Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 09:42:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 09:36:41
Pendel module Viessmann 5214 door Sylvester
Vandaag om 09:35:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Stroomdetectie issues. door bask185
Vandaag om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
  

Auteur Topic: Dido Railway Models SS620/NS8600  (gelezen 36805 keer)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #105 Gepost op: 27 October 2015, 21:15:44 »
Verse kit gevonden ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #106 Gepost op: 27 October 2015, 21:27:15 »
 ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #107 Gepost op: 27 October 2015, 22:09:07 »
wow, no pressure at all ;D

Het idee was om een deel van het Fleischmann drijfwerk te recyclen, namelijk de leibanen, kruiskop en zuigerstang, bril en wellicht ook drijfstang. Overige delen etsen uit 0.5 mm nieuwzilver, hetzelfde materiaal als het Fleischmann drijfwerk zodat er hopelijk weinig kleurverschil is. Voor hinge pins wil ik 0.5 mm spelden gebruiken omdat ik met klinken niet zulke goede ervaringen heb en de minimale diameter alweer 0.3 mm groter wordt.

Alvast wat plaatjes:






Ik verwacht de bestelde proto over ongeveer anderhalve week en zal de bevindingen hier dan posten.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2015, 22:14:57 door Tinus Trein »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #108 Gepost op: 27 October 2015, 22:14:22 »
 (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #109 Gepost op: 27 October 2015, 22:42:43 »
doe je netjes! ;)

guest7823

  • Gast
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #110 Gepost op: 27 October 2015, 23:03:11 »
Kniesoor kan slechts erkennen dat hij niet uit zijn hoofd weet hoe de voorloophefboom zit mbt zuiger en bakschuiven. Indien gewenst wil ik het wel even na zoeken.

Ik weet alleen dat dit bepaald of de schaarstang boven of onder de schuifstang aan moet grijpen.  :-[

Maar anders dan dat wederom weer eens diep onder de indruk  (y)

guest7823

  • Gast
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #111 Gepost op: 27 October 2015, 23:05:38 »
Bij zuigerschuiven grijpt de schaarstang boven de zuigerstang aan.

Bij bakschuiven grijpt de schaarstang onder de zuigerstang aan.

Indien de 8600 bakschuiven heeft zit het nu dus goed

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #112 Gepost op: 27 October 2015, 23:36:48 »
Ziet er goed uit  (y)
Van mijn kant ook interesse!

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #113 Gepost op: 28 October 2015, 09:23:33 »

Een 8600 heeft bakschuiven. Op een foto van het Utrechts Archief o.a. te zien op pagina 1 van het andere 8600 draadje. Bij het Utrechts Archief is ook een mooi zijaanzicht beschikbaar waar de voorloophefboom goed te zien is.

Eigenlijk is een Hohenzollern Crefeld C zoals onze oosterburen zeggen: "eine leistungsgesteigerte Variante der preußischen T 3". Een opgevoerde T3 dus ;D.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #114 Gepost op: 28 October 2015, 11:15:49 »
bakschuiven of zuigerschuiven kun je vaak zo zien aan de vorm van het cilindergietstuk. Bovenkant rond -> ronde schuiven (zuigerschuiven), zit er zo'n plat stuk bovenop dan zijn het bakschuiven.
Hier zie je beide types op 1 loc, een indische mallet met op de hogedrukcilinders (achter) zuigerschuiven, op de lagedrukcilinders (voor) bakschuiven. Bakschuiven doen het niet goed bij oververhitte stoom (gaan lekken, omdat ze dan aan 1 kant heet worden en enigszins kromtrekken), locs met oververhitter hebben dus eigenlijk altijd zuigerschuiven.

guest7823

  • Gast
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #115 Gepost op: 28 October 2015, 11:32:10 »
Het verschil tussen bak- en zuigerschuiven is ook te zien aan de manier waarop de voorloophefboom is aangesloten



Links zie je de configuratie bij een bakschuif en rechts de configuratie bij een zuigerschuif.

Helemaal strikt genomen is dit niet juist, omdat de configuratie feitelijk wordt bepaald door het binnen of buitladend zijn van de schuif. Maar ......... bakschuiven kunnen (in de praktijk) alleen maar buitenladend zijn en het is wel zo handig om zuigerschuiven binnenladend te laten zijn.



Tekening uit het standaard werk van Rob van Dort en Joop Oegema

Hierbij dus de configuratie bij een zuigerschuif. De schaarstang grijpt aan op de voorloophefboom boven het draaipunt van de schuifstang
« Laatst bewerkt op: 28 October 2015, 11:36:10 door guest7823 »

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #116 Gepost op: 22 November 2015, 12:25:50 »
Joepie, het regent  ;D en de onderdelen zijn gearriveerd. De boel maar eens snel (provisorisch) in elkaar zetten.
Eerst het FM drijfwerk reduceren tot dit:



Waarbij de rood omcirkelde onderdelen de rommeldoos in kunnen.

Deze onderdelen moeten dan samen met bovenstaande delen het Walschaerts drijfwerk gaan vormen:



En na een uurtje klussen krijg je dit (let op; losjes gemonteerd):




Ik ben redelijk tevreden. Waar ik nog niet helemaal tevreden mee ben:
  • Ik wilde eerst de FM contrakruk hergebruiken (geen kortsluiting en geen risico op breuk). Helaas staat deze niet onder de juiste hoek en ik vind dit wel erg zichtbaar. Deels vervangen door een nieuwzilver deel dus.





  • Meenemer is nu verbonden met klinknagel van de drijfstang, wat soms in kortsluiting resulteert. Daarnaast heeft deze niet helemaal de goede vorm. Als ik de klinknagel van de drijfstang vervang en iets verzink zou een meer realistische meenemer mogelijk moeten zijn zonder kortsluiting.



 
  • Contrakrukstang en voorloophefboom zijn nu gebogen. Ik ga nog kijken of ik door iets te spelen met horizontale speling en uitlijning en het vervangen van de contrakruk dit kan vermijden (eenvoudigere montage en minder kans op uitlijnfouten).


Opmerkingen / verbeteringen zijn overigens welkom!



Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #117 Gepost op: 22 November 2015, 13:40:49 »
Ziet er mooi uit. Mijn belangstelling wordt groter  :) .

Twee dingen begrijp ik niet: Zit er een knik in de Flm drijfstang? Was me niet eerder opgevallen. En ook de door jou gemaakte excentriekstang lijkt net voor de schaar een knik te hebben. Gaat die daar dan niet tegen de drijfstang aankomen?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #118 Gepost op: 22 November 2015, 15:12:08 »
Ivo, je dacht toch niet werkelijk dat een Fleischmann locje proto87 ready zou zijn? Oftewel, de cilinders staan natuurlijk te ver naar buiten.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #119 Gepost op: 22 November 2015, 16:20:28 »
Nee, maar zo'n knikje vind ik veel lelijker dan om de stang gewoon een tikje schuin te laten lopen. Even gecontroleerd, die van mij heeft natuurlijk hetzelfde knikje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*