Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Botsing op Muiderpoort  (gelezen 5836 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #15 Gepost op: 12 March 2007, 20:33:13 »
Uiteraard gaat het seinbeeld via de accu, een gestrande trein (bovenleidingprobleem) is zo altijd zichtbaar op het spoor!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #16 Gepost op: 12 March 2007, 20:50:31 »
Zal die DDM-1 nog hersteld worden?

Is dat de olifant?

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #17 Gepost op: 12 March 2007, 20:55:38 »
verlichting gaat inderdaad meestal op eigen accu's van een rijtuig (bij DDM dat in vaste stammen rijdt kan dat anders zijn...), die accu's worden dan vaak opgeladen door een door de wielen aangedreven dynamo. (fiets-idee dus eigenlijk). De verwarming komt wel van de loc, omdat het daarbij om een veel groter vermogen gaat.
Wat je nu schets is een wat oudere situatie, asgeneratoren zaten op op oa Plan E K en D.

Plan Willem was er oorspronkelijk ook mee uitgerust, maar daarvan zijn de asgeneratoren vervangen door statische omzetters.

Deze omzetters gebruiken de 1800 volt van de HS Verwarmingskabel en vormen dat om tot een boorspanning waarmee de batterijen worden bijgeladen.
Voordeel is dat met materieel wat bv alleen als spits versteking word gebruikt [zoals dus plan W] ook bij stilstand de batterijen bijladen.
Voorheen met asgeneratoren was het als een trein stil stond, en er stonden nog verbruikers in, nogweleens snel gebeurt met de boordspanning waardoor als het materieel in de spits weer werd ingezet, het eerst nog een tijd donker bleef door de batterijen waren uitgeput.

Een statische omzetter heeft dat probleem niet en is dus een groot voordeel tov van een asgenerator, en heeft ook minder onderhoud nodig.
Sinds plan Willem deze aanpassing had hebben de navolgende rijtuigen allemaal statische omzetters gehad.

Totzover dit Offtopic bericht.
is dit trouwens ook niet meer een grootspoor onderwerp ipv een ditje en datje?

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #18 Gepost op: 12 March 2007, 22:54:24 »
Je wordt niet vrolijk van al die ongelukken bij de spoorwegen. Zal er ooit geinvesteerd  worden in een echt veiligheidssysteem ? ??? :P
Als er weer iemand door een rood zijn heeft gereden moet er toch echt wat gebeuren!
(de reactie van Rover is trouwens zeer bescheiden)
Vr. groeten,
Bob

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #19 Gepost op: 12 March 2007, 23:32:49 »
Unieke kans om een DDM van onderen te bekijken...Hmmm Lima klopt niet of.. grootspoor klopt niet, ik zie geen label van "Lima Made In Italy" ;D
« Laatst bewerkt op: 12 March 2007, 23:34:33 door Chi-Kit »

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #20 Gepost op: 12 March 2007, 23:38:49 »
Vandaag zat ik nog hobbeldebobbel in ONE van London Liverpool naar Stanstead; Tjongejonge wat een oud bakken troep. Had nog niet de woorden'doe mij de NS maar" tegen een stel mensen uitgesproken of hier loopt de boel ook weer uit de rails. Klungels.

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #21 Gepost op: 12 March 2007, 23:46:52 »
Ach ja, het zoveelste treinongeluk van de afgelopen jaren....... ::)
Je begint er haast gewend aan te raken.
De oorzaak kan in ieder geval weer gekopieerd worden uit 90% van de andere rapporten.
één van de treinen rijd door rood, onder de 40km/u grijpt de ATB niet in en kaboem, nummer zoveel in de rij  :o ::) :P
Of loop ik nu weer op de bekende feiten vooruit  :-X :-X :-X

Groetjes Ronald, die overigens blij is dat slechts alleen de machinist gewond geraakt is.
Het blijft tenslotte wachten tot er echt doden vallen.
Groetjes Ronald

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3367
    • nederlof.net
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #22 Gepost op: 13 March 2007, 09:14:02 »
Nog een foto:

(bron: www.refdag.nl)

Hier rijdt de trein ineens de andere kant op gezien de sluitseinen  ;)
Ook brand zo te zien in de stuurstand de binnenverlichting nog  :)

Blijft een apart gezicht zo.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #23 Gepost op: 13 March 2007, 19:47:53 »
Berichtgeving was trouwens ook weer lekker: teletekst NOS had het om 21:00 (2.5uur na ongeval) over een rangerende personentrein, RTL had het toen over een rangerende goederentrein. Ik weet dat er, dankzij het nieuwe spoorboekje, veel overvolle treinen zijn, maar om een DDM dan gelijk als veewagens (o.i.d.) te gaan zien.... :P
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #24 Gepost op: 13 March 2007, 19:50:20 »

Hier rijdt de trein ineens de andere kant op gezien de sluitseinen  ;)
Ook brand zo te zien in de stuurstand de binnenverlichting nog  :)

Wees zuinig met elektriciteit! ;D

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #25 Gepost op: 13 March 2007, 19:58:12 »
Aan Kned,

Mooi sfeerplaatje! (m.u.v. die onnatuurlijke parkeer manoeuvre van de DDm)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #26 Gepost op: 13 March 2007, 21:06:35 »
Vanmorgen stond het stuurstandrijtuig al weer op de wielen, vanmiddag was het hele spul afgevoerd. Snel gewerkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #27 Gepost op: 13 March 2007, 22:41:53 »
Wellicht vragen die ik wat te vroeg stel,..
  • Maar weten we al  of het een DDm was met een dieren logo? (ik dacht zelf te zien van niet maar zeker weten doe ik het niet)
  • Weten we al welke trein als intercity reed?
  • Weten we al of het stel gerepareerd word of dat er toch te veel schade is opgetreden? (Ik denk grote kans op reparatie vanwege materieel tekort)
  • En weten we al waardoor het ongeluk gebeurd is? (rood sein genegeerd of toch iets anders?)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #28 Gepost op: 13 March 2007, 22:45:34 »
Hoorde vanmiddag op de radio dat er een sein buitengebruik was voor onderhoud. Maar ja in hoeverre kunnen we op het nieuws afgaan?

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re: Botsing op Muiderpoort
« Reactie #29 Gepost op: 13 March 2007, 22:52:49 »
Ja, het was een DDM. Zie de foto die ik postte op de vorige pagina, de pantograaf zegt genoeg. ;) Op Somda stond welke het was (de Zeehond als ik het goed onthouden heb).
De IC bestond uit de gehuurde Duitse rijtuigen met de 1748 en 1847.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.