dat is inderdaad een van de problemen bij deze klassieke fleischmann locomotief.Ik ben zelf in ook bezit van 1 van deze supergave modellen en deze heeft ook nog een haakkoppeling. Voor het eventuele rijden met een trein heb ik een haakkoppeling voor een Nen schacht voor in de wagons.Het nadeel van de ingreep in dit model is dat je een deel van het draaistel moet afvijlen / frezen. Dit omdat de nieuwe koppelingen met een pennetje voor nieuwe dunnere draaistellen zijn en dus niet op het dikker uitgevoerde draaistel passen van oudere locomotieven. (de plek waar de koppeling zit is te dik)Het wordt er denk ik niet mooier op maar voor het rijden met diverse soorten materieel is het wel handig.Succes er mee !
Ik zie een zo op het oog puntgaaf en dus zeldzaam exemplaar van dit model. Verzamelaars zullen het heiligschennis vinden om de koppeling zelfs maar te verwijderen, laat staan het model met boor/frees/vijl te lijf te gaan. Natuurlijk verliest het model dan niet de volledige verzamelaarswaarde, maar wel een flink deel.Ik neem aan dat je het model zelf ook mooi vindt, onder andere vanwege zijn klassieke modeluitstraling. Dan moet je die ingreep niet willen, vind ik eigenlijk.
Een koppelwagentje is dan een heel wat vriendelijker methode.
Hierbij het beloofde fotootje. Het al eerder getoonde wagentje gekoppeld met een Fleischmann containerwagen. Lijkt me toch prima gepositioneerd.