld, te gebruiken voor het maken van de NS in Model database.
Ik denk dat met een eenvoudig programma als MySQL, een goed team onder goede begeleiding best in staat zal zijn om dit allemaal voor elkaar te krijgen.
Bovendien als 'de buitenwacht' zoals leverancier e.d. er bij betrokken worden en ook zien dat hun Nederlands georiënteerde producten min of meer gratis worden gepromoot dan verwacht ik die wel in staat zijn om de gewenste gegevens aan te leveren en dan gaat het vast een mooi, nuttig en succesvol deel van de totale informatiepakket van BNLS worden.
-
Zou er geen draagvlak te vinden zijn voor een Wiki achtig concept van NS in model [...]
Nee, zoiets wil je echt een in database doen. Een wiki is hiervoor ongeschikt.
Die hebben dat zeg maar min of meer opgepakt en zou bij mijn weten o.a. Peter Korsten zich met de uitvoering bezig gaan houden.
Huh, hoe kom je daar nou bij? Ik heb op een gegeven moment voorgesteld om een volkomen nieuwe modellen-database te gaan bouwen en de programmatuur om die database te ontsluiten. Dat zou volledig los staan van NSinModel. Aangezien die laatste door het bestuur (of althans een deel daarvan) werd binnengesluisd en er geen ondersteuning voor mijn initiatief was, is het daarbij gebleven.
Oftewel, ik heb niets te maken gehad met NSinModel.
- Peter
-
@ Peter,
Is al weer een tijdje geleden en ik kan uiteraard niet meer op beheer kijken hoe het één en ander was voorgesteld, dus moest ik dit uit mijn geheugen opdiepen en ja zelfs ik maak wel eens fouten.... 8)
Blijft de grote vraag nog steeds, hoe het met de ontwikkelingen staan.
-
Het grote probleem is mankracht. Je hebt minimaal één vrijwilliger nodig die zich volledig hiermee bezig houdt en die hebben we simpelweg niet, nog afgezien van andere problemen waar ik niet genoeg van heb meegekregen om er een uitspraak over te kunnen doen.
- Peter
-
Volgens mij hebben zich al voldoende mensen aangeboden om een bijdrage te leveren hieraan.
Ik wil/kan helaas hiervoor niet de kar gaan trekken maar eventueel helpen bij invoeren daar sta ik zeker voor open. Heb als ik even ga zoeken ook nog wel wat oude printjes e.d. liggen.
Eric
-
1. de originele eigenaar wilde eigenlijk het geheel niet uit handen geven.
Volgens mij is punt 1 van Dick zijn schrijven ook geen probleem. Als de originele eigenaar het niet uit handen wil geven, dan starten we het opnieuw. Zoals Eric al aangeeft heeft hij nog wel ergens een aantal printjes liggen. Verder denk ik dat we met zijn allen op beneluxspoor samen heel veel informatie kunnen aanleveren om het geheel zo kloppend mogelijk te krijgen.
Denk dat er ook nog wel wat van de huidige importeurs zijn die wellicht nog wat gegevens uit het verleden kunnen en willen achterhalen.
Wiki achtige oplossing, waarin iedereen kan toevoegen/wijzigen lijkt mij niet goed. Laten we dat beperken tot een clubje van een man of 5/6. Om zo eenduidigheid in het invullen te creëren en de boel beheersbaar te houden.
Vrijwilligers kunnen zich per PB melden bij het bestuur.
Ik heb dus al Koen, Jan-Albert, Jan en Ruud genoteerd.
Eric schreef eerder vandaag ook dat hij wel wil helpen, dus dat is er nog een extra.
Dan is er volgens mij al een aardig clubje.
Er is al zoveel over geschreven in de afgelopen perioden dat ik denk dat er nu een keer doorgepakt moet worden. En lukt dat niet binnen beneluxspoor, dan moet het misschien maar op een andere wijze, onder een eigen domein.
Gisteren zat ik zelf te denken om zoiets op te starten onder de naam nlinmodel (ik vind nsinmodel de lading niet meer dekken met al die vervoerders), maar wat blijkt, nlinmodel bestaat al sinds ergens dit voorjaar, maar is ook nog verre van af.
-
Wiki achtige oplossing, waarin iedereen kan toevoegen/wijzigen lijkt mij niet goed. Laten we dat beperken tot een clubje van een man of 5/6. Om zo eenduidigheid in het invullen te creëren en de boel beheersbaar te houden.
Op een wiki kun je ook beperkingen instellen wie er kan wijzigen. Zo is de encyclopedie van BNLS een wiki, maar die kun je niet wijzigen zonder speciale rechten.
Maar zoals ik al eerder zei, een wiki/encyclopedie is volkomen ongeschikt om een dergelijke database aan te leggen. Invoeren gaat nog wel, maar onderhouden niet.
- Peter
-
Toelichting op mijn eerdere posting:
Het geheel strandde op drie zaken:
1. de originele eigenaar wilde eigenlijk het geheel niet uit handen geven.
2. het is softwarematig een moeilijke zaak, met veel werk.
3. het vullen en bijhouden vraagt méér menskracht dan onze kleine vrijwilligersorganisatie kan inbrengen.
De originele eigenaar blijkt dus Marco Reparon te zijn. Die was, járen geleden, lid van ons vrijwilligersteam.
