Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46

Auteur Topic: Herbeginner met weinig ruimte  (gelezen 7157 keer)

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
Herbeginner met weinig ruimte
« Gepost op: 17 August 2011, 13:59:09 »
Na ruim 10 jaar pak ik de modeltreinen weer op. Helaas beschik ik niet over een grote zolder dus moet het met een behoorlijk beperkte ruimte doen. Ik ben van plan om een Nederlandse baan te maken, met veel inspiratie van de Nederlandse stations.
Nederlands materieel had ik niet dus heb ik moeten kopen, dan besef je meteen dat het geen goedkope hobby is ;)
Ik heb nu aan materieel
  • Lima Koploper 3-delig
  • Lima 1212
  • Lima 1605
  • 3x Lima ICR rijtuigen
  • Piko ICE 3 (nog onderweg)

Waarvan alleen de ICE 3 digitaal. De rest ben ik van plan zelf om te bouwen en verder aan te passen.
Ik heb op dit forum al veel geleerd over wat er allemaal wel niet verkrijgbaar is, het liefst zou ik alles in 1x willen kopen en bouwen maar helaas gaat dat niet door gebrek aan tijd en geld ;)

Mijn concept baanplan is als volgt:

De rails die ik ga gebruiken zijn Fleischmann H0 Profi-Rails en Piko A-rails, de laatste met name voor de opstelsporen en andere stukken die je niet zo goed ziet. Ik heb begrepen dat de rail hoogte van de twee precies hetzelfde is dus dat dat geen problemen gaat veroorzaken.

Ik heb wel de keerlusachtige constructie in het midden (geïnspireerd door de Valleilijn), ik weet nog niet hoe ik dat het beste kan oplossen of dat ik daar als beginner toch voorlopig even vanaf moet zien.

Verder helemaal bovenaan de opstelsporen. Was begonnen met een station geïnspireerd door Enschede, maar door ruimtegebrek maar besloten om daar de treinen op te stellen en om aan de onderkant (voorkant) een station te maken met 2 perrons en een inhaalspoor (wellicht worden dit er twee). Aan de linkerkant in het midden wilde ik nog een 1-baansperron maken voor een pendeltrein (voor een nog aan te schaffen sprinter).

Weet iemand hoelang een 8-delige ICE 3 is? Want het zou natuurlijk mooi zijn als deze in volle lengte op rechte rails bij het perron kan staan.

Verder ook graag feedback op de rest van het ontwerp!

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Re:Herbeginner met weinig ruimte
« Reactie #1 Gepost op: 17 August 2011, 14:42:27 »
Hoi,

Welkom.
Hoe groot is je oppervlakte precies?
Ik rijd zelf N, dus van de langtes bij h0 heb ik wat minder inzicht, maar aangezien een ICE3 in N al ongeveer 125 cm is, moet je voor h0 op dik 2,5 meter rekenen. Dat wordt dus krap.

De keerlus zijn oplossingen voor (zowel analoog als digitaal). Je moet er alleen wel op letten dat je langste trein erin past. En wel in het deel tussen de wissels.

Ik vind je ontwerp een beetje overladen met rails. Ik begrijp dat je de opstelsporen in het zicht wil houden? Je kunt er beter een schaduwstation van maken, dan heb je ook nog wat ruimte voor scenery. Nu heb je daar bovendien veel relatief korte sporen, waar maar treinen met 1 of 2 wagons kunnen staan. Ik denk niet dat je daar veel aan hebt.

In het station mis je sowieso een overloopwissel aan de rechterkant.

Gezien wat je aan treinen wilt laten rijden, ben ik eigenlijk van mening dat je beter voor N-spoor kunt kiezen met de beperkte ruimte die je hebt.

Ook niet onbelangrijk: wat voor baan wil je? Vooral een speelbaan of wil je ook een baan met landschap of een stad maken?

