Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:40:37
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 19:21:04
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:16:23
loconet adres door Ronald Halma
Vandaag om 19:11:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
Vandaag om 19:02:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:39:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:38:33
Acme nieuwe ICNG door Miniature Holland
Vandaag om 18:34:37
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
Vandaag om 18:21:43
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:09:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:05:19
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 17:51:52
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:46:28
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 17:07:34
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:04:52
Au bord de la Cèze door Paulus
Vandaag om 16:55:12
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 16:13:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 15:48:07
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 15:08:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 14:28:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 14:17:48
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 14:10:12
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:14

Auteur Topic: Eerste baan,Nee niet lachen!  (gelezen 6711 keer)

StevenK

• Offline Offline
Eerste baan,Nee niet lachen!
« Gepost op: 27 July 2011, 22:48:43 »
Halo,

Sinds afgelopen December ben ik ook weer actief begonnen met deze fijne hobby.
Ik loop alleen tegen enkele dingen aan.
Vandaar mijn vraag voor hulp!
Ik wil eigenlijk een baan, die niet teveel doodlopende stukken heeft, maar een baan die rond blijft gaan (of hoe zeg je dat precies......) ???
Ik vraag niet om compleet aangeleverde baanplannen (mag natuurlijk wel..... ;) ), maar alleen om tips.
Verder heb ik nu een vlakke ondergrond, maar waar begin ik nu met de aankelding :-\

Ik heb op dit moment nog maar een beperkte ruimte, maar met een aantal jaar als mijn stiefzoon het huis uit gaat veranderd dat! :(
Ik wil nu vast beginnen met een baan, die ik straks dan kan uitbreiden. :D

Huidige situatie en toekomstige situatie:

Foto van huidige situatie:

Alvast heel hartelijk dank voor de tips..........  (y)
« Laatst bewerkt op: 27 July 2011, 23:02:47 door ninefinger »

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re:Eerste baan,Nee niet lachen!
« Reactie #1 Gepost op: 27 July 2011, 23:28:01 »
Hallo ninefinger,

Ik wil eigenlijk een baan, die niet teveel doodlopende stukken heeft, maar een baan die rond blijft gaan (of hoe zeg je dat precies......) ???

Ovaal....

Ik vraag niet om compleet aangeleverde baanplannen (mag natuurlijk wel..... ;) ), maar alleen om tips.
Verder heb ik nu een vlakke ondergrond, maar waar begin ik nu met de aankelding :-\

Ik kijk veel naar voorbeelden van Amerikaanse modelbanen en daar geven ze een beetje sjeu aan een ovaaltje door in het midden een zogenaamde viewblock te maken, zodat je niet alles in een keer ziet.
Dit kan zijn een dubbelzijdige wand (hoog misschien tussen de 30 a 50 cm) met daarop aan de ene kant bijv een (stads)achtergrond en daarvoor huizen, aan de andere kant een landschap met daarvoor een heuvel/ helling en andere dingen. Daar zou je aan kunnen denken.

Of:
Als je om je baan heen kunt lopen dan zou je er ook voor kunnen zorgen dat je aan de achterkant, nog een een paar wissels legt, zodat je daar iets van een schaduwstation hebt. Net voor dat schaduwstation plaats je een achtergrond wandje. Je schaduwstation laat je dus kaal. Je kunt je treinen dus laten verdwijnen en met 4 ipv 2 treinen rijden (als je dat wilt, tenminste).

Wat je aan bebouwing (denk bedrijven/fabrieken/loodsen) nodig hebt,  kun je bijvoorbeeld afleiden uit bijv je goederenwagons die je hebt. voor de bewoners van het dorp/stad huizen natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2011, 00:03:21 door J J H S »
Jeroen

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 July 2011, 15:12:57 »
 :'(  Wil je helpen, doe je moeite, geen reactie van de draadjesstarter  :'(
Jeroen

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2011, 15:27:45 »
Misschien is hij geschrokken van jou snelle antwoord  :)
Groetjes
Johnny

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2011, 15:32:38 »
:'(  Wil je helpen, doe je moeite, geen reactie van de draadjesstarter  :'(

Ga je nou overal posten dat je geen reactie krijgt ?

Gr. Remco.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2011, 19:42:37 »
Op zich juist goed dat die niet reageert, want regel 7 van de modelbouw almanak zegt:

gij zult niet te veel op internet rondhangen maar daadwerkelijk aan de baan bouwen

mallet96

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 31 July 2011, 11:09:29 »
Beste Ninefinger,

Om jouw ideëen te geven zul je zelf eerst iets meer info moeten geven wat je wilt. Ik zie (schat ik) dat je HO rijdt. Wat heb je zelf voor ideëen, zoals tijdperk, landschap (heuvelachtig, bergachtig, vlak) en/of land (nederlands, duits, of andere landen), wil je (in de toekomst) een enkelsporige of dubbelsporige hoofdlijn of een zijlijn. Wil je iets bestaands nabouwen of iets fictiefs? Wil je een vaste baan of een modulebaan? Gaat het bij jou om het landschap (scenery) of om het rijden of rangeren? Dit zijn allemaal vragen die jezelf moet gaan vragen en beantwoorden, dit kunnen wij niet voor je doen. Het is/wordt jouw baan. Als je op al deze vragen een antwoordt hebt wordt het voor anderen ook makelijker om jouw tips/ideëen te geven. Ik wil je hierbij best helpen (indien ik dat kan) en ik denk (weet zeker) andere ook, maar dan moeten we toch weten welke kant jij op wilt.

Zoals ik uit je tekst opmaak beschik je nu over weinig ruimte, maar kun/wil je in de toekomst uitbreiden. Dan zou ik persoonlijk er nu voor kiezen om een modulebaan te maken, waar je later op aan kan sluiten en verder kunt bouwen.