Volgens mij is hij thans niet meer aanwezig op het forum, sterker nog: ik heb geen contactgegevens. Mocht hij hier dus toch nog wel meelezen, dan graag per PB contact met mij opnemen.
Heeft iemand zijn e-mail adres, dan graag ook per PB naar mij.
Het is namelijk zó, dat 1:1 overnemen van de oude database kán leiden tot klachten vanwege schending van de auteursrechten (copyright), dus dat moet je al vermijden. Dat geldt dan tevens voor het gebruiken van "oude printjes", zoals eerder werd voorgesteld. Ook het gebruiken van een oude internet-versie van de database, zou zulke problemen kunnen veroorzaken.
Daarom is het goed, vóór je begint, deze zaken duidelijk te hebben.
De softwarematige kant van de zaak is een volgend punt. Het is niet een kwestie van maar even converteren. Er dient een nieuwe database te worden gebouwd, dus wat nodig is: een IT-er, die zich met het programmeerwerk bezig houdt en hier voldoende tijd aan kan spenderen. Binnen ons vrijwilligersteam hebben wij zo'n expert niet, dus aanmeldingen zijn welkom.
Tevens moet je dan bekijken, hóe je het geheel toegankelijk wilt maken. Zoals Peter Korsten al zei:
een wiki/encyclopedie is volkomen ongeschikt om een dergelijke database aan te leggen. Invoeren gaat nog wel, maar onderhouden niet.
Ook dat is een uitdaging voor bovengenoemde IT-er, evenals het technisch onderhoud. Daarmee bedoel ik dan het oplossen van problemen, het vernieuwen van de software, het in voorkomende gevallen verrichten van synchronisaties van "werkdatabase" en "publieksdatabase".
Dat brengt ons dan tot het derde probleem: het vullen en bijhouden van de inhoud van een database.
Allereerst zal je het over de inhoud ééns moeten zijn. Allerhande suggesties moeten bekeken worden, afgewogen en geaccepteerd of verworpen.
Daarbij bedoel ik niet de daadwerkelijke inhoud (content), maar de structuur ("velden binnen een record", oftewel: welke kolommen komen er op een kaartenbakkaartje).
Pas ná deze fase kan de programmeur aan de slag om daadwerkeljk een lege database te bouwen.
Ook zal, tussendoor, het probleem van de hosting moeten worden opgelost. Het bestuur van de Stichting Beneluxspoor.net zal zich hierover moeten uitspreken (kostenplaatje, inzet vrijwilligers, verantwoordelijkheid, mate van ondersteuning). Met onze beperkte middelen en mankracht, wordt nogal wat van ons gevraagd, soms méér als mogelijk is.
Pas als alle voorgaande punten tot ieders tevredenheid zijn afgewerkt, kan worden overgegaan tot het vullen van de database. Dat is dan vooral van organisatorische aard, zoals gegevens verzamelen, maar dat is van later zorg. Daarvoor hebben zich al enkele personen aangemeld, zijn al suggesties gedaan, kortom: dat is waarschijnlijk het minste probleem.
-
Er dient een nieuwe database te worden gebouwd, dus wat nodig is: een IT-er, die zich met het programmeerwerk bezig houdt en hier voldoende tijd aan kan spenderen. Binnen ons vrijwilligersteam hebben wij zo'n expert niet, dus aanmeldingen zijn welkom.
Nou, die hebben we wel, maar die heeft geen tijd. :)
- Peter
-
Van Marchel heb ik alleen een e-mailadres (is dezelfde als welke op de site staan) en een privé telefoonnummer en kan ik daardoor niet aan jullie geven
Overigens is Marchel de eigenaar en niet Marco.
Marco heeft Marchel jaren geholpen met het bijhouden van de site.
En dit is het profiel van Marco Marco (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=9).
Mogelijk dat je via hem in contact met Marchel kunt komen.
-
@Gerrit:
Bedankt voor de kennisdeling.
Blijkt maar weer, hoe je door medemensen op het verkeerde been kan worden gezet. Velen noemden juis Marco, in plaats van Marchel.
Overigens, het is ook weinig hoopgevend, dat Marco al bijna een jaar niet meer hier actief is geweest, en dat er van hem geen e-mail bekend is. De kans dat hij een PB leest, lijkt mij niet echt groot.
@Peter:
Dat we hem hebben, weet ik wel, maar omdat hij helaas geen tijd heeft, hebben we dus aanvulling van onze IT-bemanning nodig.
Die persoon kan dan met onze expert overleggen over de optredende problemen bij de bouw van een database, maar zal óók het werk op zich moeten nemen.
-
Marco is/was? ook actief bij de stichting Klassieke locs (http://www.klassieke-locs.nl/). Misschien daar een balletje opgooien?
-
Ik ga contact proberen te zoeken met Marchel.
En ik kan ook een rol spelen bij de technische kant van de zaak, heb verstand van databases, webapplicaties, programmeren; sterker nog, ik verdien er m'n brood mee :)
Koen
-
Marco is op dit moment ook niet echt actief bij de Stichting Klassieke Locs. Hij heeft alles een beetje op een laag pitje staan heb ik begrepen. Helaas heb ik geen contact gegevens van hem.
