Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: De slechte stroomafname br 93 Roco  (gelezen 9441 keer)

rjr

• Offline Offline
Re:De slechte stroomafname br 93 Roco
« Reactie #15 Gepost op: 13 September 2011, 09:22:23 »
Misschien denk ik te simpel of rechtlijnig, maar ik vind dat als je een nieuwe loc koopt, hij het gewoon naar behoren moet doen. Geen gesleutel of gezeur dus.
.....
Groet,
Ruud

Ze doen het ook naar behoren, het kan altijd beter, maar dat is met alles. Als ik je draadje lees, en dat doe ik regelmatig met plezier, dan zie ik ook dat je nieuwe aanwinsten regelmatig gelijk onderhanden neemt, niet met een sleutel of soldeerbout misschien, maar wel met verf en kwast.

Zelf ben ik daar nog niet zo van. Heb deze vakantie het zelfde station gekocht als jij hebt staan. Ben nog altijd niet aan de bouw begonnen omdat ik eigenlijk de plastic look er af wil hebben, maar nog niet helemaal op een rijtje heb hoe dat het beste te doen. Vind het gewoon zonde als het fout gaat, en ben bang dat het er niet beter op wordt. Naar mijn mening zou een fabrikant dat af fabriek gewoon goed moeten doen. Net als met verouderen van materiaal.

Echter als ik een nieuwe lok koop, en die rijd niet helemaal naar tevredenheid heb ik er geen enkel probleem mee om die gelijk open te schroeven en na te kijken wat er aan te verbeteren is, en daar ook veranderingen in aan te brengen.

Bij jouw is het anders om, prima, maar ieder zo z'n ding.
Heb 3 van deze loks in bezit. Eentje mag nog een keer weg, maar dat is meer omdat het een franse uitvoering is, en als zodanig niet echt past. Het is misschien niet de betrouwbaarste lok, maar als de baan er goed bij ligt, en alles redelijk schoon is dan rijden ze netjes hun rondjes.

Roelco

Erwin L.

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 13 September 2011, 10:06:12 »
Ik ben het nou weer niet met je eens dat een fabrikant de spullen ook maar gelijk moet verouderen. Dit is namelijk erg af hankelijk van smaak en "omgevingsfactoren" op de modelbaan: een huis wat net gebouwt is ziet er nou een maal anders uit dan een die al tientallen jaren staat in een omgeving waar op steenkool gestookt wordt om maar wat te noemen...
Een apparaat wat rustig enige honderden euro's kost moet naar mijn beleving ook correct funtioneren anders is het gewoon een ondeugdelijk product. Dat de praktijk anders is mag eigenlijk best een schande genoemd worden en dat er mensen zijn die het leuk vinden om dit op te lossen is hun plezier, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat maar goed zou moeten vinden...

rjr

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 13 September 2011, 10:34:47 »
Bij een gebouw had ik het over het verwijderen van de plastic look. Ik woon in een nieuwe wijk, en de huizen waren in het begin heel mooi schoon, maar hadden toch echt geen plastic look. En z'n stations gebouw is nu ook niet echt een voordelige investering, zeker als je de inhoud bekijkt, een doos met een hoop plastic onderdelen die je nog zelf in elkaar moet zetten. Ook dat hoort bij de hobby, dus je hoort mij verder ook niet klagen, net zo min als bij een lok die eens wat minder loopt/rijd. Ik zie tussen de 2 echter weinig verschil. En de ene hobbyist verwijderd die plastic look zonder er over na te denken, de ander verbeterd de rijeigenschappen van een lok zonder problemen. Ieder zo z'n ding.

Verouderen van materiaal zie je toch ook wel af fabriek gebeuren. 

En de br93 van roco rijd bij mij naar behoren en heb deze nog niet onder handen genomen. Heb loks die het minder doen.
Een fabrikant behoort een lok goed te maken, maar goed voor wat?
Elke baan is anders. De een heeft scherpe bochten wat meer problemen op kan leveren, terwijl een ander alleen ruime bochten heeft.
Bij de een heeft elk wissel puntstuk polarisatie, terwijl een ander er niet aan begint en elk puntstuk stroomloos is, bij verschillende wissels kan het ook niet eens.
De een heeft een baan 100% vlak, alle rails perfect op elkaar aansluitend. De ander heeft veel oneffenheden in z'n baan waardoor er wel eens ergens een wiel los komt van de rails.

Is dat altijd aan de fabrikant om altijd goed te laten rijden?  Als een fabrikant dat al voor elkaar krijgt dan krijgt hij vast weer klachten dat de lok niet natuurgetrouw is. Want bij het uitbrengen van een lok zitten ze wel vast aan de asindeling van het grote voorbeeld. En ook daar reden niet alle loks even plezierig/goed. Dus misschien is het wel heel natuurgetrouw dat enkele loks wat problemen heeft ( geen idee trouwens hoe de BR 93 in werkelijkheid werd ervaren. )

Als er meerderen klagen zal er best iets meer aan de hand zijn als alleen een oneffen baan, maar het alleen maar bij de fabrikant neer te leggen vind ik ook niet correct.

Roelco

Erwin L.

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 13 September 2011, 11:00:56 »
De plastic look verwijderen is inderdaad iets anders dan verouderen. Zelf laat ik de gebouwen nooit ongeschilderd. Dit is puur een persoonlijke voorkeur.