Groeten,

Marcel

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #7 Gepost op: 31 July 2011, 15:43:07 »
Welk plan je ook uitvoert, denk er om dat jouw reikwijdte niet verder gaat dan 75 cm, dus een breedte van 1.22 meter kun je nooit van 1 kant overbruggen en al helemaal niet als je ook nog met bovenleiding en seintjes gaat werken. Dus zorg er dan voor dat je er van 2 kanten bij kunt komen of zet het geheel op wielen.

Suc6 Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

StevenK

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 August 2011, 20:06:00 »
Beste iedereen,

Ik hou me inderdaad aan de almanak :)
En helaas heb ik ook nog weleens andere verplichtingen, zoals werk :(

Ik rij inderdaad met H0.
Het tijdperk is ongeveer de jaren 80.
Het word een duitse baan, met alleen diesel loc's. (bergachtig)
Het gaat mij voornamelelijk om de scenery, niet zo zeer het rijden. (ik wil iets fictiefs maken)
Ik wil een vaste baan liever geen module.
Ik zit ook nog met het probleem, dat bij de achterkant van de tafel mijn schijne dak begint, dus ik kan aan de achterzijde niet omhoog.
Verder zou ik aan de voorkant graag juist een etage naar beneden willen.

Zo hopelijk heb ik het een en ander duidelijker kunnen maken.

En het is niet dat ik geen antwoord wil geven, maar ik zit niet dagelijks of lang achter mijn pc.

Steven
Beste Ninefinger,

Om jouw ideëen te geven zul je zelf eerst iets meer info moeten geven wat je wilt. Ik zie (schat ik) dat je HO rijdt. Wat heb je zelf voor ideëen, zoals tijdperk, landschap (heuvelachtig, bergachtig, vlak) en/of land (nederlands, duits, of andere landen), wil je (in de toekomst) een enkelsporige of dubbelsporige hoofdlijn of een zijlijn. Wil je iets bestaands nabouwen of iets fictiefs? Wil je een vaste baan of een modulebaan? Gaat het bij jou om het landschap (scenery) of om het rijden of rangeren? Dit zijn allemaal vragen die jezelf moet gaan vragen en beantwoorden, dit kunnen wij niet voor je doen. Het is/wordt jouw baan. Als je op al deze vragen een antwoordt hebt wordt het voor anderen ook makelijker om jouw tips/ideëen te geven. Ik wil je hierbij best helpen (indien ik dat kan) en ik denk (weet zeker) andere ook, maar dan moeten we toch weten welke kant jij op wilt.

Zoals ik uit je tekst opmaak beschik je nu over weinig ruimte, maar kun/wil je in de toekomst uitbreiden. Dan zou ik persoonlijk er nu voor kiezen om een modulebaan te maken, waar je later op aan kan sluiten en verder kunt bouwen.

Groeten,

Marcel

mallet96

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 02 August 2011, 01:25:41 »
Hallo Steven,

Kijk, hier hebben we meer aan. Nu wordt het voor een ieder wat makkelijker om met je mee te denken omtrendt een baanplan. Qua ideëen heb je ongeveer het zelfde als wat ik zelf ook belangrijk vind, nl het landschap (scenery), duits en bergachtig. Je geeft aan dat je bij wijze van spreken hoog wilt beginnen en dan naar laag wilt gaan. Dat is goed mogelijk en ook haalbaar met de ruimte die jij aangeeft, ook door de schuine kant van het dak. Wat Rob ook aangeeft dat je wel rekening moet houden met de diepte, je moet er wel bijkunnen bij het bouwen en evt. ontsporingen. Qua ruimte zul je rekening moeten houden met korte treinen en/of treinstellen.

Ik heb met Anyrail snel een klein ontwerp gemaakt van een klein kopstationnetje dat van boven naar beneden gaat met aan de voorkant een wat lager gelegen spoortracé (zie tekening)

Station heeft een perronspoor en een omloop spoor. Na vertrek vanuit het station gaat het bv een tunnel in en komt wat lager gelegen aan de rechter voorkant weer even kort uit de tunnel. Hier zou je een kleine bruggetje (zie foto hieronder) over een kloof of beekje kunnen situeren.

Na de brug ga je weer een tunnel in en kom je nog wat lager aan de linkervoorkant de tunnel weer uit. Hier is een aansluiting voor bv een brouwerij/houtzagerij of zelf voor een kleine halteplaats mogelijk waarna hij aan de rechter kant voor een laatste keer een tunnel in gaat op weg naar een schaduwstation. Qua hoogte zou je met het station beginnen op 115 cm en je schaduwstation op ongeveer 90 cm. Ik heb in dit plan de diepte van 100 cm aan gehouden, indien je voor 122 cm kiest kun je meer naar voren, cq achteren spelen met je tracé. Dit is enkel een idee die je op jouw ruimte zou kunnen toepassen.

Wat misschien ook een idee is om de nieuwste uitgave van Miba Special 89 te kopen/lezen, hierin staan diverse modelbanen in, naar werkelijkheid en fantasie, van grote naar kleine modelbanen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt of dat je wat meer ideëen hebt gekregen, het is altijd moeilijk om al je ideëen te verwezelijken met een modelbaan, zelfs ik heb er moeite mee om alles wat ik aan idee heb toe te passen in mijn modelbaan (460 x 100).

Groeten,

Marcel

StevenK

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 August 2011, 20:40:11 »
@mallet,

Ik heb zeker weer ideeen gekregen!
Dank daarvoor.
Moet ik specifiek de 89 van Miba hebben?

Steven

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 August 2011, 07:33:11 »
Neen MIBA SPECIAL 89.
Groetjes
Johnny

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!