Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
Vandaag om 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
Vandaag om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56

Auteur Topic: Diode schakeling  (gelezen 4698 keer)

janjans

• Voorlopig verzamelen NS tp 4/5 en CNL
  • Offline Offline
Diode schakeling
« Gepost op: 17 July 2011, 17:20:31 »
Hallo,

Ik ben bezig om mij te verdiepen in het digitaliseren van de baan en te besturen via de pc, maar mijn vraag is, heb ik alijd zo'n diode schakeling nodig bij het gebruiken van de bezet/terugmelders?

eenop87

• Offline Offline
Re:Diode schakeling
« Reactie #1 Gepost op: 17 July 2011, 17:49:34 »
Ik neem aan dat je de diodeschakeling bedoelt die gebruikt wordt voor de niet-gedetecteerde secties.
Het antwoord is: Ja
Als je ze weglaat zal de Loc pas worden gedetecteerd als die zich in z'n geheel op het detectiedeel bevindt. Als de loc langer is dan het detectiedeel dan heb je kans dat er helemaal geen detectie plaats vindt.

Gerrit

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #2 Gepost op: 17 July 2011, 18:11:04 »
Ik weet niet of dat wel waar is. :-\ Een loc die langer is dan een detectiestuk neemt daar toch stroom af en zal dus worden gedetecteerd. Dat neemt niet weg dat het verstandig is om de detectiestukken niet te kort te maken.

Diodeschakeling is er vooral om de baanspanning in niet-gedetecteerde baanstukken (vrije baan) gelijk te maken aan die in gedetecteerde baanstukken. De schakeling voor stroomdetectie heeft nl. 2 diodes nodig (eigenlijk 4, 2 aan 2 serie en anit-parallel geschakeld) om te kunnen werken en die diodes nemen per stuk ca. 0,7 Volt van je spanning weg. Totaal is je baanspanning in gedetecteerde stukken dus zo'n 1,4 lager.
Met de diodeschakeling verlaag je de baanspanning in je vrije baan ook met 1,4 Volt.

Je zou in het forum eens moeten zoeken op diodeschakeling, er is al het een en ander over geschreven.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 July 2011, 18:21:09 »
Het risico is er wel en is ook vrij groot. Simpel gesteld, stroom kiest voor de makkelijkste weg. Een niet gedetecteerd stuk zonder diodes is een makkelijker weg dan via de diodes die altijd in een detectieschakeling zitten.

Juist dat gelijk maken van de baanspanning is minder belangrijk, een goede lastregeling poetst dat verschil wel weg.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #4 Gepost op: 17 July 2011, 18:22:46 »
Tenzij je volledige detectie gebruikt, heb je altijd de diodeschakeling nodig.
@Eenerspoor : stroom kiest normaal de weg van de minste weerstand.
Bovendien ZOUDEN de spanningswisselingen tussen gedetecteerde en ongedetecteerde secties locdecoders in de war kunnen brengen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

teunistreinen

• Offline Offline
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
« Reactie #5 Gepost op: 17 July 2011, 18:59:23 »
Ik ben bezig om mij te verdiepen in het digitaliseren van de baan en te besturen via de pc, maar mijn vraag is, heb ik alijd zo'n diode schakeling nodig bij het gebruiken van de bezet/terugmelders?

Hallo

Dit gaat over digitaliseren van 2rail (gelijkstroom) banen??
Mss is deze vraag hier overbodig, maar ik heb zelf 3 rail (wisselstroom) en dan moet je even anders denken, als een vraag wordt gesteld over 2 rail banen.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #6 Gepost op: 17 July 2011, 19:02:33 »
@ Hubertus en JAB:
Stroom kiest de weg van de minste weerstand, of beter gezegd: de stroom verdeelt zich over de verschillende takken en wel omgekeerd evenredig met de waarde van de weerstand. In iedere parallele tak gledt gewoon de wet van Ohm. En dan ga ik maar ff voorbij aan het feit dat een diode geen ohmse weerstand is.
Dus zal er toch stroom door de loc lopen als die maar gedeeltelijk op het detectiestuk staat. Als je dan bedenkt, bijv. een wagon met een as die een weerstand heeft van 10 K-ohm, al wordt gedetecteerd, weet je dat een stroom van 1,2 mA al voldoende is om de stroomdetector aan te spreken. De loc die dus maar gedeeltelijk om een detectiestuk staat, zal daar heus meer dan 1,2 mA aan onttrekken. M.a.w. dat "probleem" van niet gedetecteerd worden zie ik niet.