Ik ben het met je eens dat er niet naar ieder mogelijke situatie gekeken kan worden. Dat is onmogelijk. Maar als je dit topic doorlest zie je dat veel mensen problem hebben met dit type lok.  Ligt dat aan deze mensen, hebben ze allemaal een slecht gelegd baan die ook nog eens vies is?   Je geeft zelf al aan dat als er meerdere mensen klagen er meer aan de hand is. Er zijn een aantal mensen die de vinger ook nog eens op de zere plek hebben gelegd. Als deze conclusie juist is (en de meesten weten er veel meer van dan ik doe) dan mag dit m.i. de fabrikant wel aangerekend worden.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 13 September 2011, 11:12:23 »
Het is geen topper qua stroomafname, maar met gepolariseerde puntstukken en normaal schoongehouden rails kan ik er zonder veel problemen ook op kruipsnelheid mee rijden. De stroomafname is in mijn ogen zeker niet slechter dan bijvoorbeeld de Lima, Fleischmann en Hamo locs met oude andrijving. Is het niet een beetje de perceptie dat je van Roco beter verwacht, omdat ze meestal laten zien ook beter te kunnen?

Huub

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #20 Gepost op: 14 September 2011, 22:11:53 »
Jullie zijn toppers daarin,ik niet 8)
Ben blij dat ik hem verkocht heb in Houten ;D

gr Ed.
en ik kwam zo uit de baarmoeder? gewoon prutsen, klooien, oefenen.  ;D

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #21 Gepost op: 14 September 2011, 22:17:21 »
en ik kwam zo uit de baarmoeder?

Nee, toen was je nog schattig :P.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 September 2011, 22:55:04 »
Precies, maar na die cd van Darkthrone was het uit met de pret ;D Anyway, ook al rijdt dat ding beroerd, het lijkt met toch geen grote klus om daar een betere stroomafname voor te maken. Kwestie van afstellen en anders even wat nieuws verzinnen...

Wat betreft de rijeigenschappen in het algemeen, dit is nieuw, heb al vaker gehoord dat ze beroerd rijden dus zal toch echt wel bij dit model horen. Nou ja maakte het uit, heb hem toch niet :P
Spoor 0 adept

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #23 Gepost op: 21 September 2011, 21:18:17 »
De slechte stroomafname wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door het achterover hellen. Daardoor maken de pennetjes onder loopas slecht contact. Ik heb dat proberen te compenseren met een stukje papier onder de achterste drijfas. Dat heeft een verbetering opgeleverd.
Ander probleem is dat de loc schokkerig loopt. Ik dacht dat het met de kwartering te maken had. Die kon ik op een gegeven moment niet meer verbeteren.
Tenslotte maar een Weinert wielstel gekocht (bijna net zo duur als de loc zelf). Prachtig, jawel. Maar nog steeds dat schokkerige gedrag. Het heeft echt met de wielen te maken want de schokken lopen synchroon met de omwentelingen van de wielen. Bij Wienert wielen vervalt trouwens de stroomafname van de loopas. Maar de asb's vervallen ook. Over de stroomafname weinig klachten.
Maar dat de loc niet regelmatig loopt, daar word ik gek van. Hij staat al een hele tijd geparkeerd op een kopspoor in afwachting van nieuwe pogingen. Als ik de moed weer kan opbrengen demonteer ik het drijfwerk om te zien of het toch weer de kwartering betreft? Of zou het door de correctie van de achteras komen en dat daardoor de assen niet helemaal 100% perfect in lijn staan? (Dat achterover hellen vind ik trouwens ook onacceptabel).

Groet, Bas

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #24 Gepost op: 22 September 2011, 10:15:50 »
maar hangt het ding dan ook feitelijk achterover? Ik had ook die indruk, maar dat kan zomaar gezichtsbedrog zijn door die dikkere rookkast. Ik had bij de mijne ook dat idee en ben eens gaan kijken, als ie al achterover hing was het niet veel. Dat type loc heeft zn vorm gewoon niet mee.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #25 Gepost op: 22 September 2011, 10:30:11 »
Het model van Roco hangt in veel gevallen inderdaad iets achterover. In werkelijkheid staat de loc echt recht, wat op de eerste foto nog duidelijker is dan op de tweede:

[foto van www.Bahnbilder.de]

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #26 Gepost op: 22 September 2011, 11:06:48 »
Ruud,

De foto's zijn van een andere 93 dan welke door Roco geleverd wordt.

Op de door jouw aangegeven site staat iets verderop wel een foto van het type wat door Roco geleverd wordt.

Ik ben het met Floris eens dat het achterover hangen meer gezichtsbedrog is.
Overigens rijdt bij mij de Roco 93 altijd mee en eigenlijk zonder veel problemen.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #27 Gepost op: 22 September 2011, 11:49:38 »
Je hebt helemaal gelijk, Koos. Ik heb niet goed genoeg gekeken en was dus te snel met het uitkiezen van de plaatjes.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #28 Gepost op: 24 September 2011, 21:54:03 »
maar hangt het ding dan ook feitelijk achterover? Ik had ook die indruk, maar dat kan zomaar gezichtsbedrog zijn door die dikkere rookkast. Ik had bij de mijne ook dat idee en ben eens gaan kijken, als ie al achterover hing was het niet veel. Dat type loc heeft zn vorm gewoon niet mee.
Jazeker hangt ie naar achteren over. Dat is (ook) te zien aan de vrije ruimten tussen baanruimer en spoorstaaf. Die is voor waarneembaar groter dan achter.

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 19 November 2011, 21:05:41 »
Beste hobbyisten en eigenaars van de Roco BR 93.
We hebben het dan over de digitaal voorbereide BR 93.
Haal de lok compleet uit elkaar.
En maak van een paperclip de contactpinnetjes net iets langer als die Roco
in de BR93 heeft geplaatst. (1 á 1.5mm)
De uiteinden wel even ontbramen (rond vijlen)
Probleem van een slecht rijgedrag is opgelost.

Erwin Prummel.
TEE