Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12
  

Auteur Topic: Het nieuwe Spoorplan 2012-2014  (gelezen 20103 keer)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #45 Gepost op: 26 August 2011, 17:53:42 »
Lekker lache,ze suggereren hier dat Arriva wil stoppen met de lijn Lw-Sk.
Neemt de FStM het dan over....Nog een partij erbij!!  ;D  ;)
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #46 Gepost op: 26 August 2011, 17:53:55 »
Je kan wel allerlei theorieën gaan bespreken, maar het interessantst is toch om te kijken hoe het uitpakt. In het noorden draait het nu zes jaar. Er waren in het begin veel klachten, maar ik krijg het idee dat men hier steeds meer tevreden is. Er rijden meer treinen en ze rijden sneller en comfortabeler. Althans dat is mijn indruk.

Wat betreft de miniconcessies: dat nieuwe spoorplan maakt, lijkt mij, op dat punt een sprong vooruit: grotere concessiegebieden.

« Laatst bewerkt op: 26 August 2011, 20:28:04 door MR »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #47 Gepost op: 26 August 2011, 20:23:15 »
Je kan wel allerlei theorieën gaan bespreken, maar het interessantst is toch om te kijken hoe het uitpakt. In het noorden draait het nu zes jaar. Er waren in het begin veel klachten, maar ik krijg het idee dat men hier steeds meer tevreden is. Er rijden meer treinen en ze rijden sneller en comfortabeler. Althans dat is mijn indruk.


In het gebied waar ik woon heb ik te maken met:
NS, Syntus (Oldenzaal-Zutphen), Connexxion (Almelo-Marienberg), Hengelo - Bad Bentheim (Grensland Express), Enschede - Gronau en verder ( alternerend tussen Prignitzer Eisenbahn en de  DB Regionalbahn Westfalen). (op spoorgebied in ieder geval niet saai  ;D).
Ik ben dus zeker benieuwd wat er gaat gebeuren want in dit gebied (waar nog steeds ideeen zijn voor bijv verlenging van de lijn Enschede - Gronau naar Hengelo (na aansluiting van de rails in Enschede)) treedt op deze manier wel verspreiding van treindiensten op. Want ik weet niet wat de NS dan doet? Blijven ze met IC rijden naar Enschede of stoppen ze in Hengelo?
Of, wil ik van Zutphen naar Bad Bentheim, dan moet ik overstappen in Hengelo. Maar ik kan niet een kaartje kopen voor het hele traject. Ik koop een kaartje voor Zutphen-Hengelo (bij de automaat) en dan voor Hengelo- Bad Bentheim ( in de trein zelf). Het is nog een proef, dat wel, maar als die dienst werkelijk ingevoerd wordt op deze manier, dan vind ik dat niet meer van deze tijd. (is het eigenlijk wel, maar daar moeten ze nog maar iets op vinden.
 

Wat betreft de miniconcessies: dat nieuwe spoorplan maakt lijkt op dat punt een sprong vooruit, grotere concessiegebieden.


Ik kijk de kat wel uit de boom...... ;D
Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #48 Gepost op: 26 August 2011, 20:27:29 »
Ik neem de resultaten van de tevredenheidsonderzoeken altijd met een korreltje zout: 6 jaar geleden wisselde het busvervoer hier van Connexxion naar Arriva: dat mondde uit in de grootste en langdurigste OV-chaos ooit in Nederland.

Een jaar is het busvervoer hier in Waterland een ongekende puinbak geweest, en ik kan me zo voorstellen dat er heel wat mensen geweest zijn die, toch al niet zo gecharmeerd van het OV, het OV vanaf dat punt links hebben laten liggen: gevolg, als er vervolgens tevredenheidsonderzoeken gedaan werden, waren de azijnpissers van daarvoor niet meer aanwezig, en steeg het gemiddelde rapport-cijfer door het feit dat er wat meer mensen zijn die alles altijd positief bekijken.

