Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:35:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
11 August 2025, 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
11 August 2025, 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
11 August 2025, 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
11 August 2025, 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
11 August 2025, 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 August 2025, 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
11 August 2025, 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
11 August 2025, 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
11 August 2025, 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
11 August 2025, 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
11 August 2025, 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 August 2025, 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
11 August 2025, 15:16:34

Auteur Topic: Kortsluiting of niet ?  (gelezen 8638 keer)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Kortsluiting of niet ?
« Gepost op: 27 July 2011, 17:04:04 »
Hallo allemaal

Deze keer wil ik mijn vraag met name stellen aan alle elektro deskundigen onder ons.
Ik werk al lange tijd met een hoofd schakelaar op mijn schakelbord waarmee ik mijn hele installatie aan zet. doet iedereen denk ik. maar !

Een schakelaar die d.m.v zwakstroom een sterk stroom relais aanstuurt die weer mijn 220 V schakelt en zo gaan alle trafo's aan.
Maar de kenner snapt dat ik natuurlijk een kleine trafo 220 V / 16 V doorlopend aan heb anders heb ik geen zwakstroom om de sterkstroom relais aan te sturen.
Welnu nu komt mijn probleem cq vraag.
Ik wilde een lamp met schakelaar aansluiten onder mijn werk blad en koppelde de 220 V parallel voor de lamp aan de 220 V aansluiting van mijn zwakstroom trafo die toch doorlopend aan staat als ik de verlichting in mijn hobby kamer aan zet.
Op dat moment werkte de lamp niet en heb ik alles losgekoppeld en doorgemeten en toen kreeg ik een raar gevoel.
Als ik mijn spanning zoeker op de 2 polen van mijn 220 V aansluiting zette mete ik op beide polen spanning ik begreep er niets van en dacht kortsluiting te hebben, alles los gekoppeld en met een draad en zoemer de twee aansluit polen van de zwakstroom trafo doorgemeten en ik had dus volle kortsluiting maar toch werkte de zwakstroom trafo wel en schakelde vrolijk mijn sterk stroom relais en toen wist ik het even niet meer.
Kan het zijn dat aan de primaire zijde ( spoel ) van mijn zwakstroom trafo het lijkt of er kortsluiting is als je deze doormeet met een zoemer terwijl als je er spanning op zet er dus niets gebeurd ?
Ik ben even deze kennis kwijt van vroeger !
Of is het verstandig een nieuwe trafo aan te schaffen.

Herwim Frank
misschien een domme vraag maar voor de zekerheid stel ik hem toch maar.
De lamp onder mijn werktafel werkt trouwens inmiddels weer.
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Kortsluiting of niet ?
« Reactie #1 Gepost op: 27 July 2011, 18:50:11 »
Hoi Herwim,

Met een zoemer is het heel moeilijk om te testen of er sluiting in een trafo-aansluiting zit. Veel beter is het om dat met een universeelmeter te meten op het Ohm-bereik. Voor je zoemer lijkt het of er een kortsluiting is, maar wanneer je met een Ohm-meter meet, zul je zien dat er een weerstand aanwezig is tussen de beide trafo-polen. Zou er inderdaad een kortsluiting aanwezig zijn, dan vliegt, als het goed is, de zekering in de meterkast er wel uit.

Wanneer je spanningzoeker oplicht op beide polen van de trafo, zou betekenen dat je het aangesloten hebt op de manier in figuur B.
Als dan de faze van de netspanning aan aansluiting L0 zit, zal je spanningzoeker inderdaad op punt A en B oplichten.

Wanneer je dan de steker in het stopcontact omdraait, zal, als het goed is, de spanningzoeker op geen van beide trafopolen oplichten.
Wanneer je het aansluit op de manier in figuur A, kan, wanneer de schakelaar gesloten is, de spanningzoeker maar op 1 pool van de trafo oplichten (of A, of B), omdat de andere trafo-pool aan de nul zit.

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 July 2011, 19:21:58 »
Meet je niet gewoon de spoel van je trafo door?

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 July 2011, 21:13:18 »
Hallo allebei

Lucy
Dat idee had ik ook al door de spoel lijkt het of je gewoon een cirquit meet tenminste als je dus een zoemer gebruikt maar in het andere geval en dat beschrijft Fred heel mooi is het wat anders.

Fred
Geweldig hoe je in het kort met een  tekeningetje het geheel uit legt, bedankt hier voor.
Toch is het nog niet geheel duidelijk voor mij.
Als in fig A de 2 schakelaars sluiten en in fig B de ene schakelaar sluit wat is dan het verschil in stroomkring.
waarom brand de spannings zoeker in Fig B op beide polen en waarom in fig A alleen op één pool punt A of punt B de stroomkringen zijn bij gesloten schakelaars toch het zelfde of zie ik nou iets over het hoofd.
Het zoemer verhaal en de Ohm meter snap ik en inderdaad als er echt kortsluiting was was de zekering door gebrand.

