Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Hulp bij het plan maken voor een nieuw modelbaan  (gelezen 12324 keer)

TreintjeDelft

• Offline Offline
Hulp bij het plan maken voor een nieuw modelbaan
« Gepost op: 28 July 2011, 16:27:12 »
Beste mensen,

Al voor een hele tijd ben ik van plan een nieuwe modelbaan te bouwen. De oude is maanden geleden afgebroken en de ruimte is nu eindelijk vrij en opgeknapt. Ik heb een ruimte van 207x442cm. Dus afgerond ongeveer 2 bij 4,5 meter. Op deze plattegrond die ik maanden geleden heb gemaakt zie je de plaats waar de deur zit en ongeveer het plan wat ik van plan ben om in te vullen met modelbaan.
Over de manier waarop ik de sporen wil leggen ben ik nog niet helemaal uit, maar er moet in elk geval een rondje dubbelspoor komen door de hele kamer zoals te zien is op de plattegrond.

Er zijn een aantal dingen die ik graag wil, maar waarvan ik niet helemaal weet hoe ik de uitvoering moet doen:
  • De mogelijkheid om het gedeelte tussen de ruimte bij de deur en de plek waar je in het midden kan staan een brug-achtig iets te maken wat ik omhoog kan klappen zodat ik er niet elke keer onderdoor hoef te kruipen. Hierover heb ik wel wat informatie dus hopelijk en waarschijnlijk gaat dit wel lukken.
.
  • Een schaduwstation bouwen. Daar moet natuurlijk een oprit en een afrit voor komen, maar ik weet niet of ik uit kom in de ruimte daarvoor. Ik ben ook niet uit over de plaats van de oprit en afrit, ik weet niet wat het handigste is. Ik heb van alles bedacht voor de plaats daarvoor, maar het beste kan ik het denk ik nog op deze manier doen:

Het groene is maaiveld, het oranje is de afrit/oprit van het schaduwstation en het rode niet-overdekt schaduwstation en de strepen zijn het schaduwstation zelf. Ik heb hier niet echt nagedacht of de rails wel past.
    Ik gebruik overigens redelijk wat Fleischmann profi-rails, maar ik overweeg om Roco-line rail te gaan gebruiken. Het heeft ook met de kosten te maken wat ik ga doen natuurlijk.
.
  • De baan in modules verdelen. Het gene waar ik het meest over in zit is dat er veel overgangen zitten tussen baandelen en dat het niet makkelijk is om alles aan te sluiten zodat de rails elkaar precies aan raakt. Ook zit ik hier natuurlijk mee dat het maken van een schaduwstation met modules geen goede combinatie is.
    Wat ik mogelijk zou kunnen doen is het gedeelte met het schaduwstation bouwen op een manier dat die vast staat, maar het mogelijk is om modules los te halen als ik er ergens anders aan wil werken of ooit verhuis.

Overigens krijgt mijn baan een Nederlandse sfeer en wil ik proberen het realistisch te maken, of in elk geval dat het duidelijk is dat het een Nederlandse baan is. Ook haat ik van die modelbanen waarop lelijk gebouwde huisjes en een paar boompjes op staan, dus zo ben ik dus ook absoluut niet van plan om te bouwen.
Momenteel is al mijn materieel nog analoog. Digitaal zit in de planning. Er zijn een stuk of 5 treinen die daar maar voor in aanmerking komen, omdat de rest (halve) wrakken zijn. Met een schaduwstation is computerbesturing eigenlijk wel heel handig, ik wil het best wel, maar het kost volgens mij behoorlijk wat geld (ik heb geen idee wat zo'n sensor kost). Is het programma voor de Multimaus eigenlijk fijn om mee te werken of kan ik beter een (tweedehands) oude intellibox kopen?

Hebben jullie tips, opmerkingen, andere ideeën of iets anders te zeggen hierover dan hoor ik het graag!

P.S. Ik heb eerder een topic gemaakt voor een baanplan, maar ik denk dat ik beter opnieuw kan beginnen omdat het plan behoorlijk veranderd is en dat topic erg verouderd is.

TreintjeDelft

• Offline Offline
Re:Hulp bij het plan maken voor een nieuw modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2011, 19:25:08 »
Even een update.
Ik heb nu besloten om te Roco Line rails te gaan gebruiken, er zit zoveel voordeel aan om dit te doen. Het railplan ga ik nu proberen uit te werken, ik blijf alleen zitten met het dilemma van het schaduwstation; ik weet gewoonweg niet hoe ik het moet gaan inpassen, maar het enige wat ik kan doen is uit gaan proberen.