Indien gewenst kan ik wel kijken of ik daar achter kan komen, dan graag even een PB!
Gr.
Hans Wolbers
(actief in de Klokshop)
-
Tot nu toe helaas nog geen reactie van Marchel...
Ik blijf het proberen, wordt vervolgd.
Koen
-
Tot nu toe geen reactie van Marchel gekregen. Dat zal dus helaas niets meer worden :'(
Ik ken hem niet persoonlijk, alleen van emailcontact maar daar reageert hij nu niet meer op.
Is er iemand die hem persoonlijk kent en hem kan contacten?
Koen
-
Als je gewoon die printjes overtikt is het toch geen probleem met copyright? gewoon niet erbij zeggen ;-)
-
Aha, hierbij heeft zich een overtypevrijwilliger gemeld? ;D
Een copy van de site is hier nog wel te vinden. Stand 2007.
http://web.archive.org/web/20071112033740/http://nsinmodel.com/ (http://web.archive.org/web/20071112033740/http://nsinmodel.com/)
-
Ik heb de lijstjes van nsinmodel ff nagelopen maar die zijn dusdanig gedateerd en er staat vaak info in die mij niet interesseert dat ik er maar eens aktief mee aan de slag ga. Ik denk aan: fotos maken van de modellen, beschrijving, gebruik - maar bijv niet het cat. nr, en alleen tp 4 wagens die mij interesseren. Wie er ook mee aan de slag wil hoor ik wel!
Info verzamelen: struinen op internet, bij collega's en handelaren, catalogi etc.
-
Ik ben bang dat de oude info van NSinModel niet meer beschikbaar komt. Ook al is het gedateerd kan het toch handig zijn als eerste opstap.
Ik ben nu erg druk met een verbouwing, ik wil daarna wel tijd en energie steken in een alternatief onder BNLS vlag ofzo.
Voor april heb ik geen tijd...
Koen
-
Wie er ook mee aan de slag wil hoor ik wel!
Info verzamelen: struinen op internet, bij collega's en handelaren, catalogi etc.
Probeer een team samen te stellen, maak er een mooi nieuw domein aan voor de vindbaar en onafhankelijkheid.
(het gaat om meer dan NS alleen, dus de titel NS in Model dekt de lading toch niet meer).
het mooiste zou zijn een database te maken die meerdere mensen kunnen invullen.
Mocht dat zo gaan, wil ik er ook nog wel mijn best voor doen. (in/aanvullen, niet de techniek).
-
Aangezien de fleischmann database:http://www.fleischmann-ho.nl/ nog wel compleet is en veel info bied,is het miss een idee om daar wat van de benodigde info vandaan te halen in overleg met de eigenaar ?
Anders heb ik hier de database zonder fotos als pdf file nog op de pc staan,en is daar dan miss wel wat mee te doen ?
De fotos regelen zal dan daarna ook niet meer zo'n groot probleem moeten zijn denk ik.
Mocht er interesse zijn in bovengenoemde pdf info dan hoor ik t wel ;)
Overigens is het miss een idee om de topicnaam aan te gaan passen ?
Die dekt niet geheel de lading meer nu er hier ook wordt gesproken over zelf wat nieuws te creeren :D
-
Dan is het handiger om gewoon een nieuw draadje te openen, daar heb je geen moderator voor nodig.
- Peter
-
Heren door wat foute instellingen in mijn postvak heb ik van November tot April niet alle post ontvangen die aan mij gestuurd is.
Bij vragen mail me even opnieuw, ik zou alles van de oude website nog ergens moeten hebben 2009 of 2010.
Behalve de foto's, daar er een enorm copyright probleem was ontstaan, mogen die echt niet meer worden gebruikt.
Mijn eigen collectie bestaat alleen nog uit modellen in de periode 2 en vroeg 3 ongeveer tot 1956(declassering).
Dat zijn nog maar een paar productie modellen wat de NS betreft, en niet representatief genoeg om een webpagina bij te houden, dat is de 2e reden van het stoppen van nsinmodel.com.
Door mijn werk voor de fischertechnik club Nederland heb ik ook weinig tijd om de website zelf opnieuw op te starten, ik scan en bewerk alle documenten voor de online fischertechnikbibliotheek.
Grt Marchel
-
Dat verklaard een hoop :) Fijn dat je weer bereikbaar bent en de spullen nog hebt.
Ik zal je wel even een email/PM sturen.
Koen
-
ja foto's is een groot probleem.
Eigenlijk alleen zelf gemaakte foto's kunnen nog on-line gezet worden.
-
Ik vraag het me af. Wanneer je een foto van bv een Philotrain model publiceert liggen de rechten op het afbeelden van dat model dan niet bij Philotrain? Het gaat tenslotte om weergave van een door hen ontworpen en geregistreerd artikel wat, indien met bronvermelding en fabrikant, ter illustratie best gebruikt mag worden. Anders is het wanneer de afbeelding commercieel wordt gebruikt.
-
Als dat zo zou zijn, dan zouden bij foto's van grootspoor de rechten toch bij Alsthom, Siemens, Bombardier etc. etc. liggen? En dat is ook niet zo.
mvg,
Gert
-
@Besselspoor : Nee, dat is niet helemaal waar.
