BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Fred Peters op 23 juli 2011, 10:58:05

Titel: Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Fred Peters op 23 juli 2011, 10:58:05
Hallo mensen,

Van de week een zeer mooi model van de reeks 426 van Brawa in H0 aangeschaft.
Het gaat om een nagenoeg nieuw "gebruikt" exemplaar met art. nr. 0750.
Bij levering per post zorgvuldig gecontroleerd op schades en gebreken, in nieuwstaat...
Lees nieuw, alles nog gesealed en in de transportverpakking.
Na een paar analoge rondes op de testbaan kreeg ik een positieve indruk.
Dus het volgende was dat er een goede decoder in zou moeten.
Ik had gelezen dat de kappen er zeer moeilijk af zouden gaan.
Bij de tweede kap ging het echter mis, na het moeilijk losgaan van de kap bij het motorloze bakdeel kraakte er iets.....
Had daarna twee losse bakdelen in min hand.....SH#T....!!
Dus Sherlok moest maar eens op onderzoek ....
Wat bleek: een gebroken kortkoppeling mechanisme aan het uiteinde van de gegoten metalen bak bodem.
Wat me opviel is dat er op meerdere plekken in de bodem van het treinstel meerdere stukjes ontbraken en er ook scheuren in de mal zaten....
Waaronder ook de haak om de veer van de kortkoppeling een vast te haken....
Dit kon geen zuivere koek zijn....
Dezelfde avond het hele stel nog gedemonteerd en volledig bij de breukdelen met een proffesionele industrieele lijm gerepareerd.
Dat was op meerdere plekken op beide bakdelen nodig!
Vervolgens "licht gefrustreerd" naar bed vertrokken.
De volgende dag op het internet op zoek gegaan naar aanleidingen van gebruik naar ondeugdelijke materiaal soorten, wat bleek al gauw kwam de beruchte "zinkpest"( zoals de Duitsers het zeggen) naar boven.
Dwz een zeer slechte legering van waaronder dus zink....
Daarbij kwam het voor dat mallen met deze legering spontaan braken...
...en dat bij eerste ingebruikname vanuit verpakking.
De volgende stap was, wie kan ik hierop aanspreken....
Had tenslotte het nieuwe treinstel particulier op Mp gekocht, dus moest via de fabrikant.
Na een mail naar de firma Brawa te hebben gezonden kreeg ik na 23 minuten een antwoord met ongeveer het volgende:

Blablablabla.... Herr Peters...

Het treinstel is vanaf 2003 op de markt.
Blablablabla
Het is uiteraard vervelend als er een Brawa produkt niet aan de verwachtingen voldoet.
En nu komt het mooiste!!
We weten al om welke delen het gaat....!!
Op dit moment zijn de wagenbakken niet meer op voorraad, die worden aan het eind van het jaar weer verwacht.
We gaan u de vervangende wagen bakken kosteloos toezenden.
Ook werd me de optie aangeboden om het treinstel op te sturen waarna het bij Brawa terplekke werd gerepareerd.
Ik koos voor de gratis toezending waarna ik later het stel zelf ga repareren.

Dus dat was een hele geruststelling..
Bleek dat er een ware vervang actie was geweest van de bakdelen van de Brawa 426 Art. 0750.
Er komt een complete nieuwe productie van de mallen van een betere kwaliteit om bezitters van de probleem treinstellen tegemoet te komen.
Alleen is die pas aan het eind van het jaar leverbaar...
Dus voor de mensen die dit probleem ook hebben met de 426 of andere Brawa materieel, loont het om met Brawa contact op te nemen.
Van de desbetreffende loks, treinstellen zijn ze zeer goed op de hoogte..
Veel sucses...
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Basilicum op 23 juli 2011, 12:17:35
Natuurlijk is het jammer, dat de onderdelen pas aan het einde van dit jaar beschikbaar zijn, maar het wordt door Brawa netjes opgenomen: een snelle reactie, gratis nieuwe onderdelen en een aanbod voor herstel.
Wij horen graag van je hoe het allemaal verlopen is over een paar maanden. Succes, Fred. (y)

Groet,
Basilicum
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: blokkendoos op 23 juli 2011, 12:43:27
Geeft wel aan hoe ze met dit soort klachten omgaan. Daar kan menig ander een voorbeeld aan nemen
Klasse Brawa 8 jaar na dato. Dit noem ik service
Blijkt duidelijk uit dat ze een goed produkt (willen) leveren
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Fred Peters op 23 juli 2011, 13:02:02
Ja, de service die ze aanbieden is echt geweldig te noemen.
Heb ik niet eerder meegemaakt.
Tot het eind van het jaar houd de provisorisch  gerepareerde koppeling het wel uit.
Is natuurlijk wel de juiste manier als er bekend is dat een bepaald produkt vervaardigd is van een ondeugdelijk materiaal.
Maar inderdaad menig ander fabrikant zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen.
De "Zinkpest" blijkt trouwens een bekend euvel te zijn bij meerdere producenten van modellen van rond 2002-2004.
Met als gevolg; brosheid van de legering.
Ik wacht met spanning af.
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Lokpaint op 23 juli 2011, 13:32:28
Hoi

Mijn V320 had ook last van zinkpest in de draaistellen.
Dit is ook netjes door brawa opgelost.

