Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 23:35:41
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:33:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:29:33
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
Vandaag om 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
Vandaag om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
Vandaag om 21:11:18
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
  

Auteur Topic: Lichtwissel marklin 76xxx nagebouwd  (gelezen 2064 keer)

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
    • Matthijs' modelspoorbaan
Lichtwissel marklin 76xxx nagebouwd
« Gepost op: 27 August 2011, 16:51:38 »
Middag,

Iedereen die wel eens de nieuwe marklin 76xxx seinen gezien heeft, zal het wel opgevallen zijn dat deze seinen de seinbeelden "vloeiend" in elkaar laten overlopen.

Op mijn eigen baan gebruik ik viesman seinen (bouwpakket, conrad) die geschakeld worden door het relais wat ook het bijbehorende baanvlak schakelt. Nogal KLIK-KLAK / Rood-Groen.

Op de baan van mijn schoonvader zag ik een aantal marklin 76xxx seinen in bedrijf, en na thuiskomt ben ik me langzaamaan gaan ergeren aan het abrupt schakelen van mijn eigen seinen. Nu zijn die marklin seinen redelijk (ahum... kuch... hoe durven ze...) prijzig en passen ze niet in de manier van aansturen die ik voor ogen heb.

Aangezien mijn andere hobbies electronica & microprocessoren zijn, is een oplossing snel gemaakt.

Het resultaat eerst:

(click om youtube te openen)



Het uitschakelen van het rode licht en inschakelen van het groene licht (en terug) gaat nu geleidelijk. Eerst rood uitfaden en dan pas groen langzaam infaden.

Dit wordt gedaan door een PIC 18F4550 microprocessor op 24 MHz. Een regelrechte overkill, maar deze had ik nu eenmaal liggen. Met de code die ik gemaakt heb, kan deze 4 seinen (oftewel 8 LEDs) langzaam laten faden tussen de seinbeelden.



De gele printplaat komt van een ander project waar ik extra printen voor gekocht had. Met wat aanpassingen prima geschikt. De 2 witte draaden komen van de 5V die de relais schakelen voor de 2 baanvakken (5V = trein rijden, 0V is trein stoppen). De donkerblauwe draden gaan naar de 2 seinen.

Bij sommige seinen zit juist de PLUS van de LEDs aan elkaar zitten, en bij andere seinen juist de MIN. Daar is rekening mee gehouden. Beide typen kan ik aan. Linksonder zit nog een spanningsregelaar die van 8 V - 12 V input 5 V maakt voor de microprocessor en de seinen.

Benieuwd wat jullie er van vinden :-) Ik zelf ben er erg tevreden. Andere seinen gaan dus ook omgebouwd worden.

Heb nog een stapel printen liggen, zou er dus een aantal kunnen bouwen als iemand geinteresseerd is.

Groet Matthijs
« Laatst bewerkt op: 27 August 2011, 17:14:17 door Matthijsfh »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Lichtwissel marklin 76xxx nagebouwd
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2011, 23:08:31 »
Mooi effect. Wil ik ook gaan bereiken. Maar zelf heb ik niks met microcontrollers, dus zal het voor mij wel een hardware oplossing worden.

Ik vraag me af of je gekozen volgorde wel volgens de werkelijkheid is. Je laat eerst een lamp uitfaden en daarna de andere infaden. Maar het lijkt me logischer dat beide gelijktijdig gebeuren. Binnenkort toch eens op letten bij een echt sein.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re:Lichtwissel marklin 76xxx nagebouwd
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2011, 09:27:47 »
Hoi Klaas,

Denk ook dat mijn oplossing om de lichtwissel te krijgen, niet de werkelijkheid is. Het is onlogisch om beide lampen met enige tijd ertussen te schakelen. Ik vermoed dat het zo zit:

(denk aan de lampen boven de snelweg. Dat zijn relatief efficiente lampen, maar hebben even nodig om op gang te komen en gloeien wat na).

Rood gaat uit, en gloeit nog een beetje na. Tegelijk gaat groen aan, maar die heeft even tijd nodig voordat er genoeg licht uit komt voor ons om te zien. Het lijkt dus alsof de lampen na elkaar geschakeld worden, maar dat is niet zo.

