Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 12:27:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 12:19:36
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 12:07:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific  (gelezen 38149 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #75 Gepost op: 18 July 2012, 08:24:36 »
k heb nu pas goed naar de foto kunnen kijken, zie toch echt geen overtuigend blauw hier... wel een andere grauwige tint met een wat naar blauw neigende gloed erover, dat zie je hier ook: http://www.internationalsteam.co.uk/java/ford/display.htm?small=ford06&large=Java&number=283 maar goed, die hele foto is zo blauw als een maleier. Dat de ketelbeplating een andere kleur had dan de rest van de loc en dat die wat blauwgrijzigs had is duidelijk, maar het zlsm-blauwgrijs is wel héél licht. Grappig eigenlijk dat alleen de c5317 tot het laatst duidelijk geblauwde beplating had, alle andere locs hadden toch duidelijk gewoon een geschilderde ketel ik de jaren '70. (wel glansverschil tussen rookkast en ketel maar das normaal, temperatuurverschil enzo)

Leuk om bevestiging te krijgen dat de kleur van de ketel in elk geval een andere tint lijkt te hebben. Die foto is idd niet helemaal jofel, zeker als je 'm een beetje bewerkt ziet in het topic waarin ik een photoshopdeskundige zoek.

Ik ga de kleur in mijn geval op het eerder voorgestelde panzergrau met potloodslijpsel houden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #76 Gepost op: 20 July 2012, 09:35:39 »
jup. Eventueel een druppie extra blauw erdoor, maar ik zou er niet een te "volle" kleur van maken. (das sowieso zelden mooi, daarom maak ik mn tsjechische rangeerhobbel wel knalblauw, dan wordt ie goed lelijk. ;D)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #77 Gepost op: 20 July 2012, 09:38:47 »
Dat wordt nog even lekker mengen  :)

De prioriteiten voor de 1006 liggen nu op de tender. Er staan hier twee locjes te wachten op een zwart jasje, dan kan de tender meteen mee.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #78 Gepost op: 20 July 2012, 10:24:14 »
Even tijdens de koffie wat zitten spelen met google:

http://www.kachelconcurrent.com/kachelpijp-geblauwd-staal-1mtr-200mm.html. Dit is volgens mij de industriele manier van "blauwen". Quick & dirty (en vermoedelijk goedkoop). Het eindresultat is dus bijna (kachel) zwart

http://www.smederijatelieralkmaar.nl/default.asp?pagepath=Messen%20en%20zwaarden/Historische%20replica's/Harnas%20Maurits%20van%20Oranje/Het%20werkproces/&webgroupfilter=-

Dit geeft inderdaad een blauw(er) resultaat. Vermoedelijk veel meer ambachtelijk en meer op uiterlijk resultaat gericht.

Volgens mij is in alle gevallen de bedoeling van het "blauwen" dat je een oxidelaag vormt die voldoende dicht is om roestvorming te voorkomen. Vergelijkbaar met wat er min of meer standaard bij aluminium gebeurd.

Kortom, zoals iedere keer weer als het bij dit soort topics om kleuren gaat: je kan er alle kanten mee op. Gegeven het tijdperk waarin de loc's gebouwd zijn schat ik in dat er meer op eindresultaat dan op kosten gelet werd. Dus is een dieper donker blauw waarschijnlijker dan helemaal zwart.

DEUVM

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #79 Gepost op: 20 July 2012, 10:26:26 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #80 Gepost op: 20 July 2012, 10:38:36 »
Enorm bedankt Paul! Die kleur in dat laatste linkje, wauw! Wat een gave kleur. Ik denk inderdaad dat gezien de periode waarin deze locs gebouwd werden (1917 - 1922) de uiterlijke verschijning nog prevaleerde en dat kosten er minder toe deden... Dat gaat wat worden om dat in model na te bootsen.... Ik zou bijna denken een een blauwgrijze verf met potloodslijpsel en tot slot een glanzende lak er over heen...

En vooral dat laatste levert vast nog een boeiende puzzle op omdat ik van plan was het zwart (mat) een zijdeglanslak te geven zoals op mijn SS 326 (de Ned Indische tenderloc, voor de goede orde).

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #81 Gepost op: 20 July 2012, 11:36:29 »
Volgens mij als je kijkt naar een ouderwetse veer (zoals die b.v. in opwindlocomotieven zitten / zaten) dan heb je een goed voorbeeld van de kleuren. Ik vermoed dat het principe waardoor de verkleuring ontstaat hetzelfde is.