Herwim

PS: Ik heb inderdaad alles aangesloten volgens fig B
« Laatst bewerkt op: 27 July 2011, 21:15:34 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

marcel

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 July 2011, 21:54:10 »
Hey,

Ik lees dat je meet met een spanningszoeker...
Leuk om te kijken of er spanning is, maar het beste is toch een digitale volt meter.
Is toch wat veiliger en je weet zeker of er wel of geen spanning is.
(ik meet altijd ten opzichte van de aarde)

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 July 2011, 22:00:40 »
Hoi Herwim,

Wanneer de schakeling volgens figuur A aangesloten is, zijn er twee mogelijkheden:
1) schakelaar 'uit', geen spanning te meten op de trafo-aansluitingen.
2) schakelaar 'aan', spanning op de trafo-aansluitingen. Daar dan 1 trafo-aansluiting aan de nul ligt, kan er maar op 1 pool de spanningzoeker oplichten.

Volgens figuur B heb je vier mogelijkheden, afhankelijk van waaraan de faze aangesloten is.
1) Faze aan L1, schakelaar 'uit', op geen van beide trafopolen is iets te meten met je spanningzoeker.
2) Faze aan L1, schakelaar 'aan', spanningzoeker licht op bij pool A en is uit op pool B.
3) Fase aan L0, schakelaar 'uit',  spanningzoeker licht op bij pool A én op pool B.
4) Fase aan L0, schakelaar 'aan',  spanningzoeker licht op bij pool A en is uit op pool B omdat dan L1 met de nul verbonden is.

Dat je spanningzoeker bij mogelijkheid 3 ook oplicht op pool A, komt doordat je spanningzoeker zeer hoogohmig is, en de trafowikkeling in verhouding daarmee een zeer lage weerstand heeft. Daar de spanningzoeker een zeer lage belasting is voor de stroomkring, ontstaat er geen spanningsverschil tussen de trafopolen, en zal dus de spanningzoeker ook op pool A gaan branden.

mvg, Fred.
mvg, Fred

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 27 July 2011, 22:08:44 »
@ Marcel, nee, ook geen digitale spanningsmeter, tenzij je die onder de meting belast met een leuke weerstand, zodat er (laten we wat zeggen) 30 mA gaat lopen: een digitale voltmeter heeft een te hoge weerstand om betrouwbare metingen te geven.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 July 2011, 22:21:31 »
Hoy  Fred

Helemaal duidelijk, bedankt voor je duidelijk en snelle antwoord.
Ik ga de schakeling aansluiten volgens fig A

Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 July 2011, 22:38:21 »
Ik ben niet zo elektro deskundig, dus de volgende vraag:

Waarom zo'n ingewikkelde schakeling bedenken, als je ook je hele installatie met een 220 v schakelaar kan uitschakelen, deze zit bij mij gewoon in de draad vanaf het stopcontact, geplaatst op mijn meter/schakelaar paneel, dus voor alles geplaatst.
Tevens vanaf één van de trafo een (zwakstroom-) lampje gemaakt op dit paneel, gaat branden zo gauw ik de 220 volt schakelaar bedien.

Simpel en veilig dacht ik altijd ? ? ?
Ook Engelse treinen zijn leuk

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 July 2011, 10:39:36 »
Hallo Treinhobbyist

Je hebt helemaal gelijk dat is ook een goede oplossing wat jij beschrijft.
Ik zelf had ooit eens deze sterkstroom relais gekregen die aan gestuurd wordt door zwakstroom en wilde dit gewoon uit proberen.
Het paste ook in mijn uitgangspunt om niet met 220 V op mijn schakelbord te werken.

Fred

Als je toevallig nog een keer op deze topic komt bekijk even onderstaand vervolg.
Ik heb namelijk een grote vergissing gemaakt toen ik jouw schema'tjes zag door te zeggen ik heb alles aan gesloten volgens fig B.
Het blijkt heel anders te zitten.
Zoals ik hierboven aan treinhobbyist al aangaf het sterkstroom relais wordt geschakeld door zwakstroom en het relais zelf schakelt dan de 220 V

Zo heb ik het dus gedaan en mijn verhaal van de spanningzoeker was dus op de punten 0 en 1 helemaal links op de tekening.
Ik zie dat mijn schema niet zo duidelijk overkomt, even kleine toelichting.
Links 220 V aansluiting, aan de primaire kant 16V daar schakel ik een relais mee, dit relais schakelt dus weer een aantal stopcontacten waarop ik verschillende trafo's heb aan gesloten.
Maar ik denk dat ik het verhaal van deze sterk stroom relais maar ga verlaten en ook ga doen wat treinhobby al aangaf.

