Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 21:10:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 20:32:45
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
  

Auteur Topic: Het nieuwe Spoorplan 2012-2014  (gelezen 20908 keer)

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #90 Gepost op: 30 August 2011, 11:59:43 »
Ja goed, maar dan denk je eerder aan Sprinterdiensten in de spits op bijvoorbeeld de verbinding Amersfoort - Het Bos dan aan een IC Leeuwarden - Heerlen. De grote vervoersaantallen - zeker in de spits - zullen immers niet komen van de langeafstandsreizigers (de meeste mensen die in Steenwijk wonen, forenzen niet dagelijks naar Roermond voor hun werk ;D), maar van mensen die in Houten of Culemborg wonen en in Amersfoort werken e.d.

De vraag is of dat mogelijk is i.v.m. de spoorbenutting in Utrecht, maar het idee lijkt me valide.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #91 Gepost op: 30 August 2011, 12:01:10 »

Blijft overigens wel staan dat m.i. het vervoerspotentieel van Noord- naar Zuid-Nederland een (lange, dus vertragingsgevoelige) directe dienst niet rechtvaardigt.

De IJssellijn? http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml  (Een lijn van Noord naar Zuid (euh, nou ja zuidwest) .
Zonder overstap en al helemaal niet over Utrecht.
Jeroen

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #92 Gepost op: 30 August 2011, 12:38:03 »
Ja, maar dat is niet wat de Friezen en Limburgers in deze discussie bedoelen. Bovendien denk ik dat er maar weinig mensen de IJssellijn gebruiken van pakweg Zwolle tot aan Tilburg...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #93 Gepost op: 30 August 2011, 12:52:18 »
Ik denk dat je ook moet kijken naar hoe het spoor is aangelegd. Het zijn eigenlijk west-noord, west-oost en west-zuid lijnen. Er bestaan dwarsverbindingen maar dat is vaak stoptrein. Wil je echt een trein vanuit Groningen (of Leeuwarden) naar Maastricht laten gaan denk ik dat je toch wel een aantal nieuwe spoorlijnen moet aanleggen (bijv Zwolle- Apeldoorn) of bestaande verbeteren (bijv Zwolle Deventer). 
Jeroen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #94 Gepost op: 30 August 2011, 14:03:32 »
denk ik dat je toch wel een aantal nieuwe spoorlijnen moet aanleggen (bijv Zwolle- Apeldoorn)

30 jaar geleden lag die er nog...  ;D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #95 Gepost op: 30 August 2011, 14:15:09 »
Ja, das war damals, vroegah, historie.  Hij moet weer aangelegd worden, nieuw dus.
Jeroen

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #96 Gepost op: 30 August 2011, 14:48:36 »
Juist op megadrukke stations of gewoon knooppunten moet je overstappen zoveel mogelijk zien te voorkomen..  of spelen er andere commerciële belangen..

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #97 Gepost op: 30 August 2011, 14:56:27 »
En wat te denken om de IC uit Brussel via Breda naar Utrecht te laten rijden?  Of een snelle IC Arnhem - Maastricht via de Maaslijn (natuurlijk wel even bovenleiding hangen);   Doetinchem aan te sluiten op het IC netwerk? De stoptrein uit Apeldoorn - Zutphen door te laten rijden naar Bad Bentheim? Tís nu allemaal zo saai...

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #98 Gepost op: 30 August 2011, 14:57:45 »
Hangt van je vervoersmodel af. Bij een hub-and-spokemodel is het juist de bedoeling dat iedereen overstapt in je hubs. De opmerking "je moet overstappen zoveel mogelijk vermijden op knooppunten" (ergo: de notie "knooppunt" moet weg) impliceert een voorkeur voor een point-to-pointmodel, maar ook aan zo'n model kleven nadelen. Point-to-point is niet per definitie beter.

En wat te denken om (...)

Ja welja, doe mij maar een uurdienst Barendrecht - Stein am Rhein... ;D

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #99 Gepost op: 30 August 2011, 15:03:33 »
Barendrecht moet sowieso intercity station worden, als het spoorwegknooppunt in Nederland.  8)



No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #100 Gepost op: 30 August 2011, 15:12:02 »
Ja, maar dat kan dus niet meer, want knooppunten moeten weg 8).

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #101 Gepost op: 30 August 2011, 15:19:23 »
Alle stations weg, is prima voor de doorstroming op het spoorwegnet.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #102 Gepost op: 30 August 2011, 15:20:19 »
Hmm, om heel eerlijk te zijn zie ik als reiziger geen voordeel van een hub-and-spoke model.
Maar misschien komt dat door mijn diepgewortelde afkeer van overstappen. Aan het begin of eind van de reis vind ik het nog wel acceptabel, maar een overstap ergens halverwege de reis is voor mij een reden om een half uur te wachten op een overstapvrije verbinding of de reis helemaal niet met de trein te maken.
Maar hub-and-spoke is wel erg makkelijk als je met treintjes wilt rijden.

Huub


Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #103 Gepost op: 30 August 2011, 15:28:32 »
Nouja, hub-and-spoke is inderdaad makkelijker te organiseren, bovendien: als in een (puur) point-to-pointmodel "jouw" verbinding net niet bestaat, is de aansluiting bij definitie niet geregeld. Bijna alle transportmodellen in deze wereld hangen overigens ergens tussen deze twee extreme vormen in (itzonderingen zijn bijvoorbeeld sommige low-costairlines, waar je geen overstapvlucht kunt boeken).

Maar sowieso is de auto natuurlijk stukken makkelijker en comfortabeler *duik* ;D.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #104 Gepost op: 30 August 2011, 15:41:08 »
Ja! En treintjes is een stomme hobby.   ;D

Maar... overstappen wordt al een stuk minder vervelend als de aansluitingen kort en betrouwbaar zijn. En wat mij betreft mag er ook wel wat aan het wachtcomfort gebeuren. In de herfst en winter sta je nou eenmaal ontzettend te blauwbekken op een station (behalve op barendrecht uiteraard  8))
No dress rehearsel, this is our life.