Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten
door
RikM
Vandaag
om 21:23:30
PIKO fabriek #61149, bouwverslag.
door
NS1220
Vandaag
om 21:23:16
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog
door
Haradigi
Vandaag
om 21:18:32
Welke besturingssoftware kies ik?
door
Mark D.
Vandaag
om 21:18:04
Nederdam, H0 1970 - 1990
door
Pascal77
Vandaag
om 21:15:53
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:14:39
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:44:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:20:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndréDev
Vandaag
om 19:59:34
NS 2400 serie in spoor 0
door
lrrw
Vandaag
om 19:57:56
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Dave.......
Vandaag
om 19:49:22
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:31:46
Voedingen
door
Cor--24
Vandaag
om 19:26:59
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
gdh
Vandaag
om 19:21:42
Rocrail & Treinen
door
VulcanRaven
Vandaag
om 19:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 19:05:55
Binnenverlichting werkt niet Roco 63138 Elektrisch treinstel Plan V, NS Analoog
door
Corné81
Vandaag
om 18:59:31
IJSM trace door Voorburg
door
Pauldg
Vandaag
om 18:52:44
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 18:21:56
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 17:37:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
iarnrod
Vandaag
om 17:06:28
DigiKeys product drivers
door
Torikoos
Vandaag
om 16:42:48
Regelbare experimenteer voeding bouwen
door
erikkral
Vandaag
om 16:05:07
Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
door
Fritsprt
Vandaag
om 15:24:26
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Willem1951
Vandaag
om 14:44:14
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
door
Dave.......
Vandaag
om 14:35:07
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:13:51
Doe het zelf overweg
door
MOVisser
Vandaag
om 12:37:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
tothebeach
Vandaag
om 12:12:57
Leuk Meuk
door
Sven
Vandaag
om 10:59:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Trix Thaly's PBKA
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Trix Thaly's PBKA (gelezen 20286 keer)
Materieeltest
Moderator
Offline
Berichten: 34
Trix Thaly's PBKA
«
Gepost op:
17 augustus 2011, 13:52:34 »
Trix Thaly's PBKA
Test uitgevoerd en beschreven door: Erwin Janssens
Eerst een beetje meer uitleg over het Thalys-Project.
*Thalys* is de naam van het internationale hogesnelheidsnetwerk van de
France SNCF(62% aandeel), de Belgische NMBS(28% aandeel) en de Duitse
DB(10% aandeel). De Nederlandse NS participeren wel, en zijn de
concessiehouder van het Nederlandse deel van de Hogesnelheidslijn
Schiphol - Antwerpen-Centraal, maar hebben geen aandeel in het bedrijf.
Het bedrijf is een Belgische onderneming (samenwerkende vennootschap met
beperkte aansprakelijkheid) en gevestigd in Brussel.
Sinds 4 juli 1996 voorziet de Thalys in hogesnelheidsdiensten tussen
Amsterdam- Brussel en Parijs .Op 14 december 1997 werd het netwerk van
de Thalys aanzienlijk uitgebreid. Zo kwamen er in België verbindingen
naar onder andere Brugge, Gent en Oostende beschikbaar en begonnen de
diensten naar Keulen en Aken. Tegelijkertijd werd de reistijd tussen
Brussel en Parijs teruggebracht naar een klein anderhalf uur. Door
ingebruikname van nieuwe trajecten tussen Luik en Aken, en ook tussen
Antwerpen en Rotterdam, werd de reistijd vanaf december 2009 sterk
ingekort. Brussel-Zuid en Amsterdam-Centraal liggen minder dan 2 uur uit
elkaar.
Het Trix-Model van de PBKA Thalys.
Het model ziet er werkelijk schitterend uit , zit strak in de
hedendaagse kleuren , en ligt muurvast op de rails.
Knappe snoet....
Het model is volledig uitgerust met led-verlichting , ook de rijtuigen
zijn volledig verlicht met leds , dit geeft een mooi warm licht in de
rijtuigen.
De bakken zijn voorzien van stroomdoorvoerende koppelingen , deze zijn
echt heel makkelijk aan mekaar te koppelen , en moest je er toch
problemen mee hebben , er zit een hulpstukje in de doos zodat het
makkelijker zou gaan.
Het stel is voorzien van allerhande knappe details , ook op het dak zijn
de stroomafnemers perfect uitgevoerd...
Besluit :
Ik kan nu een vergelijking maken met de Thalys van Mehano en die van
Trix , maar gezien het prijsverschil tussen beide stellen zou dat niet
eerlijk zijn t.o.v. de Mehano , ik kan wel zeggen dat de Mehano Thalys
in het niets verdwijnt met die van Trix.
