Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:21:01
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:06:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
  

Auteur Topic: Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"  (gelezen 8705 keer)

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
  • Yes we can!
Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Gepost op: 23 juli 2011, 10:58:05 »
Hallo mensen,

Van de week een zeer mooi model van de reeks 426 van Brawa in H0 aangeschaft.
Het gaat om een nagenoeg nieuw "gebruikt" exemplaar met art. nr. 0750.
Bij levering per post zorgvuldig gecontroleerd op schades en gebreken, in nieuwstaat...
Lees nieuw, alles nog gesealed en in de transportverpakking.
Na een paar analoge rondes op de testbaan kreeg ik een positieve indruk.
Dus het volgende was dat er een goede decoder in zou moeten.
Ik had gelezen dat de kappen er zeer moeilijk af zouden gaan.
Bij de tweede kap ging het echter mis, na het moeilijk losgaan van de kap bij het motorloze bakdeel kraakte er iets.....
Had daarna twee losse bakdelen in min hand.....SH#T....!!
Dus Sherlok moest maar eens op onderzoek ....
Wat bleek: een gebroken kortkoppeling mechanisme aan het uiteinde van de gegoten metalen bak bodem.
Wat me opviel is dat er op meerdere plekken in de bodem van het treinstel meerdere stukjes ontbraken en er ook scheuren in de mal zaten....
Waaronder ook de haak om de veer van de kortkoppeling een vast te haken....
Dit kon geen zuivere koek zijn....
Dezelfde avond het hele stel nog gedemonteerd en volledig bij de breukdelen met een proffesionele industrieele lijm gerepareerd.
Dat was op meerdere plekken op beide bakdelen nodig!
Vervolgens "licht gefrustreerd" naar bed vertrokken.
De volgende dag op het internet op zoek gegaan naar aanleidingen van gebruik naar ondeugdelijke materiaal soorten, wat bleek al gauw kwam de beruchte "zinkpest"( zoals de Duitsers het zeggen) naar boven.
Dwz een zeer slechte legering van waaronder dus zink....
Daarbij kwam het voor dat mallen met deze legering spontaan braken...
...en dat bij eerste ingebruikname vanuit verpakking.
De volgende stap was, wie kan ik hierop aanspreken....
Had tenslotte het nieuwe treinstel particulier op Mp gekocht, dus moest via de fabrikant.
Na een mail naar de firma Brawa te hebben gezonden kreeg ik na 23 minuten een antwoord met ongeveer het volgende:

Blablablabla.... Herr Peters...

Het treinstel is vanaf 2003 op de markt.
Blablablabla
Het is uiteraard vervelend als er een Brawa produkt niet aan de verwachtingen voldoet.
En nu komt het mooiste!!
We weten al om welke delen het gaat....!!
Op dit moment zijn de wagenbakken niet meer op voorraad, die worden aan het eind van het jaar weer verwacht.
We gaan u de vervangende wagen bakken kosteloos toezenden.
Ook werd me de optie aangeboden om het treinstel op te sturen waarna het bij Brawa terplekke werd gerepareerd.
Ik koos voor de gratis toezending waarna ik later het stel zelf ga repareren.

Dus dat was een hele geruststelling..
Bleek dat er een ware vervang actie was geweest van de bakdelen van de Brawa 426 Art. 0750.
Er komt een complete nieuwe productie van de mallen van een betere kwaliteit om bezitters van de probleem treinstellen tegemoet te komen.
Alleen is die pas aan het eind van het jaar leverbaar...
Dus voor de mensen die dit probleem ook hebben met de 426 of andere Brawa materieel, loont het om met Brawa contact op te nemen.
Van de desbetreffende loks, treinstellen zijn ze zeer goed op de hoogte..
Veel sucses...
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2011, 12:17:35 »
Natuurlijk is het jammer, dat de onderdelen pas aan het einde van dit jaar beschikbaar zijn, maar het wordt door Brawa netjes opgenomen: een snelle reactie, gratis nieuwe onderdelen en een aanbod voor herstel.
Wij horen graag van je hoe het allemaal verlopen is over een paar maanden. Succes, Fred. (y)

Groet,
Basilicum

blokkendoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2011, 12:43:27 »
Geeft wel aan hoe ze met dit soort klachten omgaan. Daar kan menig ander een voorbeeld aan nemen
Klasse Brawa 8 jaar na dato. Dit noem ik service
Blijkt duidelijk uit dat ze een goed produkt (willen) leveren