Nu hebben LED's een heel ander gedrag. Zijn namelijk supersnel en bij een klein beetje stroom geven ze al zichtbaar licht. Bovenstaande sequence heb ik geprobeerd, maar dan zijn beide LED's zichtbaar aan gedurende korte tijd. Erg verwarrend. Vandaar dat ik ze dus na elkaar schakel.

Had een filmpje gemaakt van een markin sein en dat langzaam afgespeeld. Dan is duidelijk wat er gebeurd.

Blijft de vraag of dit de werkelijkheid is. Is wel mooi in ieder geval.

Mbt zelf bouwen: zoals gezegd. Heb een stapel printen over. Zou er dus wat beschikbaar kunnen stellen tegen een kleine vergoeding.

Groet Matthijs

Ps: embedded oplossingen zoals voor microcontrollers & FPGA's vallen tegenwoording onder "hardware"....  ;)


JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Lichtwissel marklin 76xxx nagebouwd
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2011, 10:04:01 »
Mooi Matthijs. (y) Ik zie dat er heel wat nodig is om 2 lampjes te laten branden.

Groet Jaap

PS weet je dat je wereldbolletje niet werkt (page not found)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re:Lichtwissel marklin 76xxx nagebouwd
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2011, 10:35:47 »
Inderdaad, maar je kunt er wel 8 lampjes mee aansturen ;-) Andere firmware erin, zelfde print, en ik kan 8 servo's aansturen. Kijk, dan wordt het interessant voor de armseinen die ik ook nog heb. :)

Printen komen van ander project. Anders was het inderdaad wel erg veel werk geweest.

Wereld bol is gerepareerd. Thanks

Groet Matthijs


Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Lichtwissel marklin 76xxx nagebouwd
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2011, 11:25:17 »
Citaat van: Klaas Zondervan
Ik vraag me af of je gekozen volgorde wel volgens de werkelijkheid is. Je laat eerst een lamp uitfaden en daarna de andere infaden. Maar het lijkt me logischer dat beide gelijktijdig gebeuren. Binnenkort toch eens op letten bij een echt sein.

Hoi , aangezien dit Duitse seinen zijn, is de overgang geheel conform de werkelijkheid. Het meest verbreidde Duitse seinsturingssysteem had idd een korte z.g. 'Dunkelfase'.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 28 August 2011, 12:02:56 door Karst Drenth »

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re:Lichtwissel marklin 76xxx nagebouwd
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2011, 11:52:54 »
Kijk, een kenner.

@ Karst:

Weet je ook getallen? Hoe lang duurden de fasen? Dat zou brilliant zijn om te weten (en makkelijk exact te maken). Ik heb nu 200 msec en dat oogt realistisch.

>> Google leert inderdaad dat er zo iets als een "dunkelfase" bestaat voor duitse seinen. Details zoek ik nog.

>> Hier staat e.a. exact beschreven:

http://www.h0-modellbahner.de/technik-und-tipps-im-modellbau/technik/technik-16.vorbildgetreue-lichtsignalsteuerung.html



Mijn timing lijkt te kloppen, als is het uit & infaden iets langzamer. Donker voor 200 msec lijkt in orde.

(ben dus niet de 1e die dit aan het maken is....)

Thanks,
Matthijs
« Laatst bewerkt op: 28 August 2011, 12:05:16 door Matthijsfh »

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Lichtwissel marklin 76xxx nagebouwd
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2011, 12:05:01 »
Hoi Matthijs,

Nee, exacte waarden weet ik niet. Maar het resultaat bekijkend, denk ik dat je met 200mS aardig goed zit ;)

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Lichtwissel marklin 76xxx nagebouwd
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2011, 14:35:41 »
Zou inderdaad kunnen dat er in Duitse seinen een Dunkelfase zit.
Ik vond ik mijn verzameling een filmpje van een Nederlands sein en daarin zie je dat het uitdoven van de ene lamp en de oplichten van de andere gelijktijdig verloopt.
Dacht dat het in Duitsland ook zo zou werken, maar blijkbaar niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.