Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:35:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
11 August 2025, 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
11 August 2025, 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
11 August 2025, 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
11 August 2025, 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
11 August 2025, 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 August 2025, 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
11 August 2025, 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
11 August 2025, 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
11 August 2025, 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
11 August 2025, 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
11 August 2025, 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 August 2025, 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
11 August 2025, 15:16:34
  

Auteur Topic: Kortsluiting of niet ?  (gelezen 8627 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26701
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting of niet ?
« Reactie #15 Gepost op: 29 July 2011, 17:46:53 »
Ik zie dit "probleem" ook niet. Als het wat zou uitmaken dan zouden stekkers en wandcontactdozen wel zo uitgevoerd zijn dat je ze maar op één manier in elkaar kan steken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Kortsluiting of niet ?
« Reactie #16 Gepost op: 29 July 2011, 21:21:43 »
In de schema's van Fred Eikelboom is het verschil te zien. Bij een apparaat dat via een wandcontactdoos wordt aangesloten, is het sterk aan te bevelen (nog net niet verplicht) om een netschakelaar met dubbele (!) onderbreking toe te passen (zie schema A). Bij meerdere transformatoren enz. dus allemaal schakelaars met dubbele onderbreking.

Bij een enkelvoudige onderbreking in schema B van Fr. E. heb je 50 % kans dat de nul (N) geschakeld wordt. En dan krijg je vragen zoals aan het begin van dit draadje. In de nul (N) schakelen geeft vroeg of laat altijd een probleem, waar op dat moment niet aan gedacht wordt. De door mij toegepaste schakeling voorkomt 'vage' problemen met enkelvoudige schakelaars.

Het neonlampje dat door mij is toegepast, is intern voorzien van een voorschakelweerstand. Op de huls staat: 220 V~.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1948
Re:Kortsluiting of niet ?
« Reactie #17 Gepost op: 29 July 2011, 21:37:32 »
Hoi Klaas,

Dat is in België, het VK en de USA wel zo. Daar kan de steker er maar op één manier in. En dat maakt een heel verschil soms. In het grijze verleden hadden een een apparaat uit de VS op het lab en je mocht absoluut de steker niet omdraaien. Dat kon behoorlijk vonken geven en eigenaardige gevoelens bij bij het bedienen van het apparaat. Alleen bij de DIN-steker, zoals wij die gebruiken, liggen nul en fase niet vast met de beschreven effecten tot gevolg.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Kortsluiting of niet ?
« Reactie #18 Gepost op: 29 July 2011, 22:35:26 »
@- Martin: Je spreekt over: "Sterk aan te bevelen""vage" problemen, "vroeg of laat problemen", en "waar op dat moment niet aan gedacht wordt"

Allemaal erg criptisch, niet duidelijk dus voor de leek.... Wat is nu het probleem, cq wat kan er gebeuren ?
Dat staat er niet................
Ook Engelse treinen zijn leuk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26701
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting of niet ?
« Reactie #19 Gepost op: 29 July 2011, 22:59:02 »
Alleen bij de DIN-steker, zoals wij die gebruiken, liggen nul en fase niet vast met de beschreven effecten tot gevolg.
Precies, en daarom moeten elektrische apparaten in Nederland (en in andere landen waar je de stekker kan omdraaien) bestand zijn tegen het verwisselen van fase en nul.
Bovendien is in Nederland niet voorgeschreven waar de fase en de nul op een wandcontactdoos moeten zitten. De ene monteur zet de fase links, de andere rechts.

In zo'n situatie waar niet duidelijk is aan welke kant de fase zit moeten schakelaars dubbelpolig zijn. Kijk maar eens naar een simpele stekkerverdeeldoos met schakelaar. Die schakelaars zijn altijd dubbelpolig. Niet omdat de fabrikant ze nog over had, maar omdat de voorschriften dat voorschrijven.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2011, 23:00:54 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Kortsluiting of niet ?
« Reactie #20 Gepost op: 30 July 2011, 10:27:56 »
Ok, maar veel schakelaars bij ons zitten toch maar in één draad, waarbij de andere draad gewoon doorloopt (zonder onderbreking dus)
Elke schakelaar bij bv een kamerlamp, zo uit de winkel, is toch zo uitgevoerd ?
Ook bij mijn spoorbaan is er maar één 220 v draad welke via de schakelaar loopt, de andere loopt rechtsstreeks door.
Dat zou dus niet toegestaan zijn ?
Ook Engelse treinen zijn leuk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26701
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting of niet ?
« Reactie #21 Gepost op: 30 July 2011, 11:22:36 »
Ja hoor, dat is wel toegestaan.
Een apparaat zoals een schemerlamp zit op het einde van de keten. De schakelaar die er in of er aan zit dient alleen maar om het ding uit te zetten en mag dus enkelpolig zijn.
Bij een stekkerverdeelblok is het anders. Dat eindigt op open stopcontacten waarvan je mag verwachten dat ze helemaal spanningsloos zijn als je de schakelaar uit zet. Dus moet die schakelaar dubbelpolig zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Kortsluiting of niet ?
« Reactie #22 Gepost op: 30 July 2011, 12:34:19 »
Thanks voor de uitleg !
Ook Engelse treinen zijn leuk