De rij-eigenschappen zijn bij het Trix-stel echt subliem te noemen ,
zoals ik al zei ligt het stel heel zwaar op de rails , hierdoor hapert
hij nergens , zelfs op de wisselstraten met kruipsnelheid geeft hij geen
kick , hij stottert nergens en de verlichting blijft overal mooi branden
, nergens een flikkering.
Bij het vertrek hoor je een zacht gezoem dat ,naarmate je de
rij-regelaar verder open draait , in geluids-sterkte toeneemt , idem
dito bij het afremmen , is het stel op snelheid hoor je hier niets meer
van , best wel een verrassende ervaring.
Is er dan helemaal niets op aan te merken , toch wel , je hebt
natuurlijk de prijs , zo'n 350 euro , maar daar krijg je dan wel een
super-trein voor , en voor de digitaal-rijders , waaronder ik dus ook ,
dient er een 21-pins decoder ingestoken te worden , en dat is het
grootste hekelpunt van heel deze trein , hij is namelijk héél erg
moeilijk open te krijgen!!
In de handleiding staat alles netjes uitgelegd hoe je hem open moet
krijgen , maar de kast zit heel vast op het onderstel , dus met de
tandenstoker-methode kom je hier niet ver , ik heb een schroevendraaier
( meerdere) moeten gebruiken , natuurlijk met een doekje over de
schroevendraaier zodat de kast niet beschadigd kan worden.
Momenteel bestaat de samenstelling nog maar uit twee rijtuigen , maar
volgens mijn huis-leverancier komen er elke maand twee rijtuigen uit ,
zodat je hem , naar eigen keuze, zo lang kan maken als je zelf wil.
Het is mijn eerste Trix-trein , en ik ben verwondert van zulk een
sublieme rij-eigenschappen!!
Erwin.
Alle Foto's: Erwin Janssens
«
Laatst bewerkt op: 17 augustus 2011, 14:03:47 door Bob Rodenburg
»
Gelogd
Chris
Offline
Berichten: 18504
Re:Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #1 Gepost op:
17 augustus 2011, 13:57:21 »
Ikzelf heb deze trein ook besteld.
De uitlevering van de trein is ver klaar (hoewel ik hem nog niet hem) en zal de volgende levering dus de eerste set rijtuigen moeten zijn.
Gelogd
clickmaniac
Offline
Berichten: 1092
The perfect is the enemy of the good
Re:Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #2 Gepost op:
11 september 2011, 12:12:52 »
Voor 350 euro een Thalys? Interessant... Maar helaas, je hebt dan een soort mini-thalys van 4 bakken. Het eigenlijke treinstel maakt je zo'n 750 euro lichter. (Maar dan heb je ook wel wat... slurp...)
Ook jammer - voor die prijs - dat de neusdeuren niet te openen zijn om de daarachter zittende koppeling te zien.
Gelogd
gr, Diederik
https://youtube.com/user/limosalimosa
Aernoud
Offline
Berichten: 113
Re:Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #3 Gepost op:
05 juli 2012, 17:51:20 »
Inmiddels heb ik zelf de Trix Thalys PBKA aangeschaft, ik heb al een Lima Thalys PBKA (zelfde nr 4331
).
Het rijden in vergelijking met de Lima
Eerst deze 10-delige trein maar eens laten rijden op mijn baan nadat ik er een Lopi V4 in gezet heb.
De trein rijdt uitstekend. Ik had hier hoge verwachtingen.
De 10-delige Lima ontspoort nogal snel als de motorwagen trekt. Het lijkt erop dat alleen geduwd rijden verbetering biedt.
Dit heeft te maken met de constructie van de Jacobsdraaistellen, een principe schets:
De bovenste schets laat zien als het goed gaat (labiel evenwicht)
De onderste schets laat zien als de trekkracht (te) groot wordt in combinatie met een lichte zijwaartse verstoring: Het draaistel wringt zich gelijk uit de rails.
Bij een kort stel heb je hier nog weinig of geen last van, bij de volledige lengte regelmatig of altijd.
Bij geduwd bedrijf drukken de V-groeven het draaistel juist recht (stabiel evenwicht).
Twee redenen waarom dit niet optreedt bij de Trix Thalys: De wagens zijn niet voorzien van dergelijke sleuven, maar zijn gekoppeld middels de stekkers in het draaipunt van het draaistel. Daarnaast zorgen de twee motoren ervoor dat de trek- en drukkrachten binnen de perken blijven.
Voor mij een reden om de Trix aan te schaffen.
Stroomafname alleen van de tweede motorwagen?
Met de bezetmeldingen ging het echter niet als gewenst.
Zoals door anderen ook geconstateerd, neemt het treinstel alleen stroom af via de tweede motorwagen, waardoor de trein te laat stopt op mijn baan.
