Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:46:16
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 20:52:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?  (gelezen 1524 keer)

Gert1

  • Gast
Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Gepost op: 05 September 2011, 16:55:36 »
Ik ben bezig een tekst vertalen in het Engels en stuit nu op de woorden hoofdsein, voorsein en armsein.
Wie kan mij vertellen wat de juiste termen in het Engels zijn?

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re:Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2011, 16:56:45 »
Hangt er waarschijnlijk vanaf of je de Britse of de Amerikaanse termen wilt hebben...

Armsein is doorgaans simpelweg mechanical signal, soms ook semaphore signal.
Hoofdsein hangt van de functie af: inner home signal, outer home signal, section signal...
Voorsein is doorgaans een distant signal, al kom je in Amerika ook wel approach signal tegen.

Zie >hier< voor wat verheldering.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2011, 16:58:50 door Wesley­­ »

Gert1

  • Gast
Re:Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2011, 17:14:15 »
Bedankt. Het gaat om de Nederlandse situatie. Bij de ZLSM om precies te zijn.

mvg,
Gert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2011, 17:30:16 »
Wilde net zeggen, gaat het om oude signalen of de moderne (lichtseinen).
Wilde je deze link http://www.railsigns.co.uk/ geven. Daar wordt gewoon over signals gesproken maar is voor UK.

Als ik deze sites zo bekijk dan lijkt het dat je de oude armseinen beter met semaphore kunt vertalen en de nieuwe met lightsignals.

Kijk natuurlijk ook even op http://www.thesignalpage.nl/en/data.php

Edit: Voor voorsein denk ik dat je ook approach signal kunt gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2011, 18:32:39 door J J H S »
Jeroen

Anoniem

  • Gast
Re:Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2011, 18:38:41 »
Approach signal is gebruikelijker in de USA, distant signal in de UK en Commonwealthlanden. Ook als je dat op de ZLSM wilt toepassen, moet je kiezen voor de Britse of de Amerikaanse term. Voor mij persoonlijk zou die keuze duidelijk zijn: Brits natuurlijk, want de Amerikaanse taal is niet om aan te horen ;D.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2011, 19:53:01 »
Uitrijsein = starter signal (evt. starting signal)
(home & distant zijn de inrijseinen)

@Wesley
"Section signal" klinkt meer als dat je "block signal" bedoelt.

Anoniem

  • Gast
Re:Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2011, 20:07:19 »
Ik heb gewoon een paar willekeurige termen van wiki geplukt die allerlei verschillende soorten hoofdseinen aanduiden ;D. Maar "section signal" klinkt mij eerder Amerikaans dan Brits, daar verwacht ik inderdaad eerder "block signal".

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Reactie #7 Gepost op: 05 September 2011, 21:28:16 »
Och, de term "APB" (zoals in "4-draads APB") komt ook van het Amerikaanse "Absolute Permissive Block" (automatische, permissieven tussenseinen [P-sein] en absolute toegangsseinen aan de uiteinden).

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
Re:Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Reactie #8 Gepost op: 16 September 2011, 21:27:18 »
Inmiddels heb ik de 'Lexique général des termes ferroviaires' opgeduikeld, waarin de officiële vertalingen van spoorwegtermen door de UIC staan in het Frans, Duits, Engels, Italiaans, Spaans en Nederlands.
Voorsein: distant signal of warning signal;
Armsein: semaphore of semaphore signal;
Uitrijsein: exit signal of starting signal;
Inrijsein: home signal of entry signal
Hoofdsein achter uitrijsein op hetzelfde station: advanced starting signal.
Groet, Frank

Gert1

  • Gast
Re:Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Reactie #9 Gepost op: 17 September 2011, 10:49:45 »
Beankt!   (y)

mvg,
Gert

guest7823

  • Gast
Re:Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Reactie #10 Gepost op: 17 September 2011, 11:33:26 »
Inmiddels heb ik de 'Lexique général des termes ferroviaires' opgeduikeld, waarin de officiële vertalingen van spoorwegtermen door de UIC staan in het Frans, Duits, Engels, Italiaans, Spaans en Nederlands.
Voorsein: distant signal of warning signal;
Armsein: semaphore of semaphore signal;
Uitrijsein: exit signal of starting signal;
Inrijsein: home signal of entry signal
Hoofdsein achter uitrijsein op hetzelfde station: advanced starting signal.

uit mijn FR/WHR en NYMR ervaringen ken ik enkel
Voorsein: distant signal;
Armsein: semaphore of semaphore signal;
Uitrijsein: starting signal;
Inrijsein: home signal
Hoofdsein achter uitrijsein op hetzelfde station: advanced starting signal.

De andere ben ik in het dagelijkse gebruik nooit tegen gekomen. In ieder geval niet ik de UK. de VS kan anders zijn

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Voor-, hoofd- en armsein in het Engels?
« Reactie #11 Gepost op: 17 September 2011, 13:30:40 »
Vaak wordt "starter signal" afgekort tot "starter". Hetzelfde geldt voor "distant signal", maar vaak wordt "home signal" niet afgekort.
Verder heb je nog het "shunting signal" dat toestemming geeft om te rangeren binnen stationsgrenzen. (voor NS de Rouwbrief dus)

Verder heb je de onderscheiding tussen upper- en lower quadrant signals. Met een Upper quadrant signal wijst de arm naar boven als die op veilig staat (net als NS seinen) en een lower quadrant signals draaien naar beneden om op de stand veilig te komen.