Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail  (gelezen 36947 keer)

R v/d Hoven

• Offline Offline
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #30 Gepost op: 19 August 2011, 17:36:02 »
Hee, Raymond, dat is interessant nieuws. Ik zat dus op de verkeerde site te kijken. Je moet je wel registreren om op jullie site te kijken?
mvg,
Ivo

Onthoud voorlopig het adres. Wat je ziet is een testpagina. Registratie is nog niet eens mogelijk. Heb jij (of iemand anders) info nodig om het model goed na te bouwen, vraag! Maar dan niet over het bouwpakket zelf, daarvoor moet je bij Dutzrail zijn

Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 19 August 2011, 21:59:25 »
De site staat al bij mijn favorieten.

En ja info over de 'echte': heb je een foto van de overloopleiding bij de radiateur?

Nog een paar details van het model:

Hier zie je de sluitseinijzers op het front gesoldeerd. De gaatjes zitten al in het gietdeel, maar een beetje dieper boren kan nooit kwaad. Ook is het goed om de vlakheid van de achterkant te controleren en zonodig bij te vijlen voor een goede passing aan het etsdeel van de huif. Ook zit hier de sierplaat al op de bufferbalk gesoldeerd en zijn de opzetters voor de buffers erop gezet. Afhankelijk van het loknummer zitten deze er wel of niet.

Voor onder de voetplaat komen nog twee gietsstukken als tank. Plaats ze niet te dicht op de buitenrand, want er komt nog een trapje voor.

En dit is de ketel die linksvoor het machinistenhuis staat. Eerst de leidingen in de ketel solderen en dan zodanig buigen dat ze goed in het machinistenhuis en de voetplaat passen.

Hier zie je die ketel staan en een ketel onder de voetplaat hangen met een trapje ervoor.

De trapjes zijn weer een aparte uitdaging:

klik

De trapjes bij het machinistenhuis bestaan uit 7 etsdelen: 3 treden, 3 traanplaten en 1 steun. De steun moet nog worden gevouwen zodat de onderste trede een beetje naar binnen staat. Alle treden hebben bevestigingsplaten waar nog 3 klinknagels in moeten worden gedrukt. Deze plaat zit bij de onderste trede boven de trede en bij de bovenste 2 treden eronder.

Na een beetje prutsen wordt het dan zo:

De voorste trappen zijn smaller en hebben maar 2 treden. Je ziet hier ook al de handgrepen gesoldeerd boven de treden op de voetplaat en de 2 olielantaarns. Ook deze lantaarns zijn een optie, afhankelijk van het loknummer dat je bouwt en het jaartal waarin werd gereden.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 20 August 2011, 11:00:57 »
Nog een paar details.

Tussen de huif en de voetplaat komen 10 verstevigingsplaten. Nou ja platen:

Voor de aardigheid 1 eurocent ernaast gelegd.

Deze platen zijn geëtst en worden uitgeknipt, waarna het braampje wordt afgevijld. Vervolgens worden de klinknagels erin gedrukt en 90 graden omgezet.

Daarna solderen maar:

Vervolgens voor en achter op de bufferbalk nog 2 luchtleidingen gelegd voor de remleiding, die pas later is aangebracht. Dat betekent dus een stukje draad vanonder de voetplaat, door het gat in de bufferbalk aan de zijkant, naar beneden, stukje horizontaal en dan naar boven tot onder de luchtslang. Ze komen beide aan dezelfde kant van de lok uit onder de voetplaat, dus achter is het een korte leiding en voor een lange. Van de achterkant heb ik maar één plaatje gevonden van de 165, waarop deze korte leiding duidelijk is te zien.

De luchtslangen zelf plaats ik pas na het spuiten, want dan kan het nummertransfer makkelijker worden geplaatst. In de kit zit ook een mooie messing schroefkoppeling, die in elkaar moet worden gesoldeerd. Deze wordt gezwart in een zwartingsmiddel en wordt ook pas na het spuiten gemonteerd.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 20 August 2011, 13:53:32 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #33 Gepost op: 20 August 2011, 11:14:29 »
Volgens mij heb jij vaker zo'n soort kitje gebouwd. ;) (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #34 Gepost op: 20 August 2011, 11:20:50 »
Hi Ivo,

De overloop van de radiateur loopt van de vuldop langs de boven/voorrand naar rechts om dan langs de lamelen van de radiateur naar beneden te gaan en door (lees op) de voetplaat te verdwijnen. Dit is denk ik de duidelijkste foto:

Of anders:

Succes!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

R v/d Hoven

• Offline Offline
    • Foto's van treinen
« Reactie #35 Gepost op: 20 August 2011, 22:08:31 »
En ja info over de 'echte': heb je een foto van de overloopleiding bij de radiateur?

