Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:18:23
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:13:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
  

Auteur Topic: Is machinist een stoer beroep ?  (gelezen 15245 keer)

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #45 Gepost op: 30 July 2011, 10:39:28 »
En ik ken zelfs machinisten, welke wel bijna 35 jaar met alle type treinen rijden, maar geen auto kunnen besturen.......

@ Henk Boshuyzen - Als je eens een dagje op een 1200/1300 rijdt is het natuurlijk qua geluid bets te doen, waarbij je misschien als hobbijmachinist wat meer "accepteerd" qua mindere werkomstandigheden, dan iemand welke treinen moet rijden, elke dag, zonder enig "hobbijgevoel", alleen omdat het werk is en er gewoon geld moet worden verdiend. En dat zijn altijd nog meer dan 95 procent van de mcn in Nederland......

Daarbij komt nog dat een 1200/1300 nog net iets minder geluid maakten dan een 1100, niet voor niets reden al in de '80 jaren machinisten met geluiddempers op hun oren (toen nog niemand van een ARBO-wet had gehoord) en kregen machinisten voor elke rit 75 cent (toeslag Bezwarende Werkomstandigheden) omdat  de werkomstandigheden op die loks zo slecht was...........
Geluiddempers op je oren stond voor die machinisten niet stoer, maar was wel noodzakelijk om weer door de volgende keuring te komen !!!
« Laatst bewerkt op: 30 July 2011, 10:41:01 door Treinhobbijist »
Ook Engelse treinen zijn leuk

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Online Online
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #46 Gepost op: 30 July 2011, 11:21:37 »
dan iemand welke treinen moet rijden, elke dag, zonder enig "hobbijgevoel", alleen omdat het werk is en er gewoon geld moet worden verdiend.

en dat noemt zich Treinhobbijist...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #47 Gepost op: 30 July 2011, 12:37:41 »
@ - mispoes: Deze snap ik even niet.............. (volgens mij heeft het één en het ander niet met elkaar te maken.......)

95 procent, of misschien wel meer, van de machinisten is geen treinhobbijist, daarvoor is het gewoon werk. Dat was de insteek van mijn bericht.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Online Online
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #48 Gepost op: 30 July 2011, 13:11:25 »
ooh... je zei het niet voor jezelf maar voor een ander... dat wist ik niet!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #49 Gepost op: 30 July 2011, 20:21:37 »
En ik ken zelfs machinisten, welke wel bijna 35 jaar met alle type treinen rijden, maar geen auto kunnen besturen.......

@ Henk Boshuyzen - Als je eens een dagje op een 1200/1300 rijdt is het natuurlijk qua geluid bets te doen, waarbij je misschien als hobbijmachinist wat meer "accepteerd" qua mindere werkomstandigheden, dan iemand welke treinen moet rijden, elke dag, zonder enig "hobbijgevoel", alleen omdat het werk is en er gewoon geld moet worden verdiend. En dat zijn altijd nog meer dan 95 procent van de mcn in Nederland......

Daarbij komt nog dat een 1200/1300 nog net iets minder geluid maakten dan een 1100, niet voor niets reden al in de '80 jaren machinisten met geluiddempers op hun oren (toen nog niemand van een ARBO-wet had gehoord) en kregen machinisten voor elke rit 75 cent (toeslag Bezwarende Werkomstandigheden) omdat  de werkomstandigheden op die loks zo slecht was...........
Geluiddempers op je oren stond voor die machinisten niet stoer, maar was wel noodzakelijk om weer door de volgende keuring te komen !!!
Nu noem je met de 1100 ook de enige E loc op die puur slecht was.
Bij de DE was het de 2400 in de reguliere treindienst.
Een 1100 is erger dan een disco, een spoorsloper van de eerste orde door zijn rottige loop en daarnaast het enige goede dat je spijsvertering hard gaat werken bij die hobbelgang.
Maar je had het over ALLE locomotieven, ik vind nog steeds dat de 1200, 1300 en 1500 pracht machines zijn.
Niet om wat aan het vak van machinist af te doen, maar in een treinstel ben je meer een "krukkendraaier". Krukje in P, krukje in "nul", krukje in S, krukje in "nul"
Nee, dan liever een 1200 met 13 rijtuigen van de Watergraafsmeer naar Asd CS brengen in een regenbui. Dan mag je werken en is het een sport om zonder overmatige slip weg te komen.
En dat heeft niks met hobbymachinist of niet te maken.