De handleiding erbij gepakt, er staat nog een nogal summiere opmerking in "Om gebruik te kunnen maken van de sleperomschakeling moeten de volgende CV's in de decoder ingesteld worden: CV62=1 (Aux 4)"
Geen idee of dit is wat ik nodig heb, maar toch maar eens proberen.
Eerste vraag wat doet CV62? Dit blijkt namelijk een instelling voor de Trix Decoder 66849 te zijn.
Na de handleiding daarvan gevonden te hebben, blijkt het erom te gaan dat Aux 4 ingeschakeld moet worden bij voorwaarts rijden.
Dat kan de Lopi ook, dus na het instellen van de juiste CV: De trein neemt nu inderdaad stroom af van de eerste motorwagen, de motorwagen in de rijrichting. Alleen zo gauw de trein tot stilstand komt, hoor je het relais klikken en wordt er over geschakeld naar de twee motorwagen.
Dat is niet wat ik wilde: Nog een tweede CV ingesteld zodat Aux 4 ook actief wordt als de trein in voorwaartse richting stilstaat.
Instellingen LokPilot V4, voor sleperomschakeling in digitaal bedrijf:
Zet eerst CV32 op 2, vervolgens:
CV266 op 32, bij een stilstaande trein in de voorwaartse richting wordt Aux 4 actief
CV298 op 32, bij een voorwaarts rijdende trein wordt Aux 4 actief.
En daarmee heb ik een Thalys die netjes stroom afneemt van de motorwagen in de rijrichting, die netjes stopt op de plek waar ik dat wil, maar nog geen volledige detectie...
Vervolgens nogmaals de kap gelicht om te kijken of er een jumper of iets dergelijks is om van beide zijden stroom af te laten nemen. Niets kunnen vinden (ook niet op internet).
Een mogelijkheid die ik wel tegenkwam op internet is om het relais te verwijderen en dan te vervangen door draadbruggen.
Ik heb het overwogen, maar uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het relais te laten zitten, de pinnen door te verbinden en eerder genoemde CV instellingen terug op nul te zetten.
Wat heb ik hiervoor gedaan:
De vier schroeven van de printplaat verwijderd en besloten de printplaat met motor en al voorzichtig om te draaien. De kardanassen komen dan wel los, dus moet je die bij het monteren eerst weer terugzetten.
Na het opzoeken van de datasheet van de TQ2-L2-12v blijkt dat de drie middelste pennen aan elke kant de contacten zijn.
En dan krijg je zo iets:
Vervolgens de print weer monteren en inderdaad nu heb ik stroomafname van twee kanten en niet meer het hinderlijke geklik van het relais.
Herstellen is ook geen probleem: met een hete soldeerbout het teveel aan soldeer weghalen.
Functies
Bij mijn zoektocht op internet kwam ik nog een functie tegen die niet in mijn handleiding staat:
F1 schakelt het topsein uit. Nu is dit voor Nederland niet zo interessant omdat je verplicht drie frontseinen moet voeren, maar merkwaardig is wel dat het niet vermeld wordt.
Ik heb ook nog even gekeken of ik een mogelijkheid zag om de binnenverlichting apart te schakelen van de frontseinen.
Voorlopig heb ik het zoeken gestaakt omdat ik dan eerst een hoop tijd moet steken in het uitzoeken hoe de hoofdprint werkt.
Die print ziet er van boven namelijk zo uit:
Wat opvalt:
De front en sluitseinen zijn middels twee draden aangesloten en niet drie. De polariteit van de draden wordt blijkbaar omgedraaid. Vandaar een hoop extra componenten (Weegt blijkbaar op tegen een extra draad).
Verder blijkt dat Aux 2 en Aux 3 (tweede en derde pen linker bovenkant decoderaansluiting) niet in gebruik zijn.
De verbindingsstekker naar de rijtuigen, bevat 7 aansluitingen:
2x Stroomafname
2x Motoraansluitingen
en 3 draden voor de verlichting en seinen van de tweede motorwagen. Wat elke draad nu precies doet heb ik (nog) niet uitgezocht.
Samengevat:
Functies:
F0, Schakelt de frontseinen aan/uit
F1, Schakelt het topsein uit (moet F0 wel aanstaan).
Functieuitgangen in gebruik:
Frontlicht
Achterlicht
Aux 1, voor het schakelen van het topsein
Aux 4, voor het schakelen van het relais van de sleperomschakeling.
Groeten,
Aernoud
Gelogd
clickmaniac
Offline
Berichten: 1092
The perfect is the enemy of the good
Re:Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #4 Gepost op:
09 juli 2012, 19:49:58 »
interessant, bedankt voor het onderzoek. Gek dat er nog niks over bekend was. Filmpje?