Trouwens Fred hoe maak jij zulke mooie schema's met trafo symbolen etc ?
Ik werk erg veel met het programma Excel maar daar kan ik nergens zulke symbolen vinden.
groetjes,

Herwim
« Laatst bewerkt op: 28 July 2011, 10:44:48 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 July 2011, 18:23:39 »
Hoi Herwim,

Dat ik het zo tekende komt doordat je het volgende aangaf: "Ik wilde een lamp met schakelaar aansluiten onder mijn werk blad en koppelde de 220 V parallel voor de lamp aan de 220 V aansluiting van mijn zwakstroom trafo".
Dan zit de lamp volgens mij op de primaire wikkeling van de trafo.

Maar door je nieuwe tekening is het helemaal duidelijk.
Heb je tekening even nagemaakt. Zoals je kunt zien komt het rode gedeelte uit mijn schema overeen met jouw schema. Alleen had ik voor de duidelijkheid het gedeelte rechts van het relais niet getekent.

Ik krijg nu het sterke vermoeden, mede omdat je vertelde dat de lamp in eerste instantie niet werkte, dat je op het moment dat je aan het testen was met de spanningzoeker de nuldraad van de trafo niet aangesloten had. Dat is namelijk de enige verklaring wanneer de spanningzoeker op beide primaire trafo-polen oplicht.

Nog een kleine correctie: "aan de primaire kant 16V" is helaas niet juist. De 230V-aansluiting is de primaire aansluitng en de 16V laagspanningsaansluiting is de secundaire aansluiting.  :)

Die trafo-symbolen en vele andere symbolen heb ik zelf getekent met het Windows-programma Paint.exe. Zal alle bestanden met schemasymbolen bij elkaar zoeken en binnenkort via de mail naar je opsturen. Dan kun je zelf ook heel gemakkelijk schema's tekenen.

Wat Treinhobbyist schrijft is een betere oplossing. Zelf heb ik het nog iets beter aangepakt. Heb, toen ik met de treintafel begon te bouwen, een geaard verlengsnoer gekocht,  Aan dat verlengsnoer zit een blok waarin vijf stekers kunnen. Daarin zitten drie stekers van de diverse trafo's en een steker van een lamp (welke in het snoer, vlak bij de lamp, een schakelaar heeft). Het stekerblok is af-fabriek voorzien van een ingebouwde tuimelschakelaar met neonlamp.  Je kunt dan aan de neonlamp in de schakelaar zien of je de zaak al-dan-niet ingeschakeld hebt.

mvg, Fred.
mvg, Fred

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 July 2011, 21:09:25 »
Fred
Bedankt voor je zeer duidelijke uit een zetting.
Je had gelijk ik haalde secundair en primair door elkaar, zal de ouderdom wel zijn  :)
Ben zeer benieuwd naar de symbolen

groetjes,

Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 July 2011, 23:35:44 »
In de verhalen kom ik af en toe een verwisseling (bij de spoorbaan) tegen tussen de fase (L) en de nul (N). Een contactstop kan namelijk op twee manieren in een wandcontactdoos gestoken worden. Om er zeker van te zijn dat de fase (L) van de modelspoorbaan ook met de fase (L) van de huisinstallatie is verbonden, pas ik een neonlamp toe. Die neonlamp heb ik in het schakelpaneel van mijn spoorbaan geplaatst en aangesloten tussen de nul (N) en de aarde (PE). Als de lamp brandt, dan is de contactstop op de verkeerde manier in de wandcontactdoos gestoken. Het moet een neonlamp zijn want anders is er een verboden galvanische (blijvende) verbinding tussen de fase (L) en de aarde (PE).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 29 July 2011, 16:42:44 »
 Je kan heel goed controleren met een neon lampje.
 Ik weet niet wat je daar voor een neon lampje  hebt ,als het een glazen buisje is met twee dunne draden ,moet je die nooit direct op de 220 V aansluiten ,dan knalt hij  (Letterlijk ! ) uit elkaar .
 Er moet een weerstand mee in serie geschakeld worden van b.v. 100 kOhm- 1 M Ohm.
 Vr gr ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 July 2011, 16:47:51 »
In de verhalen kom ik af en toe een verwisseling (bij de spoorbaan) tegen tussen de fase (L) en de nul (N). Een contactstop kan namelijk op twee manieren in een wandcontactdoos gestoken worden. Om er zeker van te zijn dat de fase (L) van de modelspoorbaan ook met de fase (L) van de huisinstallatie is verbonden.........

Ik zie even het licht niet, waarom moet dit zo, nooit op gelet...... Als de stekker verkeerd om zit, wat is dan het gevolg ?????
Ook Engelse treinen zijn leuk