Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door orientexpress
Vandaag om 07:53:13
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 07:14:58
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 01:06:00
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
28 July 2025, 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
28 July 2025, 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
28 July 2025, 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02
  

Auteur Topic: Opplakken perron foto papier tips gevraagd.  (gelezen 17231 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re:Opplakken perron foto papier tips gevraagd.
« Reactie #60 Gepost op: 28 November 2011, 09:36:55 »
Om fotopapier goed te kunnen verwerken in de mdelbouw is het belangrijk om te weten wat voor materiaal het eigenlijk is.

opbouw:
De basis van echt fotopapier (dus geen inktjet papier) is een goede, dikke papiersoort.
Deze is aan weerszijden waterafstotend gemaakt met een dun laagje poly-ethyleen (PE).
De achterzijde is meestal "mat"; de voorzijde "glanzend", "zijdeglans" of "mat".
Op de voorzijde zitten (bij kleurenpapier) 7 emulsie lagen. De basis voor de emulsies is gelatine.
Deze 7 lagen zijn in de fabriek in 1 keer aangebracht.

De glans van de foto wordt bepaald door de structuur van de PE-laag aan de voorzijde, en is dus niet naderhand aangebracht in de emulsies, zoals veel mensen denken. De emulsielagen volgen de structuur van het PE er onder. kun je dus nagaan hoe dun die 7 lagen samen zijn... En hoe breng je die alle 7 tegelijk aan, in constante dikte, zonder bubbels etc.? En in het donker (!)?

De bovenste emulsielaag heeft een UV-remmer, en is zo goed mogelijk krasvast. Deze laag is volledig transparant; de kleuropbouw van de foto zit in de lagen er onder.

verwerking achterzijde:
PE is een kunststof die in principe niet of moeilijk te lijmen is.
Het kan wel met foto-lijm (bv. Lero), of 2-zijdig tape of fotoplakkertjes.
Een gewone kunststoflijm als Revell Contacta werkt echt niet. Ook geen Bison Kit oid.
Je kunt proberen om het achterste kunstoflaagje er af te pellen, zodat je op het basispapier komt. Dat papier kun je gewoon met papierlijm verwerken.
Maar de fabrikant van het fotopapier heeft juist zijn best gedaan om de PE goed aan het papier te laten hechten. Dus als je goed fotopapier hebt, krijg je de PE er echt niet af (er af schuren kan wel, maar is erg tijdrovend).

verwerking voorzijde:
De emulsiezijde van fotopapier zal altijd gevoelig blijven voor vocht.
Als er een druppel water of zweet op een foto valt, begint de emulsie altijd te verweken, en dat blijf je na opdrogen altijd zien.  Er zitten wel hardeners in de emulsies, maar de basis blijft gelatine. Lijm etc. is helemaal funest.
Je kunt de beeldzijde inspuiten met een daarvoor geschikte blanke lak. Dan krijg je een mat oppervlak, dat op de modelbaan goed bruikbaar is.
Kleine stukjes glanzend fotopapier (bv. voor reclameposters) kun je ook voorzichtig schuren met papier #400. Dan breng je een mat oppervlak aan in de bovenste emulsielaag.

kleurechtheid:
Modern fotopapier heeft een zeer lange houdbaarheid tegen UV licht.
Vroeger was dat slechts enkele jaren. Tegenwoordig mag je rekenen op een kleurechtheid over tientallen jaren...

echte foto vs. inktjet:
Inktjet prints zijn eenvoudig thuis te maken tegen relatief lage kosten.
Maar vergeleken met fotopapier is de kleurweergave nog altijd belabberd. De kleurechtheid is zeer beperkt, evenals de scherpte.
Op een duistere modelbouwzolder misschien nog niet zo'n probleem, maar voor blijvende herinneringen als foto's totaal onbruikbaar.

De kleurweergave en scherpte van echt fotopapier is nog altijd onovertroffen. (In feite geldt dit ook nog steeds voor negatieffilm tov. digitaal fotograferen).
Slechts weinigen beseffen nog dat papier en film worden geproduceerd in een high-tech omgeving, die zich kan meten met chipfabrieken. (En bovendien een lichtgevoelig produkt dat dus in het donker moet worden gemaakt. Door zo'n fabriek lopen is een aparte ervaring...)
Maar ja, het gemak van digitaal, he?
 
« Laatst bewerkt op: 28 November 2011, 13:55:55 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html