Je mag niet zondermeer een foto plaatsen als je de bronvermelding er bij zet. Je zult echt toestemming van de eigenaar moeten hebben.
- Allereerst kun jij niet bepalen of de eigenaar op deze manier wel in verband wil worden gebracht met jouw publicatie - hij kan zich ook juist willen distancieren van jouw doel.
- En vervolgens zul je moeten vragen of voor het gebruik betaald moet worden, jij kunt niet bepalen of de afbeelding commercieel wordt gebruikt.
Sander
-
Duidelijk. Dus we gaan allemaal onze bijzondere NS modellen netjes op de foto zetten voor het goede doel? De mijne mag je hebben hoor ;)
-
Het meest logisch lijkt mij, om de titel van dit draadje te (laten) veranderen in:
Interessegroep NSinModel. Dat dekt de lading beter dan de huidige titel.
Iemand problemen daarmee?
-
Commercieel gebruik of niet maakt strafrechtelijk gezien niets uit. Civielrechtelijk gezien zal het meespelen bij het bepalen van de vergoeding die betaald moet worden aan de auteursrechthebbende.
Het is heel simpel: de rechten liggen bij degene die de foto genomen heeft, of bij degene (kan ook een rechtspersoon zijn) aan wie hij de rechten heeft overgedragen. Deze rechter vervallen pas 70 jaar na het overlijden van degene die de foto genomen heeft.
Bij BNLS hanteren we de volgende regels:
- Het uploaden op onze server van een plaatje, waar je de rechten niet van hebt en waar je geen toestemming voor hebt, mag pertinent niet. Dat geldt nadrukkelijk dus ook voor plaatjes die je op het internet hebt gevonden.
- Al je een plaatje van een andere server in het forum "plakt", vragen we om een bronvermelding.
In het geval van NSinModel zou je dus alle foto's zelf moeten nemen, of foto's in permanente bruikleen krijgen van anderen.
- Peter
-
Het meest logisch lijkt mij, om de titel van dit draadje te (laten) veranderen in:
Interessegroep NSinModel. Dat dekt de lading beter dan de huidige titel.
Iemand problemen daarmee?
Dan zou je omwille van de rechten ook de titel moeten veranderen van NSinModel naar iets nieuws als NSopSchaal o.i.d.
-
Formeel misschien wél, maar ik ben er (een beetje voorbarig) vanuitgegaan dat Marchel het gebruik van de naam "NSinModel" toestaat/zal toestaan/toejuicht.
-
Indien de oude NSinmodel binnen BNLS zou kunnen worden opgenomen, zou iedereen de missende foto's zelf kunnen maken en hernoemen naar "merk-catalogusnummer.jpg" en ze dan uploaden zodat ze door de beheerder van de database gekoppelt kunnen worden aan het item. De slechtere foto's kunnen dan gewoon weer weg gegooit worden.
Zie je als gebruiker van de database dat er een foto mist van een model dat je zelf hebt, dan zou je die op deze manier kunnen aanleveren. Het systeem wordt zo vanzelf steeds beter.
Heb je ook nog medewerking van mensen als Chris, die elk nieuw model langs hun neus zien komen en ze ook nog al eens fotograferen, dan vult de database ook nog alle nieuwe modellen aan.
-
Ik sluit me helemaal aan bij Ruud. Goed plan lijkt me.
Om toch een soort lijn te krijgen in de foto's is het misschien wel goed om richtlijnen af te spreken over hoe de foto geschoten dient te worden. Ik houdt zelf wel van dat soort structuur. Maar misschien ben ik nu wel te veel in de details bezig al, er is namelijk nog helemaal niets op dit moment, anders dan een opmerking van Marchel dat hij de acrchieven van 2009/2010 heeft.
Wel goed als dit een doorstart maakt.
Gr.
Edsko
-
Conclusie van de laatste 40 postings: toestand is ongewijzigd, behalve dan dat de reden voor de communicatiestilte van de kant van Marchel nu bekend is geworden (onfortuinlijk, maar het is niet anders, niets aan te doen). Nu dit punt (hopelijk) is opgelost (+communicatie hersteld), kan dus weer verder worden gegaan, hetgeen Koen dus ook al heeft gedaan. (y)
-
Ik heb inderdaad al contact opgenomen met Marchel.
Mijn doel is om NSinModel op de een of andere manier weer in de lucht te krijgen. Bijvoorbeeld als onderdeel van BNLS of als dat niet lukt als zelfstandige site zoals het was.
Daarbij wil ik meer mogelijkheden toevoegen zoals het doorzoekbaar maken van de gegevens en aanvullingen en correcties door gebruikers mogelijk maken (al dan niet na het accorderen door een "moderator").
Koen
-
Ipv oeverloos discussie te voeren kun je toch voor een grijpstuiver een domeinnaam registreren en ondertussen op een cloud of via google docs een database opzetten waar belanghebbende in mee kunnen doen.
Later plemp je de hele boel op de server van je provider en klaar is Kees.
Zo moeilijk is dat toch niet......
www.ns-modelspoortreinen.nl
-
Hey! Dat domein bestaat helemaal niet! :-[ ;)
Ik weet het, slechts een voorzetje. Je conclusie is ook correct. Zo makkelijk kan het idd zijn.