Feit is echter wel dat er meerdere modellen last hebben; 426, 232, 06.

Wie garandeerd mij dat het over pakweg 15 jaar ook nog heel is? En krijg ik dan nog de benodigde onderdelen?

Bart
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Floris Dilz op 23 juli 2011, 13:51:16
ja, en wie garandeert dat er niet morgen een satelliet op je kop valt... op die manier kun je toch niks meer kopen?
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Remco. op 23 juli 2011, 13:52:45
Nou ja een helm zou in dat geval nog een optie zijn ;D

Gr. Remco.
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Lokpaint op 23 juli 2011, 17:04:02
ja, en wie garandeert dat er niet morgen een satelliet op je kop valt... op die manier kun je toch niks meer kopen?

Ik garandeer je dat er morgen geen satelliet op je kop valt.   >:(

Bart
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Floris Dilz op 23 juli 2011, 18:45:34
 ;D

Maarre, als er na dit soort problemen nieuwe onderdelen worden gemaakt kun je dr enigszins vanuit gaan dat bij een merk dat wel voor een bepaalde kwaliteit staat zoals brawa er beter gelet zal worden op de kwaliteit zamac.
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: jandejager op 10 augustus 2011, 15:13:54
Dat brengt mij ook op een totaal mysterie, dat ik een jaar of 2 geleden met mijn Brawa V320 heb gehad.
Hij reed langzaam maar zeker niet meer zo geweldig ...........
De foto vertelt meer dan ik op een A4 kan uitleggen.
Hij had "bananen-draaistellen" gekregen en deze jongen zag de "fun" er niet bepaald van in.
Let wel, deze draaistellen zijn NIET van kunststof maar van metaal !!
Om dit achterlijke resultaat te bereiken moet je de draaistellen haast wel vastzetten in een bankschroef gedemonteerd van de loco.
Een ander totaal mysterie was het volledig in tweeen scheuren van een (metalen !) plaatje dat onderaan het chassis zit geschroefd vlak achter de bufferbalk.
Ook dat is iets dat je zeker niet klaarspeelt met je blote handen.

De V320 is nooit door iemand anders aangeraakt dan mijzelf en mijn "goeroe", en heeft zeer zeker nooit in de felle zon gestaan.
Brawa heeft mij wel vervangende onderdelen gestuurd (maar NIET gratis) en hopelijk is ie een dezer dagen weer klaar om te rijden.
Ik was en ben nog steeds niet "amused" over deze monsterlijke ongein met een peperduur sound model !

Neemt niet weg dat ik Brawa nog steeds een geweldig merk vind met goede klantenservice.

Vr. Groet, Jan

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brawa_bananen_draaistellen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brawa_gescheurd_onderbalkje.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brawa_V320.jpg)
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Lokpaint op 15 augustus 2011, 17:14:27
Hoi

Heeft niks met in de zon staan te maken, maar is gewoon een foute zinklegering.

Mijn V320 had dus hetzelde.
Dit met een fotootje naar Brawa gemaild, en hierna de toezegging dat ik twee nieuwe draaistelframes toegestuurd zou krijgen.

Na een tijdje kreeg ik inderdaad een rekening toegesturd, maar nog geen onderdelen.
Ik heb toen nogmaals gemaild dat het toch echt een fabrikagefout betreft, en duidelijk gemaakt dat ik niet voor de kosten wenste op te draaien.

Een paar dagen later lagen de draaistelframes (gratis)  bij mij in de brievenbus.

De garantie op de lok was toen allang verlopen, maar ik vind net zo goed dat ze in zulke gevallen coulant mogen zijn.

Bart
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: jandejager op 16 augustus 2011, 01:59:14
Hallo Bart,

Tuurlijk horen ze coulant te zijn in dergelijke gevallen ! Op dergelijke bananen zit niemand te wachten !
Als ik bananen wil hebben ga ik wel naar de supermarkt, en daar zijn ze ook stukken goedkoper  ;D

De draaistellen waren ZO krom dat ze alleen nog goed pasten in overeenkomstige meelopende bogen .......
Het eerste rechte stuk spoor was het uiteraard meteen hommeles, laat staan een boog de andere kant op.
Daar kwam ook nog bij dat de tandwielen niet eens meer wilden draaien in hun behuizing.