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
  • Yes we can!
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2011, 13:02:02 »
Ja, de service die ze aanbieden is echt geweldig te noemen.
Heb ik niet eerder meegemaakt.
Tot het eind van het jaar houd de provisorisch  gerepareerde koppeling het wel uit.
Is natuurlijk wel de juiste manier als er bekend is dat een bepaald produkt vervaardigd is van een ondeugdelijk materiaal.
Maar inderdaad menig ander fabrikant zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen.
De "Zinkpest" blijkt trouwens een bekend euvel te zijn bij meerdere producenten van modellen van rond 2002-2004.
Met als gevolg; brosheid van de legering.
Ik wacht met spanning af.
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Lokpaint

  • Gast
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2011, 13:32:28 »
Hoi

Mijn V320 had ook last van zinkpest in de draaistellen.
Dit is ook netjes door brawa opgelost.

Feit is echter wel dat er meerdere modellen last hebben; 426, 232, 06.

Wie garandeerd mij dat het over pakweg 15 jaar ook nog heel is? En krijg ik dan nog de benodigde onderdelen?

Bart

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2011, 13:51:16 »
ja, en wie garandeert dat er niet morgen een satelliet op je kop valt... op die manier kun je toch niks meer kopen?

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2011, 13:52:45 »
Nou ja een helm zou in dat geval nog een optie zijn ;D

Gr. Remco.

Lokpaint

  • Gast
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2011, 17:04:02 »
ja, en wie garandeert dat er niet morgen een satelliet op je kop valt... op die manier kun je toch niks meer kopen?

Ik garandeer je dat er morgen geen satelliet op je kop valt.   >:(

Bart

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2011, 18:45:34 »
 ;D

Maarre, als er na dit soort problemen nieuwe onderdelen worden gemaakt kun je dr enigszins vanuit gaan dat bij een merk dat wel voor een bepaalde kwaliteit staat zoals brawa er beter gelet zal worden op de kwaliteit zamac.

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2011, 15:13:54 »
Dat brengt mij ook op een totaal mysterie, dat ik een jaar of 2 geleden met mijn Brawa V320 heb gehad.
Hij reed langzaam maar zeker niet meer zo geweldig ...........
De foto vertelt meer dan ik op een A4 kan uitleggen.
Hij had "bananen-draaistellen" gekregen en deze jongen zag de "fun" er niet bepaald van in.
Let wel, deze draaistellen zijn NIET van kunststof maar van metaal !!
Om dit achterlijke resultaat te bereiken moet je de draaistellen haast wel vastzetten in een bankschroef gedemonteerd van de loco.
Een ander totaal mysterie was het volledig in tweeen scheuren van een (metalen !) plaatje dat onderaan het chassis zit geschroefd vlak achter de bufferbalk.
Ook dat is iets dat je zeker niet klaarspeelt met je blote handen.

De V320 is nooit door iemand anders aangeraakt dan mijzelf en mijn "goeroe", en heeft zeer zeker nooit in de felle zon gestaan.
Brawa heeft mij wel vervangende onderdelen gestuurd (maar NIET gratis) en hopelijk is ie een dezer dagen weer klaar om te rijden.
Ik was en ben nog steeds niet "amused" over deze monsterlijke ongein met een peperduur sound model !

Neemt niet weg dat ik Brawa nog steeds een geweldig merk vind met goede klantenservice.

Vr. Groet, Jan




Lokpaint

  • Gast
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2011, 17:14:27 »
Hoi

Heeft niks met in de zon staan te maken, maar is gewoon een foute zinklegering.

Mijn V320 had dus hetzelde.
Dit met een fotootje naar Brawa gemaild, en hierna de toezegging dat ik twee nieuwe draaistelframes toegestuurd zou krijgen.

Na een tijdje kreeg ik inderdaad een rekening toegesturd, maar nog geen onderdelen.
Ik heb toen nogmaals gemaild dat het toch echt een fabrikagefout betreft, en duidelijk gemaakt dat ik niet voor de kosten wenste op te draaien.

Een paar dagen later lagen de draaistelframes (gratis)  bij mij in de brievenbus.

De garantie op de lok was toen allang verlopen, maar ik vind net zo goed dat ze in zulke gevallen coulant mogen zijn.

Bart
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2011, 17:16:20 door Lokpaint »

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2011, 01:59:14 »
Hallo Bart,

Tuurlijk horen ze coulant te zijn in dergelijke gevallen ! Op dergelijke bananen zit niemand te wachten !
Als ik bananen wil hebben ga ik wel naar de supermarkt, en daar zijn ze ook stukken goedkoper  ;D

De draaistellen waren ZO krom dat ze alleen nog goed pasten in overeenkomstige meelopende bogen .......
Het eerste rechte stuk spoor was het uiteraard meteen hommeles, laat staan een boog de andere kant op.
Daar kwam ook nog bij dat de tandwielen niet eens meer wilden draaien in hun behuizing.