Ook wil ik nu echt gaan kijken voor een digitaal systeem via de computer. Ik weet alleen niet precies waar ik moet beginnen als ik hier aan denk. Ik ben namelijk helemaal nieuw in de digitale wereld, en het aanleggen van dit is heel anders dan even wat locs programmeren in een Multimaus zoals ik voor mijn opa gedaan heb. Ik zal alles op een rijtje zetten waar ik aan denk:
  • Als eerste heb ik natuurlijk een basisstation nodig. Ik weet vaag dat de Koploper software die ik wil gaan gebruiken niet met de Roco Multimaus werkt. Wel heb ik iets gelezen over een bepaalde Xpressnet module waardoor het mogelijk is de Multimaus aan te sluiten op de pc, werkt dit goed en zou iemand uit kunnen leggen of mij verwijzen naar een uitleg hoe dit werkt?
    Als dit niet aan de praat is te krijgen valt zit ik te denken om 2e hands een Intellibox I aan te schaffen. Maar omdat de pc die ik daar voor wil gebruiken geen seriële poort heeft, weet ik niet of dat een goed idee is met een seriële poort naar USB converter. Mogelijk heb ik de beschikking over een andere pc, die wél over zo'n poort beschikt en dan is het geen probleem.
  • Als ik via de computer ga werken is het volgens mij ook nodig om sensoren voor terugmelding te installeren die detecteren waar het materieel zich bevindt. Ik heb eerlijk gezegd hier de minste kennis over en na het artikel in de encyclopedie te hebben gelezen begrijp ik nog steeds niet hoe het in de praktijk werkt. Als iemand mij ook hierover uitleg kan geven, hoor ik het graag.
  • De decoders voor in de locs zijn natuurlijk ook nodig. Momenteel beschik ik nog niet over digitale locs, maar de locs die ik wil gaan gebruiken beschikken wel over een NEM-schacht, dus is dit zo aan te sluiten.
  • Als laatste denk ik aan wisselschakelaars. Voorlopig ligt er nog niets en heb ik de rails nog niet eens, maar ik vraag me toch af op welke manier dit moet worden aangesloten op het systeem.

Als iemand mij hierbij kan helpen, veel dank daarvoor!

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2011, 19:32:37 »
He je wel eens gekeken in de encyclopedie?

Daar staat veel uitgelegd:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10_-_Baanbesturing
Jeroen

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 10 August 2011, 20:04:04 »
Okee,

Je wilt veel... heeveel en misschien wel in één keer. Voor het geautomatiseerd rijden alvast 1 tip: Begin met een proefbaantje. Een ovaaltje met twee wissels en een inhaalspoor. Kan je wat oefenen en uittesten.

Nu de uitleg

Wat heb je nodig: Een digitale centrale, koppeling met de PC, Terugmelding, Software, Wisselaandrijvingen, Wisseldecoders, treinen met decoder en heeveel tijd en geduld.

* Digitale centrale: (basis station zoals jij het noemt) In jouw geval de multimaus, kan niet zonder extra print via de computer werken
* Koppeling Multimaus met PC: Daarvoor heb je de S88XpressNetLi nodig. Deze zorgt ervoor dat de software op de PC kan praten met de digitale centrale.

* Serieële poort: De huidge PC's en laptops hebben meestal geen serieële poorten aanwezig. Dat kan je oplossen met een Serieel naar USB kabel. Gebruik je de goede kabel kan je deze gewoon gebruiken geen enkel probleem dan werkt alles feilloos.

Blokken en terugmelding: Dan ben je er nog niet. Namelijk de software op de computer moet weten waar de treinen zich op de modelbaan bevinden. Daarvoor moet je je baan verdelen in "blokken". Deze blokken moeten dus op één of andere manier gekoppeld worden met de computer. Nu kan dat via de S88XpressNetLi via S88-terugmelders Het maken van blokken moet je dus doen door iedere keer één van de spoorstaven (altijd aan dezelfde kant) te onderbreken. Het onderbreken gaat met plastic raillasjes of gewoon de ijzerzaag in de spoorstaaf te zetten en het spoor door te zagen.

