Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door NS264
Vandaag om 17:36:41
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Gerrit F
Vandaag om 17:34:55
SSN naar Maastricht vandaag 15-12 door Bartje81
Vandaag om 17:31:55
Artitec 2018 (niet Mat ‘54) door Post49
Vandaag om 17:21:38
DJH Modelloco NS 3931 in de revisie. door Met een sik
Vandaag om 17:17:25
NS modelbaan Hoekdam H0 door NS264
Vandaag om 17:15:03
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:07:29
Kerst kado Einhorn diorama h0 door Tulpendaal
Vandaag om 17:05:16
Iconische tram Lissabon kantelt, bron RTL-nieuws. door NS264
Vandaag om 16:56:28
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 16:52:18
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 16:51:25
Mass am See door Ruud K
Vandaag om 16:39:38
Bouw Bührtal III door Ruud K
Vandaag om 16:37:06
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 16:10:48
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door NS1220
Vandaag om 16:09:20
Hekwerk Roco 2200 door Die Bahn
Vandaag om 15:52:40
Modelbaan, nog zonder naam ..... door RobVille
Vandaag om 15:46:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door fc_del_nordeste
Vandaag om 15:37:59
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 15:37:11
Liliput BR 91 rijdt niet digitaal door Floris Dilz
Vandaag om 15:28:51
NS 2801 van MK modelbouwstudio door prutser
Vandaag om 15:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 15:03:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 14:57:13
Tussendoortje: Roco en Mastica zelfbouw klompentrein door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:49:05
Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken. door TrixExpress
Vandaag om 14:45:43
Elco aansluiten op lok door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:40:51
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 14:31:09
Hondekopvier 766 vandaag door Noordernet
Vandaag om 14:07:31
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door tijgernootje
Vandaag om 14:05:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:04:56
  

Auteur Topic: Trix Thaly's PBKA  (gelezen 13298 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Trix Thaly's PBKA
« Gepost op: 17 augustus 2011, 13:52:34 »
Trix Thaly's PBKA

Test uitgevoerd en beschreven door:  Erwin Janssens



Eerst een beetje meer uitleg over het Thalys-Project.

*Thalys* is de naam van het internationale hogesnelheidsnetwerk van de
France SNCF(62% aandeel), de Belgische NMBS(28% aandeel) en de Duitse
DB(10% aandeel). De Nederlandse NS participeren wel, en zijn de
concessiehouder van het Nederlandse deel van de Hogesnelheidslijn
Schiphol - Antwerpen-Centraal, maar hebben geen aandeel in het bedrijf.
Het bedrijf is een Belgische onderneming (samenwerkende vennootschap met
beperkte aansprakelijkheid) en gevestigd in Brussel.

Sinds 4 juli 1996 voorziet de Thalys in hogesnelheidsdiensten tussen
Amsterdam- Brussel en Parijs .Op 14 december 1997 werd het netwerk van
de Thalys aanzienlijk uitgebreid. Zo kwamen er in België verbindingen
naar onder andere Brugge, Gent en Oostende beschikbaar en begonnen de
diensten naar Keulen en Aken. Tegelijkertijd werd de reistijd tussen
Brussel en Parijs teruggebracht naar een klein anderhalf uur. Door
ingebruikname van nieuwe trajecten tussen Luik en Aken, en ook tussen
Antwerpen en Rotterdam, werd de reistijd vanaf december 2009 sterk
ingekort. Brussel-Zuid en Amsterdam-Centraal liggen minder dan 2 uur uit
elkaar.

Het Trix-Model van de PBKA Thalys.

Het model ziet er werkelijk schitterend uit , zit strak in de
hedendaagse kleuren , en ligt muurvast op de rails.

Knappe snoet....



Het model is volledig uitgerust met led-verlichting , ook de rijtuigen
zijn volledig verlicht met leds , dit geeft een mooi warm licht in de
rijtuigen.





De bakken zijn voorzien van stroomdoorvoerende koppelingen , deze zijn
echt heel makkelijk aan mekaar te koppelen , en moest je er toch
problemen mee hebben , er zit een hulpstukje in de doos zodat het
makkelijker zou gaan.





Het stel is voorzien van allerhande knappe details , ook op het dak zijn
de stroomafnemers perfect uitgevoerd...



