Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 19:53:00
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 19:52:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Loconet boosters en spanning op buitenste pinnen  (gelezen 6966 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Loconet boosters en spanning op buitenste pinnen
« Gepost op: 04 August 2011, 02:07:59 »
Dit is een nogal specifieke vraag, waar ik niet echt een antwoord op heb kunnen vinden en ik dus graag de ervaring van gebruikers hoorde.

Als je een pure Loconet-booster hebt, dus eentje waar aan de ene kant Loconet en 230 Volt ingaan en aan de andere kant een DCC-signaal uitkomt, zetten die meestal spanning op de buitenste twee pinnen van de Loconet-aansluiting, zodat je daarmee andere apparaten kunt voeden?

De vraag is namelijk of het mogelijk is om een klein apparaatje te bouwen dat volledig door USB en Loconet gevoed wordt, maar wel de twee gescheiden houdt door een stel opto-isolatoren.

LocoBuffer USB doet dat, dat ding van RR-kits, maar ik vroeg me af doe zoiets in de praktijk nou uitpakt. Of heb je alsnog een centrale nodig?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
Re:Loconet boosters en spanning op buitenste pinnen
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2011, 06:48:03 »
Je hebt immers een DCC-Generator nodig als je wilt rijden, en dit is nu eens een zentrale..
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2011, 07:06:25 »
Als je een pure Loconet-booster hebt, dus eentje waar aan de ene kant Loconet en 230 Volt ingaan en aan de andere kant een DCC-signaal uitkomt, zetten die meestal spanning op de buitenste twee pinnen van de Loconet-aansluiting, zodat je daarmee andere apparaten kunt voeden?
Hallo Peter,

Een Loconet booster (dus een die vanuit de loconetkabel de signalen haalt om op de rails te zetten) leest juist zn gegevens van de buitenste (Railsync A+B) pinnen. Er wordt geen informatie op gezet. Een loconetbooster doet dus niets met het loconet zelf (pins 3 en 4 van de kabel). Voeden vanaf de Railsync draden is heet normaal, alle handregelaars doen dat omdat dat hun enige bron van spanning is, het loconetsignal (pins 3 en 4) kan dat niet. Zie voor een voorbeeld daarvan het schema van de fred: http://pischky.wisotzki.net/dcc/fred/hw/slnthr10.gif. Via 2 diodes en een spanningsregelaar wordt daarbij een spanning gegenereerd.

Wat anders wordt het als je ook USB aansluit. Daar kun je ook spanning van afhalen, dus dan heb je railsync niet nodig. Je kunt daarna het loconetsignaal zonder isolatie uitlezen. Je hebt ergens in je loconet een pull-up nodig om loconet op +5V te krijgen. Normaal doet een centrale dat, maar een Locobuffer kan dat ook, zie http://users.telenet.be/deloof/Locobuffer/LocoBuffer%20NL.pdf, pagina 7, het stukje 'OPTION'.

Dus als ik je situatie goed begrijp wil je een USB apparaat aan Loconet hangen en daarmee andere appatraten aansturen en van stroom voorzien zonder een centrale. Daarvoor kun je dus zonder optoisolatie het loconet (pins 3 en 4) (en voor de nitpickers 2 en 5 voor ground) van de stuurinformatie voorzien (met een pull-up schakeling) en via deze plaat: http://www.rr-cirkits.com/Notebook/Standalone-LocoNet.html 12 Volt op de railsynclijnen (1 en 6) zetten om de apparaten van stroom te voorzien. De apparaten zonder stroomaansluiting pakken de 12V van 1 en 6 en richten deze gelijk via 2 diodes en een spanningregelaar (7805 oid) en je zet het loconetsignaal om in een signaal wat je kunt uitlezen via bijv deze schakeling: http://www.rr-cirkits.com/Notebook/Standalone-LocoNet.html. Daarna kun je de stuursignalen van de RX lijn uitlezen en via de TX lijn terugschrijven via de door jij gekozen controller.

