Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 20:22:57
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 20:17:05
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 20:16:40
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 19:33:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 18:42:15
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water  (gelezen 4017 keer)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Gepost op: 08 August 2011, 20:33:54 »
Tja, het moest er eens van komen... Had het ding eigenlijk alweer in elkaar gezet en toe bleek de achterste as ergens vast te zitten en toen moest ´ie toch uit elkaar... Oh ja, en ik had toevallig een paar maanden ervoor een Escapaandrijving gescoord die precies in de vuurkist van de 3700 bleek te passen.

Dus - Model Loco-aandrijving van frame gezaagd, frame verbreed, cilinderblokken versmald, compensatieboom gemaakt voor de twee achterste tenderassen (loc had al eerder verende aslagers gekregen), P87 tenderwielen uit de rommel doosgevist en wielbanden van de drijfwielen versmald, iets van een (statisch) binnenliggend drijfwerk tussen de frameplaten gefabriekt en nog wat extra details aangebracht.

En ja, het spuit/schilderwerk is meer ´impressionistisch´ dan Philofinish.  Deze loc moet zichtbaar werken voor zijn geld. ;) ;D



« Laatst bewerkt op: 08 August 2011, 20:36:12 door Eric van Spelde »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2011, 22:09:05 »
Ziet er goed uit (y). Is dat nu de overgang van Staatspoorkleuren naar NS-kleuren (ik bedoel dan: wel de plaats van de meester naar rechts brengen, maar het schilderwerk werd dan later weer gedaan)? Ik durf eigenlijk niet over het dak te beginnen, maar weet je zeker dat het zwart moet zijn, gezien deze discussie  ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2011, 22:38:24 »
Mooi, misschien wil Artitec hem wel even lenen als voorbeeld  :D
Ook Engelse treinen zijn leuk

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2011, 08:31:14 »
Inderdaad, nog steeds Staatsspoorkleuren.

Het omzetten van linkse naar rechtse bediening gebeurde al vanaf 1918 (en vermoedelijk tegelijkertijd met het plaatsen van een voorwarmer). De NS-nummers kwamen met een CW (constructiewijziging) gedateerd oktober 1921 met daarbij eronder geschilderd en doorgestreept het oorspronkelijke nummer met daarachter in dit geval een 'S' voor 'Staatsspoor'. Dat geschilderde nummer verdween weer met een CW van eind 1922 - alhoewel er legio foto's zijn tot eind 1924 waarop nog steeds het doorgestreepte Staatsspoor- dan wel HSM nummer te zien is. Ook waren er toen nog geschilderde NS- 'nummerplaten' in omloop (lang niet alle nummerplaten konden op tijd worden aangeleverd voor de vernummering).

Overgeschilderd in NS-groen en zwart werd er doorgaans pas bij de volgende Grote Herstelling (en die kleurstelling probeer ik vooralsnog even te vermijden zolang er geen volstrekte duidelijkheid is over wel/geen/wat voor grasgroen vóór 1931 ;) ).

Tja, dat dak is nog in een ander opzicht 'fout' want het dakluik hoort er nog niet op te zitten. Over de kleur kun je twisten, maar als het om bitumendakbedekking (3x woordwaarde) gaat dan lijkt me matzwart, antraciet, zwartbruin of iets daartussen meer voor de hand liggen dan de helder grijze kleur van de Artitecmodellen die we onlangs te zien hebben gekregen.

Op de foto's van 3700'en in het late SS/vroege NS-rijdperk is het dak in ieder geval donker (antraciet/matzwart) en niet crèmewit zoals bij de Staatsspoorlocs van Philotrain en Artitec...

Ziet er goed uit (y). Is dat nu de overgang van Staatspoorkleuren naar NS-kleuren (ik bedoel dan: wel de plaats van de meester naar rechts brengen, maar het schilderwerk werd dan later weer gedaan)? Ik durf eigenlijk niet over het dak te beginnen, maar weet je zeker dat het zwart moet zijn, gezien deze discussie  ;D

« Laatst bewerkt op: 09 August 2011, 08:33:18 door Eric van Spelde »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2011, 09:53:30 »
Je moet die poetsers op jouw depot maar ontslaan. Die gasten doen dubbel niks. Ze zitten zeker de hele dag te kaarten in de kantine ofzo.

Maar verder ziet 'ie er mooi uit (y)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2011, 12:36:02 »
Mooie weathering! hé verdikkeme, wanneer levert Artitec dat ding nou eens. Ik ben natuurlijk slecht in het bewaren van mijn geduld. I need this thing! :P
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2011, 15:32:30 »
Je moet die poetsers op jouw depot maar ontslaan. Die gasten doen dubbel niks. Ze zitten zeker de hele dag te kaarten in de kantine ofzo.


Nou, de sierlijnen zijn al een aardig eind weggepoetst ;) en verder zit er toch nog een aardige kleur en glans op ketel e.d.

Echte weathering zit op een Poolse stoomloc zo rond 1980 of zo, dit is niet meer dan wat ze in de klassieke autowereld 'older restauration; nicely mellowed' noemen.  ;D