Besluit :

Ik kan nu een vergelijking maken met de Thalys van Mehano en die van
Trix , maar gezien het prijsverschil tussen beide stellen zou dat niet
eerlijk zijn t.o.v. de Mehano , ik kan wel zeggen dat de Mehano Thalys
in het niets verdwijnt met die van Trix.

De rij-eigenschappen zijn bij het Trix-stel echt subliem te noemen ,
zoals ik al zei ligt het stel heel zwaar op de rails , hierdoor hapert
hij nergens , zelfs op de wisselstraten met kruipsnelheid geeft hij geen
kick , hij stottert nergens en de verlichting blijft overal mooi branden
, nergens een flikkering.
Bij het vertrek hoor je een zacht gezoem dat ,naarmate je de
rij-regelaar verder open draait , in geluids-sterkte toeneemt , idem
dito bij het afremmen , is het stel op snelheid hoor je hier niets meer
van , best wel een verrassende ervaring.

Is er dan helemaal niets op aan te merken , toch wel , je hebt
natuurlijk de prijs , zo'n 350 euro , maar daar krijg je dan wel een
super-trein voor , en voor de digitaal-rijders , waaronder ik dus ook ,
dient er een 21-pins decoder ingestoken te worden , en dat is het
grootste hekelpunt van heel deze trein , hij is namelijk héél erg
moeilijk open te krijgen!!
In de handleiding staat alles netjes uitgelegd hoe je hem open moet
krijgen , maar de kast zit heel vast op het onderstel , dus met de
tandenstoker-methode kom je hier niet ver , ik heb een schroevendraaier
( meerdere) moeten gebruiken , natuurlijk met een doekje over de
schroevendraaier zodat de kast niet beschadigd kan worden.
Momenteel bestaat de samenstelling nog maar uit twee rijtuigen , maar
volgens mijn huis-leverancier komen er elke maand twee rijtuigen uit ,
zodat je hem , naar eigen keuze, zo lang kan maken als je zelf wil.

Het is mijn eerste Trix-trein , en ik ben verwondert van zulk een
sublieme rij-eigenschappen!!

Erwin.

Alle Foto's: Erwin Janssens
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2011, 14:03:47 door Bob Rodenburg »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17212
  • Nee.
    • Het Groterdam Project
Re:Trix Thaly's PBKA
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2011, 13:57:21 »
Ikzelf heb deze trein ook besteld.

De uitlevering van de trein is ver klaar (hoewel ik hem nog niet hem) en zal de volgende levering dus de eerste set rijtuigen moeten zijn.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Trix Thaly's PBKA
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2011, 12:12:52 »
Voor 350 euro een Thalys? Interessant... Maar helaas, je hebt dan een soort mini-thalys van 4 bakken. Het eigenlijke treinstel maakt je zo'n 750 euro lichter. (Maar dan heb je ook wel wat... slurp...)
Ook jammer - voor die prijs - dat de neusdeuren niet te openen zijn om de daarachter zittende koppeling te zien.
gr, Diederik

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Trix Thaly's PBKA
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2012, 17:51:20 »
Inmiddels heb ik zelf de Trix Thalys PBKA aangeschaft, ik heb al een Lima Thalys PBKA (zelfde nr  4331 :( ).

Het rijden in vergelijking met de Lima
Eerst deze 10-delige trein maar eens laten rijden op mijn baan nadat ik er een Lopi V4 in gezet heb.
De trein rijdt uitstekend. Ik had hier hoge verwachtingen.
De 10-delige Lima ontspoort nogal snel als de motorwagen trekt. Het lijkt erop dat alleen geduwd rijden verbetering biedt.
Dit heeft te maken met de constructie van de Jacobsdraaistellen, een principe schets:

De bovenste schets laat zien als het goed gaat (labiel evenwicht)
De onderste schets laat zien als de trekkracht (te) groot wordt in combinatie met een lichte zijwaartse verstoring: Het draaistel wringt zich gelijk uit de rails.
Bij een kort stel heb je hier nog weinig of geen last van, bij de volledige lengte regelmatig of altijd.
Bij geduwd bedrijf drukken de V-groeven het draaistel juist recht (stabiel evenwicht).