heb ik daarmee je vraag beantwoord?
dirkjan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2011, 10:00:11 »
Het RailSync signaal op pinnen 1 en 6 wordt gegenereerd door de centrale en is feitelijk een kopie van het DCC signaal. Het dient om de booster aan te sturen.
Het komt dus niet uit de booster maar uit de centrale. En het is niet bedoeld als voeding voor externe apparaten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2011, 10:36:06 »
Bij Loconet-B (wat vooral voor boosters is) zit op pin 1 en 6 railsignaal
Bij Loconet-T (wat vooral voor accessoires is) zit op pin 1 en 6 12V gelijkspanning

Zie oa http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/hardware/loconet/Digitrax.shtml en http://www.floodland.nl/aim/info_lol_met_loconet_en_1.htm
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2011, 10:46:42 »
Het RailSync signaal op pinnen 1 en 6 wordt gegenereerd door de centrale en is feitelijk een kopie van het DCC signaal. Het dient om de booster aan te sturen.
Het komt dus niet uit de booster maar uit de centrale. En het is niet bedoeld als voeding voor externe apparaten.

Het RailSync signaal kan in beperkte mate ook gebruikt worden als voeding voor b.v. FRED handregelaars.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 04 August 2011, 11:30:07 »
René, je hebt gelijk.
Ik heb de Loconet Personal Edition er nog even op nagekeken en daar staat dat je per apparaat 15mA mag trekken zo lang de spanning boven 7V bljift.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 August 2011, 22:50:50 »
Ten eerste, dank aan allen voor de reacties. Enige uitleg over wat ik in gedachten heb kan geen kwaad.

Specifiek gaat het over de LocoBuffer-USB (PDF) met dit schema.

Zoals je kunt zien, heeft het ding geen voeding (de +5V en GND in het schema zijn eerder om aan te geven waar het over gaat) en het staat ook vermeld in de flyer:
  • Powered directly from USB port and LocoNet® connections
    No external power adapter required.

Dirkjan heeft het dus goed begrepen, want inderdaad zie ik niet in waarom ik mijn zuurverdiende geld aan een centrale uit zou geven, wanneer die alleen maar beperkingen heeft die je zelfs met een goedkope computer niet hebt. Want wat is een centrale?
  • Een booster om digitale signalen op de rails te zetten, samen met een rijspanning. (Klaas zal deze beschrijving wellicht knarsetandend lezen, maar zie het als dichterlijke vrijheid. :))
  • Een computer-interface, meestal USB of Ethernet
  • Een vrij simpel programma dat draait op een vrij simpele computer

Een (Loconet) booster kun je overal wel vinden, een programma schrijven kan ik beter dan de meeste programmeurs en de computer-interface, daar gaat het nu dus over.

Overigens komt de pull-up schakeling waar Dirkjan naar verwijst ook terug in het schema van de LocoBuffer-II revisie E (linksonder in beeld), maar in het schema van revisie F is het kennelijk op een andere manier opgelost. Ik weet te weinig van analoge elektronica om daar iets zinnigs over te zeggen.

Nu heb ik het schema van de LocoBuffer-USB eens bestudeerd en ik denk dat het ontwerp een beetje gemakkelijk. Het is overduidelijk een kleine aanpassing van de LocoBuffer-II rev. F, aangezien de USB-poort als een RS-232 poort gebruikt wordt. Mijn idee is om een PIC18F14K50 te gebruiken, die rechtstreeks op USB kan worden aangesloten en ook nog eens een modernere architectuur heeft dan de PIC16-serie.

Daar heb ik een developer board van besteld, twee jaar geleden alweer, maar door tijdgebrek en het ontbreken van een goede, gratis C-compiler ben ik er nooit aan toegekomen om er verder mee te gaan.

Maar de vraag is dus, zou een booster doorgaans een spanning leveren op de RailSync-pinnen, of moet ik toch denken aan een aparte voeding?

- Peter

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2011, 23:00:45 »
Schrijf je nog zo'n uitgebreid antwoord, laat je toch nog de helft weg. ::)

Inderdaad haalt een booster het signaal juist van de RailSync-pinnen af. Ik meende namelijk een booster gezien te hebben die het signaal van de Loconet-pinnen haalde, maar dat was dus niet zo.