Ik had zelf nog nooit van de kreet "ZinkPest" gehoord maar dat het inderdaad een uitermate beroerde PEST is, daar ben ik inmiddels wel zeer van overtuigd !
Ik kwam het voor het eerst tegen in dit topic.
En het is bepaald niet iets waar je vrolijk van wordt  >:(

Je hebt gelijk, het kan haast niet anders, de draaistellen en het plaatje zijn door niemand aangeraakt, en ik stel dit soort dure loco's zeker niet bloot aan de kokende Australische zon !
Maar de krachten die erop zijn uitgeoefend moeten enorm zijn geweest.

Toen het gebeurde had ik de loco al een jaar of twee en inderdaad had ik de loco gewoon in z'n geheel op moeten sturen naar Brawa en om gratis omwisseling cq reparatie moeten vragen ! Maar dat is achteraf gezeur.
Net als jij had ik ook zeer zeker gratis onderdelen moeten claimen, maar ook dat heb ik niet gedaan.
Ik was destijds al heel blij dat zij mij de vervangende onderdelen toestuurden, hetgeen mij toch nog $125 (zeg maar 90 Euro) heeft gekost.
Wel heb ik de foto's destijds opgestuurd aan Brawa maar daar werd niet op gereageerd.

Zelf vervangen van deze draaistellen gaat boven mijn pet (de "bananen" op de foto waren al gedemonteerd door mijn goede treinenvriend en expert).
De V320 is nog steeds bij de expert en hopelijk heeft ie hem volgende week weer in orde. Hij neemt z'n tijd, maar reken maar dat ik m'n aardigheid vierkant af had van deze overigens grandioos mooie loco (ik miste hem dus niet zo erg) !
Een gevoel net zoals een splinternieuwe auto kopen en er een week later al een dikke kras of deuk erin hebben !

De rode kap die ook van metaal is was trouwens nog prima in orde.

Dat metaal niet zaligmakend is lijkt mij inmiddels wel duidelijk.
Ben inmiddels ook wel wat huiverig geworden voor andere metalen loco's en treinstellen, zoals de BigBoy, VT11.5 BR602, de SVT137, maar ok, ze zien er nog prima uit en ik neem aan dat dat zo blijft.

Ik ben benieuwd hoe hij er weer bijstaat binnenkort .........

Vr. Groet, Jan
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: henk op 16 augustus 2011, 09:05:42
Zamac is een zeer veel gebruikt materiaal in de modelspoorindustrie. Ook het metalen chassis in je kunststofmodellen is er meestal van gemaakt. Er zijn dan ook wel 'kunststof' modellen geweest die op den duur banaanvormig werden omdat het metalen chassis begon te vervormen. De Belgische reeks 60 van Kleinmodellbahn was een berucht voorbeeld.

Zinkpest is het gevolg van een verkeerd geproduceerd Zamac, waardoor het spul geheel op eigen gezag begint te desintegreren. De kristallijne structuur verandert om precies te zijn. Heeft niets met de omgeving te maken, het valt ook niet te stoppen.

Maar om je gerust te stellen, het is een zeldzaam verschijnsel geworden.
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Besselspoor op 16 augustus 2011, 09:35:30
Maar om je gerust te stellen, het is een zeldzaam verschijnsel geworden.

Helaas is met de verplaatsing van productie naar China het probleem weer veel vaker te zien als pakweg 20 jaar geleden. Treinen worden in kleinere hoeveelheden geproduceerd, waardoor je er minder van hoort: in de modelautowereld wordt er echter veel vaker over gerept, ik kan uit ervaring zeggen dat er keurige metalen modellen zijn die zomaar krom trekken en/of in brokjes uit elkaar vallen. Terwijl andere modellen (of onderdelen daarvan) van dezelfde fabrikant wel goed blijven. Heeft naar mijn mening te maken met onvoldoende gelijkmatig mengen van de metalen in zamac, danwel inferieur basismateriaal.
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Rob Ellerman op 16 augustus 2011, 10:09:57
Hou het maar op het laatste. In China nemen ze het daar ook niet zo nauw mee. Het product wordt gemaakt, de klant moet betalen en pas daarna krijgt ie geleverd. Als na verloop van tijd een defect optreed is het probleem veelal voor de klant en niet meer voor de producent (in China).
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Fred Peters op 17 februari 2012, 19:17:20
We schrijven vandaag; Vrijdag 17 Februari 2012.
De firma Brawa heeft mij vanmorgen medegedeeld dat de "Fahrgestelle" binnen zijn "Im Lager.."
Zoals eerder vermeldt worden de onderdelen kosteloos opgestuurd, ondanks dat die onderdelen uit een model van productie jaar 2001 stammen.
Ik kan niet meer zeggen dan "HULDE!!" , daar kunnen andere producenten of serviceverleners nog een voorbeeld aan nemen.