* Baan verdelen in blokken: Rails onderbreken, draadjes aan rails solderen, draadjes verbinden aan S88-terugmelders.

* De S88-terugmelders verbind je weer aan de de S88XpressNetLi door middel van gewone netwerkkabels.

* Software: Dan moet je kiezen voor een treinbesturingsprogramma, dat kan koploper zijn maar ook een ander programma. Koploper is een heel uitgebreid programma maar voor de beginner niet de gemakkelijkste.  Daar moet je je hele baanplan invoeren / tekenen en dan ook alle blokken en koppelen van de blokken aan wat je getekend hebt.

* Wissels: Het is natuurlijk wel gemakkelijk als ook de wissels omgezet kunnen worden door het softwareprogramma. Daarvoor moet je de wissels eerst voorzien van een aandrijving: spoel, motor of servo. Dan moeten ze ook nog digitaal op de baan aangesloten worden met een wisseldecoder. Dat is allemaal hier terug te vinden. Ook de wissels moet je invoeren in je programma.  Deze zijn ook via je multimaus te besturen, dat is geen enkel probleem.

*Decoders: Geen NEM-schacht maar NEM-stekker of NEM-connector moet er in je locomotief zitten. Voor een overzichtje kan je ook Hier kijken. In iedere lok moet een decoder zitten.

* Schaduwstation: Is niet meer dan een plek om je treinen tijdelijk te stallen zodat je niet ziet dat ze een rondje rijden. Enige uitleg over schaduwstations is hier te vinden. Een schaduwstation onder je baan moet natuurlijk met een helling of klimspiraal bereikbaar zijn. Anders kunnen je treinen niet omlaag en omhoog rijden. Meer informatie over hellingen is Hier te vinden.

Ik hoop dat nu een beetje duidelijk is.

Succes!

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 10 August 2011, 20:06:53 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2011, 20:38:37 »
@J J H S
Die heb ik geraadpleegd. Ik begrijp waar de chips voor dienen die worden moeten worden gebruikt voor wisselaandrijvingen en terugmelding, maar ik begrijp niet hoe dit in de praktijk te werk gaat; hoeveel werk is het, hoe het aan te leggen (waar komen de kabels vandaan, waar gaan ze naartoe), hoe ziet het eruit, e.d. Daar wil ik graag meer informatie over, zodat ik daaruit verder kan werken hoe ik het aan moet gaan pakken.

@Ronald Koerts
Bedankt voor de verduidelijking. Het is inderdaad veel dat ik wil, maar dit alles wil ik stap voor stap gaan aanleggen en nu ik het helemaal vanaf het begin aan ga doen wil ik het ook in één keer goed doen.
Ik heb even goed gekeken naar deze afbeelding en denk nu te begrijpen hoe het in elkaar zit. De terugmeldmodules zitten dus vanaf de S88XpressNetLI in serieschakeling. Als ik het goed begrijp is er voor elke blokovergang een volledige terugmeldmodule nodig, of sluit je meerdere punten aan op één module? Is dit ook het geval bij de wisseldecoders?
Ik bedoelde natuurlijk de NEM-stekker. Ik gebruikte de verkeerde term, een NEM-schacht is natuurlijk waar de koppeling in gaat.

Aangezien ik geen geldboom heb staan in mijn tuin, speelt geld natuurlijk ook een rol in hoeverre ik dit kan realiseren. Na een kijkje op de website van MTE heb ik wel wat leuke (sarcastisch bedoelt) prijzen zien staan, maar aangezien de zoek-functie nogal beperkt is daar weet ik niet over er nog andere merken zijn die dergelijke modules leveren en tegen welke prijs.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 August 2011, 21:05:24 »
Hoi!

Neem eens een kijkje in mijn bouwdraadje. Daar staat ook het een en ander uitgelegd met foto's. En misschien is het handig om je een keer aan te melden bij een modelspoorvereniging in de buurt? Misschien mag je dan bij iemand thuis kijken hoe hij het heeft aangelegd.

Draden: Maak een schema voor je zelf. Lees veel informatie.

Hoe aan te leggen: Zeer nauwkeurig, consequent gebruik van kleuren en solderen van de verbindingen. Alle verbindingen controleren en nog eens controleren.
Hoe aan te brengen aan de rails: Met solderen
Hoe aan te brengen aan printen: meestal via een schroefcontactje
Hoe onderling te koppelen: Solderen of met schroefcontactjes.

