Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 18:03:15
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:37:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door BartvD
Vandaag om 17:01:35
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:48
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Scratchbuilt
Vandaag om 16:51:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jan Bennink
Vandaag om 16:13:57
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 15:25:52
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
  

Auteur Topic: Reünie NS 1200'n  (gelezen 63619 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #75 Gepost op: 12 September 2011, 13:10:00 »
Niets kwetsend aan, als je in 1986 met één lok (1501) en rond de honderd leden begint, en anno nu iets van 5 loks en ongeveer evenveel werkzame leden hebt is het natuurlijk begrijpelijk dat geen van de loks nu niet meer rijvaardig is.
Dit is niet kwetsend, maar erg sneu denk ik voor diegene welke destijds met de 1501 zijn begonnen en ongelofelijk veel moeite en energie hebben gestoken in een lok welke nu dus ook al niet meer rijdt.........
Ook is het dus sneu voor diegene welke 10 jaren aan de 1201 hebben geschilderd/geklust en dat de lok op het moment suprime nog niet kan rijden, en waarschijnlijk wel nooit meer zal rijden.
Ik zou er de kracht niet meer voor hebben !

Misschien dat KLOK zich moet beraden om een andere weg in te slaan voor wat betreft het onderhoud van de loc's.

Henk

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #76 Gepost op: 12 September 2011, 14:21:08 »
Ook is het dus sneu voor diegene welke 10 jaren aan de 1201 hebben geschilderd/geklust en dat de lok op het moment suprime nog niet kan rijden, en waarschijnlijk wel nooit meer zal rijden.

Verklaar u nader?? Waarom zou de lok nooit meer rijden??

mvg,
Robin

Anoniem

  • Gast
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #77 Gepost op: 12 September 2011, 14:23:58 »
Omdat het blijkbaar het "moment supprimé" is, en niet het "moment suprême" ;D ;D.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • Spoor N
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #78 Gepost op: 12 September 2011, 14:54:41 »
Dat ik dat nu niet zelf bedacht had....... Staan genoeg stammen "geen dienst" in het weekend.
Dan is het maar goed dat ik dat tegen je zeg. Wat had je dan in plaats van die bonte trein willen zien? Je weet vast wel dat er niet veel keus is, dus geef eens een goede optie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #79 Gepost op: 12 September 2011, 14:56:22 »
Omdat het blijkbaar het "moment supprimé" is, en niet het "moment suprême" ;D ;D.

mja, dat weet ik dus niet, vroeger op school nooit zo mijn best gedaan bij de franse lessen   ;D

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #80 Gepost op: 12 September 2011, 14:57:28 »
......Verklaar u nader......

Nooit is inderdaad wat kort door de bocht gesteld, maar als een club al 10 jaren bezig is met het uiterlijk van een lok, en er nog enkel in de wachtrij staan, bv een 1300 en de 1501 en de club zelf al aangeeft in haar bulletin dat er amper mankracht, geld en capaciteit is om ook maar een lok rijvaardig op de baan te brengen, dan schat ik zo in dat bv de 1501, nog in de '90 jaren voorzien van nagenoeg nieuwe draaistellen (in wpl Tb), uitgebreide cascobeurt (Wpl Amf) nog meer kans maakt. Deze lok heeft daarna nog amper km. gemaakt, en staat al jaren binnen. Maar zelfs deze heeft geen echte prioriteit. En dat is notabene de lok waarmee het in 1986 allemaal mee begonnen is.
Als men toen alleen met deze lok was verder gegaan, was er misschien iets minder bewaard, maar was de kans groot geweest dat in ieder geval deze lok nog gereden had. Immers of er nu 6 of 8 loks 1200 bewaard zijn, heeft eigenlijk ook niet zo veel meerwaarde. De 1501 is uniek voor Nederland maar helaas versloft.........
Ook Engelse treinen zijn leuk

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #81 Gepost op: 12 September 2011, 15:08:17 »
Maar als de KLOK besluit om de 1200 te verkopen of te verschroten, wat zou dan het gevolg zijn voor zijn vrijwilligerscorps?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #82 Gepost op: 12 September 2011, 15:13:31 »
Toen destijds met de 1201 werd begonnen had men vast niet het idee dat het zo'n lang traject zou worden (bij revisie en al helemaal bij restauratie val je altijd van het een in het ander) Als tijdens zo'n project alles tegenzit kun je op een gegeven moment kiezen om je werk te laten liggen en met iets anders verder te gaan, of alle resources op een project houden en hopen dat je niet al te lang zonder inzetbaar materieel zit. En dat er nu nog 8 1200'en zijn, waarvan de helft dienstvaardig, had niemand durven dromen toen KLOK aan het 1201 avontuur begon!

Verder is uit de verslagen trouwens DUIDELIJK te lezen dat er aan de 1201 VEEL meer is gebeurd dan alleen cosmetische zaken, dus ook die bewering vind ik nogal kort door de bocht en niet fair naar de mensen die er toch nog altijd vol overtuiging aan werken.