U vraagt, wij draaien  :D
- In het boek "Diesellocomotieven in Nederland" op pagina 22 staat de versie zoals hij af fabriek werd geleverd: de leiding liep buiten langs naar beneden (plaaatje van NJ van Wijck Juriaanse, ivm copyright hier geen plaatje)
-
Op deze foto loopt de leiding wat slordig over de voorzijde van de radiator heen. Foto van net na de oorlog. Eenvoudige reparatie na beschadiging??

-
onze versie na bestudering van de meeste 162-foto's. De leiding verdwijnt snel achter de hoekbeplating

-
zoals de leiding achter die hoekbeplating loopt. Maar dan ben je wel erg fanatiek met het nabouwen ;D

-
waar die leiding dan eindelijk uit komt. Zou net zichtbaar zijn, als je onder de model-lok kunt kijken..

Nuttig?
Raymond v/d Hoven

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #36 Gepost op: 20 August 2011, 22:11:48 »
Beste Raymond,

Wanneer hopen jullie de echte NS 162 klaar te hebben? Staat daar een datum voor? Zou hem graag eens in het echt willen zien.

Met vriendelijke groet,

Huib Maaskant
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 21 August 2011, 01:50:12 »
Nuttig?

Heel nuttig  (y)  Nu zie ik wat er wordt bedoeld. Dit leidingkje is zeker na te maken. Ik ga ook de 162 maken en dus wordt het deze korte leiding. Ik zie het nu ook heel goed op pag 22 van het boek Diesellocomotieven in Nederland. Ik probeer hem te maken zoals op de foto op pagina 126 van datzelfde boek. Dus zonder lamp op de huif, maar met 2 olielantaarns en de luchtleiding op de bufferbalk. Vraagje: de jaloeziën op de radiator lijken daar in blank metaal (aluminium of staal). Kan dat zo zijn geweest? Ook zie ik op enkele foto's aan de rechterkant op de voetplaat voor het machinistenhuis nog een soort pomp staan?? Is daar info over?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

R v/d Hoven

• Offline Offline
    • Foto's van treinen
« Reactie #38 Gepost op: 21 August 2011, 10:41:20 »
Beste Raymond, Wanneer hopen jullie de echte NS 162 klaar te hebben? Staat daar een datum voor? Zou hem graag eens in het echt willen zien. Met vriendelijke groet,
Huib Maaskant
Hij is klaar als hij af is. En hij is af als hij klaar is ;D Bij dit soort restauraties is er geen datum te voorspellen. Wij hebben nu wel een idee omdat we echt in de afbouwfase zitten. Maar we doen het liever goed dan snel.
Wees niet bevreesd! Als de lok echt klaar is, dan komt dat zeker in het nieuws! En dan zal de lok ook op meerdere plaatsen in Nederland te zien zijn.

Raymond v/d Hoven

R v/d Hoven

• Offline Offline
    • Foto's van treinen
« Reactie #39 Gepost op: 21 August 2011, 11:07:34 »
Ook zie ik op enkele foto's aan de rechterkant op de voetplaat voor het machinistenhuis nog een soort pomp staan?? Is daar info over?

Voorkant rechts? Gezien vanaf de standplaats van de machinist? Da's geen pomp:

Da's een kleine vijzel. Op vrijwel alle foto's van de loks tijdens de NTM/NS tijd reden ze met een vijzel op die plek rond. Handig voor kleine ontsporingen onderweg. Zo goed lag het baanlichaam er nu ook weer niet bij. En er lag vaak modder en stenen tussen de rails bij overpaden. Zie trouwens de verschillen met de voorkant van de lok op de foto op pagina 126 in het boek "Diesellocomotieven in Nederland"!!

Wij hebben er ook een, in bruikleen van de MBS:

Hij staat er in principe los op, maar op sommige oude foto's zie je er een beugel omheen. Wij hebben op die plek wel 2 gaten in de wand van de cabine zitten.