Ik denk dan ook dat het in meer regio's zo gaat: er wordt ergens van concessie gewisseld, wat altijd wat uitval hier en daar met zich meebrengt: als er dan een stuk of 50-100 passagiers zijn die altijd al lage cijfers gaven als het op tevredenheid aankwam, verdwijnen, dan verandert het cijfer behoorlijk...

En wat hebben we er hier voor teruggekregen?

De opdrachtgever heeft achterlijke dienstroosters opgesteld die zo krap zijn dat uitvallende ritten de normaalste zaak van de wereld zijn (en ik heb het zelfs 1 keer meegemaakt dat een chauffeur die dat aan de wal meldde doodleuk terugkreeg 'dat hij dan wel de 104 kon doen, in plaats van de 105, want die kon wel uitvallen, die was niet zo belangrijk')

Er is behoorlijk gesneden in het materieelpark: bij enkele defecten in de spits zijn er geen extra bussen voor handen, want die kosten geld, en dat wou de opdrachtgever nou toevallig niet betalen...

Bussen waarin ons 'reis-informatie' beloofd werd: nou, als er 1 maatschappij is die daar helemaal niets van snapt, dan is het Arriva wel.

Het korte verkeer voor de chauffeurs is zo goed als onmogelijk gemaakt: op die manier heeft de wal het minder druk, en is daar dus ook minder personeel nodig. Het gevolg is dat het rijdend personeel veel slechter op de hoogte is van allerlei zaken op de weg, want ook tussen chauffeurs onderling is het knudde.

Nee, zolang de marktwerking in het OV in handen is van de opdrachtgever heb je als reiziger geen moer te vertellen, en draait het alleen om de prijs.
Daarnaast vindt ik dat het ook op een andere manier moet: eigenlijk zou je 2 of meerdere maatschappijen op dezelfde lijnen los moeten laten: als 1 daarvan nou uitblinkt in stiptheid, kwaliteit en/of comfort, maakt de reiziger de keus zelf wel, en worden de andere 2 eenvoudig weg de deur gewezen.

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #49 Gepost op: 26 August 2011, 20:35:41 »
Dus jij gaat sindsdien met de auto?

kevinhhw

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #50 Gepost op: 26 August 2011, 22:08:51 »
Arriva, Connexion, syntus en Veolia...
Er staat geen NS tussen :-\

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #51 Gepost op: 26 August 2011, 22:11:26 »
No sh*t, Sherlock...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #52 Gepost op: 26 August 2011, 22:14:20 »
Hé ik ben de Sherlock hier.

Het is een plan van de lokale vervoeders, waarbij zijn een groter deel krijgen en NS kleiner dan nu. NS wil de huidige situatie voortzetten en de lokale vervoerders vooral lokaal houden

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
  • Eschburg
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #53 Gepost op: 26 August 2011, 22:42:19 »
@Menno,

Jou problemen met Arriva komt heel bekend voor. In Dordrecht was het eerste jaar een ongekende puinhoop, zelfs de tv-journaals hadden een item hierover, nu is het wel iets beter. Arriva heeft alleen oog voor geld wat binnenkomt, maar zeker niet als er iets uitgegeven moet worden voor onderhoud/schoon houden van bussen e.d. of reserve bussen. De redenering van Arriva is: We zijn hier om geld te verdienen en niet om geld uit te geven. De passagiers tellen al helemaal niet, liever geen passagiers want die kunnen dan ook niet klagen en je hebt ook weinig vertraging door in- en uitstappers. Voor Arriva hadden we in Dordrecht SVD (HTM) en daar hebben ze wel kaas gegeten van hoe je openbaar (bus/tram)vervoer moet uitvoeren. Maar ja, de provincie moest voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en daar hebben de passagiers hier nu de gevolgen van. We gingen hier dus spreekwoordelijk "van de hemel naar de hel". >:(

