Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:43:56
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:40:47
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...  (gelezen 5320 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #15 Gepost op: 05 August 2011, 08:50:02 »
Dat kon je in de oude situatie ook al, al zat er rechts dan een extra streepje bij.....  ;)

Anoniem

  • Gast
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #16 Gepost op: 05 August 2011, 08:52:46 »
Dat klopt natuurlijk, en dat had ik ook al door, maar dan kreeg je er nog een half paaltje bij, en dat staat zo slordig ;D.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #17 Gepost op: 05 August 2011, 08:56:08 »
Maar als je oudere foto's van de lok opzoekt stond het controlecijfer er wel op. Maar ik moet jullie gelijk geven dat het nummer er inderdaad mooi symmetrisch opstaat.
Het heeft het niet te maken met het UIC-nummer, de 111 017 (Maxl Lok) heeft ook een UIC-nummer maar deze heeft gewoon 111 017-0 op zijn fronten staan. En dit geldt ook voor andere Baureihe 111 die al een UIC-nummer hebben.

Wat ik nog wel tegenkwam is dat 111 111 voorbestemd is om na zijn actieve dienst in de collectie van het DB-Museum in Koblenz Lutzel te komen. Echter de lok heeft vanaf het begin in het computer tijdperk gereden en dus altijd een controlecijfer gehad.

Groet Peter,


hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #18 Gepost op: 05 August 2011, 09:20:42 »
Vroeger was het ook het volledig nummer, dan heeft het dus zin om het erbij te zetten.

Het heeft in elk geval niks met de museumstatus te maken, daarvoor hebben veel te veel locs en treinstellen het inmiddels al. Ook de 111 155 rijdt bijvoorbeeld zonder controlecijfer op de neus.
Ik denk eerder dat het controlecijfer niet meer opnieuw wordt aangebracht na een reparatie en/of schilderbeurt. En zolang dat niet gebeurt, het controlecijfer gewoon blijft zitten.
Of ze hebben pas kort geleden bedacht dat dat controlecijfer voorop geen nut meer heeft.
Of het is afhankelijk van de werkplaats.
Of vul maar in.
Het uic-nummer krijg je gewoon door het bijplakken van wat cijfers. Ik denk dat inmiddels alle locs dat wel hebben in Duitsland.

Huub

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #19 Gepost op: 05 August 2011, 09:26:20 »
Nou, DB Regio is redelijk actief met de nieuwe nummers.
Maar DB Fernverkehr en DB Schenker gaan nog niet erg hard met het bijnummeren.

Groet Peter,

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #20 Gepost op: 05 August 2011, 09:31:37 »
Bij mijn recente Duitsland bezoeken geen locs meer tegengekomen zonder uic-nummer.
Vandaar dat ik aannam dat ze daar wel zo'n beetje klaar mee zijn.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #21 Gepost op: 05 August 2011, 10:28:07 »
Ik zal er bij het volgende bezoek toch ook eens op letten.
Maar vooral series als Baureihe 151, 155, 152, 145 en 185 rijden meestal nog zonder UIC-nummer.
En ook Baureihe 101 en 120 zie je nog regelmatig zonder nummerwijziging. Maar ik ga ook eens opletten.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 05 August 2011, 10:30:25 door Petertrein81 »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #22 Gepost op: 05 August 2011, 10:37:27 »
Ik zag een week of twee geleden ICMm 4249 met op alle 4 bakken verschillende computernummers, alleen op de koprijtuigen was het treinstelnummer nog te herleiden uit dat lange computernummer.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #23 Gepost op: 05 August 2011, 11:53:17 »
Van Somda:

394.019 94 84 4394 249-5
397.019 94 84 4397 249-2
396.019 94 84 4396 249-3
395.019 94 84 4395 249-4

het nummer staat in alle computernummers, met als extra service het bakcodenummer erbij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #24 Gepost op: 05 August 2011, 12:46:29 »
Het zou makkelijker zijn als NS het systeem gebruikte wat de DB gebruikt.
Dan zou het ongeveer dit worden, ik neem even de bovenste voor het gemak.
94 84 4394249-5
Dan is het stelnummer nog redelijk leesbaar, maar bij de andere 3 bakken heb je wel een probleem.
Daar krijg je:
94 84 4397249-2
94 84 4396249-3
94 84 4395249-4

Groet Peter,

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #25 Gepost op: 05 August 2011, 12:47:51 »
De 4 in het eerste nummer is niet de 4 van het serienummer, maar het laatste cijfer van het bakcodenummer (394).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #26 Gepost op: 05 August 2011, 12:51:15 »
Inderdaad, dan heb je dat probleem meer.
Het is inderdaad ingewikkeld om die nummers makkelijk op de trein te krijgen.
Zeker als het een treinstel betreft.

Groet Peter,

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #27 Gepost op: 05 August 2011, 21:46:14 »
De 4 in het eerste nummer is niet de 4 van het serienummer, maar het laatste cijfer van het bakcodenummer (394).
En dat is ook wel logisch dat het UIC nummer op de bakcode is gebaseerd en niet op het treinstel nummer.
Als je nl bakken gaat uitwisselen met andere treinstellen dan veranderd het bakcode inprinciepe nooit, en het bijhorende UIC nummer dan dus ook niet.

De UIC nummers op de treinstelnummers baseren heeft danook geen zin, als je dan gaat wisselen zouden de UIC nummers ook mee moeten veranderen, en het idee van de UIC nummers is juist de rijtuigbakken een individueel registratienummer te voorzien...  ;)


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #28 Gepost op: 05 August 2011, 23:19:30 »
In elk geval wordt bij het aanbrengen van het volledige UIC-nummer tegenwoordig het controlenummer op de koppen weggelaten. Of dat altijd opgaat weet ik niet, bij nieuwe schilderbeurten ongetwijfeld wel.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2179
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:We kennen allemaal de NS paaltjeslok 1111, maar wat dacht je hiervan...
« Reactie #29 Gepost op: 06 August 2011, 09:37:51 »
Deze hebben (nog) wel het controlecijfer:


Grtz!
Tedo