Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 17:47:10
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1200blauw
Vandaag om 17:40:41
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 17:22:47
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: sporen kopstation  (gelezen 8146 keer)

Marco1

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
sporen kopstation
« Gepost op: 15 August 2011, 16:54:00 »
hallo,

Na een tijd van twijfelen heb ik toch maar besloten om mijn N-baan te behouden.
Nu wil ik een kopstation maken met veel wisselpatronen in de aanrijsporen naar div perrons.
De lengte van een perron is ruw weg 1.40 en ik wil ongeveer 6 perrons hebben.
Wie heeft er wat tips voor mij, evt met foto/tekening.
Mag natuurlijk via PB

Gr Marco

Kashmir47

  • Thijs
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Modelbaan Bovendal
Re:sporen kopstation
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2011, 11:02:59 »
Ik zou bekijken wat de langste trein is die er moet kunnen komen. Daar kun je alvast 1 of 2 perrons voor maken.
Heb je kortere treinen met minder dan de helft van de langste trein, dan zou je het rails langs de 1 of 2 lange perrons nog kunnen koppelen met wissels. Wanneer de lange trein er niet staat, kunnen er 2 korte treinen achter elkaar "invoegen" en een 3e nog net achter de wissel. (Zeg maar op 1a, 1b en 2b. 2a blijft dan vrij zodat alle 3 treinen op hun eigen moment zonder hinder weer verder kunnen)

Afhankelijk van de beschikbare ruimte zul je kunnen bedenken waar het spoor binnenkomt. Daar zul je (volgens mij) de aftakking maken naar de korte(re) perrons zodat lange treinen rechtdoor op het lange perron binnenkomen en je zo ook het meeste ruimte creëert voor extra wissels aangezien je aangeeft veel wisselpatronen te willen hebben. Kijk wel goed dat het aantal wissels niet te groot wordt.

Ik zou zeggen, kom maar met een tekening van de situatie hoe je het zelf ongeveer in gedachten had.  :D
En dan hebben we hier een idee hoe het één en ander ingepast moet worden.  ;)

Thijs.

Anoniem

  • Gast
Re:sporen kopstation
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2011, 11:24:41 »
Volgens mij zijn "gedeelde" perronsporen (in een a- en een b-zijde, met overloopwissels - zonder overloopwissels komt wel voor, maar dan blijft de "achterste" trein simpelweg opgesloten zolang de "voorste" nog niet weg is) niet bijzonder gebruikelijk bij kopstations, in geen enkel Europees land. Wel vind je soms één loclengte voor de stootjukken een overloop, teneinde een loc te kunnen laten omlopen.

Overigens is het wel handig om te weten in welk land je je kopstation wilt situeren. Verschillende spoorwegmaatschappijen volgden verschillende filosofieën... bovendien maakt het uit of er links of rechts gereden wordt, en hoeveel verschillende lijnen uit het kopstation vertrekken :).

En oh ja, wil je 6 perrons hebben (d.w.z. 10 tot 12 sporen) of 6 perronsporen? ;D

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:sporen kopstation
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2011, 11:47:13 »
@Wesley : in Enschede werd dat wel structureel gedaan in het verleden, zie oa dit verhaal van Mispoes over de rode diesels
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Anoniem

  • Gast
Re:sporen kopstation
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2011, 11:50:35 »
Euh ja...

(...) - zonder overloopwissels komt wel voor, maar dan blijft de "achterste" trein simpelweg opgesloten zolang de "voorste" nog niet weg is (...)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:sporen kopstation
« Reactie #5 Gepost op: 16 August 2011, 11:51:47 »
Tuurlijk heeft het beperkingen; maar het kan dus wel "volgens het voorbeeld" in bepaalde gevallen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Anoniem

  • Gast
Re:sporen kopstation
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2011, 11:52:23 »
Dat zeg ik. ;D

Voor de duidelijkheid: Thijs zijn suggestie hield in dat een trein die op spoor 1b staat, kan overlopen naar spoor 2a en zo kan vertrekken terwijl spoor 1a bezet is. Daar heb je dus overloopwissels voor nodig, en hoewel dat tamelijk gebruikelijk is - zeker in Nederland, maar ook wel in het buitenland - bij doorgangsstations, zie je dat eigenlijk nooit bij een kopstation.

Treinen behandelen op een bezet spoor, dat komt daarentegen regelmatig voor...
« Laatst bewerkt op: 16 August 2011, 11:56:08 door Wesley­­ »

Marco1

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re:sporen kopstation
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2011, 15:44:43 »
Hallo,

Ik zal eens aan de gang gaan om een tekening te maken maar eigenlijk vroeg ik om tekening/tips. ;)

Nu wil ik een kopstation maken met veel wisselpatronen in de aanrijsporen naar div perrons.
Wie heeft er wat tips voor mij, evt met foto/tekening.
Mag natuurlijk via PB

Gr Marco

Ik wil graag ongeveer 6 perrons hebben, inderdaad +/- 12 sporen.
Ik heb al een doorgangstation met de situatie zoals Thijs omschrijft, met overloopwissels.
Nu worden het allemaal kopsporen, waar enkele lange treinen kunnen staan.

Marco
« Laatst bewerkt op: 16 August 2011, 15:49:38 door railho »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8589
Re:sporen kopstation
« Reactie #8 Gepost op: 16 August 2011, 15:55:06 »
Kijk eens op sporenplan.nl naar Den Haag CS.

Edit:
Dit wordt wel een massaal plan.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2011, 16:09:00 door J J H S »
Jeroen

Anoniem

  • Gast
Re:sporen kopstation
« Reactie #9 Gepost op: 16 August 2011, 16:45:55 »


Zoiets dus? ;D

Marco1

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re:sporen kopstation
« Reactie #10 Gepost op: 16 August 2011, 17:07:28 »
Hallo,

Ik heb eerder een redelijke Ho baan gehad op zolder.
Nu, met een N-baan en een ruime zolder tot mijn beschikking, hoef ik niet op een metertje te kijken ;D

Mooie foto overigens (y)

Marco

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:sporen kopstation
« Reactie #11 Gepost op: 16 August 2011, 17:13:21 »
Maar weinig uitdagend, dat Budapest. Doe dan Leipzig of zo.  ;D

Maar als het 12 sporen moeten worden, Den Haag CS in de oude situatie is dan inderdaad een goed voorbeeld.
Wiesbaden komt in de buurt met 10. Oostende nog wat dichter met 11.

Huub  ;)

Anoniem

  • Gast
Re:sporen kopstation
« Reactie #12 Gepost op: 16 August 2011, 18:16:37 »
Keleti heeft er 14 (waarvan 1 hele korte), zit ook aardig in de buurt ;D.

HetRaafje

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re:sporen kopstation
« Reactie #13 Gepost op: 16 August 2011, 21:07:52 »
Paris du Nord is toch ook een kopstation?

http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/sncf/paris_nord.html

Best leuk als je de ruimte heb :-)

Anoniem

  • Gast
Re:sporen kopstation
« Reactie #14 Gepost op: 16 August 2011, 21:19:41 »
Paris du Nord is toch ook een kopstation?

Ja en nee. Het ondergrondse deel (RER B en D) is doorgangsstation ;D.