Hoeveelheid werk: Heel veel, ben al twee jaar bezig en heb nog niet alle draadjes onder de baan hangen en alle blokken gemaakt.

De aansluitingen: Ligt aan de terugmeldmodule, maar gemiddeld zijn dat er 16 per module. Daarmee kan je 16 stukken baan mee controleren of deze bezet zijn. Gemiddeld voor een softwareprogramma zijn dat 8 blokken. Wisseldecoders: gemiddeld 4 wissels per wisseldecoder. Er zijn ook van enkele dus voor 1 wissel tot 8 en meer wissels.

Kosten:

Reken het volgende dan kan het alleen maar goedkoper uitvallen. Ben je niet goed in solderen: koop alles kant en klaar. Dan weet je zeker dat het werkt.

* S88XpressNetLI: 40 euro gebouwd (Wim Ros)

* Terugmeldprint voor 16 contacten: 50 euro gebouwd (diverse leveranciers teveel om op te noemen, o.a. Digirails, Wim Ros, Huub Maaskant, enz)

* Wisseldecoders: 30 tot 50 euro gebouwd, compleet. (diverse leveranciers teveel om op te noemen)

* Wisselaandrijvingen: 4 (servo: speciale decoder nodig) 6 euro (conradaandrijving) tot 30 euro compleet. (diverse leveranciers te veel om op te noemen)

* Heelveel draad: Onder mijn baan ligt nu meer dan 300m draad.

* Rocozaagje: 10 euro

* Soldeerbout: 20 euro

* Multimeter: 30 euro

En lees goed het forum door. Er staat zoveel informatie in, ook met prijzen en wat goed is en niet goed is. Lees vooral de bouwdraadjes door. Daar staat meestal veel informatie over hoe iemand het heeft aangepakt meestal met foto's

Even uit mijn bouwdraadje:

Wisseldecoder voor 8 wissels met alle draden naar de wissels toe:

Nog een:

Een terugmeldmodule (achter de balk) met draden naar de baan:

Een terugmeldmodule van dichtbij met een extra hulpprint:

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 10 August 2011, 21:13:34 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 August 2011, 22:15:39 »
Dat is een zeer verhelderende uitleg!  (y)

Als ik dan alles bij elkaar optel, is het nog te overzien in de kosten qua decoders, modules en wisselaandrijvingen als ik eruit ga van de hoeveelheid die ik ongeveer verwacht nodig te hebben (in elk geval grotendeels).
Ik kan solderen, maar met printplaatjes weerstanden aan elkaar solderen heb ik niet veel ervaring. De printplaatjes benodigd lijken ook niet even twee transistoren en een weerstand, maar een heel ingewikkelde printplaat die mij te ingewikkeld lijkt om zelf te gaan solderen. Dan maar kant-en-klaar.

Ik begrijp niet helemaal wat het verschil is tussen een motor/conradaandrijving of een servo-aandrijving. Ik begrijp dat de servo kan worden geprogrammeerd voor langzamere (dus meer realistische) snelheden en dat ze minder geluid maken, maar de techniek erachter niet.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is hoe de modules voor wisselaandrijvingen worden aangesloten op de Multimaus. Dit gaat niet via de S88XpressNetLI, maar hoe wel? Ik kan het ook niet vinden in de handleiding van de Multimaus op internet.

Iets waar ik volledig niet meer aan gedacht heb, maar wat ik wel erg graag ook wil gaan maken zijn seinen. Deze moeten natuurlijk ook met een bepaalde decoder worden aangesloten, maar heb ook geen idee hoe die aangesloten moet worden op het digitale systeem.

Ik lees vaak bouwverslagen op dit forum, maar de meeste mensen berichtten weinig over deze onderwerpen. Ik zal eens goed gaan zoeken.

Wat ben ik blij dat ik technisch aangelegd ben en dit hele gedoe binnen een paar uur bijna grotendeels begrijp. Overigens ben ik ook goed met de computer, dus zal ik de basisfuncties van Koploper binnen een paar uurtjes toch wel moeten begrijpen denk ik.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 August 2011, 22:28:52 »
Aansluiten van de Terugmeldmodules, de wisseldecoders en de seindecoders:

Alles wordt aangesloten op de uitgang van de versterkers / Boosters (de aansluiting naar de baan). Standaard zit er een draad met een aansluiting naar de rails. Die draad doorknippen, de twee losse draadjes strippen en daarop de Centrale voedingsleiding aansluiten. Gewoon door solderen te doen. Op deze CVL sluit je dan de rest op aan.

