Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door R1954
Vandaag om 20:33:51
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
  

Auteur Topic: We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...  (gelezen 5473 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #15 Gepost op: 05 August 2011, 08:50:02 »
Dat kon je in de oude situatie ook al, al zat er rechts dan een extra streepje bij.....  ;)

Anoniem

  • Gast
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #16 Gepost op: 05 August 2011, 08:52:46 »
Dat klopt natuurlijk, en dat had ik ook al door, maar dan kreeg je er nog een half paaltje bij, en dat staat zo slordig ;D.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #17 Gepost op: 05 August 2011, 08:56:08 »
Maar als je oudere foto's van de lok opzoekt stond het controlecijfer er wel op. Maar ik moet jullie gelijk geven dat het nummer er inderdaad mooi symmetrisch opstaat.
Het heeft het niet te maken met het UIC-nummer, de 111 017 (Maxl Lok) heeft ook een UIC-nummer maar deze heeft gewoon 111 017-0 op zijn fronten staan. En dit geldt ook voor andere Baureihe 111 die al een UIC-nummer hebben.

Wat ik nog wel tegenkwam is dat 111 111 voorbestemd is om na zijn actieve dienst in de collectie van het DB-Museum in Koblenz Lutzel te komen. Echter de lok heeft vanaf het begin in het computer tijdperk gereden en dus altijd een controlecijfer gehad.

Groet Peter,


hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #18 Gepost op: 05 August 2011, 09:20:42 »
Vroeger was het ook het volledig nummer, dan heeft het dus zin om het erbij te zetten.

Het heeft in elk geval niks met de museumstatus te maken, daarvoor hebben veel te veel locs en treinstellen het inmiddels al. Ook de 111 155 rijdt bijvoorbeeld zonder controlecijfer op de neus.
Ik denk eerder dat het controlecijfer niet meer opnieuw wordt aangebracht na een reparatie en/of schilderbeurt. En zolang dat niet gebeurt, het controlecijfer gewoon blijft zitten.
Of ze hebben pas kort geleden bedacht dat dat controlecijfer voorop geen nut meer heeft.
Of het is afhankelijk van de werkplaats.
Of vul maar in.
Het uic-nummer krijg je gewoon door het bijplakken van wat cijfers. Ik denk dat inmiddels alle locs dat wel hebben in Duitsland.

Huub

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #19 Gepost op: 05 August 2011, 09:26:20 »
Nou, DB Regio is redelijk actief met de nieuwe nummers.
Maar DB Fernverkehr en DB Schenker gaan nog niet erg hard met het bijnummeren.

Groet Peter,

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #20 Gepost op: 05 August 2011, 09:31:37 »
Bij mijn recente Duitsland bezoeken geen locs meer tegengekomen zonder uic-nummer.
Vandaar dat ik aannam dat ze daar wel zo'n beetje klaar mee zijn.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #21 Gepost op: 05 August 2011, 10:28:07 »
Ik zal er bij het volgende bezoek toch ook eens op letten.
Maar vooral series als Baureihe 151, 155, 152, 145 en 185 rijden meestal nog zonder UIC-nummer.
En ook Baureihe 101 en 120 zie je nog regelmatig zonder nummerwijziging. Maar ik ga ook eens opletten.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 05 August 2011, 10:30:25 door Petertrein81 »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #22 Gepost op: 05 August 2011, 10:37:27 »
Ik zag een week of twee geleden ICMm 4249 met op alle 4 bakken verschillende computernummers, alleen op de koprijtuigen was het treinstelnummer nog te herleiden uit dat lange computernummer.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #23 Gepost op: 05 August 2011, 11:53:17 »
Van Somda:

394.019 94 84 4394 249-5
397.019 94 84 4397 249-2
396.019 94 84 4396 249-3
395.019 94 84 4395 249-4

het nummer staat in alle computernummers, met als extra service het bakcodenummer erbij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #24 Gepost op: 05 August 2011, 12:46:29 »
Het zou makkelijker zijn als NS het systeem gebruikte wat de DB gebruikt.
Dan zou het ongeveer dit worden, ik neem even de bovenste voor het gemak.
94 84 4394249-5
Dan is het stelnummer nog redelijk leesbaar, maar bij de andere 3 bakken heb je wel een probleem.
Daar krijg je:
94 84 4397249-2
94 84 4396249-3
94 84 4395249-4

Groet Peter,

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #25 Gepost op: 05 August 2011, 12:47:51 »
De 4 in het eerste nummer is niet de 4 van het serienummer, maar het laatste cijfer van het bakcodenummer (394).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #26 Gepost op: 05 August 2011, 12:51:15 »
Inderdaad, dan heb je dat probleem meer.
Het is inderdaad ingewikkeld om die nummers makkelijk op de trein te krijgen.
Zeker als het een treinstel betreft.

Groet Peter,

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #27 Gepost op: 05 August 2011, 21:46:14 »
De 4 in het eerste nummer is niet de 4 van het serienummer, maar het laatste cijfer van het bakcodenummer (394).
En dat is ook wel logisch dat het UIC nummer op de bakcode is gebaseerd en niet op het treinstel nummer.
Als je nl bakken gaat uitwisselen met andere treinstellen dan veranderd het bakcode inprinciepe nooit, en het bijhorende UIC nummer dan dus ook niet.

De UIC nummers op de treinstelnummers baseren heeft danook geen zin, als je dan gaat wisselen zouden de UIC nummers ook mee moeten veranderen, en het idee van de UIC nummers is juist de rijtuigbakken een individueel registratienummer te voorzien...  ;)


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #28 Gepost op: 05 August 2011, 23:19:30 »
In elk geval wordt bij het aanbrengen van het volledige UIC-nummer tegenwoordig het controlenummer op de koppen weggelaten. Of dat altijd opgaat weet ik niet, bij nieuwe schilderbeurten ongetwijfeld wel.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #29 Gepost op: 06 August 2011, 09:37:51 »
Deze hebben (nog) wel het controlecijfer:


Grtz!
Tedo