Met andere woorden, ik ben dus op zoek naar iets dat het Loconet-signaal omzet naar een RailSync-signaal, maar geen centrale is. Of misschien zou zoiets gemakkelijk in een schakeling gebouwd kunnen worden, maar dan zit je dus met de voeding te kijken.

En ik wil per se een galvanische scheiding tussen computer en treintjes, dus die oplossing van onze Belgische vriend is voor mij geen optie.

- Peter

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 04 August 2011, 23:01:46 »
Hoi Peter,

Citaat van: Klaas Zondervan

Dichterlijk vrij vertaald dus: NEE, Boosters leverengeen spanning op de RailSync, zij ontvangen daarop het digitale signaal. [edit] ik zie dat je jezelf net verbeterd hebt ;) [/edit]

Als jij dus in staat bent om met je USB-PIC (DCC)-signalen te genereren voor de RailSync direct uit de USB voeding ( die helaas slechts max 5 volt is, meestal 3.3V tegenwoordig ) kan je plan werken. Ik denk echter dat je een aparte 12V stekervoeding van zo'n  100mA nodig hebt.

Als je alleen de LN aansluiting wilt gebruiken om de booster aan te sturen, heb je geen LocoNet pull-up nodig. Die komt pas om de hoek kijken als je meerdere LocoNet apparaten als b.v. handregelaars wilt aansluiten. Maar die zou je in de 'LocoBuffer' kunnen bouwen, daar die ( met jouw USB-PIC ) feitelijk de ( vervanger van de ) centrale wordt ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 04 August 2011, 23:12:34 door Karst Drenth »

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 04 August 2011, 23:04:06 »
Galvanisch scheiden is met USB lastig te doen. USB moet 'hard' aande computer zitten. Dus ook je USB-PIC.

Dat deel kun je voeden uit de USB poort. De uit - en ingang naar LN toe moet je dan via opto's laten lopen. Kan prima, maar wel met een beetje electronica als je het goed wilt doen. En een externe voeding aansluiten.

In totaal schat ik, dat je 4 stuks 6N137 nodig hebt om e.e.a. te realiseren ;) en 2 stuks als je alleen RailSync wilt.

Grtzz,

Karst

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 August 2011, 23:33:26 »
De galvanische scheiding is bedoeld tussen de PIC en Loconet, dat had ik niet zo duidelijk opgeschreven. Eigenlijk vrijwel als het schema van LocoBuffer-USB, maar dan nog wat simpeler.

Inmiddels heb ik deze pagina over de LocoHubSupply (onderaan de pagina) gevonden. Is dat ongeveer de richting waarin ik zou moeten denken? Als uitgangspunt, bedoel ik dan, om van daaruit verder te werken.

Oh, en heb je een speciale reden om de 6N137 te gebruiken? Ik ken opto-couplers verder niet zo, vandaar.

- Peter

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 04 August 2011, 23:43:33 »
Hoi,

Nope, dat ding zet +12v gelijkspanning op de RailSync lijnen. En is dus alleen bedoeld om 'randapparatuur' en geen boosters op aan te sluiten.

Voor jouw idee heb je een kleine vermogensversterker ( ca. 250mA max.) nodig als je er een echt LocoNet van wilt maken, om de RailSync's te voeden met een door jou gegenereerd DCC signaal.

De 6N137 is goed geschikt vanwege z'n hoge bandbreedte, die je nodig hebt om mooie strakke LocoNet en RailSync flanken te krijgen en te houden. 'Huis-tuin-en-keuken' opto's redden dat vaak niet.

Grtzz,

Karst

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 August 2011, 00:35:34 »
Ah, dat is duidelijk. Ik ga eens op zoek of er kant-en-klare schema's op het internet te vinden zijn. Dat kan trouwens vast en zeker een vrij algemene schakeling zijn, niet? Niet specifiek voor Loconet, dus?

- Peter

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 August 2011, 08:17:01 »
Voor het genereren van het Railsync signaal (DCC dus) is de schakeling met een L6203 voldoende, zie in dit schema van een Spaxbooster, een eenvoudige generator van DCC signalen. Als je 4 controlelijnen van de PIC via een optocoupler doet (zoals Karst zegt, een 6N137) heb je de scheiding.

dirkjan