Verschil Servo's en wisselmotoren. Servo's zijn eigenlijk motoren die speciaal aangestuurd moeten worden. Ze komen uit de besturingstechniek en modelboten / modelvliegtuigen en je kan er heel nauwkeurig mee bepalen welke uitslag de servo moet maken dat is voor boten en vliegtuigen wel belangrijk. Daarvoor moet je een speciale servo decoder gebruiken. Niets meer, niets minder. Ze zijn erg populair aan het worden vanwege de lage kosten, de lage snelheid en het geluid (stil). De conrads zijn relatief goedkoop maar volgens somminge wat minder en zijn wat sneller met het omzetten en maken wat meer lawaai. Het is aan jou de keuze welke het moeten worden. Zelf heb ik de conrads.

Seinen: Zelfde verhaal als wissels. ook speciale decoders nodig in alle vormen en maten ongeveer dezelfde prijstelling als de wisseldecoders. Ze staan in principe voor de sier langs de digitale baan. Koploper regelt welke stand ze moeten tonen.

Groeten Ronald.

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2011, 15:29:12 »
Ik heb dit schema erbij gepakt.
Dus het telefoonsnoer dat rood is ("rode kabel data") op dat schema komt dus uiteindelijk in de booster?
Ik begrijp niet waar het "groene kabel omgekeerde secties" voor dient en die "diode schakeling". Ik zie dat de baandelen die daarop zijn aansloten "niet gedetecteerd" zijn, maar ik begrijp niet waarom en hoe.
Die "bruine kabel massa" is dus voor de stroomvoorziening van het andere spoor, zodat er geen stroomverlies optreed, daar lijkt het op. Deze wordt dus ook gebruikt voor de digitale? stroomvoorziening van de wisseldecoder?
De zwarte en witte kabels zijn stroomvoorzieningen voor wisseldecoders en verlichting. Kunnen deze ook worden gecombineerd of is het slimmer om deze gescheiden te houden zoals in het schema? Dan moet ik daarvoor dus een aparte trafo gebruiken, anders neemt het teveel stroom van de treinen zelf weg.

Zijn ze echt zo goed goedkoop dan? Op de MTE website zie ik ze alleen maar rond de 15 euro, en dat is erg aan de prijs. Zou je een voorbeeld kunnen geven van een goedkopere servo?

Maar het is dus eigenlijk zo dat je alle digitale apparatuur in serieschakeling, aansluit op de booster, en de digitale centrale de apparatuur detecteert? Met software op de computer kan je dan nog beter aangeven welk signaal dat binnenkomt bij welk apparaat hoort? Dit is wat ik er van begrijp nu.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2011, 17:26:25 door TreintjeDelft »

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2011, 17:01:46 »
Hoi!

Ik weet niet wat je met rood bedoeld uit het schema. Maar Ik zal het even uitleggen.

De multimaus is aangesloten op de versterker. Vanuit de versterker gaan er twee draden naar de baan. Dat zijn de rood en bruine draad met de pijltjes (richting versterker). Bij de multimaus zijn die twee draden naar de baan zwart. Het maakt dus even niet uit welke kleur je waar op aansluit.

Ongedetecteerde secties: Alleen bij het gebruik van het programma koploper. Dat is iets speciaals voor het programma koploper. Je kan er voor kiezen om een deel van de baan niet aan te sluiten op een bezet/terugmelder. Dat spaart een aantal uitgangen, en mogelijk bij veel secties / uitgangen een complete terugmelder/bezetmelder, dus geld.

De bruine massa kabel: Inderdaad deze leg je mee en sluit je om de zoveel cm (meestal een meter) om stroomverlies te beperken. De rails en dunne kabels zorgen voor verlies en dat voorkom je met een extra voedingleiding onder de baan.

De voedigingleiding zorgt ook voor het digitale signaal naar je Wisseldecoders en eventuele seindecoders. Anders krijgen die geen berichten van de digitale centrale (multimaus) Zou je die aansluiten op een baanstuk dan wordt dat baanstuk de hele tijd bezet gemeld en dat wil je niet.