Koos Jabaaij.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2011, 22:43:54 door C_Jabaaij »
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #54 Gepost op: 26 August 2011, 22:55:30 »
Nonsens. Na (grote, dat is waar) aanloopproblemen is het busvervoer hier voor de deur - uitgevoerd door Arriva - punctueel, met moderne en schone bussen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #55 Gepost op: 26 August 2011, 23:06:24 »
Dus jij gaat sindsdien met de auto?
Waarom denken mensen dat toch altijd? Ik geef aan wat er mis is met het hele aanbestedingscircus, en dan denken mensen meteen dat ik met de auto ga... Nee, ik kan niet anders, ik heb rijbewijs noch benzineslurper.

@ C_jabaaij: Een of ander personeelsforum voor personeel van Arriva Waterland is zeer lange tijd volledig onbeveiligd leesbaar geweest voor buitenstaanders: jouw verhaal over geld verdienen is daar meermalen bevestigd...

Wat de problemen bij ons betreft: dat is ruim in het nieuws geweest: zelfs een Vlaams nieuwsprogramma had er een kort stukje over: toen ik in 2006, net in bezit van m'n studentenkaart naar (toen nog) BBA land afreisde (Voor de MB200 die daar toen nog reed) en hier en daar een praatje maakte met een chauffeur, was Purmerend noemen genoeg: de chauffeurs wisten gelijk wat voor puinhoop daar aangericht was.

@ Wesley: de aanloopproblemen zijn voorbij, maar Arriva heeft inderdaad nogal een reputatie van 'geld verdienen en de rest boeit niet'
Op het eerder genoemde forum heb ik de meest walgelijke dingen van hogere personen richting het rijdend personeel gelezen: het maakt ze daar bijna niet uit hoe er met het personeel omgesprongen wordt, zolang ze maar niet gaan staken.

Overigens wou ik het bij dit off-topic geneuzel laten.

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #56 Gepost op: 26 August 2011, 23:08:16 »
Waarom denken mensen dat toch altijd?

Nou, omdat...

Een jaar is het busvervoer hier in Waterland een ongekende puinbak geweest, en ik kan me zo voorstellen dat er heel wat mensen geweest zijn die, toch al niet zo gecharmeerd van het OV, het OV vanaf dat punt links hebben laten liggen: gevolg, als er vervolgens tevredenheidsonderzoeken gedaan werden, waren de azijnpissers van daarvoor niet meer aanwezig, en steeg het gemiddelde rapport-cijfer door het feit dat er wat meer mensen zijn die alles altijd positief bekijken.

En personeel klaagt vrijwel altijd over de baas, in welke sector dan ook, daar heb ik als reiziger ook niet zo veel boodschap aan.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2011, 23:09:53 door Wesley­­ »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #57 Gepost op: 27 August 2011, 10:42:30 »
Ik heb de laatste tijd vrij veel met de GTW's van Arriva gereisd en dat  heb ik met veel genoegen gedaan. Sparak ook nog iemand in een rolstoel die dankzij de GTW's geheel zelfstandig kon reizen. Ik vind het leuk materieel, leuker dan de Wadlopers.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #58 Gepost op: 28 August 2011, 11:28:19 »
Gister even naar de Visserij dagen in Harlingen geweest met de trein & ook wat vonden het gemak wat een Rolstoeler heeft ook met de Buggy van onze kleine.
De stations aanduiding via de boordcomputer omroep installatie is duidelijker hoorbaar dan in menig NS stel wat meestal verteld word door de HC/Machinist.
Ook hebben ze in de winter beter gescoord met optijd rijden dan de NS dus er is toch wel iets goeds....
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #59 Gepost op: 28 August 2011, 13:57:10 »
Nog steeds geen IC Nijmegen-Arhem -- Den Haag / Rotterdam. Kennelijk is de aansluiting op de HSL niet belangrijk. Ook mis ik een overstaploze verbinding tussen het zuiden en noorden van het land.