Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Vollmer ringloods deuren door Duikeend
Vandaag om 16:37:37
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
  

Auteur Topic: Koppelingen  (gelezen 10075 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Koppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 26 March 2007, 12:24:49 »
Ik zie een zo op het oog puntgaaf en dus zeldzaam exemplaar van dit model. Verzamelaars zullen het heiligschennis vinden om de koppeling zelfs maar te verwijderen, laat staan het model met boor/frees/vijl te lijf te gaan. Natuurlijk verliest het model dan niet de volledige verzamelaarswaarde, maar wel een flink deel.

Ik neem aan dat je het model zelf ook mooi vindt, onder andere vanwege zijn klassieke modeluitstraling. Dan moet je die ingreep niet willen, vind ik eigenlijk.  ;)

Een koppelwagentje is dan een heel wat vriendelijker methode.
« Laatst bewerkt op: 26 March 2007, 12:36:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BR103

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 26 March 2007, 12:36:37 »
dat is inderdaad een van de problemen bij deze klassieke fleischmann locomotief.

Ik ben zelf in ook bezit van 1 van deze supergave modellen en deze heeft ook nog een haakkoppeling. Voor het eventuele rijden met een trein heb ik een haakkoppeling voor een Nen schacht voor in de wagons.

Het nadeel van de ingreep in dit model is dat je een deel van het draaistel moet afvijlen / frezen. Dit omdat de nieuwe koppelingen met een pennetje voor nieuwe dunnere draaistellen zijn en dus niet op het dikker uitgevoerde draaistel passen van oudere locomotieven. (de plek waar de koppeling zit is te dik)

Het wordt er denk ik niet mooier op maar voor het rijden met diverse soorten materieel is het wel handig.Succes er mee !
Bedankt voor de snelle reaktie!
Op 't eerste gezicht lijkt de 6516 te passen. Dacht eerst daar iets af te vijlen/scheuren, maar bij de 1331 moet ik (met beleid) met een M-3 boortje eerst die rand van die koperen inbus wegboren (zie foto vorig bericht).  Alleen het verwijderen van deze koren pin zou al waarde daling betekenen heb ik begrepen...
Mijn compromis is nu een "verloopwagon" (1 kant profi-, andere kant haak-).

Los van bovestaande, zijn de meeste jaren-50/begin 60 wagons (zoals de 1491) nog met om te zetten naar profikoppeling. Meestal met de 6516 en soms  de 6517.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Koppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 26 March 2007, 12:39:29 »
Ja ja, maar dan moet je het popnageltje verwijderen en alleen daarvan krijgen verzamelaars al acute huiduitslag.
Overigens heeft Fleischmann in die tijd geƫxperimenteerd met verschillende typen haakkoppelingen. Dus als je ze vervangt, altijd bewaren en voor een eventuele verkoop met een popnageltje weer terugzetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BR103

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 26 March 2007, 12:45:10 »
Ik zie een zo op het oog puntgaaf en dus zeldzaam exemplaar van dit model. Verzamelaars zullen het heiligschennis vinden om de koppeling zelfs maar te verwijderen, laat staan het model met boor/frees/vijl te lijf te gaan. Natuurlijk verliest het model dan niet de volledige verzamelaarswaarde, maar wel een flink deel.
Ik neem aan dat je het model zelf ook mooi vindt, onder andere vanwege zijn klassieke modeluitstraling. Dan moet je die ingreep niet willen, vind ik eigenlijk.  ;)
Daarom heb ik 'm ook nog origineel gelaten.
Off-topic: ben nog niet tevreden over 't motortje. Wanneer de deksel met koolborsteltjes met de 3 schroeven wordt vastgedraagd, begint motor gigantisch te gieren. Draai je 1 schroefje wat los, verandert de toonhoogte. Ongebruikelijk, maar er zat al tussen 1 van die schroeven en  de deksel 1 een kunststof ringetje. Inderdaad, laat je die ertussen en zit deksel wat scheef, dan is gieren eigenlijk weg. Maar motor mag van mij wel stiller zij zoals mijn jaren 90 loks. Maar... misschien is dit jaren60 geluid.


« Laatst bewerkt op: 26 March 2007, 12:52:05 door Robert »

BR103

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 26 March 2007, 12:47:25 »
Een koppelwagentje is dan een heel wat vriendelijker methode.
Zie mijn voorlaatste bericht.
« Laatst bewerkt op: 26 March 2007, 12:52:31 door Robert »

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Koppelingen
« Reactie #20 Gepost op: 26 March 2007, 13:11:06 »
Dat klopt, het kunststof ringetje zit er voor een reden, daar zit normaal een soort weerstandje aan (zo'n zwart staafje met rode draad er om heen).

Het schroefje wat daar door heen gaat is ook een 2 Ć” 3 mm langer dan de andere 2 schroefjes.

Het gieren van het motortje kan komen door een versleten lager of dat het lager gewoon droog is en iets smering nodig heeft.
Dat het lager niet perfect recht op de as zit mag opzich geen grote problemen opleveren.

Wat ook wel een goed idee is: het motordraaistel helemaal strippen en goed schoonmaken en dan alleen de wielassen en de motorlagers smeren.
We uitkijken dat de rotor niet uit de magneet komt dat kan het einde betekenen voor het motortje.

Ik heb vorige week nog exact zo'n type motor in handen gehad en uitmekaar gehaald. (deze was van een oude V100)

BR103

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #21 Gepost op: 26 March 2007, 16:04:46 »
Bedankt voor de interessanteinfo. Omdat "motorproblemen" hier off-topic is, ga ik deze thread  hierover verder.

S.vanderZee

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Koppelingen
« Reactie #22 Gepost op: 09 April 2007, 23:30:28 »
Hierbij het beloofde fotootje. Het al eerder getoonde wagentje gekoppeld met een Fleischmann containerwagen. Lijkt me toch prima gepositioneerd.  :)