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 August 2011, 14:55:24 »
Voorgaande vraag is inderdaad de belangrijkste; wat wil je met de baan en waar wordt jij gelukkig van.
Je baanplan biedt nu weinig meer dan rondjes rijden maar als dat is wat je wil; prima. De functie van het spoor in de cirkel is mij niet duidelijk en bovendien zorgt het ervoor dat er een keerlus ontstaat (kortsluiting tenzij je speciale voorzieningen treft). Op deze baan blijft vooral ook weinig ruimte voor landschap over.
No dress rehearsel, this is our life.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #3 Gepost op: 17 August 2011, 15:58:26 »
in mijn workshops over baanontwerp gebruik ik ook de ICE als voorbeeld van correcte lengte. Dat is 2meter70.
Een goederentrein met een wagentje of 30 ( container trein) meet al gauw wat langer nl 30 x 15 cm !+ lokje
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #4 Gepost op: 17 August 2011, 16:21:57 »
De oppervlakte wordt ca. 2.75 bij 1.50 m. Helaas erg weinig om meer te doen dan rondjes rijden wil ik met de lange treinstellen aan de perrons kunnen staan. Dit is ook de reden waarom ik het stuk in het midden heb geplaatst om (met name voor de kortere treinen) wat meer afwisseling te hebben. De ICE is momenteel nog 4-delig. Ik denk dat ik er goed aan doe om dat voorlopig maar zo te houden. De tip een schaduwstation te maken is een erg goede, dat ga ik eens uitwerken, de treinen hoef ik namelijk niet allemaal in het zicht te hebben. Ook dat er erg veel rails te zien zijn is denk ik niet te vermijden. Bergen en tunnels heb je niet zoveel in Nederland dus heb ik liever ook niet, maar landschap met een paar huisjes is wel iets wat ik uiteindelijk ook op de baan wil hebben.
Een optie zou nog kunnen zijn om meerdere kleine platen te maken zodat de baan uit meerdere modules bestaat, maar dit lijkt me erg moeilijk met de rails, kabels en een eventueel ondergronds schaduw station...

Het idee is om vooral personentreinen te laten rijden, geen containertreinen want die worden al helemaal lang ;)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 August 2011, 16:44:27 »
De oppervlakte wordt ca. 2.75 bij 1.50 m. Helaas erg weinig om meer te doen dan rondjes rijden wil ik met de lange treinstellen aan de perrons kunnen staan.
En zelfs dat redt je niet zoals je het nu tekent. Even grof rekenen: 275-50 (halve bocht)-50(nog een keer hetzelfde)-40(wissel+tegenboog)-40(idem)=95 cm perron. En daar kun je die Lima 1605+3 ICR al net wel/niet aan kwijt.
Een kopstation geeft al weer meer perronlengte en dat zie je dan ook vaak op dit soort kleine oppervlaktes.

Citaat
Bergen en tunnels heb je niet zoveel in Nederland dus heb ik liever ook niet, maar landschap met een paar huisjes is wel iets wat ik uiteindelijk ook op de baan wil hebben.
Bergen niet, tunnels wél. De tunnel doos in Barendrecht is een bruikbaar voorbeeld. Geen hellingen nodig, de trein rijdt gewoon een tunnel in waarop een park is aangelegd. Zoiets kun je gebruiken om een deel van de sporen, en vooral ook de krappe bogen, uit het zicht te krijgen.

Citaat
Een optie zou nog kunnen zijn om meerdere kleine platen te maken zodat de baan uit meerdere modules bestaat.
Kan ook, maar kun je hem dan thuis nog opstellen? De beschikbare ruimte wordt niet groter van modulair bouwen/
No dress rehearsel, this is our life.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 17 August 2011, 16:57:24 »
Hou er met de diepte wel rekening mee dat je overal bij kunt komen. Is de baan ook van de achterkant te bereiken? Of anders kun je 'm op wieltjes zetten en verrijdbaar maken. Want 1,50 diepte, dan kun je van de voorkant niet overal bij.

Wat Marc al zegt: ook in NL kun je best met tunnels werken. Behalve zijn suggestie, kun je ook de baan aan het oog onttrekken door middel van een viaduct of een bos.