Twee redenen waarom dit niet optreedt bij de Trix Thalys: De wagens zijn niet voorzien van dergelijke sleuven, maar zijn gekoppeld middels de stekkers in het draaipunt van het draaistel. Daarnaast zorgen de twee motoren ervoor dat de trek- en drukkrachten binnen de perken blijven.
Voor mij een reden om de Trix aan te schaffen.

Stroomafname alleen van de tweede motorwagen?
Met de bezetmeldingen ging het echter niet als gewenst.
Zoals door anderen ook geconstateerd, neemt het treinstel alleen stroom af via de tweede motorwagen, waardoor de trein te laat stopt op mijn baan.

De handleiding erbij gepakt, er staat nog een nogal summiere opmerking in "Om gebruik te kunnen maken van de sleperomschakeling moeten de volgende CV's in de decoder ingesteld worden: CV62=1 (Aux 4)"
Geen idee of dit is wat ik nodig heb, maar toch maar eens proberen.
Eerste vraag wat doet CV62? Dit blijkt namelijk een instelling voor de Trix Decoder 66849 te zijn.
Na de handleiding daarvan gevonden te hebben, blijkt het erom te gaan dat Aux 4 ingeschakeld moet worden bij voorwaarts rijden.
Dat kan de Lopi ook, dus na het instellen van de juiste CV: De trein neemt nu inderdaad stroom af van de eerste motorwagen, de motorwagen in de rijrichting. Alleen zo gauw de trein tot stilstand komt, hoor je het relais klikken en wordt er over geschakeld naar de twee motorwagen.
Dat is niet wat ik wilde: Nog een tweede CV ingesteld zodat Aux 4 ook actief wordt als de trein in voorwaartse richting stilstaat.

Instellingen LokPilot V4, voor sleperomschakeling in digitaal bedrijf:
Zet eerst CV32 op 2, vervolgens:
CV266 op 32, bij een stilstaande trein in de voorwaartse richting wordt Aux 4 actief
CV298 op 32, bij een voorwaarts rijdende trein wordt Aux 4 actief.

En daarmee heb ik een Thalys die netjes stroom afneemt van de motorwagen in de rijrichting, die netjes stopt op de plek waar ik dat wil, maar nog geen volledige detectie...
Vervolgens nogmaals de kap gelicht om te kijken of er een jumper of iets dergelijks is om van beide zijden stroom af te laten nemen. Niets kunnen vinden (ook niet op internet).
Een mogelijkheid die ik wel tegenkwam op internet is om het relais te verwijderen en dan te vervangen door draadbruggen.
Ik heb het overwogen, maar uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het relais te laten zitten, de pinnen door te verbinden en eerder genoemde CV instellingen terug op nul te zetten.

Wat heb ik hiervoor gedaan:
De vier schroeven van de printplaat verwijderd en besloten de printplaat met motor en al voorzichtig om te draaien. De kardanassen komen dan wel los, dus moet je die bij het monteren eerst weer terugzetten.
Na het opzoeken van de datasheet van de TQ2-L2-12v blijkt dat de drie middelste pennen aan elke kant de contacten zijn.
En dan krijg je zo iets:


Vervolgens de print weer monteren en inderdaad nu heb ik stroomafname van twee kanten en niet meer het hinderlijke geklik van het relais.
Herstellen is ook geen probleem: met een hete soldeerbout het teveel aan soldeer weghalen.

Functies
Bij mijn zoektocht op internet kwam ik nog een functie tegen die niet in mijn handleiding staat:
F1 schakelt het topsein uit. Nu is dit voor Nederland niet zo interessant omdat je verplicht drie frontseinen moet voeren, maar merkwaardig is wel dat het niet vermeld wordt.
Ik heb ook nog even gekeken of ik een mogelijkheid zag om de binnenverlichting apart te schakelen van de frontseinen.
Voorlopig heb ik het zoeken gestaakt omdat ik dan eerst een hoop tijd moet steken in het uitzoeken hoe de hoofdprint werkt.
Die print ziet er van boven namelijk zo uit:


Wat opvalt:
De front en sluitseinen zijn middels twee draden aangesloten en niet drie. De polariteit van de draden wordt blijkbaar omgedraaid. Vandaar een hoop extra componenten (Weegt blijkbaar op tegen een extra draad).
Verder blijkt dat Aux 2 en Aux 3 (tweede en derde pen linker bovenkant decoderaansluiting) niet in gebruik zijn.
De verbindingsstekker naar de rijtuigen, bevat 7 aansluitingen:
2x Stroomafname
2x Motoraansluitingen
en 3 draden voor de verlichting en seinen van de tweede motorwagen. Wat elke draad nu precies doet heb ik (nog) niet uitgezocht.

