Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 10:42:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door puntenglijder
Vandaag om 10:39:56
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 10:37:20
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:36:27
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 10:23:03
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:10:37
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
Vandaag om 09:30:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 09:20:49
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 09:20:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:17:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 08:18:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42

Auteur Topic: Digitaliseren "oude" Roco Sik  (gelezen 11038 keer)

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Digitaliseren "oude" Roco Sik
« Reactie #15 Gepost op: 09 August 2011, 12:07:26 »
Hallo,

Dan zou ik dus deze plek moeten isoleren. Tussen de strip naar de koolborstel en het stanggetje naar de stroomafname.

m.vr.gr.

Harrie
« Laatst bewerkt op: 09 August 2011, 12:14:27 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #16 Gepost op: 09 August 2011, 13:35:00 »
Harrie,

Kan je niet wat gewoon plakband om het stangetje doen?
Dit isoleert bij de 20V die wij hebben ruim voldoende, en is niet zo dik.
Heb ikzelf bij een N lokje (kof III) van Arnold gedaan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #17 Gepost op: 09 August 2011, 13:42:15 »
Hallo Gerard,

Ja ik wil hier wat isolatietape omheen wikkelen. Is de LoPi micro 4.0 een goede keuze aangezien ik ook nog een zwaailicht wil monteren op het dak?

m.vr.gr.

Harrie
« Laatst bewerkt op: 09 August 2011, 14:46:18 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 August 2011, 21:45:08 »
Wel even 't kleine condensatortje weghalen bij het digitaliseren! Vind een decoder vaak niet zo leuk...

Heb zelf een tijdje terug een oude Köf van Brawa gedigitaliseerd en dat ging prima. Toen een tams decodertje (LD-G 32) erin en een kleine condensator (100 microfarad, 35V) op de daarvoor bestemde punten gesoldeerd en dat ding loopt ge-wel-dig, ook in kruipgang. Stuk beter dan in z'n (zeer korte) analoge periode. :)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #19 Gepost op: 10 August 2011, 10:20:29 »
Hallo Hammondman,

Ik kan je niet helemaal volgen. Eerst schrijf je dat je de condensator weg moet halen omdat de decoder dat niet leuk vind (dat begrijp ik), maar vervolgens ga je een decoder inbouwen én een condensator.

Wat doet deze condensator dan?

m.vr.gr.

Harrie

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 10 August 2011, 10:39:01 »
Er zijn ook decoders die geen probleem hebben met zo'n stoorcondensator of ze zelfs leuk vinden.
Dus kijk in de inbouwhandleiding van de decoder of je ze weg moet halen of laten zitten.

Huub

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 August 2011, 10:41:36 »
Die elco 100uF zit zeer waarschijnlijk op de ESU lokpilot v4 gesoldeerd als buffer voor stroomonderbrekeningen op te vangen (als anti stotter). En dat is dus NIET de ontstoor condensator(tje) over de koolborstels.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 August 2011, 11:18:43 »
Voor de goede orde, mijn opmerking ging over de ontstoorcondensator over de koolborstels.
Lees daarvoor de handleiding van de decoder of die weg kan of moet blijven zitten.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #23 Gepost op: 10 August 2011, 11:57:58 »
Hallo,

Oke duidelijk. Ik heb eens in de handleiding van de Lokpilot 4.0 gekeken en daar zie ik enkel alleen dit staan m.b.t. ontstoorcondensators.

Citaat
7.2.1. DCC gebruik.
LokPilot V4.0 - LokPilot V4.0 DCC
Verwijder bij de aansluitrail eventueel ingebouwde ontstoorcondensatoren (bv. ROCO aansluitrail). Deze kunnen de werking van de decoder verstoren.

Geldt dit dan ook voor de onstoorcondensator over de koolborstels?

m.vr.gr.

Harrie

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 10 August 2011, 12:48:40 »
Nee, staat los van elkaar.
Als er niks specifieks over het verwijderen van de ontstoring bij de motor wordt gezegd, laat ik het altijd zitten.
Mocht het rijgedrag toch niet goed te krijgen zijn, is het vroeg genoeg om het te verwijderen.
Maar misschien dat anderen er ander over denken.

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 10 August 2011, 16:20:26 »
Sorry, dat was natuurlijk een erg onduidelijke post van me. ;D

De standaard ontstoorcondensator die voor analoogbedrijf vaak aanwezig is, moet in de meeste gevallen verwijderd worden omdat zowel de decoder als de digitale aansturing condensatoren op digitale signalen niet (goed) kunnen verwerken. In het ergste geval blaas je iets op in je aansturing of decoder.

Waar wèl een condensator geplaatst kan/mag worden is op de decoder zelf. Lees daarvoor de handleiding van de decoder. In 99 van de 100 gevallen staat daarin beschreven op welke polen je de condensator moet solderen. Deze kan helpen om bij stukken waar slecht contact is op de baan de stroomtoevoer enigszins te reguleren waardoor het locje blijft rijden. In geval van een sik kan dat best handig zijn gezien de relatief kleine as-afstand. :) Hopelijk heb ik m'n correctie nog op tijd gemeld voordat er slachtoffers zijn gevallen onder decoders. ;D

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 10 August 2011, 17:14:11 »
In het ergste geval blaas je iets op in je aansturing of decoder.
Vertel, want daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.
En hoe doe je dat dan bij digitaal voorbereide locs? Daar worden die componenten vaak ook niet overbrugd als je een decoder plaatst. Haal je ze dan ook weg?