Lange treinen op deze ruimte ga je in h0 niet redden. Zeker niet als je ook nog een station wilt maken, want ook met een kopstation haal je dan een perronlengte van maximaal 140 cm. Nogmaals: als je met lange treinen wilt rijden, dan moet je met deze ruimte gaan kijken naar spoor N, want je opstelsporen in het schaduwstation worden maximaal 95 cm (als je rondjes wilt rijden). Tenzij je het schaduwstation ook als kopstation uitvoert, maar dan wordt het wel steeds heen en weer rijden. Dat kan overigens ook leuk zijn, maar is niet mijn ding.
Ga je over op N, dan kun je meer lengte halen, omdat je de bogen ook wat kleiner kunt maken. dan kun je wél perronsporen van ca. 130-150 cm krijgen, waar je dus (net) een ICE aan kunt laten stoppen.

Wil je toch echt met h0 rijden, dan moet je naar mijn idee overschakelen op wat kortere treinen.
Grt, Wim

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 August 2011, 17:20:07 »
Ik heb het niet helemaal doorgerekend, maar vrees dat vooral de bogen bijzonder krap worden, mede omdat er nog wat afgaat van de bruto 1.50 meter door de opstelsporen. Zo'n baan met krappe bogen kan best, maar dan moet er eigenlijk ander materieel ingezet gaan worden, bv wat 2-assige goederen en reizigersmaterieel.

ik rij bv met van die leuke Engelse 2-assige PO-goederenwagens, slechts 7 cm lang. Bij een stuk of 15 heb je al een behoorlijke trein voor het oog. nadeel is wel dat de bijpassende Engelse 00-schaal loks nu juist weer om ruime bogen vragen, minimaal 415 mm, eigenlijk nog wat ruimer.....

Een lange ICE, ICM, E-lok met ICR zullen naar mijn mening erg vreemd ogen op een "betrekkelijk kleinere" baan, terwijl een DE-1 bv veel beter zal staan, of een 2400 met enkele "geelbanders".

tot slot nog een opmerking over het opstelterrein, door de wissels "in het midden van de sporen" gaat er veel kostbare opstelruimte verloren.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #8 Gepost op: 17 August 2011, 17:52:21 »
Kan ook, maar kun je hem dan thuis nog opstellen? De beschikbare ruimte wordt niet groter van modulair bouwen/

Het probleem is vooral dat het permanent niet teveel ruimte in mag nemen. Als het mogelijk is de baan eenvoudig op en af te bouwen is het geen probleem. Ik zat al met de gedachte te spelen om de baan onder het plafond te hangen (met katrollen).

Ik heb ook al een beetje zitten proberen met een kopstation en inderdaad, die koploper past er dan nét op, maar neemt wel 1/3de van de baan in beslag. De bochten gaan nog net, met Radius 2 van Fleischmann (weet niet of die universeel zijn) voor de buitenbocht en R1 in de binnenbocht past het wel en rijd de koploper in ieder geval goed, dat het er een beetje vreemd uit ziet moet ik maar accepteren.

Overstappen naar de N schaal zou ik zonde vinden, ik heb heel veel H0 rails en ander materiaal liggen.

Ben in ieder geval erg blij met de extra inzichten, bedankt!

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 August 2011, 17:56:28 »
Waarom bouw je niet een paar modules? Doe ik ook.
Heb een dot van een zolder, maar... Ook een mrs. met het
modeltrein virus. Dus eerlijk zullen we alles delen, is
het hier. Op zolder zou ik de 4.80m kwijt kunnen, maar
als ik een middagje wil rijden zet ik hem beneden op.

vrgr Steef
Mvh Steef

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #10 Gepost op: 17 August 2011, 19:29:18 »
Ik heb even wat artikelen doorgelezen op http://www.nproject.org/nl/de-nbaan/het-nieuwe-baanplan.html en ben begonnen met het ontwerpen van een baanplan van exact 3 matrassen breed, omdat ik weet dat dat in de kamer past. Dit geeft me een stuk meer ruimte voor de lange treinen die ik ga gebruiken :) Er zit alleen een driewegwissel op een van de randen...

