Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 19:56:55
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 19:33:34
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:04:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:00:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
  

Auteur Topic: Opplakken perron foto papier tips gevraagd.  (gelezen 18026 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re:Opplakken perron foto papier tips gevraagd.
« Reactie #60 Gepost op: 28 November 2011, 09:36:55 »
Om fotopapier goed te kunnen verwerken in de mdelbouw is het belangrijk om te weten wat voor materiaal het eigenlijk is.

opbouw:
De basis van echt fotopapier (dus geen inktjet papier) is een goede, dikke papiersoort.
Deze is aan weerszijden waterafstotend gemaakt met een dun laagje poly-ethyleen (PE).
De achterzijde is meestal "mat"; de voorzijde "glanzend", "zijdeglans" of "mat".
Op de voorzijde zitten (bij kleurenpapier) 7 emulsie lagen. De basis voor de emulsies is gelatine.
Deze 7 lagen zijn in de fabriek in 1 keer aangebracht.

De glans van de foto wordt bepaald door de structuur van de PE-laag aan de voorzijde, en is dus niet naderhand aangebracht in de emulsies, zoals veel mensen denken. De emulsielagen volgen de structuur van het PE er onder. kun je dus nagaan hoe dun die 7 lagen samen zijn... En hoe breng je die alle 7 tegelijk aan, in constante dikte, zonder bubbels etc.? En in het donker (!)?

De bovenste emulsielaag heeft een UV-remmer, en is zo goed mogelijk krasvast. Deze laag is volledig transparant; de kleuropbouw van de foto zit in de lagen er onder.

verwerking achterzijde:
PE is een kunststof die in principe niet of moeilijk te lijmen is.
Het kan wel met foto-lijm (bv. Lero), of 2-zijdig tape of fotoplakkertjes.
Een gewone kunststoflijm als Revell Contacta werkt echt niet. Ook geen Bison Kit oid.
Je kunt proberen om het achterste kunstoflaagje er af te pellen, zodat je op het basispapier komt. Dat papier kun je gewoon met papierlijm verwerken.
Maar de fabrikant van het fotopapier heeft juist zijn best gedaan om de PE goed aan het papier te laten hechten. Dus als je goed fotopapier hebt, krijg je de PE er echt niet af (er af schuren kan wel, maar is erg tijdrovend).

verwerking voorzijde:
De emulsiezijde van fotopapier zal altijd gevoelig blijven voor vocht.
Als er een druppel water of zweet op een foto valt, begint de emulsie altijd te verweken, en dat blijf je na opdrogen altijd zien.  Er zitten wel hardeners in de emulsies, maar de basis blijft gelatine. Lijm etc. is helemaal funest.
Je kunt de beeldzijde inspuiten met een daarvoor geschikte blanke lak. Dan krijg je een mat oppervlak, dat op de modelbaan goed bruikbaar is.
Kleine stukjes glanzend fotopapier (bv. voor reclameposters) kun je ook voorzichtig schuren met papier #400. Dan breng je een mat oppervlak aan in de bovenste emulsielaag.

kleurechtheid:
Modern fotopapier heeft een zeer lange houdbaarheid tegen UV licht.
Vroeger was dat slechts enkele jaren. Tegenwoordig mag je rekenen op een kleurechtheid over tientallen jaren...

echte foto vs. inktjet:
Inktjet prints zijn eenvoudig thuis te maken tegen relatief lage kosten.
Maar vergeleken met fotopapier is de kleurweergave nog altijd belabberd. De kleurechtheid is zeer beperkt, evenals de scherpte.
Op een duistere modelbouwzolder misschien nog niet zo'n probleem, maar voor blijvende herinneringen als foto's totaal onbruikbaar.

De kleurweergave en scherpte van echt fotopapier is nog altijd onovertroffen. (In feite geldt dit ook nog steeds voor negatieffilm tov. digitaal fotograferen).
Slechts weinigen beseffen nog dat papier en film worden geproduceerd in een high-tech omgeving, die zich kan meten met chipfabrieken. (En bovendien een lichtgevoelig produkt dat dus in het donker moet worden gemaakt. Door zo'n fabriek lopen is een aparte ervaring...)
Maar ja, het gemak van digitaal, he?
 
« Laatst bewerkt op: 28 November 2011, 13:55:55 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html