Henk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #50 Gepost op: 31 July 2011, 02:26:25 »
Daarbij komt nog dat een 1200/1300 nog net iets minder geluid maakten dan een 1100, niet voor niets reden al in de '80 jaren machinisten met geluiddempers op hun oren (toen nog niemand van een ARBO-wet had gehoord) en kregen machinisten voor elke rit 75 cent (toeslag Bezwarende Werkomstandigheden) omdat  de werkomstandigheden op die loks zo slecht was...........
Geluiddempers op je oren stond voor die machinisten niet stoer, maar was wel noodzakelijk om weer door de volgende keuring te komen !!!
Waarom maakt een 1100 meer geluid dan een 1300 ?
D'r zitten namelijk dezelfde ventilatoren, compressoren en tractiemotoren in als een 1300  ;)
Hij rijgedrag is ruk en dat zal wel wat schelen, maar dat gebonk is niet echt een storend geluid tov de net de genoemde apparatuur die heerlijk geluid maakt  ;)

Maar eerlijke vraag, heb je zelf weleens met een klassieke E-lok gereden eigenlijk?
« Laatst bewerkt op: 31 July 2011, 02:28:14 door Thom »

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #51 Gepost op: 31 July 2011, 15:03:49 »
........... de mindere kanten (op verweg gelegen plaatsen beginnen op de meest absurde tijden, bv 5:00u beginnen te Emmerich, terwijl je uit de randstad moet komen.....

Maar voor zo'n mindere kant kies je natuurlijk wel zelf, immers bij andere vervoerders, bv NSR, begin je zover ik weet altijd in de omgeving van je woonplaats, dit is dan je standplaats.
Moet je daarna rijden vanuit een andere standplaats, dan wordt de reistijd gewoon betaald."
Ook Engelse treinen zijn leuk

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #52 Gepost op: 31 July 2011, 15:24:25 »
Niet helemaal, toen ik de overstap maakte naar het goederenvervoer werd ik binnen gehaald met de mededeling dat dit soort diensten nauwelijks voorkwamen, omdat er mensen in die contreien woonden die die diensten eventueel konden doen. En die diensten had ik dan ook lange tijd niet gehad. Echter is dat bedrijf (Spoorflex) inmiddels naar de gruzelementen gereden (Iets met een ongeplande spoorverlenging te Stavoren :-\), en moest ik een andere werkgever zoeken. Dan heb je niet veel keus meer. En ik zeg ook niet dat ik klaag, want zoals ik ook al aangaf: overal is wel wat.

Maar Thom had een vraag aan jou, ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord ;)
« Laatst bewerkt op: 31 July 2011, 15:27:49 door nederduitsemeester »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #53 Gepost op: 31 July 2011, 17:33:32 »
Ik heb lekker niet op machinist gestemd, maar op marinier natuurlijk :P ;D
Spoor 0 adept

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Online Online
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #54 Gepost op: 31 July 2011, 18:23:46 »
en ik ga stemmen op hengstenhouder...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #55 Gepost op: 01 August 2011, 01:26:09 »
Maar voor zo'n mindere kant kies je natuurlijk wel zelf, immers bij andere vervoerders, bv NSR, begin je zover ik weet altijd in de omgeving van je woonplaats, dit is dan je standplaats.
Moet je daarna rijden vanuit een andere standplaats, dan wordt de reistijd gewoon betaald."
Dan nog begint je dienst in je standplaats, dat is altijd zo. Enige is dat je dan passagierend met een trein naar elders gaat om vanaf daar een trein te gaan rijden.
Maar dat passagieren is gewoon onderdeel van jouw dienst, die dus ook gewoon op jou standplaats begint.

Een Mcn in opleiding zal na zijn voltooing van theorie en meerijdt dagen altijd eerst 60 dagen een basistraject gaan rijden en die ligt altijd aan je standplaats vast.
Heb jij standplaats Utrecht, dan krijg jij als opleidingstraject bv Utrecht - Tiel en/of Utrecht Baarn.


Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #56 Gepost op: 01 August 2011, 08:55:50 »
........Maar Thom had een vraag aan jou, ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord.......

Ik heb wel eens met een treintje gereden, bv met de (1:1) NS 3737 (klassiek en stoer, vond ik tenminste) om een voorbeeldje te geven!

Nog meer persoonlijke vragen ??????
Ook Engelse treinen zijn leuk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #57 Gepost op: 01 August 2011, 12:27:52 »
Ik bedoelde de klassieke E-lokken waar je een mening over had  ;)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #58 Gepost op: 01 August 2011, 12:30:23 »
Pas op hoor, je bent nu wel heel persoonlijk aan het worden....  ;)

Eelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #59 Gepost op: 01 August 2011, 13:23:36 »
NS had in die periode in ieder geval weinig oog voor de gezondheid van het personeel met al die Franse herrieschoppers en rammelbakken. Heeft de nodige ruggen en oren gekost. Dat kon ook toen al beter, zoals de Duitse diesels en e-locs lieten zien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.