Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 22:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 21:59:23
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Rob Bennis
Vandaag om 21:55:02
info gezocht over ETS aandrijfunits door FritsT
Vandaag om 21:49:14
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
  

Auteur Topic: Young meets old  (gelezen 3033 keer)

ivk

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Young meets old
« Gepost op: 05 September 2011, 14:08:58 »
Ik werd geattendeerd op het volgende filmpje: Young meets old.
Leuk om te zien dat jong en oud elkaar óók in het groot tegen komen.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Young meets old
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2011, 14:21:53 »
met vriendelijke groet, Jesse

NS-Reiziger

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Young meets old
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2011, 14:23:37 »
Leuk filmpje, alleen zitten er twee fouten in de link.

Zo, klik, doet ie het wel.

:edit: ...en Jes was mij dus net voor. (y)

Vriendelijke groet,

Keesjan

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:Young meets old
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2011, 21:54:19 »
Heren,

De stoomlok was overigens nog sneller dan zo'n ICE  ;D

Begin ik oud te worden, of was vroeger alles beter.....  ;)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2488
Re:Young meets old
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2011, 22:21:25 »
@ Jan - Peter,

Jammer dat de treinen niet dezelfde kant op reden anders had die ouwe stoomreus er mooi voorbij gedenderd  ;D

Vraag me nu wel af welke van de twee sneller op gang komt vanuit stilstand.....de ICE is wel modern maar ook behoorlijk lang en zwaar.....dus als je de stoomloc met 3 rijtuigen er naast zet en ze vertrekken gelijk.......

Heb het gevoel dat de stoomloc best een eind vooruit zou kunnen sprinten op het eerste stuk.....

Ik ken wat mensen bij de SSN, dus die stoomlok met 3 rijtuigen kan ik wel organiseren, wie regelt de ICE, dan kunnen we het testen. ( geintje )

Groeten Ruud B.

Groeten Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Anoniem

  • Gast
Re:Young meets old
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2011, 22:26:01 »
de ICE is wel modern maar ook behoorlijk lang en zwaar.....dus als je de stoomloc met 3 rijtuigen er naast zet en ze vertrekken gelijk.......

Ja hallo.... een Fiat Panda trekt ook sneller op dan een Lamborghini die een caravan vol lood trekt. Dat is geen vergelijk natuurlijk ;D. Wat je werkelijk wilt weten, is of die stoomloc de ICE er ook uittrekt met 8 rijtuigen aan de haak. En dan is het antwoord meer dan hoogstwaarschijnlijk "nee" ;).

ivk

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Young meets old
« Reactie #6 Gepost op: 08 September 2011, 13:21:47 »
De juiste link: http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be

Leuk filmpje, alleen zitten er twee fouten in de link.

Zo, klik, doet ie het wel.

Bedankt (y). Als je iets knipt en plakt moet je het natuurlijk wel goed doen :-[.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5387
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Young meets old
« Reactie #7 Gepost op: 08 September 2011, 13:50:50 »
Ja hallo.... een Fiat Panda trekt ook sneller op dan een Lamborghini die een caravan vol lood trekt. Dat is geen vergelijk natuurlijk ;D. Wat je werkelijk wilt weten, is of die stoomloc de ICE er ook uittrekt met 8 rijtuigen aan de haak. En dan is het antwoord meer dan hoogstwaarschijnlijk "nee" ;).

Het vergelijk tussen het optrekken van een ICE of een stoomloc gaat sowieso mank, aangezien de ICE-3M geen motorwagen heeft, maar de tractiemotoren over meerdere draaistellen en dus onder een aantal bakken zijn aangebracht.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:Young meets old
« Reactie #8 Gepost op: 08 September 2011, 13:55:45 »
Dan zorg je toch voor een ICE en 8 stoomloc's?  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re:Young meets old
« Reactie #9 Gepost op: 08 September 2011, 13:58:57 »
Nou ja, dat hoeft nog niet mank te gaan. Je kunt een loc (eender welke) met een zooi rijtuigen best naast een ICE 3M zetten en kijken welke er sneller optrekt, juist om de verschillen bloot te leggen. Wat je alleen wèl moet doen, is zorgen voor dezelfde "payload"-capaciteit, in dit geval: hetzelfde aantal reizigers dat je zou kunnen vervoeren in dezelfde omstandigheden. Dus: x zitplaatsen 1e klas, y zitplaatsen 2e klas en een restauratierijtuig compleet met apparatuur. Dan zul je - logischerwijs - op ongeveer 8 rijtuigen uitkomen, en ik ben er nog steeds tamelijk van overtuigd dat de stoomloc dat verliest...

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Young meets old
« Reactie #10 Gepost op: 08 September 2011, 13:59:48 »
Moet je de test wel eerlijk doen en dan dus in Duitsland, want onder Nederlandse gelijkstroom
wordt de ICE3M behoorlijk geknepen, slechts 4400 kW ipv 8000 kW.
Overigens kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen dat een ICE3 op droge rails onder wisselstroom een aardige 0 tot 100 sprint in de benen heeft.
Ik denk dat de stoomlok zelfs met slechts 3 rijtuigen weinig kans maakt.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 08 September 2011, 14:02:51 door Petertrein81 »

Anoniem

  • Gast
Re:Young meets old
« Reactie #11 Gepost op: 08 September 2011, 14:06:43 »
Nee, je kunt die test ook gewoon in Nederland doen, je vraag is immers of de ICE zou winnen onder Nederlandse omstandigheden, niet of-ie zou winnen onder optimale omstandigheden. Bovendien zegt het vermogen niet zo veel over de acceleratie van een voertuig. Vrachtwagens hebben veel meer vermogen dan standaard personenauto's, en toch trek ik altijd alle vrachtwagens eruit bij het stoplicht ;D.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:Young meets old
« Reactie #12 Gepost op: 08 September 2011, 14:11:53 »
Hey Wesley,

Heb jij ook een dikke oplegger achter je wagentje hangen dan?
(Om niet mank te gaan natuurlijk  ;))

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Young meets old
« Reactie #13 Gepost op: 08 September 2011, 14:14:48 »
Dat zou alleen kloppen als het aanzetkoppel van de ICE onder beide stroomsystemen gelijk is.
Dat maakt voor de stoomlok in ieder geval niet uit, die heeft altijd evenveel koppel, mits er genoeg druk is.

@Wesley, heb je dat ook al eens geprobeerd met een vrachtwagentrekker zonder trailer.
Die trekken je er namelijk dik uit bij het stoplicht met je middenklassertje.

Groet Peter,

Anoniem

  • Gast
Re:Young meets old
« Reactie #14 Gepost op: 08 September 2011, 14:26:36 »
Jongens, nooit het idee van een metafoor meegekregen? Die neem je dus niet letterlijk... ::)

Wat ik aan wilde geven, is dat motorvermogen niets zegt over acceleratie. Daar heb je andere gegevens voor nodig, zoals - inderdaad - het aanzetkoppel. En dát wordt weer bepaald door een groot aantal variabelen, waaronder motorvermogen, maar ook de massa van het voertuig (which is why ik geen enorme oplegger achter mijn Volvo hoef te hangen, noch de truck zijn oplegger hoeft achter te laten...).