De data van Marchel zorgen echter wel voor een kick-start, dus dat is helemaal zo gek nog niet. Het is idd geen moeilijk uit te voeren idee.
Gr.
Edsko
-
Heren het grootste probleem van mijn copyright probleem was dat mijn pagina per dag rond de 1000 afroepen kreeg voor afbeeldingen vanaf andere sites waaronder deze, ik betaalde dus voornamelijk voor andere doorgelinkte sites.
Daar kwam bij dat er jacht wordt gemaakt op iedere copyright schending, en ik dus genoodzaakt werd de pagina uiteindelijk te sluiten.
Van de meeste had ik een zogenaamde stilzwijgende toestemming voor plaatsen op nsinmodel.com, maar daar de meeste failliet zijn gegaan of zijn overgenomen, denk aan Lima/Rivarossi/Roco/Fleischmann/Liliput/Märklin zijn er nog maar weinig die onder het originele management vallen waarmee ik afspraken had van toen ik mijn pagina begon, en dat was voor een deel ook de Nederlandse importeur.
Dit is de wet waar het om gaat en die gaat veel verder als dat iedereen denkt ik werk hiermee voor de fischertechnik bibliotheek en een verklaring van de fabrikant juridisch getest en waterdicht.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001886
Deze wet houd ook in dat er geen foto's mogen worden geplaatst zonder schriftelijke toestemming, en een copyright teken in de foto is niet genoeg, er mag ook niets gewijzigd worden aan de afbeelding, de bewerking moet door de copyright houder worden gedaan, en daar begint het echte probleem.
Nu werkt iemand volledig mee, volgende maand ontstaat er een conflict en moeten alle plaatjes verwijderd worden van die persoon, om zulke vraagstukken te voorkomen zijn we bij de ft bibliotheek dat probleem uit de weg gegaan en doe ik al het scan werkt, bewerk alles en uiteindelijk de pdf worden ook door mij gegenereerd.
Alles is dus in handen van 1 persoon, die van tevoren vast laat leggen dat alles belangeloos voor de vereniging wordt gedaan.
Als je een pagina netjes op wilt zetten moet je een standaard voor de foto's gaan bepalen dpi/ grote en een schriftelijke verklaring waar in wordt bepaald hoe een copyright houder zijn afbeelding ter beschikking stelt, afstaan kan dus niet volgens de wet, zelfs bij verkoop blijft de maker de eigenaar.
Of hij ruw wordt aangeleverd of volledig bewerkt en alleen geplaatst gaat worden, moet allemaal vast gelegd worden.
Deze verklaring moet er komen voor een ieder die een plaatje ter beschikking stelt dit om problemen in de toekomst te voorkomen.
Dus als er 100 personen een foto indienen moeten er 100 copyright verklaringen opgesteld worden, voor de muggezifters die zeggen dat
dat niet nodig is lees de wet, doe je dit niet kun je eindigen voor de rechter met een hele dikke boete en bij herhaling mag je even intern.
Waarbij het niet nodig is dat de copyright houder zelf dit proces opstart, als er aangifte wordt gedaan door een boze bezoeker is het al zo ver, en moet je als website aantonen dat je voor iedere afbeelding toestemming hebt.
Dit alles is al uitgezocht door juristen zowel in Nederland als in Duitsland.
En zoals ik boven in aangaf mogen er geen doorlinken meer zijn, of openen via andere sites, dat moet een ieder heel goed begrijpen je schend daarbij ook het copyright.
Dit geld trouwens ook voor heel beneluxspoor en iedere afbeelding die inbedded is, voor iedere overtreding kan er aangifte worden gedaan.
Er moet dus ook een database aangelegd worden met foto verantwoording en heel goed bijgehouden worden.
Als er een team gevormd kan worden wil ik graag meewerken maar ik doe het niet meer alleen, daarbij moet ik even rond mailen of oude medewerkers nog interesse hebben om verder te gaan met info verzamelen.
Mijn oude website is in 2009 opgezegd en wordt ook al niet meer betaald sinds dien, sinds Februari 2013 kan ik er ook niet meer in alles is geblokkeerd door geocities.com.
Dat zal wel een ftp instelling.
Grt Marchel
-
Nogmaals:
1. claim een domeinnaam.
2. maak een database in Excel.
3. plaats deze op Google docs en zorg dat deze openbaar (soort wiki) aangevuld kan worden met nummers en foto's.
4. vraag via de gemaakte website (zie 1) aan bezoekers of ze een foto willen maken volgens bepaalde normen (afmeting aanzicht enz enz) van de modellen die je nog mist in de database (incl. een vinkje dat ze toestaan om hun foto te gebruiken).
5. doe ook hier een oproep daarvoor.
6. zet je database online op je site
7. zorg voor updates (zie 4 en 5).
Hopsakee. Niks geen copyright gezever. Je gebruikt alleen maar eigen gemaakte foto's van jezelf of met toestemming van de maker (zie boven).
-
Eigenlijk vind ik de foto's het minst interessante deel van zo'n database.
Een complete en betrouwbare lijst zonder foto is minstens zo waardevol.
Met betrouwbaar bedoel ik dan bijvoorbeeld dat een model werkelijk is uitgebracht en dat detailinformatie waarme een model te onderscheiden is klopt.
Een gephotoshopt catalogusplaatje is nutteloos, een foto van een specifiek detail kan echter een zeer waardevolle aanvulling zijn.
