Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 14:15:17
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:11:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:42:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:49:07
Heroplage Artitec Plan W? door Tomasso
Vandaag om 12:41:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Ben
Vandaag om 12:26:06
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:29:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 11:13:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28

Auteur Topic: Digitaliseren "oude" Roco Sik  (gelezen 11039 keer)

henk

• Offline Offline
Re:Digitaliseren "oude" Roco Sik
« Reactie #30 Gepost op: 11 August 2011, 10:32:48 »
Je hebt gelijk. Electromotortjes kunnen stoorsignalen veroorzaken en om die reden is het wettelijk verplicht voldoende onstoring rond het motortje aan te brengen, bijvoorbeeld in de vorm van condensatortjes en/of spoeltjes. Ik heb begrepen dat decoders op zich ook een prima ontstorende werking kunnen hebben en dat zo'n condensator om die reden bij digitalisering dan wel kan worden verwijderd.

Deze moet in ieder geval weg omdat hij inderdaad het digitale signaal op de rails zal vervormen, maar dat is dus een ander chapiter.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #31 Gepost op: 11 August 2011, 10:47:35 »
All,

In treinen kunnen op meerdere plaatsen kleine condensatoren/spoelen zitten. Deze zijn allen voor de ontstoring van de trein.
Een koolborstel maakt (zeker in het radio gebied) nogal wat storing.
Bij het digitaliseren kunnen de condensatoren/spoelen voor of achter de decoder terecht komen.
Voor de decoder zullen ze het digitale signaal op de rails beinvloeden (stijg en daaltijden). Door de grote belastingen op de rails en de kleine waarde van deze condensatoren/spoelen zal het beprekt blijven.
Achter de decoder zullen de condensatoren/spoelen een wat ernstiger stoorgedrag hebben. Onze decoders zijn uitgerust met een rijregeling om de treinen constant te laten rijden bij een varierende voedingsspanning. Deze regeling is gebasseert op het meten van de tegen emk van de motor. Deze tegen emk wordt beinvloed door de condensator/spoel. Hierdoor zal de regeling beinvloed worden. Naarmate de regeling fijner is afgesteld zal de invloed beter zichtbaar zijn.
Het is dus aan te raden om condensatoren en spoelen te verwijderen.

PS.: Kapot gaan van de decoder zal in de meeste gevallen niet aan de orde zijn. Waardes van condensatoren en spoelen zijn hiervoor te klein.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2011, 11:18:36 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
« Reactie #32 Gepost op: 11 August 2011, 11:17:06 »
Dus voor de zekerheid toch maar gewoon de condensators en spoeltjes weghalen. Je leest het tenslotte overal bij het digitaliseren van oudere loks die niet digitaal zijn voorbereid.

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 11 August 2011, 12:16:06 »
Als je een Lokpilot gaat gebruiken, kan het in elk geval geen kwaad om ze weg te halen.
Maar er zijn dus decoders waar je ze wel moet laten zitten.
Waar het verschil in zit, geen idee.

Huub

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #34 Gepost op: 11 August 2011, 19:39:52 »
Hallo,

Het is me nu allemaal vrij duidelijk wat betreft de condensators. Ik ben van plan om een LoPi Micro 4.0 in te bouwen en aangezien deze toch wel alles aan boord heeft ga ik de condensator toch maar verwijderen.

Daarbij wil ik ook nog een rood zwaailicht op het dak monteren. Welk ledje of setje kan ik hier het beste voor gebruiken om aan de decoder aan te sluiten? Had deze lok trouwens ook cabineverlichting? Het is natuurlijk leuk om alles te benutten.

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 12 August 2011, 01:20:58 »
...Een beetje vaag verhaal. Eerst zeg je dat je in het ergste geval je decoder opblaast als je de ontstoorcondensator laat zitten, maar vervolgens weet je niet hoe het precies zit en neem je iets aan...

Klopt. Ik ben geen afgestudeerd electrotechnicus, het enige wat ik aanneem is het advies van modelspoorfabrikanten. Vandaar deze aannames. :)

Over de ontstoring bij de radio bij de buurman, dat kan in theorie maar zal in de praktijk weinig voorkomen (dat is wat ik me zojuist door een electrotechicus heb laten vertellen). Merkbare storingen treden meestal niet op bij dergelijke kleine stroompjes. Bij bijvoorbeeld een bougiekapje van een brommer is ontstoring in de dop bijvoorbeeld al meer van toepassing (al heb ik daar ook nooit echt problemen ondervonden in mijn zündapp tijdperk). Al met al denk ik dat er nog wel wat mensen hier op 't forum rondzwerven die daar meer info over kunnen geven.

Wat betreft het digitaliseren van oude locs en het schema dat de decoderfabrikanten over het algemeen meeleveren is er geen ontstoorcondensator direct over de motor meer in het schema terug te vinden. Als er simpelweg twee uitgangen direct op het schema naar de motor lopen is het beter dit ook aan te houden en een eventuele condensator te verwijderen. Better safe than sorry zeg ik maar. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

henk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 12 August 2011, 09:00:59 »
Dan ben ik wel benieuwd welke fabrikant waarschuwt voor het opblazen van decoders als je de ontstoorcondensator laat zitten.

Het plaatsen van ontstoring rond een elektromotor berust op een wettelijke verplichting. Vandaar dat je ze zelfs vindt in modellen met een af fabriek ingebouwde decoder. De mogelijke storing is ook niet helemaal een broodje aap verhaal. Je kunt het fenomeen gemakkelijk reproduceren met bijvoorbeeld een oude Marklin 1200 met verwijderde ontstoring en een eenvoudig radiootje. De rails is een geweldige zendantenne voor ieder opgewekt stoorsignaal. Nu is er veel veranderd in zowel onze modellen als de radio-ontvangst maar de wettelijke verplichting om te zorgen voor voldoende ontstoring bestaat nog steeds.