Huub

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 10 August 2011, 23:59:42 »
Om het kort en bondig samen te vatten: Op een digitale baan staat een constante spanning waardoor digitale signalen worden gestuurd per kanaal (= lokadres). Zodra een condensator op dat circuit staat kunnen er storingen ontstaan in het digitale signaal doordat er spanningspieken (kunnen) ontstaan door het ontladen van een condensator. In geval van een oud locje kan het zijn dat de condensator over de stroomtoevoer is gesoldeerd, danwel direct over de motor. Vroeger was het eenvoudig aangezien 1 railcontact naar 1 zijde van het motortje ging, de ander naar de ander. Daartussen was geen noodzaak nog componenten toe te voegen. Mocht de loc gedigitaliseerd worden en er zit nog een ontstoorcondensator direct op/over het spoor, dan kan deze storingen geven in het digitale signaal. Dat is ook de reden waarom veelal deze ontstoorcondensatoren verwijderd moeten worden alvorens een (nog analoge) loc digitaal te maken.

Hoe het precies zit met condensatoren die over de motor zitten (dus feitelijk nà/achter de decoder), weet ik niet. Ik neem aan dat deze het beste verwijderd kunnen worden aangezien ze geen meerwaarde zullen bieden daar de decoder al een ontstoord en afgevlakte gelijkspanning levert.

In analoge situaties kan het zijn dat de stroomtoevoer beïnvloed wordt door signalen van buitenaf, bijvoorbeeld storingen in het net of een niet goed werkende gelijkrichter waardoor de afvlakking van de wisselspanning niet optimaal is. In zulke gevallen is het wenselijk een ontstoringscondensator over het motortje te hebben om de stroomtoevoer te optimaliseren waardoor het motortje beter presteert. De snelheid in analoog bedrijf wordt dan ook geregeld door de spanning te verhogen of te verlagen. Een digitaal systeem stuurt de snelheid door middel van korte pulsjes (PWM): hoe langer er toevoer is per tijdseenheid, des te harder draait het motortje.

Om de stroomtoevoer enigszins constant te houden en daarmee te zorgen dat een digitale loc niet steeds stilvalt op de baan bij slecht contact, zijn inderdaad condensatoren mogelijk die als een soort van "batterijtje" functioneren en het locje nog even voorzien van wat stroom. Dat is niet de compleet juiste term natuurlijk. ESU heeft bijvoorbeeld een powerpack voor de LoPi 4 en deze zitten direct op de decoder gemonteerd. Ontstoren van het stroompje naar de motor is niet meer nodig aangezien dit al gebeurt in de decoder.

In geval van digitaal voorbereide locs (met bijv 8 of 21 polige stekker) kun je gewoon een passende decoder inprikken. Daar is de infrastructuur van een loc op aangepast. In de locs die digitaal voorbereid waren die ik heb, heb ik geen componenten hoeven te verwijderen, resp. waren er ook geen ontstoringscondensatoren aanwezig op de print die verwijderd moesten worden. Bij twijfel kun je altijd even de handleiding raadplegen. Wèl heb ik bij al deze locs een condensator op de decoder gesoldeerd ten behoeve van de constante stroomtoevoer (Tams LD-G-32), deze condensatoren zitten er dus niet voor ontstoringsdoeleinden). :)

Al met al is de grootste uitdaging locs digitaliseren die daarvoor niet voorbereid zijn. ;)

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #28 Gepost op: 11 August 2011, 00:46:56 »
Hallo Hammondman,

Tis maar wat je kort en bondig noemt. Maar ja, wel verhelderend allemaal wat je schrijft. Zo leer je toch steeds weer wat bij. Bedankt, ook namens mij, voor de uitleg.

m.vr.gr.

Harrie

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 11 August 2011, 09:31:38 »
@Hammondman

Een beetje vaag verhaal. Eerst zeg je dat je in het ergste geval je decoder opblaast als je de ontstoorcondensator laat zitten, maar vervolgens weet je niet hoe het precies zit en neem je iets aan.
Om direkt de angst maar weg te nemen, je blaast niks op als je die condensator bij het motortje laat zitten. De reden dat je hem soms/vaak beter weg kan halen, is dat je motorregeling wel eens negatief beïnvloed wordt.
Dit geldt overigens ook voor digitaal voorbereide locs.
Voor de gein eens een Roco loc uit vrij recente productie (1-2 jaar oud) opengemaakt en daar wordt het hele ontstoorgedeelte nog niet omzeild als je een decoder inprikt.
Ook bij een nog recentere Roco loc met plux aansluiting lijken de ontstoorcomponenten onoverbrugbaar in de motoraansluitingen te zitten. Al is het hier niet heel goed zichtbaar zonder de printplaat los te halen.
In dit draadje meer interessants over ontstoorcondensators in combinatie met digitale ombouw.
Zoals gezegd, ik laat het altijd zitten en haal het pas weg als het rijgedrag van de loc niet goed te krijgen is.

Over de rest van je verhaal heb ik en beetje het gevoel dat het een klok en klepel verhaal is.
Ik heb bijvoorbeeld altijd begrepen dat de ontstoring in je locs bedoeld is om te voorkomen dat je buurman op zijn radio hoort dat jij met je trein bezig bent.
Maar ik laat me graag iets bijleren.

Huub