Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07

Auteur Topic: Bouw Zeedoorn (H0)  (gelezen 194936 keer)

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
Re: Bouw Zeedoorn (H0)
« Reactie #900 Gepost op: 10 August 2013, 15:43:06 »
En helemaal leuk dat ze nu in de aanbieding zijn :). Hopelijk van de week even tijd om ze te kopen.

Groet,
Chris

Rienk

• Offline Offline
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
« Reactie #901 Gepost op: 10 August 2013, 17:25:00 »
Waar zijn ze in de aanbieding dan? Dan ga ik er ook nog een paar halen, kan ik een rijtje maken. (y)

Groeten,
Rienk

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #902 Gepost op: 10 August 2013, 17:36:31 »
Volgens mij zijn ze overal in de aanbieding, is een Artitec actie. 19,99 euro :).

Groet,
Chris

Remystoom

• Offline Offline
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
« Reactie #903 Gepost op: 10 August 2013, 17:40:04 »
Inderdaad, bij MTE en Bentink sowieso.
En ik heb je PB gestuurd Chris. (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #904 Gepost op: 11 August 2013, 13:41:44 »
Allen,

Het wordt ondertussen tijd om de baan zelf te gaan digitaliseren. Inmiddels heb ik alles los gestest (wisselaandrijvingen en testbaan in koploper demo modus). Aangezien alles werkt zoals het hoort kan ik aan het eggie beginnen.

Uiteraard wil ik het wel in 1x goed doen, dus heb ik eerst een schets gemaakt van het deel dat automatisch moet. Graag wil ik hier feedback op. Wat kan er slimmer/beter.
Uitgangspunten:
Het moet op 1 bezetmelder kunnen (16 aansluitingen)
Treinen rijden rechts over het inhaalspoor. Dus van rechts naar links gaat bovenlangs en van links naar rechts onderlangs.

Ik heb nu dus 12 uitgangen van de bezetmelder gebruikt, dus nog 4 over. Dus er kunnen nog blokken/bezelmeldpunten bij. Graag jullie feedback!

Dan hoop ik deze week de boel nog aan de praat te krijgen :).

Groet,
Chris

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #905 Gepost op: 15 August 2013, 14:14:31 »
Niemand van de digitale/koploper knappe koppen die mij van feedback kan voorzien .. ??

Groet,
Chris

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #906 Gepost op: 15 August 2013, 14:33:58 »
Hoi,

Draadje helemaal uit het oog verloren :'( :-[

Maar... prima zo, alleen zou ik die 4 overgebleven nog als fysieke stopmelder voor je kopsporen gebruiken ( blok 1, 2, 7 en 8 )

Grtzz,

Karst

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #907 Gepost op: 15 August 2013, 14:40:20 »
Hallo Chris,

Ik wil mij niet scharen onder de Koploper experts maar meer bij jouw groep, de beginners, en ben bijna zover als jij. mijn baanplan is alleen nog niet af

Maar zover ik de handleiding heb doorgelezen denk ik dat de opzet goed is

Bezet melder aan het begin en eind van het blok, voor grote blokken een derde melder om langer af te remmen mogelijk te maken. Volgens mij kun je grote blokken ook software matig opdelen.
Bij IJzeren Hein las ik nog iets om de wissels als bezetmelder toe te voegen maar kon nog niet ontwaren waar dat nu precies goed voor is?
Lengtes van de blokken controleren, de blokken moet minstens zo lang zijn als je langste combinatie, in principe. Want als je volgens mij te korte blokken Blokkerd voor bepaalde treinen komen ze daar nooit.

Volgens mij heb je de basis goed.

Wacht nog even met je mee op antwoord van de echte experts
Zie net dat Karst me net voor is

Misschien moet je separaat aan dit topic een topic openen over het digitaliseren misschien dat het beter getriggert wordt? Of ze zijn gewoon op vakantie

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #908 Gepost op: 15 August 2013, 14:48:31 »
Thanks voor de reacties  (y).

@Karst, het zij je vergeven hoor :). Je tip zal ik in elk geval toepassen! Zat daar zelf ook al aan te denken. Nog wel even 1 vraagje, hoeveel centimeteren zou je na die laatste bezetmelder nodig hebben zodat de trein netjes op tijd stil staat zonder door het stootblok te rijden :)?

@De Stoker, ik zag je draadje inderdaad, begint er goed uit te zien!

Groet,
Chris

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #909 Gepost op: 15 August 2013, 16:02:00 »
Chris,

Hoewel ik beslist niet zoveel weet als Karst, toch even mijn visie.

Het is moeilijk, bijna onmogenlijk, een aantal centimeters tot het stootblok op te geven.  Daarvoor zijn een aantal zaken van belang.

Het mechanisme is als volgt :
De trein komt binnen bij de eerste melder. Dan begint het afremmen tot de minimum snelheid. Bij binnenkomst van de tweede melder volgt dan een tweede afremming tot stilstand.

- Als je hard komt binnenrijden bij de eerste melder, dan kan het zijn dat je al bij de tweede melder bent maar nog te hard rijdt.
- Als de afstand tussen 1e en 2e melder kort is, dan heb je te weinig rails om voldoende af te remmen tot minimum snelheid.
- Kijk naar de instelling van de minimum snelheid. Dit bepaalt in feite de snelheid, die je hebt als je bij de 2e melder aankomt. En die snelheid bepaalt dus ook hoeveel lengte je nog nodig hebt tot stilstand.
- Van belang is ook nog of de trein altijd 'aan de voorkant' stroomafname heeft en dus gezien kan worden door de melder. Als je 'achteruit' aankomt met goederenwagens zonder stroomafname, dan ziet geen enkele stroomdetectie melder dat. Met name bij kopstations kan dit van belang zijn.

Deze factoren zijn per baan en instellingen van Koploper verschillend. Daarom kan je vraag niet universeel beantwoord worden. Het beste kun je een proefrails aanleggen en daarop wat experimenteren met jouw instellingen.

Sander

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #910 Gepost op: 15 August 2013, 16:35:43 »
Hoi,

Ik gebruik voor de stootblok stopsecties 1 hele rechte van GeoLine. En de minimumsnelheid op 5km/h

Voor die anderen zou je 2 rechten kunnen nemen.

@sander,

Ik zorg er altijd voor, dat tenminste de eerste en de laatste as van een trein stroom afnemen. bij wagons/rijtuigen middels een 15K SMD weerstandje op de as en het geisoleerde wiel. Klein drupje secondenlijm en dan met 'Leitlack' de verbinding maken. werkt perfect !

Grtzz,

Karst

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #911 Gepost op: 15 August 2013, 17:01:57 »
Karst,

Dank voor de tip. Ik was al bekend met deze truc, maar dan met een drupje weerstandslak op de as en het wiel. Het werkt wel, maar eerlijk gezegd ben ik er geen fan van. En je moet altijd opletten dat je na rangeren weer de juiste wagon achteraan hebt hangen - met de bewerkte as aan de achterkant.

Ik noemde het punt vooral omdat Chris met kopsporen werkt en het van belang kan zijn in zijn situatie.

Sander

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #912 Gepost op: 15 August 2013, 18:17:16 »
Thanks voor de tips! Daar kom ik zeker verder mee!

En ik heb het koploperbestand van de DDPB gevonden hier op het forum, dus die kan ik ook uitpluizen voor tips :).

Groet,
Chris

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #913 Gepost op: 15 August 2013, 19:33:58 »
Chris,

Bij het hele afrem en stoppen verhaal hoort eigenlijk nog een aspect genoemd worden. Voor de volledigheid benoem ik dat hier even :

Afremmen van een digitale loc wordt meestal een beetje vertraagd uitgevoerd, de zogenaamde afremvertraging. Het remmen gaat wat meer geleidelijk, niet meteen helemaal vol in de rem.

- Dat rustig afremmen kan worden geregeld door Koploper. Het programma voert de remming uit over een bepaald traject.
- Bij de decoder-instellingen van je loc kun je ook de remvertraging instellen. Als je de loc opdracht geeft te remmen, dan zal de decoder die opdracht gedoseerd uitvoeren.

Nu kun je je voorstellen als allereerst Koploper de remming gaat doseren en daarna de decoder die opdracht ook nog eens gaat doseren, het resultaat is dat de loc dubbel-vertraagd zal remmen. Op dat moment heb je te maken met een behoorlijk lange remweg.

In diverse berichten lees ik dat je het beste de meeste afremvertraging via Koploper kunt regelen. Zet de decoder op een beperkte vertraging.

Overigens geldt dit hele verhaal ook voor optrekken.

Sander

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #914 Gepost op: 15 August 2013, 19:49:28 »
Bedankt voor de aanvulling! Er is nog veel te leren, maar dat maakt het dan ook weer leuk.

Groet,
Chris