Voor afdoende ontstoring zal het in veel gevallen niet nodig zijn een condensator te laten zitten, terwijl die dus wel de motorregeling negatief kan beinvloeden. Dat kan een reden zijn waarom fabrikanten adviseren bij inbouw van een decoder de ontstoorcondensator te verwijderen. Maar ook weer niet altijd. Sterker, soms lees je in handleidingen dat het spul per se moet blijven zitten.

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 12 August 2011, 10:47:08 »
Storing bij radio ontvangst stamt nog uit het tijdperk dat iedereen een antene op het dak had voor ontvangst. Tegenwordig gebruikt bijna iedereen kabeltelevisie en radio of via de schotel. Zelfs digitaal via het internet ontvangen we radio zenders.
Dus wat betreft de condensatoren en spoeltjes zou ik me geen zorgen maken dat je storing veroorzaakt op de radio van de buurman! Gewoon verwijderen, behalve als de handleiding anders aangeeft!

Gideon

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 12 August 2011, 11:06:40 »
Ik zou dit toch wel een beetje nuanceren.
Als mijn zoon aan het einde van circa 10 meter coax analoge televisie zit te kijken en ik op een meter of 4 afstand met mijn trein rij (zijn slaapkamer zit op zolder) dan komt hij naar buiten of het wat minder kan.
Mijn antwoord is steevast nee, daar ik moeilijk de rails kan inpakken.

Groet,

Gerard van der Sel.

Daan Neijenhuis

• Offline Offline
  • HCC!m-IG
« Reactie #39 Gepost op: 12 August 2011, 11:46:01 »
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 12 August 2011, 12:06:38 »
Daan,

Ik zou dit toch wel een beetje nuanceren.
Als mijn zoon aan het einde van circa 10 meter coax analoge televisie zit te kijken en ik op een meter of 4 afstand met mijn trein rij (zijn slaapkamer zit op zolder) dan komt hij naar buiten of het wat minder kan.
Mijn antwoord is steevast nee, daar ik moeilijk de rails kan inpakken.

@Gerard: http://www.kabelkeur.nl/  ;D

We gaan in kabels rijden ;D (y) Of begrijp ik je verkeerd?

Groet,

Gerard van der Sel.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #41 Gepost op: 12 August 2011, 13:33:16 »
Hallo,

Ik wil mezelf nog maar eens herhalen.

Citaat
Het is me nu allemaal vrij duidelijk wat betreft de condensators. Ik ben van plan om een LoPi Micro 4.0 in te bouwen en aangezien deze toch wel alles aan boord heeft ga ik de condensator toch maar verwijderen.

Daarbij wil ik ook nog een rood zwaailicht op het dak monteren. Welk ledje of setje kan ik hier het beste voor gebruiken om aan de decoder aan te sluiten? Had deze lok trouwens ook cabineverlichting? Het is natuurlijk leuk om alles te benutten.

Heeft iemand tips of raad m.b.t. mijn vragen in het citaat?

m.vr.gr.

Harrie

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 12 August 2011, 15:03:15 »
Tja, eerlijk gezegd als er meteen vijandig gereageerd wordt op een post... Bij de beschrijving bij de tams decodertjes staat er een waarschuwing in de handleiding mbt ontstoorcondensatortjes dat deze mogelijk de werking van de decoder negatief kunnen beïnvloeden en in bepaalde gevallen (niet nader omschreven) onherstelbare schade aan kunnen richten aan de decoder. Het kan best zijn dat het bij een andere merk en/of type decoder die ontstoorcondensator niet verwijderd hoeft te worden. Lees ook even goed dat mijn commentaar ook de zin bevat dat je zèlf de handleiding van je decoder moet lezen om het zeker te weten. 't Is niet automatisch zo dat dit voor ALLE decoders geldt. Algeheel kunnen mijn postings ook opgevat worden als een waarschuwing, resp. aanbeveling om even te kijken of een ontstoorcondensator mogelijk verwijderd moet worden. In het vervolg neem ik wel gepaste afstand bij het posten van enig commentaar. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

henk

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 12 August 2011, 15:50:03 »
Ach, het is ook een discussiesite. Vijandig is het allemaal niet bedoeld. Opmerkelijk die opmerking van Tams. Het lijkt me ook een indekmanoevre. Ik zou niet weten hoe zo'n condensatortje dat voor elkaar moet krijgen. En zoals al eerder genoemd, bij veel modellen met nem-stekker kun je de condensator niet zo gemakkelijk verwijderen zonder het hele plug&play idee van de stekker teniet te doen.

@Harrie, je hebt gelijk.
Je bent niet de eerste die dat graag wil. Gebruik eens de zoekfunctie van het forum. Kom je meerdere oplossingen tegen. Bij de al eerder genoemde verbouwing van Huib Maaskant wordt ook een zwaailicht toegevoegd.

Daan Neijenhuis

• Offline Offline
  • HCC!m-IG
« Reactie #44 Gepost op: 14 August 2011, 08:10:08 »
We gaan in kabels rijden ;D (y) Of begrijp ik je verkeerd?
Nee, betere kabels gebruiken voor de analoge TV  ;)
Geen idee wat voor kabel(s)/connector(s)/splitter(s) er nu in de verbinding liggen, maar met de komst van DVB (Digitenne) e.d. hebben mindere kwaliteit Coax-verbindingen meer last van invloeden van buitenaf dan vroegâh...
Maar, dat gaat hier te ver off-topic en zou in een eigen topic ook een te zwaar leven gaan leiden...

Groet,

Daan
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D