Jan
-
Hij bestaat wel nog (y). In een copy robot. Internet Archive (https://archive.org/). Zoeken op nsinmodel.nl, ook de plaatjes zijn daar nog zichtbaar (y).
Deze robot kopieert elke nacht alle websites (mits er géén robots.txt met inhoud op de betreffende website staat, en dat heeft er blijkbaar niet opgestaan).
Voor de gene die niet willen dat hun website daar ook terug te vinden is, de inhoud van robots.txt
User-Agent: *
Disallow: /
-
Ruud,
als ik deze site benader en het zoek-argument ingeef, zoals jij dat noemt, krijg ik een kalender te zien,
met een (vrijblijvende) uitnodiging om te doneren.
Doe ik iets fout?
Wim
-
Op die kalender staan de opnamedata van de betreffende website, als je dus op een bepaalde dag klikt die jij wil zien (en er staat een blauw bolletje omheen) dan kom je op de opname van die dag uit ;).
-
Alleen is er niks gearchiveerd de laatste 15 jaar. Alle jaren laten een lege kalender zien.
Alleen een blauw bolletje om 26/2/2015 en die komt dan uit bij de plaatjes upload van BLNS 8)
-
Ja Eric,
dat had ik ook al. Maar ik zocht de onduidelijkheid nog even bij mezelf :'(
In elk geval lijkt het er op dat NSinmodel definitief gestopt is, en niet gesaved in de laatste 15 jaar.
-
??? Ik zal morgen op mijn werk weer ff opnieuw kijken. Ik heb vandaag nog door de Liliput zitten bladeren, met de plaatjes, net zoals hij enkele jaren geleden was. Snap er niets van. Het is een gesponsorde robot die elke dag opzoek is naar websites. Zoek maar eens op je eigen oude website die je al jaren niet meer hebt. Mijn collega vond er ook zijn oude websites van jaren geleden terug.
-
@ Ruud, je komt inderdaad uit op uploaden.
Even gekeken en ik vond zowaar mijn oude website terug.
Dat werkt wel goed.
Gr Hans
-
Hier nu ook :-X. Bij mijn collega op het werk niet, daar zagen we de site als van ouds. Compleet met alle plaatjes.
-
Ik wil jullie niet voor het hoofd stoten, maar misschien dat jullie de verkeerde site opzoeken? Ik krijg als ik nsinmodel.COM opzoek meer dan genoeg resultaten terug van het systeem. Op nsinmodel.co.cc (of zelfs nsinmodel.nl) krijg ik zo goed als niets terug.
-
Bij het opruimen van de week kwam ik nog een heleboel geprinte lijsten tegen van NSinModel.
-
Nou Eric,
zet ze dan maar om in digitaal en daarna op 't forum ;D >:(
Bij mij werkt het met .com ook!!
-
Ik weet niet of de maker dat goed vindt en waarom is hij er toen der tijd mee gestopt?
Eric
-
Zie eerste posting.... en 1 pagina terug de aanvulling
-
Ik zelf houd ook een lijst bij, maar het voordeel van NSinModel was dat er ook foto's van de modellen bij zaten (y).
-
Ik heb ooit eens met een stukje freeware een copy van de site getrokken voor persoonlijk gebruik. Werkt lokaal op mijn smartphone. (y)
Ron
-
@Ron: heb je die met plaatjes en al op je pc staan?
-
De meeste foto's zitten er inderdaad bij.
Maar nogmaals, je mag een website kopiëren voor persoonlijk gebruik. Ik mag/zal de foto's dus niet beschikbaar stellen.
Ron
-
kunnen we niet gewoon beginnen met het invullen van de data in een database (wiki) en daarna opnieuw de plaatjes erbij zoeken...moet met hulp van iedereen toch wel lukken.
Groet,
Arkadas
-
Het ontwikkelen van een database is bepaald niet simpel, dat doe je niet even in een paar minuten.
- Peter
-
niet gewoon beginnen
Als je dit draadje helemaal doorleest dan zul je zien dat daar al meerdere pogingen toe zijn ondernomen. Helaas is daar nog niets zichtbaars van de grond gekomen en de punten welke Marchel in zijn 5e bericht aangeeft zijn dan ook nog een belemmering.
-
Het ontwikkelen van een database is bepaald niet simpel, dat doe je niet even in een paar minuten.
- Peter
Heerlijk zo'n dooddoener... Volgens mij heb jij daar wel verstand van en op dat eiland van jou is toch geen reet te doen...
-
Het eerste deel van je aanname klopt, het tweede niet zo. En aangezien ik dit al 40 uur per week doe, ga ik daar 's avonds niet aan beginnen.
- Peter
-
En het derde deel van de aanname?
-
Je bedoeld zoiets? (30 uurtjes max denk ik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2442.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2442.jpg)
-
Een eenvoudige database is wel even werk maar ook weer niet zo gek veel.
Het lijkt me leuk om zoiets te maken al zijn er wel wat praktische zaken zoals tijd :) , webruimte, bandbreedte etc.
Zodra ik het modelspoorwinkels projectje (zie linksboven in het menu) afgerond heb ga ik hier eens aan beginnen.