Bij het harnas zal de kleur (en egaliteit) een van de belangrijkste redenen zijn geweest voor het proces. Dat zal bij de loc niet veel anders geweest zijn, alleen gaat het daarbij om veel grotere oppervlakten. Of je daarbij ook een dusdanig (relatief) lichte kleur egaal kan bereiken............

Als ik e.a. van m'n MTS fijnmechanica goed kan herinnneren is het met name een kwestie van je temperatuur goed in de gaten houden en dit op alle plaatsen gelijk houden. Het zal vroeger (1910-1920) wel een van de standaard technieken zijn geweest die je leerde. Of die kennis nu nog ruim voorhande is........

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #82 Gepost op: 20 July 2012, 15:47:19 »
En via de mail kwam weer een berg interessante info binnen:

"In de Duitstalige landen noemt men deze "kleur" van ketelbeplating ook wel 'Glanzblech', en misschien dat je daarmee via Google nuttige info kunt vinden over zowel grootbedrijf als model (bijv. "Glanzblech Länderbahn"). Ik heb i.i.g. al nuttige info gevonden op www.hafenbahnhof.de (o.a. http://hafenbahnhof.de/vorbild/farben/wuerttemberg/glanzblech.htm voor een model en http://www.hafenbahnhof.de/vorbild/farben/wuerttemberg/wuertt_lokomotiven_farben.htm voor grootbedrijf) en http://www.diehugs.de/Vorbild/Lokomotiven/Farbgebung/Glanzblech/glanzblech.html en via deze sites is er vast nog veel meer te vinden"

Onwijs bedankt Patrick!  (y)

janw

  • Online Online
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #83 Gepost op: 29 July 2012, 23:25:33 »
Ik ben nu met vakantie in Wenen; in het technisch museum aldaar een model van een Goelsdorf 1C2 loc (serie 310, als ik me niet vergis) met Glanzblech ketelbekleding. De serie 310 is gebouwd in de jaren 1911-1916.
Helaas wel in vitrine maar ik heb toch maar twee fotootjes gemaakt, mocht het hier van pas komen:



« Laatst bewerkt op: 29 July 2012, 23:28:11 door janw »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #84 Gepost op: 30 July 2012, 00:27:17 »
Jeroen

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #85 Gepost op: 31 July 2012, 22:20:14 »
Hallo allemaal,
Ik volg dit draadje al een tijdje, vooral nu het over de kleur gaat. Het blauw in de metaalkleur is volgens mij een vorm van verzinken. Het is een reactie van een metaal op metaal, waarbij de bedekkende laag een blauwe glans na laat. Het zogenaamde passiveren. Coaten met metaal dus.
Voordeel van dit proces is dat eigenschappen van beide metalen elkaar versterken.
Intensiteit van de kleur blauw is dus eigenlijk inherent aan de eigenschappen van het andere metaal.

Groente,

Robert Jan

P. Bender

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #86 Gepost op: 02 August 2012, 20:36:52 »
Volgens mij is blauwen het gevolg van verhitten en NIET het gevolg van het opbrengen van een ander product / metaal

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #87 Gepost op: 02 August 2012, 20:57:33 »
Hallo

Tik op google maar eens "blauwen van metaal" in en er gaat een wereld voor je open.
Er zijn wel degelijk allerlei chemische methoden om metaal te blauwen.
Wordt veel in de wapenmakerij toegepast. Dergelijke methoden zouden zomaar eens
kunnen zijn toegepast op rollend materieel.

Gr. Ron
Gr. Ron

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #88 Gepost op: 02 August 2012, 21:43:48 »
sterker nog, dat is dus zo, want anders stond er niet specifiek vermeld dat die bekleding "geblauwd staal" was.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #89 Gepost op: 02 August 2012, 23:08:19 »
Hallo,
De techniek, of het proces, is een natuurkundig proefje. Je leerde het vroeger als electrolyse.
Het 'verzinken van metalen' met meer 'hoogwaardig' materiaal dus. Er is ook een gele variant. Chromatiseren is een ander voorbeeld van zo'n proces.
Ik heb de vraag eens bij mijn broertje, in zijn topic aangaande restauratie van een Laagdak CX Prestige,(auto)....sorry, voorbij zien komen. In het conserveren van kwetsbare onderdelen, na restauratie een misschien iets duurdere manier, maar op de lange termijn erg goed.

Groente,
Robert Jan