Omdat een ondergronds schaduwstation met een modulebaan niet te doen is heb ik gekozen voor een kopstation als opstelsporen. Daar vlakbij naast komt een gewoon perron waar ik gebruik zal maken van een eilandperron en twee perrons aan de buitenste sporen. Het meest rechter station is een soort van intercitystation met zowel een gewoon perron als een kopstation voor de langere treinen. Ik ga eens kijken hoe de ICE daarin past als ik hem binnen heb. De Koploper past in ieder geval wel op deze manier :)

(edit: verdere uitleg)
Met kopstation bedoel ik trouwens niet dat alle 3 "stations" een personenperron worden. Het kopstation helemaal links wil ik een opstelterrein van maken net zoals bij Hoofddorp staat (maar wel met een heel ander spoorplan :P)
« Laatst bewerkt op: 17 August 2011, 19:47:18 door Brs »

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #11 Gepost op: 18 August 2011, 01:19:03 »
Zo, in de late/vroege uurtjes nog even een baanplan in elkaar gezet. Ik kan proberen om modulebaan met meerdere lagen te maken, en dan op de onderste laag een schaduwstation. Dat maakt het geheel een stuk rustiger maar wel meteen moeilijker. Ik twijfel wel een schaduwstation bij een modulebaan ook de moeite is. Aangezien de baan vaak opgeruimd zal zijn moet je toch sowieso elke keer de treinen los weer op de rails zetten. Met dit in m'n achterhoofd is het wellicht ook de moeite om de baan wat gevarieerder te maken dan een rondje, maar omdat ik met een rechthoek blijf zitten vraag ik me af waar ik het dan het beste mee kan vullen.

Het gele deel is dan wat geleidelijk een "tunnel" ingaat naar het schaduwstation.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #12 Gepost op: 18 August 2011, 09:01:34 »
Ik heb een paar tips en opmerkingen omtrent dit baanplan:

• Als ik een baanplan zie of maak, rijd ik er in gedachte met een locomotief overheen. Zo ontdek je snel de mogelijkheden; zie je een wisselverbinding, die niet voldoet of mis je juist een wisselverbinding. Ik kwam, zonder met de loc van rijrichting te veranderen, al een missende verbinding tegen.
  • Dit ontwerp mist een omloopspoor.
  • Ik zou de hoofdbaan niet dubbelsporig uitvoeren, maar enkelsporig, gezien de beschikbare ruimte. Dat geeft meer rust op tafel.
  • Is het een idee om de ovaal niet evenwijdig aan de tafelrand aan te leggen, maar diagonaal over de tafel heen? Zo wordt het minder 'statisch'.
  • In mijn opinie zijn de boogstralen te klein, maar dat is mede bepaald door de beperkte ruimte.

Succes! (y)

Groet,
Basilicum

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 August 2011, 09:08:11 »
Dan nog een opmerking over de helling naar het schaduwstation. De helling zeker niet steiler maken dan 2 procent, dus per meter "slechts" 2 centimeter naar beneden. Daarbij komen nog de overgangsstukken, je kan immers niet van niets gelijk een helling maken, en dan kom je al gauw op een helling van ongeveer 5 meter rijlengte, immers je zal zo'n 9 a 10 cm naar beneden moeten, ook rekening houdend met de plaatdikte, weke bij een module natuurlijk wel enigzins stevig moet zijn.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #14 Gepost op: 18 August 2011, 09:30:18 »
Dan nog een opmerking over de helling naar het schaduwstation. De helling zeker niet steiler maken dan 2 procent, dus per meter "slechts" 2 centimeter naar beneden.

3% kan ook nog goed. Het probleem zit hem meestal in de bochten. Op een helling door de bochten is niet echt lekker. Maar 3% mag nog goed. Veel fabrikanten geven bij speciale modellen aan dat deze een bepaald helling aan kunnen. Zie ook het artikel Hellingen / Klimspiralen

Dikte van de platen en module hout: 9 of 12mm voor de zijkanten. Voor de plaatdikte van rijgedeelte: ook 9mm bij grote vlakken kan iets minder zijn bij kleinere vlakken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!