Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V  (gelezen 3742 keer)

AdrieE

  • Gast
Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Gepost op: 18 July 2011, 21:07:27 »
Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen met de motor van een Plan V. Deze zat vet vet en olie en heb ik met wasbenzine schoon gewassen en laten drogen. Nu heb ik bij de tandwielen en de as in het midden al wat olie bij gedaan maar loopt de trein schokkerig.
Er zit een Esu LP4 in DCC. wie kan mijn advies geven.

Groet Adrie  ???

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #1 Gepost op: 18 July 2011, 21:24:48 »
Heb je de lastregeling al ingesteld voor de Fleischmann rondmotor? In de gebruiksaanwijzing staat op pagina 35 welke waarden je moet invoeren.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2011, 21:26:37 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #2 Gepost op: 18 July 2011, 21:28:29 »
Mijn ervaring is dat zelfs met de aanbevolen waardes het allemaal wat lastig blijft om dergelijke motoren lekker te regelen: ik heb het in ieder geval niet goed gekregen, bij lagere snelheden loopt de motor niet gelijkmatig in ieder geval.

Nu zijn die ervaringen wel gebaseerd op een LoPi V3, en ik kan me zo voorstellen dat er weer heeel wat gestudeerd is op de waardes in de V4, dus misschien werkt het daar al beter.

AdrieE

  • Gast
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #3 Gepost op: 18 July 2011, 22:16:58 »
Hallo Henk en  Menno,

Henk:  ik heb  dat even over het hoofd gezien en ga dit alsnog aanpassen.
Tevens heb ik net even de motor laten draaien met de kap er af en het valt me op dat er regelmatig het nodige aan vonken verschijnt. Kan dit kwaad of komt dit gewoon door de koolborstels?

Menno: de LP3 heb ik wel liggen maar die heeft reeds een andere bestemming dus daar weet ik nog niet van hoe deze funtioneer maar ga er van uit dat dit wel goed zit.

Groet Adrie  :o

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #4 Gepost op: 18 July 2011, 22:51:36 »
Heb je wel de koolborstels verwijderd bij het schoonmaken met wasbenzine?
Bewegen ze nog gemakkelijk in hun houder.
Zo nee, dan nieuwe koolborstels erin.

Ook de 'gleufjes' van je rotor goed schoonmaken, bv. met een houten coctailprikker.
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #5 Gepost op: 18 July 2011, 23:29:03 »
Mijn ervaring is dat zelfs met de aanbevolen waardes het allemaal wat lastig blijft om dergelijke motoren lekker te regelen: ik heb het in ieder geval niet goed gekregen, bij lagere snelheden loopt de motor niet gelijkmatig in ieder geval.

Nu zijn die ervaringen wel gebaseerd op een LoPi V3, en ik kan me zo voorstellen dat er weer heeel wat gestudeerd is op de waardes in de V4, dus misschien werkt het daar al beter.

Naar mijn ervaring wel en dat zit hem in het nieuwe CV52. Op de aanbevolen instellingen reed mijn sprinter goed, maar bleef een tikkie schokkerig optrekken, zoals met de LP3 ook. Daarna CV52 ingesteld zoals ESU aanbeveelt - 10 hoger dan CV54 - en het wonder was daar. Supertraag zal de Sprinter nooit rijden, maar het schokkerige optrekken is eruit. 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wvdm

  • Gast
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2011, 06:47:11 »
Hallo Adrie,

Mijn ervaringen met plan V zijn, dat die motor pas goed loopt als die een tijdje gereden heeft. Vet of schoon maakt niet uit.
En ik heb hem pas 25 jaar. Na een kwartier rijden laat hij zich altijd pas soepel regelen.

Dus, pas als het na warm draaien van de motor nog zo is, dan pas zorgen gaan maken.

Heb je de veertjes van de koolborstels iets uit gerekt? Na verloop van tijd worden die wat korter, gaan iets meer in elkaar zitten, waardoor er minder druk op de koolborstels staat.