Samengevat:
Functies:
F0, Schakelt de frontseinen aan/uit
F1, Schakelt het topsein uit (moet F0 wel aanstaan).

Functieuitgangen in gebruik:
Frontlicht
Achterlicht
Aux 1, voor het schakelen van het topsein
Aux 4, voor het schakelen van het relais van de sleperomschakeling.

Groeten,
Aernoud

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Trix Thaly's PBKA
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2012, 19:49:58 »
interessant, bedankt voor het onderzoek. Gek dat er nog niks over bekend was. Filmpje?
gr, Diederik

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Trix Thaly's PBKA
« Reactie #5 Gepost op: 09 juli 2012, 22:18:51 »
Graag gedaan  :)

Waar had je graag een filmpje van willen hebben?
Een goed rijdende Trix Thalys voegt weinig toe  ;)

Groeten,
Aernoud

dverkade

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
    • Zilverdam
Re: Trix Thaly's PBKA
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2015, 23:06:39 »
Ik heb mijn Trix Thalys zojuist ook voorzien van dubbele stroomafname door de pinnetjes zoals Aernoud in de foto laat zijn door te verbinden met soldeer. Het is echt een wereld van verschil. De trein rijdt beter, veel minder gevoelig voor storingen en dat zie je vooral aan de binnenverlichting die geen flikkering meer heeft maar altijd constant blijft branden. Solderen zelf is een fluitje van een cent, het lastigste is om de assen van de motor weer terug te plaatsen.

Het enigste wat ik nog wel heb, is dat ik de relais hoor klikken op het moment dat ik van rijrichting schakel. Moet ik hiervoor dan toch nog een CV in de decoder wijzigen? Ik gebruik een ESU decoder, en zou ik CV 62 dan nog op 0 moeten zetten? Tips zijn welkom!

Alvast bedankt,

Danny
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Den Zoeterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Trix Thaly's PBKA
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2017, 20:46:27 »
Weet iemand hoeveel cm de 8 en 10 delige Trix Thaly's in model is? Ik kan dat nergens vinden.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
Re: Trix Thaly's PBKA
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2017, 20:59:20 »

Totaal 10 delig, verdeeld over meerdere sets
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2017, 22:23:22 door Bert van Gelder »
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Den Zoeterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Trix Thaly's PBKA
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2017, 21:20:59 »
De lengte van een 8 delige stam en die van een 10 delige stam zou ik willen weten.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1666
  • Bnlx treinendokter.
Re: Trix Thaly's PBKA
« Reactie #10 Gepost op: 06 mei 2017, 21:21:55 »
Hallo,

De basisset is 101 cm (vier delen)
Ieder extra rijtuig paar is 43 cm (2 delen)

Een 8 delige is dus: 101+43+43 = 187 cm
Een 10 delige is 43 cm langer = 230 cm

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Den Zoeterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Trix Thaly's PBKA
« Reactie #11 Gepost op: 07 mei 2017, 06:18:46 »
Bedankt voor de info. Een 10 delige past moor in het nieuwe station.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Trix Thaly's PBKA
« Reactie #12 Gepost op: 07 mei 2017, 11:36:52 »
Even een aanvulling op het moeilijk openen van modellen, in dit geval deze Thalys:
gebruik daarvoor nooit een (al dan niet ingepakte) schroevendraaier want dan worden de krachten teveel op één klein
punt geconcentreerd met mogelijk deuken in het kunststof tot gevolg. :(
Veilig is het gebruik van (oude) pasjes op creditcardformaat  (y).
Steek deze pasjes rondom tussen de kap en het frame.
Zo open je zonder enige schade de moeilijkste modellen.

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Trix Thaly's PBKA
« Reactie #13 Gepost op: 07 mei 2017, 14:54:49 »
@008200

Bedankt voor de tip. Heb ook wat modellen waarbij ik altijd bang ben dat de kap scheurt/deukt als ik deze open. Heb de pasjes methode gelijk uitgeprobeerd en het werkt top en veilig naar mijn idee  (y).

Thanks a lot!

Gr
Stefan