Gelogd
gr, Diederik
https://youtube.com/user/limosalimosa
Aernoud
Offline
Berichten: 113
Re:Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #5 Gepost op:
09 juli 2012, 22:18:51 »
Graag gedaan
Waar had je graag een filmpje van willen hebben?
Een goed rijdende Trix Thalys voegt weinig toe
Groeten,
Aernoud
Gelogd
Danny V.
Offline
Berichten: 233
Re: Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #6 Gepost op:
28 juli 2015, 23:06:39 »
Ik heb mijn Trix Thalys zojuist ook voorzien van dubbele stroomafname door de pinnetjes zoals Aernoud in de foto laat zijn door te verbinden met soldeer. Het is echt een wereld van verschil. De trein rijdt beter, veel minder gevoelig voor storingen en dat zie je vooral aan de binnenverlichting die geen flikkering meer heeft maar altijd constant blijft branden. Solderen zelf is een fluitje van een cent, het lastigste is om de assen van de motor weer terug te plaatsen.
Het enigste wat ik nog wel heb, is dat ik de relais hoor klikken op het moment dat ik van rijrichting schakel. Moet ik hiervoor dan toch nog een CV in de decoder wijzigen? Ik gebruik een ESU decoder, en zou ik CV 62 dan nog op 0 moeten zetten? Tips zijn welkom!
Alvast bedankt,
Danny
Gelogd
Like Zilverdam op
Facebook
Volg de bouw van Zilverdam op
http://www.zilverdam.nl
Miniature Holland
BNLS trambaan-deelnemer
Offline
Berichten: 1598
Re: Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #7 Gepost op:
06 mei 2017, 20:46:27 »
Weet iemand hoeveel cm de 8 en 10 delige Trix Thaly's in model is? Ik kan dat nergens vinden.
Gelogd
Instagram
https://instagram.com/miniature_holland?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Facebook
https://www.facebook.com/miniatureholland
Meppelspoor
Offline
Berichten: 1178
Re: Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #8 Gepost op:
06 mei 2017, 20:59:20 »
Totaal 10 delig, verdeeld over meerdere sets
«
Laatst bewerkt op: 06 mei 2017, 22:23:22 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd
»
Gelogd
gr. Petra, Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.
Miniature Holland
BNLS trambaan-deelnemer
Offline
Berichten: 1598
Re: Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #9 Gepost op:
06 mei 2017, 21:20:59 »
De lengte van een 8 delige stam en die van een 10 delige stam zou ik willen weten.
Gelogd
Instagram
https://instagram.com/miniature_holland?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Facebook
https://www.facebook.com/miniatureholland
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2218
Bnlx treinendokter.
Re: Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #10 Gepost op:
06 mei 2017, 21:21:55 »
Hallo,
De basisset is 101 cm (vier delen)
Ieder extra rijtuig paar is 43 cm (2 delen)
Een 8 delige is dus: 101+43+43 = 187 cm
Een 10 delige is 43 cm langer = 230 cm
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Miniature Holland
BNLS trambaan-deelnemer
Offline
Berichten: 1598
Re: Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #11 Gepost op:
07 mei 2017, 06:18:46 »
Bedankt voor de info. Een 10 delige past moor in het nieuwe station.
Gelogd
Instagram
https://instagram.com/miniature_holland?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Facebook
https://www.facebook.com/miniatureholland
008200
Offline
Berichten: 692
Re: Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #12 Gepost op:
07 mei 2017, 11:36:52 »
Even een aanvulling op het moeilijk openen van modellen, in dit geval deze Thalys:
gebruik daarvoor nooit een (al dan niet ingepakte) schroevendraaier want dan worden de krachten teveel op één klein
punt geconcentreerd met mogelijk deuken in het kunststof tot gevolg.
Veilig is het gebruik van (oude) pasjes op creditcardformaat
.
Steek deze pasjes rondom tussen de kap en het frame.
Zo open je zonder enige schade de moeilijkste modellen.
Gelogd
SteeF_NS92
Stefan Akerboom
Offline
Berichten: 241
N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Trix Thaly's PBKA
«
Reactie #13 Gepost op:
07 mei 2017, 14:54:49 »
@008200
Bedankt voor de tip. Heb ook wat modellen waarbij ik altijd bang ben dat de kap scheurt/deukt als ik deze open. Heb de pasjes methode gelijk uitgeprobeerd en het werkt top en veilig naar mijn idee
.
Thanks a lot!
Gr
Stefan
Gelogd
OUD: N-project Eijssen, NL III/VI -->
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57650.msg3221441145.html#msg3221441145
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Trix Thaly's PBKA