Groetjes
Wil

AdrieE

  • Gast
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2011, 07:19:16 »
Hallo Erich,

Ik heb de motor goed schoon gemaakt en de koolborstels voor de tijd verwijderd.
En ja ze bewegen prima want bij het openen komen ze er al van zelf uit.

Henk,

Volgens de instelling van Esu staan de CV als volgt:
CV2=4
CV52=32
CV53=120
CV54=80
CV55=50
CV56=255
Dus jouw verhaal gaat niet geheel op en zal ik eerst met bovenstaande waarde gaan test rijden.

Wil,

Ik zal het veertje iets oprekken om te kijken of ook dit bij kan dragen aan betere rijeigenschappen.

Allen vast dank voor de reactie.

Groeten Adrie  8)

AdrieE

  • Gast
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2011, 11:24:27 »
Hallo,

Ik heb de Esu instelling gemaakt en de trein loopt een heel stuk beter.
Het starten met wegrijden gaat nog wel wat moeilijk maar vind ik acceptabel.
Ook heb ik de veertje van de koolborstel wat uitgerekt en daar mee is de vonken regen een groot deel verdwenen. Nu zie ik nog wel wat vonken gaan maar dit gebeurd niet meer de gehele tijd. Dus ik ben weer een tevrede mens. Mijn dank voor de hulp.

Groet Adrie  ;D

wvdm

  • Gast
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #9 Gepost op: 20 July 2011, 15:33:44 »
Hallo Adrie,

Gelukkig, dat ie weer naar tevredenheid rijdt, die plan-V. (y) ;D

Nog een paar dingetjes. Hoe zagen de drie cirkelvormige koperen plaatjes van de rotor er uit?
De koolborstels willen daar hun kool ook nog weleens op afzetten. Die zwarte ronde cirkel op het koper gaat niet weg met wasbenzine.
Je kan het koper op poetsen met een railgum, zodat het weer glimmend koper wordt.

Heb je de wielen van het motorloze stuurstand ook schoon gemaakt?
Daar wordt de stroom op genomen van de rails en via de stroomvoerende koppeling naar de motor gevoerd.

Groetjes
Wil

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #10 Gepost op: 20 July 2011, 15:54:24 »
Zet CV52 eens op 90 Adrie. Bij mijn sprinter scheelde dat enorm bij het optrekken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #11 Gepost op: 20 July 2011, 19:13:42 »
Soms is het handiger beide koolborstels en veertjes te vervangen voor nieuwe. De veertjes hebben de neiging op den duur lam te worden.
Succes Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

AdrieE

  • Gast
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2011, 07:13:14 »
Hallo Wil,

De rotor heeft al wel wat sporen van de koolborstels maar zal eens kijken om deze nog eens mooi op te poetsen. Desnoods haal ik even een polijstdoekje erover om een mooi schoon en glad oppervlak te ver krijgen.

Mocht dit niet voldoende zijn dan komen, zo al Andre ook al voorsteld er nieuwe koolborstels in.

Henk, ik zal vandaag eens kijken om CV 52 naar 90 te zetten, ik moet wel bekennen dat de trein al stukken beter rijd nu deze Op de ESU-instelling rijd.

Grroeten Adrie  ;)

AdrieE

  • Gast
Re:Motorprobleem Fleischmann 4472 Plan V
« Reactie #13 Gepost op: 24 July 2011, 21:40:33 »
Hallo Henk,

Ik heb CV52 naar 90 gezet en ja hij start wel wat rustiger met minder schokken.
Ik ben blij met je advies.


Wil,

Ik heb de rotor schoon gepoets en de koolborstel iets met korrel 3000 bij gepoets en de vonken zijn kan ik wel zeggen geheel verdwenen. Ook alle wielen zijn weer schoon. Ook jij dank voor je bijdrage.

Groeten Adrie  ;D