Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Noordpool
Vandaag om 05:25:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water  (gelezen 4109 keer)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Gepost op: 08 August 2011, 20:33:54 »
Tja, het moest er eens van komen... Had het ding eigenlijk alweer in elkaar gezet en toe bleek de achterste as ergens vast te zitten en toen moest ´ie toch uit elkaar... Oh ja, en ik had toevallig een paar maanden ervoor een Escapaandrijving gescoord die precies in de vuurkist van de 3700 bleek te passen.

Dus - Model Loco-aandrijving van frame gezaagd, frame verbreed, cilinderblokken versmald, compensatieboom gemaakt voor de twee achterste tenderassen (loc had al eerder verende aslagers gekregen), P87 tenderwielen uit de rommel doosgevist en wielbanden van de drijfwielen versmald, iets van een (statisch) binnenliggend drijfwerk tussen de frameplaten gefabriekt en nog wat extra details aangebracht.

En ja, het spuit/schilderwerk is meer ´impressionistisch´ dan Philofinish.  Deze loc moet zichtbaar werken voor zijn geld. ;) ;D



« Laatst bewerkt op: 08 August 2011, 20:36:12 door Eric van Spelde »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2011, 22:09:05 »
Ziet er goed uit (y). Is dat nu de overgang van Staatspoorkleuren naar NS-kleuren (ik bedoel dan: wel de plaats van de meester naar rechts brengen, maar het schilderwerk werd dan later weer gedaan)? Ik durf eigenlijk niet over het dak te beginnen, maar weet je zeker dat het zwart moet zijn, gezien deze discussie  ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2011, 22:38:24 »
Mooi, misschien wil Artitec hem wel even lenen als voorbeeld  :D
Ook Engelse treinen zijn leuk

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2011, 08:31:14 »
Inderdaad, nog steeds Staatsspoorkleuren.

Het omzetten van linkse naar rechtse bediening gebeurde al vanaf 1918 (en vermoedelijk tegelijkertijd met het plaatsen van een voorwarmer). De NS-nummers kwamen met een CW (constructiewijziging) gedateerd oktober 1921 met daarbij eronder geschilderd en doorgestreept het oorspronkelijke nummer met daarachter in dit geval een 'S' voor 'Staatsspoor'. Dat geschilderde nummer verdween weer met een CW van eind 1922 - alhoewel er legio foto's zijn tot eind 1924 waarop nog steeds het doorgestreepte Staatsspoor- dan wel HSM nummer te zien is. Ook waren er toen nog geschilderde NS- 'nummerplaten' in omloop (lang niet alle nummerplaten konden op tijd worden aangeleverd voor de vernummering).

Overgeschilderd in NS-groen en zwart werd er doorgaans pas bij de volgende Grote Herstelling (en die kleurstelling probeer ik vooralsnog even te vermijden zolang er geen volstrekte duidelijkheid is over wel/geen/wat voor grasgroen vóór 1931 ;) ).

Tja, dat dak is nog in een ander opzicht 'fout' want het dakluik hoort er nog niet op te zitten. Over de kleur kun je twisten, maar als het om bitumendakbedekking (3x woordwaarde) gaat dan lijkt me matzwart, antraciet, zwartbruin of iets daartussen meer voor de hand liggen dan de helder grijze kleur van de Artitecmodellen die we onlangs te zien hebben gekregen.

Op de foto's van 3700'en in het late SS/vroege NS-rijdperk is het dak in ieder geval donker (antraciet/matzwart) en niet crèmewit zoals bij de Staatsspoorlocs van Philotrain en Artitec...

Ziet er goed uit (y). Is dat nu de overgang van Staatspoorkleuren naar NS-kleuren (ik bedoel dan: wel de plaats van de meester naar rechts brengen, maar het schilderwerk werd dan later weer gedaan)? Ik durf eigenlijk niet over het dak te beginnen, maar weet je zeker dat het zwart moet zijn, gezien deze discussie  ;D

« Laatst bewerkt op: 09 August 2011, 08:33:18 door Eric van Spelde »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2011, 09:53:30 »
Je moet die poetsers op jouw depot maar ontslaan. Die gasten doen dubbel niks. Ze zitten zeker de hele dag te kaarten in de kantine ofzo.

Maar verder ziet 'ie er mooi uit (y)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2011, 12:36:02 »
Mooie weathering! hé verdikkeme, wanneer levert Artitec dat ding nou eens. Ik ben natuurlijk slecht in het bewaren van mijn geduld. I need this thing! :P
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2011, 15:32:30 »
Je moet die poetsers op jouw depot maar ontslaan. Die gasten doen dubbel niks. Ze zitten zeker de hele dag te kaarten in de kantine ofzo.


Nou, de sierlijnen zijn al een aardig eind weggepoetst ;) en verder zit er toch nog een aardige kleur en glans op ketel e.d.

Echte weathering zit op een Poolse stoomloc zo rond 1980 of zo, dit is niet meer dan wat ze in de klassieke autowereld 'older restauration; nicely mellowed' noemen.  ;D