Naast het digitale signaal moeten de wissel en seindecoders inderdaad gevoed worden om de wissels en seinen om te kunnen zetten. Dat kan je inderdaad doen met "dure" digitale spanning of een goedkoop (tweedehands) analoge trafo. Eventueel combineren met met de verlichting. Tenzij je heelveel verlichting of heelveel wissels c.q. seinen hebt. Dan zou ik die weer splitsen. Een extra trafo, een fleischmann of marklin waarvan je de lichtaansluiting gebruikt tweedehands zijn een eurotje of 15 tot 20.

Goedkope servo's, onder andere bij Conrad te krijgen. Een beetje zoeken geeft goedkopere.

Het is GEEN SERIE-schakeling maar PARALLEL! Je hebt een paar draden c.q. punten onder de baan waar vanuit je alles van digitale signalen en/of spanning voorziet. Valt er één uit dan draait alles nog gewoon door.

De digitale centrale detecteert niets. Je geeft de wisseldecoders een adres (programmeert die in) en als jij op de centrale wissel 10 omzet dan wordt de wisseldecoder die adres 10 in zijn rijtje wakker en zet het wissel op de uitgang met adres 10 om.

Bij bezetmelding werkt het net iets anders. Als een trein zich bij een bezetmelder in een sectie komt die op ingang 3 is aangesloten dan zal de bezetmelder een bitje omzetten. De centrale of in jouw geval de S88XpressNetLI leest een tig keer per seconde alle bezetmelders uit via de netwerkkabels van de Bezetmelders naar de S88XpressNetLI. Die gegevens geeft het door aan de software op PC en die weet dan dat die sectie bezet of onbezet is. Bij het intekenen van je baanplan moet je ook aangeven welk stuk van de baan op welke bezetmelder zit aangesloten.

Daarnaast moet je dus ook in de software aangeven welke wissel op welke adres zit want dat kan de software niet detecteren. Dat geldt ook voor de seinen en de locomotieven en andere treinen, alles moet je invoeren.

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2011, 20:50:08 »
Dus je zou kunnen stellen dat de bruine kabel de pluspool is en de stroom door de locomotief aan door de andere spoorstaaf via de bezetmelder als minpool weer naar de versterker gaat, met het signaal waar de loc is gedetecteerd. De wissel- en seindecoders worden op dezelfde wijze aangesloten.

Die groene draad kan ik denk ik beter niet doen, het is een beetje te ingewikkeld om aan te leggen. Maar het is dus eigenlijk dat Koploper herkent dat er tussen twee blokken geen loc is en daardoor herkent dat er eigenlijk wel een loc is?

Ik heb een Trix trafo liggen die ook een wisselstroom aansluiting voor dergelijk gebruik heeft, alleen maakt dat apparaat echt een vreselijk kabaal (er zit een heel harde zoem in waar zelfs een Lima koffiemolen-motor bijna niet overheen komt), dus ga ik ergens een 2e-handsje vandaan zien te halen.

Ik begrijp niet helemaal hoe die servo's moeten worden aangesloten op een wissel zodat deze wordt omgezet, bij Roco Line wissels al helemaal niet. Als ik naar dit filmpje kijk lijkt het echter erg op de constructie van die conradaandrijvingen te lijken.

Ik heb het inderdaad in de war zitten gooien met dat serie en parallelschakeling. Nu ik naar het schema kijk is het inderdaad een parallelschakeling.

Dus in bezetmelder 1 stop je dus in de uitgang een kabel welke in de ingang van de bezetmelder 2 gaat, de uitgang van bezetmelder 2 wordt dus weer aangesloten op de S88XpressNetLI. Op de ingang van bezetmelder 1 wordt niets aangesloten. Dit is dus wel een soort serieschakeling toch?

Maakt het niet uit waar het draad voor bezetmelding op het blok wordt aangesloten? Dit lijkt mij niet omdat er alleen wordt gedetecteerd of er stroom door de rails gaat door de bezetmelders.

Seinen worden dus eigenlijk als een wissel gezien door de digitale centrale? Of worden deze seindecoders niet uitgelezen door de Multimaus en alleen door de S88XpressNetLI/computer?

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2011, 22:00:41 »
Inderdaad als er een verbruiker in de sectie zit dan zal er een bitje door de bezetmelder worden omgezet.

De wissel en seindecoders zitten alleen op het digitale gedeelte van de ringleiding om de wisselopdrachten te ontvangen. Die worden namelijk met de spanning voor de locomotieven meegestuurd.

Het aansluiten van de wissels is zeer gemakkelijk. Gat boren ter plaatse van het wissel. In één van de wisselbielzen zit een gaatje waar een staafje kan. Door het staafje iets naar links en rechts te duwen gaat het wissel om. Dit werkt zowel bij de Conradswisselmotoren als de servo's.

De S88-bezetmelders zitten inderdaad in een soort serieschakeling. Een ketting waarbij de laatste schakel de centrale of de S88XpressNetLI is.

Het maakt wel uit welke draad er op de bezetmelder aangesloten wordt. Dat moet altijd dezelfde zijde zijn. Dus altijd de rode draad of de bruine draad. Altijd dezelfde kant van het spoor!. Nooit op één module de draden wisselen: Kortsluiting!

Ongedetecteerde secties: Koploper weet bij binnenkomst van een blok via de inrijsectie dat er een trein in het blok bevind. Aan het eind van het blok zit een uitrij of stopsectie. Daar moet de trein op den duur langs komen. Dus voor koploper maakt het niet uit als de trein even tijdelijk uit "het oog" is. Bij de stopsectie komt de trein weer in "beeld".

Seinen worden inderdaad als wissel gezien. Ze worden niet uitgelezen door de multimaus, ook niet door S88XpressNetLI en ook niet door de computer.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2011, 22:41:57 door Ronald Koerts. Reden: tekst ongedecteerde secties toegevoegd »

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
« Reactie #12 Gepost op: 11 August 2011, 22:24:29 »
Hallo Ronald,

Ik volg dit en andere draadjes en ik wil zeggen dat ik respect voor je heb hoe jij je altijd inzet voor anderen en hoe uitgebreid je commentaar en advies geeft. Je neemt er echt de tijd voor.

Nogmaals respect, dit wou ik ff kwijt.

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 August 2011, 23:28:36 »
Hallo Ronald,

Ik volg dit en andere draadjes en ik wil zeggen dat ik respect voor je heb hoe jij je altijd inzet voor anderen en hoe uitgebreid je commentaar en advies geeft. Je neemt er echt de tijd voor.

Nogmaals respect, dit wou ik ff kwijt.

m.vr.gr.

Harrie
Van mijn kant ook veel dank voor je hulp, ik heb er echt heel veel aan.  (y)

Dus dan kan je bij die wisselaandrijvingen gewoon zo'n stukje dun ijzerdraad nemen, dat door het gaatje halen en die wisselaandrijving aan dat draadje laten trekken zodat het verplaatst. Waarschijnlijk zal ik het pas helemaal begrijpen als ik zo'n ding echt in mijn handen heb.

Citaat
Nooit op één module de draden wisselen: Kortsluiting!
Betekent dit dat je de draden wél kan wisselen op een overgang van naar een andere module?

Citaat
Seinen worden inderdaad als wissel gezien. Ze worden niet uitgelezen door de multimaus, ook niet door S88XpressNetLI en ook niet door de computer.
Huh? Dat snap ik niet. Hoe worden die seinen dan aangestuurd?

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 August 2011, 08:19:57 »
Hoi!

Seinen zijn net wissels. Dus ze kunnen omgezet worden met de Digitale Centrale en met de computer (als je ze daar invoerd) Ze krijgen dus een (wissel)adres. Alleen je kan nooit de "stand" uitlezen, dat kan ook niet met wissels. De centrale en computer gaan bij het omzetten uit dat de wissel of sein het volgende beeld of stand zullen laten zien c.q. zullen staan.

Wisselen van draden zou kunnen op overgang één bezetmelder naar de andere bezetmelder. Maar dat moet je niet doen. Altijd dezelfde kleur draad, dus ook dezelfde spoorstaaf, gebruiken voor aansluiting van de bezetmelder. Dan raak je niet in de war. En daarom is het ook zoveel werk om te controleren of alles goed zit.

Wisselaandrijvingen: Jep, dat moet je gewoon in de praktijk zien. Je kan het eventueel op de foto's zien van mijn baan, als je goed kijkt. Je wilt niet weten hoe ik ook heb lopen experimenteren met sommige aandrijvingen.

@Harrie: Bedankt!

Groeten Ronald.