Maar goed, nog steeds alle lof voor de mensen van KLOK en wat ze proberen. Vanaf de zijlijn roepen blijft makkelijk, ik laat me graag verrassen 12 november  (y)
« Laatst bewerkt op: 12 September 2011, 15:15:21 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #83 Gepost op: 12 September 2011, 15:16:44 »
Als men toen alleen met deze lok was verder gegaan, was er misschien iets minder bewaard, maar was de kans groot geweest dat in ieder geval deze lok nog gereden had. Immers of er nu 6 of 8 loks 1200 bewaard zijn, heeft eigenlijk ook niet zo veel meerwaarde. De 1501 is uniek voor Nederland maar helaas versloft.........

Deze stelling evenals het tegendeel zullen niet te bewijzen zijn.
Feit, de 1501 heeft onderhoud nodig en dat kost een hoop centjes.
Daarnaast is de capaciteit bij bevoegde onderhoudsinstanties dermate uitgeknepen dat het moeilijk is om er een vreemde eend tussen te plaatsen, ALS er al een bedrijf is die hier in wil stappen want de know-how van de loc is weg.
In de jaren '90 dreigde hetzelfde te gebeuren bij het spoorwegmuseum.
Die heeft toen een besluit genomen om een eigen erkenning als onderhoudsinstantie aan te vragen..
Let wel, het gaat om louter administratieve handelingen, bevoegdheden, op peil houden van de kennis en inrichting van de organisatie evenals een kwaliteitswaarborging.
Sporen om op een verantwoorde (ARBO technisch juiste) manier onderhoud te kunnen verrichten is altijd te huur.
Dan ben je de grootste kostenpost voor onderhoud (manuren) kwijt en dan kun je locs voor langere duur rijvaardig houden.

Voorbeelden genoeg dunkt me zo.
spoorwegmuseum, SSN, VSM etc tegenover 1501, 766 etc.
en voor de rest kun je zelf wel de organisaties erbij bedenken.
De tijd was er toen niet naar, maar ik heb ooit voorgesteld om de werkgroep 1501 onderdeel van het spoorwegmuseum te maken en op te nemen in het onderhoud.
Het was toe echter nog onderdeel van de personeelsvereniging Rotterdam die zich verzette.
Werkgroep 1501 is toen opgegaan in stichting KLOK.
Maar ook KLOK kan een eigen onderhoudserkenning aanvragen.

Groet,

Henk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12188
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #84 Gepost op: 12 September 2011, 16:50:32 »
Aanhakend op de wens dat er tenminste hopelijk 1 loc voor die trein zal staan,heb ik nog wel een vraag.
(heb het niet bijgehouden,dus hopelijk kan iemand dit vertellen)
Wat is de status van de diverse 1200en ?
Hoeveel zijn sleepvaardig,bedrijfsvaardig of mogen nog daadwerkelijk rondjes rijden op het NL net ?
Ben hier persoonlijk wel benieuwd naar.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #85 Gepost op: 12 September 2011, 16:59:30 »
1201 KLOK : sleepvaardig verwacht ik
1202 NSM : rijvaardig
1211 NSM : sleepvaardig
1214 EETC Ex ACTS 1254 : rijvaardig
1215 EETC Ex ACTS 1251 : rijvaardig
1218 KLOK Ex ACTS 1253 : sleepvaardig
1221 KLOK Ex ACTS 1255 : sleepvaardig
1225 EETC Ex ACTS 1252 : rijvaardig

Een van de KLOK loks had volgens mij lichte lagerschade, maar slepen met beperkte snelheid was als ik het me goed herinner nog mogelijk
« Laatst bewerkt op: 12 September 2011, 17:02:13 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #86 Gepost op: 12 September 2011, 17:15:07 »
Aanhakend op de wens dat er tenminste hopelijk 1 loc voor die trein zal staan,heb ik nog wel een vraag.
Onder voorbehoud van defecten zal de trein afwisselend worden getrokken door de 1202, 1251, 1252 en 1254.

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #87 Gepost op: 12 September 2011, 17:50:44 »
Een van de KLOK loks had volgens mij lichte lagerschade, maar slepen met beperkte snelheid was als ik het me goed herinner nog mogelijk

Volgens mij is dat de 1255. De 1253 is namelijk geplukt.

Gr. Rick

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #88 Gepost op: 12 September 2011, 18:25:41 »
De 1253 heeft lagerschade.

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re:Reünie NS 1200'n
« Reactie #89 Gepost op: 12 September 2011, 19:36:04 »
In 2009 was op de klok/werkgroep 1501 site te lezen dat een lager van de 1253
was geneutraliseerd, en dus in ieder geval wel gesleept mag worden. Staat nog
wel op de site onder nieuws. Daar werd toen ook gemeld dat er nog niet veel geplukt
was aan de loc. Dat was wel 2 jaar geleden..
Mischa