Let op de verschillen tussen de loks als je een lok uit deze serie na bouwt. Je moet goed weten welk loknummer je gaat gebruiken en in welke periode. Tijdens de tijd dat ze in Friesland reden is er aardig wat veranderd wat duidelijk in het uiterlijk zichtbaar is.

Over de keur van de jaloezieën op de radiator kan ik niet veel zeggen. Wij houden hem in de geschilderde variant. Zie op bovenstaande foto waarop het lijkt dat er weer wel kleurverschil is. Maar lichtinval doet rare dingen met foto's...

Raymond v/d Hoven

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 21 August 2011, 15:00:22 »
Ah, een vijzel dus. Deze foto kende ik ook en juist omdat dit de 162 is was ik extra geïnteresseerd. Op foto's van andere nummers zie ik dit niet altijd staan. Het is opmerkelijk dat Richard dit detail heeft gemist, omdat dit een super gedetailleerde kit is met info en onderdelen voor vrijwel alle verschillende loknummers. Ik zal eens kijken of ik dit zelf kan maken.

Voor wat betreft de kleuren van de jaloezie waren mij ook verschillen opgevallen. Van helemaal geschilderd tot helemaal blank en de foto die jij plaatst laat weer een versie daartussenin zien. Grappig is dat in latere tijden de jaloezie kaler is (de foto in het boek is van het tijdperk met luchtslang en deze heeft dat nog niet). Ik heb overigens alleen foto's gezien van de 162 met een kaal lijkende jaloezie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #41 Gepost op: 21 August 2011, 17:49:38 »
Iedereen is jou aan het helpen. Zo kan ik het ook (not) (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

guest7823

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 21 August 2011, 17:52:34 »

Succes!

Huib

Dat succes zal de hersporingsploeg nodig hebben  :-\

Je kloot ligt op scherp  ;)

Maar geen nood dus:

Voorkant rechts? Gezien vanaf de standplaats van de machinist? Da's geen pomp:

Da's een kleine vijzel. Op vrijwel alle foto's van de loks tijdens de NTM/NS tijd reden ze met een vijzel op die plek rond. Handig voor kleine ontsporingen onderweg. Zo goed lag het baanlichaam er nu ook weer niet bij. En er lag vaak modder en stenen tussen de rails bij overpaden. Zie trouwens de verschillen met de voorkant van de lok op de foto op pagina 126 in het boek "Diesellocomotieven in Nederland"!!
« Laatst bewerkt op: 21 August 2011, 17:56:15 door guest7823. Reden: invoegen foto Raymond :-) »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 21 August 2011, 19:49:59 »
Iedereen is jou aan het helpen. Zo kan ik het ook (not) (y)
Dat is nu voor mij sinds 4 jaar het leuke aan dit forum. Ik kan zo betere modellen maken.  (y) En misschien leert iemand anders weer iets van mij.

En jij kunt het ook: ik heb zowel een grote sik als een 2000 van je hand gezien. En oefening baart kunst. Mijn eerste kitjes zagen er ook niet altijd even goed uit.

Bovendien is het heerlijk een model op Preiserland te zien, zoals jouw nieuwe lok van Brawa. Mijn foto's hebben meestal geen achtergrond, zijn tegen een vieze houten werkplank gefotografeerd en op zijn best op een stukje rail neergezet. Ik ben te lui, of te geobsedeerd door het bouwen van de modellen, waardoor ik geen tijd neem voor een fotodijk of klein baantje. Hoewel OHMB met de module 's-Gravenweg nog steeds kriebelt.

mvg,
Ivo

P.S., nog een vraagje voor Raymond  ;) : volgens mij hangt de schroefkoppeling met het laatste stuk op een haakje onderaan de bufferbalk. Is dat een gewoon haakje of iets speciaals? Waarschijnlijk is dat met een stukje gebogen draad zo nagemaakt.
mvg,
Ivo

*

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 21 August 2011, 20:02:33 »
Het is een stevige haak, hier mee wordt de ongebruikte koppeling bij gekoppelde voertuigen opgeborgen.
Hier zie je een detail opname van het stoot en trekwerk van een modern voertuig, zal niet veel verschillen met het tijdperk van de 160. ;)

...Oh sorry, je vroeg het Raymond zie ik net ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin