Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:45:56
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38

Auteur Topic: Hulp bij het plan maken voor een nieuw modelbaan  (gelezen 12328 keer)

TreintjeDelft

• Offline Offline
Re:Hulp bij het plan maken voor een nieuw modelbaan
« Reactie #15 Gepost op: 12 August 2011, 10:29:38 »
Ah, op die manier. Het lijkt mij dat het dus mogelijk is om in Koploper aan te geven dat je wilt dat de seinen automatisch de goede beelden weergeven, wanneer het blok vrij is, bezet is, enz.

Dat leek mij ook al niet verstandig, dan zullen we het dus ook gewoon op één kant houden.

Ik zal eens kijken.

Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe hoe het zit met de blokken. Is het dan zo dat de er in een wisselstraat dan maar 1 loc kan bevinden, dat lijkt mij niet logisch en ik weet wel zeker dat dat niet zo is. Hoe wordt dit dan gezien door de software als het niet weet waar in de wisselstraat een loc zich bevindt?
« Laatst bewerkt op: 12 August 2011, 11:43:35 door TreintjeDelft. Reden: Dacht ineens aan iets »

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #16 Gepost op: 16 August 2011, 00:26:48 »
TreintjeDelft,

Koploper heeft inderdaad een voorziening voor het seinbeeld. Echter heb ik me daar niet in verdiept omdat ik voor mijn gevoel te weinig zelf zou kunnen regelen. Wellicht dat het voor jou wel voldoende is.
Mocht het niet lukken, kun je als alternatief "Speciale acties" configureren. Zo heb ik het nu ook gedaan. Erg mooie functie binnen koploper met veel mogelijkheden, waaronder afhandelen met vertraging. Maar het kan wel complex worden.

Edit:
Tekst mbt eigen sein creatie verwijderd omdat mijn visie niet helemaal klopte. Excuus.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2011, 23:24:34 door Kashmir47. Reden: Herstel van visie incl excuus. »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #17 Gepost op: 16 August 2011, 08:38:38 »
Ah, op die manier. Het lijkt mij dat het dus mogelijk is om in Koploper aan te geven dat je wilt dat de seinen automatisch de goede beelden weergeven, wanneer het blok vrij is, bezet is, enz.

Je wil niet weten wat je allemaal in Koploper kan instellen betreffende seinen en dergelijke. Daar zou ik mij in het begin nog niet druk over maken. Ik zou eerst een mooi baanplan willen hebben ;)

Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe hoe het zit met de blokken. Is het dan zo dat de er in een wisselstraat dan maar 1 loc kan bevinden, dat lijkt mij niet logisch en ik weet wel zeker dat dat niet zo is. Hoe wordt dit dan gezien door de software als het niet weet waar in de wisselstraat een loc zich bevindt?

In een wisselstraat (of alleen één wissel) mag er maar één trein of lok zitten, net als in een blok. Omdat jij alles moet invoeren weet de software welke wisselstraat tussen welke blokken zit. Aangezien een trein van blok naar blok rijdt reserveert de software eventuele wisselstraten tussen de blokken voor die trein. Is de trein voorbij dan wordt de wisselstraat vrijgegeven. Dus bij hele grote wisselstraten duurt het even voordat er een trein volgende trein door de wisselstraat kan.

Tip: Laat de software maar eens rusten en ga voor jezelf jouw baanplan ontwerpen. De software kan meestal wel het baanplan aan. Dat is meestal geen probleem. Na je baanplan kan je gaan nadenken over het gebruik van de software. Namelijk alleen theorie is ook niet alles.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2011, 08:41:20 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2011, 11:47:01 »
Ah, dus in Koploper geef je aan waar een sein zich bevindt op de baan en dan kan je instellen dat hij bepaalde seinbeelden automatisch moet weergeven.

Stel dat je dus de volgende twee wisselstraten (als je dat er al een kan noemen) hebt:

(rood is begin blok)

Zover ik het begrijp kunnen er bij 1 dus geen twee treinen elkaar passeren op dat punt maar moeten dus op elkaar wachten, kan dat worden opgelost door het als bij afbeelding 2 te doen, de wisselstraat in stukjes verdelen? Hoe het aansluiten van een draad voor bezetmelding moet heb ik dan weer geen idee in zo'n situatie.

Ik wilde vooral de basis weten van digitale aansturing zodat ik mijn plannen daarop een beetje kan afstemmen. Ik ben nu ook begonnen met een baanplan ontwerpen, maar dat is behoorlijk lastig. Ik wil zo veel mogelijk en tegelijkertijd het ook realistisch en rustig houden. Er zijn ook vele mogelijkheden om de baan in te delen in de ruimte. En dan om het schaduwstation aan te sluiten moet ik ook nog rekening houden met kortsluiting. Hier zijn we voorlopig in elk geval nog niet over uit.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 August 2011, 12:14:58 »
Ik snap niet helemaal wat je met de twee tekeningetjes bedoelt, maar in koploper hoef je geen bezetmelders in wisselstraten te plaatsen. Kan wel, maar hoeft niet.
Maar als je al zeker weet dat je met koploper gaat werken, maak dan een simpel proefbaantje. Op die manier leer je de basis van het programma kennen en kun je bijvoorbeeld ook proefondervindelijk vaststellen waar je bezetmelders moeten komen, hoe lang die moeten zijn. Dat is deels namelijk ook een persoonlijke kwestie, waar geen eensluidend antwoord op kan worden gegeven.
Proefbaantje kost je nu misschien wat extra tijd, maar verdien je later dubbel en dwars terug.

Seinen zou ik me nog helemaal niet druk om maken, maar voor vijf landen zijn er seinstelsels ingebouwd.
Rekening houdend met de beperkingen van een modelbaan, laten die een getrouwe weergave van de werkelijkheid zien.
Iets wat je trouwens met speciale acties met geen mogelijkheid voor elkaar krijgt.

Huub

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 August 2011, 12:30:30 »
Ik dacht dat het nodig was om wisselstraten in blokken te verdelen zodat Koploper weet waar een trein zich bevindt in de wisselstraat. Hoeft dit niet omdat automatisch de wissels zo worden gezet dat er geen botsingen kunnen ontstaan?
Voorlopig heb ik nog geen apparatuur en ben ik alleen nog maar bezig met theorie om de basis te kunnen begrijpen. Ik ben zeker van plan om voordat ik echt ga beginnen met bouwen een testbaan te maken, maar ik heb nu niet genoeg geld om in één keer al die apparatuur te kopen.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 August 2011, 12:57:43 »
Nee, uitgaande dat jij alles goed invoert in koploper, weet dat programma over welke wissels en kruisingen een trein van het ene naar het ander blok rijdt. En die wissels kunnen dan niet meer voor een andere rijweg (dus tussen twee andere blokken) gebruikt worden, totdat ze worden vrijgegeven omdat de eerste trein er voorbij is.
Je kunt trouwens met koploper experimenteren zonder dat je een baan hebt. Je kunt aangeven dat de compoort van je computer niet aangestuurd hoeft te worden. Bezetmeldingen kan koploper zelf simuleren. Het werkt dan natuurlijk niet 100% hetzelfde als met een echte baan, maar om het programma te leren kennen, kan het wel interessant zijn.

De baan die ik nu aan het bouwen ben, zit al voor een groot deel in koploper, wordt ook al mee 'gereden', terwijl er in het echie nog maar weinig van te zien is.

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #22 Gepost op: 16 August 2011, 13:02:14 »
In de situatie van de linkertekening kan er rechts geen trein over de wissels rijden als er links een trein de wissels passeert, mits je de wissels als blok definieert met detectie. De situatie rechts is beter, want dan kun je links en rechts onafhankelijk rijden. Je kunt het nog een beetje vereenvoudigen als je het wissel deel laat uitmaken van het blok, dus dan zouden de rode punten linksboven en rechtsonder verdwijnen ofwel verder naar boven dan wel onderen verplaatsen.

Een soortgelijk probleem had ik met mijn baanplan waarbij twee sporen voor het schaduwstation bij elkaar kwamen. In feite een flessehals, waarbij de treinen op elkaar moeten wachten terwijl er in het schaduwstation waarschijnlijk wel sporen vrij zijn. Ik heb dat opgelost door de ingang van het schaduwstation op te splitsen. De onderste tekening toont de nieuwe situatie waarbij het lijkt alsof het tweerichtingen verkeer is, maar alle treinen rijden dezelfde richting op.

Ik ben me ervan bewust dat het nu kan gebeuren dat het ene deel vol komt te staan en het andere deel leeg. Maar dat zie ik dan wel weer bij de programmeren in koploper.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 August 2011, 13:14:22 »
Maar in de koploperfilosofie definieer je je wisselstraat normaal gesproken niet als blok en horen wissels ook nooit bij een blok. Niet dat het niet kan, maar het is niet logisch om het in koploper te doen.
Als je al je assen stroomafnemend maakt en dus je hele trein gedetecteerd wordt, kan het zinvol zijn om bezetmelders op je wisselstraten aan te brengen.
Zo niet, kun je je wissels vrij van bezetmelders houden. Ik vind zelf alle assen lakken of van weerstand voorzien te veel werk.

Huub

p.s. voor het risico dat jij ziet dat een deel vol is en het andere deel leeg, kent koploper wel wat oplossingen.

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #24 Gepost op: 16 August 2011, 13:23:18 »
Mijn treinen zullen alleen het laatste rijtuig of wagon stroomvoerend zijn (als er geen verlichting in zit). Ik rij trouwens analoog met Dinamo systeem. Een wissel welke niet tot een blok hoort zal wel spanning moeten krijgen, dus extra bedrading. Lijkt mij in deze situatie dan makkelijker om het wissel electrisch bij het blok te laten horen.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 August 2011, 15:15:34 »
Als je met Dinamo werkt, ligt het verhaal bij wissels inderdaad iets anders.
Al zou ik dan nog steeds de wissels los van de blokken laten.

Maar onze delftse trein heeft aangegeven dat hij met een digitaal systeem wil gaan werken.
Dan hoef je die extra scheiding niet te maken. Hoogstens als je met volledige detectie gaat werken, kan het nuttig zijn. Maar dat is waar je voorkeur ligt, ik vind het teveel werk voor de marginale voordelen die het oplevert.

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 16 August 2011, 16:01:44 »
Dus, zover ik het begrijp is is het dus zo dat je normale blokken hebt die je eindigt bij wissels, en speciale 'wisselstraatblokken' waarin de wissels liggen, en is het dus mogelijk om daarin meerdere treinen elkaar te laten passeren.

Wat bedoelen jullie precies met wagons die stroomvoerend zijn? Ik heb daar nog nooit iets over gehoord.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 16 August 2011, 16:54:14 »
..... en speciale 'wisselstraatblokken' waarin de wissels liggen

Als je met koploper wilt gaan werken, vergeet zo snel mogelijk het idee van wisselstraatblokken. Schept alleen maar verwarring. Voor wat jij van plan bent, heb je blokken en daar zitten geen wissels in. Twee blokken kunnen direkt op elkaar aansluiten, maar er kunnen ook wissels tussen zitten. Als je van het ene naar het andere blok wilt, zorgt koploper dat de wissels waar je dan overheen moet, niet tegelijk door een andere trein gebruikt kunnen worden. Wissels waar je niet overheen moet, kunnen wel gewoon door een andere trein gebruikt worden. Bij Dinamo is het wat gecompliceerder, maar voor jou niet van toepassing omdat je naar een digitaal systeem wilt.
Over het verdere hoe en wat en hoe koploper daarmee omgaat kun je van alles lezen in bijvoorbeeld de beginnershandleiding die op de site van pahasoft is te downloaden. Daarnaast zijn er nog wel wat beginnerscursussen her en der te vinden, al weet ik niet hoe goed die zijn.

Stroomvoerend is dat de wagons stroom afnemen. Dat kan binnenverlichting zijn, maar ook een weerstandje.
Als je koploper gewoon met de standaardinstellingen gebruikt, hoeft alleen de loc een bezetmelder te activeren om toch een automatisch en veilig treinverkeer te hebben. Je kunt er ook voor kiezen dat niet alleen de loc, maar de hele trein gedetecteerd wordt. Dit heeft wat voordelen, maar ook nadelen. Maar dat werkt in koploper eigenlijk alleen betrouwbaar als echt elke wagon gedetecteerd wordt. Dus wagons waar geen binnenverlichting inzit, moet je iets anders verzinnen, je kunt een weerstandje op de as solderen en je hebt ook speciale weerstandlak om hetzelfde te bereiken.

Huub

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 16 August 2011, 17:24:28 »
Ah, zo zit het dus. Gelukkig werkt het zo, anders zou het alleen maar een chaos worden, in theorie en in de praktijk.
Ik zal Koploper eens downloaden en een beetje gaan uitvogelen hoe het in elkaar zit zonder het aan te sluiten op een echte modelbaan.

Ik hou het dan gewoon op de loc die de de stroom zal doorvoeren.
Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe het zit met de lengte van de treinen en van de blokken. Stel dat er treinen zijn die langer dan de blokken zijn, dan is het toch niet duidelijk voor Koploper dat de laatste wagen zich nog in het andere blok bevindt? Eigenlijk is dit zelfs ook al op het moment dat een trein van blok A naar blok B rijdt het geval volgens mij. Is het zo dat je in Koploper kan invoeren wat de lengte is van een trein en de blokken en dat dit daardoor wordt gecorrigeerd of werkt dit anders?

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #29 Gepost op: 16 August 2011, 18:25:28 »
Over dat laatste: ja, je kunt de lengte invoeren en ook aangeven of een trein een lange trein is.
Maar let wel op als je alleen de loc stroomvoerend hebt. Want zodra de loc het volgende blok binnenrijdt en dus het vorige blok verlaten heeft, wordt dat blok vrijgegeven voor een volgende trein. Maar er kunnen dus nog een hele sleep rijtuigen in dat blok zitten waardoor je toch de kans loopt dat een volgende trein achterop de trein botst die nog bezig is het blok te verlaten. Vooral als de volgende trein harder rijdt (bijvoorbeeld een personentrein die achter een goederentrein zat). Ik had dat in mijn testopstelling ook en heb de laatste rijtuigen van stroomvoerende assen voorzien.
Of je maakt de blokken veel langer dan je langste trein.