Ik had zelf nog nooit van de kreet "ZinkPest" gehoord maar dat het inderdaad een uitermate beroerde PEST is, daar ben ik inmiddels wel zeer van overtuigd !
Ik kwam het voor het eerst tegen in dit topic.
En het is bepaald niet iets waar je vrolijk van wordt  >:(

Je hebt gelijk, het kan haast niet anders, de draaistellen en het plaatje zijn door niemand aangeraakt, en ik stel dit soort dure loco's zeker niet bloot aan de kokende Australische zon !
Maar de krachten die erop zijn uitgeoefend moeten enorm zijn geweest.

Toen het gebeurde had ik de loco al een jaar of twee en inderdaad had ik de loco gewoon in z'n geheel op moeten sturen naar Brawa en om gratis omwisseling cq reparatie moeten vragen ! Maar dat is achteraf gezeur.
Net als jij had ik ook zeer zeker gratis onderdelen moeten claimen, maar ook dat heb ik niet gedaan.
Ik was destijds al heel blij dat zij mij de vervangende onderdelen toestuurden, hetgeen mij toch nog $125 (zeg maar 90 Euro) heeft gekost.
Wel heb ik de foto's destijds opgestuurd aan Brawa maar daar werd niet op gereageerd.

Zelf vervangen van deze draaistellen gaat boven mijn pet (de "bananen" op de foto waren al gedemonteerd door mijn goede treinenvriend en expert).
De V320 is nog steeds bij de expert en hopelijk heeft ie hem volgende week weer in orde. Hij neemt z'n tijd, maar reken maar dat ik m'n aardigheid vierkant af had van deze overigens grandioos mooie loco (ik miste hem dus niet zo erg) !
Een gevoel net zoals een splinternieuwe auto kopen en er een week later al een dikke kras of deuk erin hebben !

De rode kap die ook van metaal is was trouwens nog prima in orde.

Dat metaal niet zaligmakend is lijkt mij inmiddels wel duidelijk.
Ben inmiddels ook wel wat huiverig geworden voor andere metalen loco's en treinstellen, zoals de BigBoy, VT11.5 BR602, de SVT137, maar ok, ze zien er nog prima uit en ik neem aan dat dat zo blijft.

Ik ben benieuwd hoe hij er weer bijstaat binnenkort .........

Vr. Groet, Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21664
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2011, 09:05:42 »
Zamac is een zeer veel gebruikt materiaal in de modelspoorindustrie. Ook het metalen chassis in je kunststofmodellen is er meestal van gemaakt. Er zijn dan ook wel 'kunststof' modellen geweest die op den duur banaanvormig werden omdat het metalen chassis begon te vervormen. De Belgische reeks 60 van Kleinmodellbahn was een berucht voorbeeld.

Zinkpest is het gevolg van een verkeerd geproduceerd Zamac, waardoor het spul geheel op eigen gezag begint te desintegreren. De kristallijne structuur verandert om precies te zijn. Heeft niets met de omgeving te maken, het valt ook niet te stoppen.

Maar om je gerust te stellen, het is een zeldzaam verschijnsel geworden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2011, 09:35:30 »
Maar om je gerust te stellen, het is een zeldzaam verschijnsel geworden.

Helaas is met de verplaatsing van productie naar China het probleem weer veel vaker te zien als pakweg 20 jaar geleden. Treinen worden in kleinere hoeveelheden geproduceerd, waardoor je er minder van hoort: in de modelautowereld wordt er echter veel vaker over gerept, ik kan uit ervaring zeggen dat er keurige metalen modellen zijn die zomaar krom trekken en/of in brokjes uit elkaar vallen. Terwijl andere modellen (of onderdelen daarvan) van dezelfde fabrikant wel goed blijven. Heeft naar mijn mening te maken met onvoldoende gelijkmatig mengen van de metalen in zamac, danwel inferieur basismateriaal.
RETROBAHN A.G.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
  • Modelspoor is emotie...
Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2011, 10:09:57 »
Hou het maar op het laatste. In China nemen ze het daar ook niet zo nauw mee. Het product wordt gemaakt, de klant moet betalen en pas daarna krijgt ie geleverd. Als na verloop van tijd een defect optreed is het probleem veelal voor de klant en niet meer voor de producent (in China).
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)