Fred
Titel: Re:Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Fred Peters op 25 februari 2012, 10:25:27
Kijk, daar word ik nu blij van....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0083_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0083_8.jpg)
Afgelopen week is er een klein pakketje aangekomen vanuit duitsland, mat daarin...
Jawel; de twee Fahrgestelle.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0085_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0085_6.jpg)
Treinstel rijdt nu met een profisorisch gelijmde koppeling.
Als die het begeeft gaan deze twee bak delen er gelijk onder.
Dit geeft nog maar eens aan dat service bij Brawa hoog in het vaandel staat.
Zo zie je maar; met een beetje geduld komt alles goed..

Fred
Titel: Re: Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Fred Peters op 22 april 2014, 10:24:53
Uiteindelijk gisteren maandag 21 April 2014 heeft de koppeling het begeven van mijn 426er uit 2001/2002. ( Nadat ik de decoder wilde vervangen voor een type dat ook in de andere twee 426ers zat)
Dus moest nu wel eens beginnen met het wisselen van de rijtuig bodem.
Als vervanging dus 1 van de 2 bodems die ik kostenloos door Brawa toegezonden heb gekregen.
Het klusje duurde gelukkig maar 30 minuten, het lastigste was de kabeltjes netjes weer terug te plaatsen.
Voor de gein heb ik wel even geprobeerd te testen hoever de bodem was aangetast met zinkpest.
Kijk even naar de volgende foto... Dit is zonder kracht te zetten... :-X

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140422_101341.jpg)
Titel: Re: Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: mass am see op 22 april 2014, 10:38:04
Dat is erg netje van Brawa,
 heb een 216 met een lamme koppeling en dacht de kap er even af te schroeven om daar bij te kunnen, maar was in dormund  op de intermodellbau op de stand van brawa, en heb met een medewerker gesproken, maar niet de antwoord op de vraag gekregen hoe ik er bij kon komen ,maar wel dat het onderdeel gratis zou worden vervangen en het onderdelen nummer staat op de instructie die onder in de doos moeten zitten.

ps dit is tevens een hint voor de slimme lezers om mij te helpen  ;D  hoe ik er wel bij kan komen , volgens mij is het veertje los


das toch erg netjes Brawa  (y).
Titel: Re: Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Fred Peters op 22 april 2014, 10:41:40
Ik heb ook twee 216ers van brawa, volgens mij moet je het desbetreffende draaistel onder de koppeling verwijderen..
Dan kan je erbij.

Fred
Titel: Re: Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: mass am see op 22 april 2014, 11:13:20
Dank je Fred,

Ga straks even proberen, eerst even boodschappen doen.



mvgr Evert
Titel: Re: Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Jelmer op 24 augustus 2020, 21:03:29
Even een heel oud draadje ophalen...

Dit draadje had ik al eerder gelezen nadat ik mij had laten verleiden om mee te bieden op een brawa br426 op Ebay.

Uiteindelijk heel goedkoop het model "gewonnen", maar bij aankomst thuis bleken er 3 problemen:
1: mijn model had ook last van zinkpest, gebroken onderdelen
2: de cardanas ontbrak
3: hoewel in doos van het wisselstroommodel, was dit het gelijkstroommodel.

2 en 3 zijn redelijkerwijs niet te lastig op te lossen, 1 is wel lastiger.

Vol goede moed in de pen geklommen naar Brawa (begin 2020). In eerste instantie keurig bericht terug gehad, men zou eind dit jaar het vervangende chassis hebben.

Deze zomer kon ik weer bij Ebay komen aan het jakobsdraaistel met sleper en zowaar ook het draaistel met de cardanaandrijving er aan.

Dus weer vol goede moed in de pen geklommen naar Brawa. Ik hoef "alleen" nog maar een setje assen voor het niet aangedraven stel en een nieuw frame graag..

Helaas vandaag bericht terug gehad, nieuwe frames doen ze niet meer aan. Ze hebben de mallen/apparatuur aangepast en kunnen ze niet meer maken.

Toen dacht ik, zou printen (in metaal) niet een oplossing kunnen zijn?
Er zijn hier op het forum diverse mensen actief die ervaring hebben met (metaal) printen, zou er niet iemand kunnen zijn die een vervangend frame kan printen?

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Stefan88 op 22 september 2020, 14:29:00
hierop reageren,


destijds een 06 van brawa gekocht met een duidelijk kromme kap
bericht aan brawa kon hem kostenloos opsturen en werd voorzien van een volledig nieuwe kap en test rapport


goede service niks op aan te merken
Titel: Re: Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest"
Bericht door: Jelmer op 22 september 2020, 14:55:59
Hoi Stefan,

Laatste bericht van Brawa was dat dit niet meer ging...

Groeten,
Jelmer