Koen
-
Koen, neem voordat je begint even contact met mij op. Ik heb namelijk de database en bijbehorende website allang gereed (allemodelspoor.nl). Ik heb bovendien de beschikking over alle data van NSInModel, de enige uitdaging op dit moment is die data migreren naar de database structuur die ik hanteer.
Dat is geen rocket science, maar ook ik word beperkt door de beschikbare tijd.
-
Zal ik zeker doen. Ik kan meehelpen met migreren, daar heb ik wel ervaring mee.
Koen
-
Zoals misschien bekend, houd ik nog steeds een gekregen lijst bij in Excel. Hierin staan pakweg 3400 regels (items) NS H0 treinen. Die kan ik je mailen als je er iets aan hebt ;). Ik heb hem van een oud medewerker van een voormalige treinenzaak in Schin op Geul. Hij kocht alle uitgekomen Roco NS treinen en wagons, ook de nummer varianten en hield dat netjes bij in een Excelsheet. Nu hij er mee opgehouden is staat hij nog wel eens op de beurs in Hoensbroek met de restanten van zijn verzameling.
-
Wat mij betreft zeker interessant!
Ik stuur je wel even een pb.
Koen
-
De bekende lijst is weer eens bij gewerkt en te downloaden via de bekende link (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67158.0.html) in Materieelbespreking.
Aanvullingen zijn vanharte welkom via PB.
Veel plezier er mee.
-
Ik weet dat het veel werk is, maar is het een idee om wat meer kolommen in te voegen, zodat de typering uit elkaar gehaald kan worden. Download je het bestand namelijk als excel-bestand, wordt het mogelijk om bijvoorbeeld alle BR186 te filteren. Een model zoeken wordt daardoor eenvoudiger.
-
Is over na te denken......dus als ik een keer echt niets te doen heb, zal ik er een kolom aan toevoegen ;).
-
Ik kan ongeveer 400 regels op die manier aanleveren. Help me herinneren als het kerstvakantie is.
-
De nieuwe updates (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0.html) zijn weer toegevoegd.
Forum, Materieelbespreking, NS modellen de link naar de lijst
-
Weer een bende roco plaatjes toegevoegd aan de lijst.
Update van de link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.msg0#msg0)
-
De link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.msg3221618645#msg3221618645) heeft weer een update gehad.
-
Hoi Ruud,
Mooie lijst!! (y)
Ik probeer hem te downloaden om te zien of ik hem leesbaarder kan maken voor eigen gebruik maar krijg een netwerkfout. Is daar iets aan te doen?
Gr. Frits
-
Heb hem zonder problemen kunnen downloaden en opslaan op m'n harde schijf. Misschien dat je hem wel kunt wegschrijven naar een andere locatie (usb stick of zo) Of anders vanuit een andere web browser (Chrome) proberen te downloaden..
-
Dat is het allemaal niet.
Uiteindelijk een kopie naar mijn Google spreadsheets gemaakt en vanuit daar aan mijzelf gemaild omdat ook daar downloaden niet ging. Misschien is het bestand te groot geworden?
Gr. Frits
-
Ik had afgelopen week ook problemen. Vandaag niet meer. Indien het door de grootte van het bestand komt, zou dat relatief makkelijk op te lossen zijn door de afbeeldingen weg te laten.
-
Die afbeeldingen maken het juist extra leuk......
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Even geprobeerd op mijn tablet maar daar heb ik hem binnen een paar seconden binnen inclusief de afbeeldingen.
Te groot lijkt me het probleem niet.
En die afbeeldingen maken het niet alleen leuk maar vormen juist een extra meerwaarde zodat je ook ziet welk model er achter een artikelnummer schuil gaat.
Hoe meer afbeeldingen hoe beter.
-
Afbeeldingen in excel heeft gewoon een max. Bij een teveel gaat het ten koste van de functionaliteit/werking. Beter Is het dan om te linken of naar een compleet ander systeem te gaan.
-
Elk systeem heeft beperkingen maar in dit geval zijn die nog lang niet bereikt. Ik werk zelf met Excel bestanden die vele malen groter en complexer zijn, dat gaat prima met Excel. Verschillende factoren zorgen ervoor dat de grote Excel bestanden goed blijven draaien. Dus zoek eerst de oorzaak in het systeem waarop je werkt, dit bestand geeft bij anderen geen problemen. (Beschikbaar geheugen, processor met marge of achtergrondprocessen die onnodige resources vragen.)
Wat wel erg helpt is om het bestand op te slaan in het .xlsx formaat, dit maakt dit Excel bestand met een factor 10 kleiner. Dit is het bestandsformaat dat sinds Excel 2010 standaard is en betere compressie technieken bevat. Geen idee of dat of dat goed werkt met Google drive, dat gebruik ik zelf niet. Het huidige .xls formaat is niet meer van deze tijd, niet efficiënt genoeg voor de huidige datahonger. ;D
Top dat de lijst word bijgehouden! (y)
Marcel
-
De lijst is weer bijgewerkt. De link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0) naar de lijst.
-
Ook de laatste nieuwtjes zijn weer bijgewerkt in de lijst.
Bij deze de link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0) naar de lijst.
-
Dank Ruud (y)!
-
Geen dank, graag gedaan. Blijft een bak werk,vooral het vinden van de wagonnummers ;D.
-
De laatste update voor dit jaar. Hier de link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0) naar de NSinModel download op BNLS.
-
Hoi Ruud,
Dank voor je inspanningen om het bestand up to date te houden! (y)
Gr. Frits
-
Bedank Frits (y), ik houd hem al jaren bij voor mezelf en deel die info graag.
Wordt steeds moeilijker nu er allerlei vreemde niet nederlandse maatschappijen op NS spoor rijden. Ik beperk me dan ook tot de NS en de in NL gevestigde vervoerders.
-
Bedankt Ruud, ik heb hem op het lijstje gezet om te verwerken in http://www.nlinmodel.nl .
Koen
-
De laatste Piko nieuwtjes toegevoegd.
-
Laatste nieuwtjes aangevuld ;).
-
Na een crach van mijn win7 pc de boel nu maar gelijk naar win10 gebracht. Dat gaf natuurlijk gelijk problemen met Googledrive. Een nieuwe aangepaste versie staat nu weer in de download Link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0). De link werd weer uptodate aangepast door mod Bert van Gelder (y).
Deze versie is tevens aangevuld met extra info van Marchel (de maker originele oude website van NSinmodel) waarop deze info mede is gebaseerd. Thx Marcel (y).
Na een tip van Francois is ook het bestand vervangen door een nieuwere excel versie waardoor het een stuk kleiner is en dus sneller laad.
Tips voor aanpassingen als baknummers en missende catalogusnummers end zijn altijd welkom. Veel plezier ermee ;)
-
Van mij is nog veel meer onderweg maar heeft even tijd nodig om alles recht te trekken met het excel bestand.
-
Dank Ruud (y), zeer gewaardeerd!
-
Super, ik zal het ook weer verwerken in http://www.nlinmodel.nl
Koen
-
Märklin Ludmilla 36435, nieuw in 2021
Deze 232 241-0 heeft dus ook in Nederland gereden
-
Heb m zelf meermaals op de foto gezet in NL,dus ja dat klopt ;)
-
Alleen brengt Marklin de loc met DB-logo, bij de inzet in Nederland was de loc voorzien van een Railion (http://www.ltl-trains.nl/railion/rn232/rn232-241b.htm) of Railion DB Logistics (https://www.flickr.com/photos/groen47/3773330212/) logo.
-
Klein puntje van kritiek op de overigens erg nuttige website. Schaal 0 is niet vertegenwoordigd. Philotrain bijvoorbeeld.
-
Alleen brengt Marklin de loc met DB-logo, bij de inzet in Nederland was de loc voorzien van een Railion (http://www.ltl-trains.nl/railion/rn232/rn232-241b.htm) of Railion DB Logistics (https://www.flickr.com/photos/groen47/3773330212/) logo.
Of logoloos met enkel het loc nr op zijkant,verder klopt het,dat is waar ja.
(dat eerste heb ik meermaals op foto staan)
-
In een ander draadje liep ook al een discussie over de Ludmilla in deze versie.
Conclusie was dat hij zoals door Marklin uitgebracht niet in Nederlands gereden heeft. Dus daarom neem ik hem niet op op www.nlinmodel.nl
Klein puntje van kritiek op de overigens erg nuttige website. Schaal 0 is niet vertegenwoordigd. Philotrain bijvoorbeeld.
Dat kan goed kloppen, info over andere schalen dan de meest gangbare H0 en N is lastig te vinden. Als jij een lijst hebt van schaal 0 modellen dan neem ik die graag op.
Koen
-
De bekende lijst is weer bijgewerkt met de laatst info uit Railhobby en RailMagazine.
Hier de link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.msg0#msg0).
-
De productie lijst is van Philotrain zo te downloaden. Zo wel in H0 als 0.
Foto,s staan er helaas niet bij.
In een ander draadje liep ook al een discussie over de Ludmilla in deze versie.
Conclusie was dat hij zoals door Marklin uitgebracht niet in Nederlands gereden heeft. Dus daarom neem ik hem niet op op www.nlinmodel.nl
Dat kan goed kloppen, info over andere schalen dan de meest gangbare H0 en N is lastig te vinden. Als jij een lijst hebt van schaal 0 modellen dan neem ik die graag op.
Koen
-
De lijst is weer bijgewerkt met alle PB-Models article nummers.
Bij deze weer de bekende Link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0). De excel lijst is daar te downloaden ;).
-
Fijn (y). Dank weer Ruud!
-
Graag gedaan, het grootste probleem bij het bijhouden van de lijst met catalogusnummers is het vinden van de trein/wagon registratienummers ;D.
-
311552 rijtuig 4 ass. Rijtuig, ICR, blauw, intercity plus, BDK, NS 50 84 82-70 001-3, AC
311557 rijtuig 4 ass. Rijtuig, ICR, blauw, intercity plus, BDK, NS 50 84 82-70 001-3, DC
Moet zijn NS 50 84 82-70 001-2 ;)
Is sinds gisteren aangepast op de website.
-
(y) wordt aangepast en zichtbaar bij de volgende upload ;)
-
De lijst is weer bijgewerkt met alle de laatste nieuwtjes, al dan niet al uitgebracht..
Bij deze weer de bekende Link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.msg3221618645#msg3221618645). De excel lijst is daar te downloaden ;).