@Hubertus:
Misschien dat die goede lastregeling het verschil in spanning compenseert, maar niet altijd. Ik had onbedoeld een stuk vrije baan niet achter de diodeschakeling zitten en je zag sommige locs (met Lenz of Lopi, toch niet de minste decoders) een snelheidssprongetje maken.

@JAB:
Wat volledige detectie hiermee te maken heeft, zie ik niet. Ook dan heb je de diodeschakeling nodig.
Ik kan me wel indenken dat de spaningsverschillen (die immers als een sprong van 1,4 V optreden) een locdecoder in de war kunnen maken.

Mvg ,

Henk

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2011, 19:07:06 »
@Teunis:
Gezien de vraagstelling ging ik ervan uit dat het hier over 2-rail gaat. Bij 3-rail het je geen stroomdetectie nodig, daar verzorgen de wielen van de locs en de rijtuigen (mist zgn. wisselstroomwielen) voor een massacontact. Ieder wiel is a.h.w. een schakelaar.
Hier hebben we het dus niet over stroomdetectie en (dus) ook niet over een diodeschakeling.

Mvg,

Henk

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #8 Gepost op: 17 July 2011, 19:15:29 »
@ Hubertus en JAB:
Stroom kiest de weg van de minste weerstand, of beter gezegd: de stroom verdeelt zich over de verschillende takken en wel omgekeerd evenredig met de waarde van de weerstand. In iedere parallele tak gledt gewoon de wet van Ohm. En dan ga ik maar ff voorbij aan het feit dat een diode geen ohmse weerstand is.
Dus zal er toch stroom door de loc lopen als die maar gedeeltelijk op het detectiestuk staat. Als je dan bedenkt, bijv. een wagon met een as die een weerstand heeft van 10 K-ohm, al wordt gedetecteerd, weet je dat een stroom van 1,2 mA al voldoende is om de stroomdetector aan te spreken. De loc die dus maar gedeeltelijk om een detectiestuk staat, zal daar heus meer dan 1,2 mA aan onttrekken. M.a.w. dat "probleem" van niet gedetecteerd worden zie ik niet.

De verhouding 0 Ohm vs een relatief grote waarde (de diodes) betekent dat er veel meer door de andere tak gaat dan door de diodes. Er is dus een serieuze kans dat je die 1.2 mA niet haalt. Afgezien van het feit dat die 1.2mA niet voor iedere melder geldt...

@JAB:
Wat volledige detectie hiermee te maken heeft, zie ik niet. Ook dan heb je de diodeschakeling nodig.
Ik kan me wel indenken dat de spaningsverschillen (die immers als een sprong van 1,4 V optreden) een locdecoder in de war kunnen maken.

Simpel : bij volledige detectie is er geen enkel stuk rails dat niet via een bezetmelder gaat; dus geen diodeschakeling nodig.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

on2tracks

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2011, 19:18:06 »
Hi,

Volgens mij gaat het hier niet om de stroom, maar gaat het om de spanning.

De spanning via de stroomdetectie is feite een spanningsverschil meting, namelijk hij meet het verschil van de spanning over de diodes.

De spanningsval over de diodes is de trigger voor het aansturen van de led in de opto-coupler.

Als je nu de delen zonder detectie rechtstreeks van spanning voorziet van uit de centrale, dan zal die spanning altijd hoger zijn.

Maw de spanning links en recht op de diode aansluiting is dan even hoog, gevolg de schakeling meet geen spanningsverschil meer. Geen bezetmelding heeft dat als gevolg.

Als men dus baandelen aansluit zonder bezet/terugmelding, dan moet men er voorzorgen dat de hoogte van de spanning gelijk is. Dat doe je door een diodeschakeling toe te passen, met dezelfde spanningsval als de diodeschakeling gebruikt op de bezet/terugmelder.

Groetjes
Gortzak.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2011, 19:19:26 »
Natuurlijk niet. Dan lopen toch al je aansluitingen via een melder waar die diodes al inzitten? Dan ga je daarbovenop toch geen diodeschakeling meer toepassen?

Over de rest, neem je eigen advies ter harte, zoek op diodeschakeling en lees wat er staat. Er zal een wereld voor je opengaan.

Huub

teunistreinen

• Offline Offline
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
« Reactie #11 Gepost op: 17 July 2011, 19:22:10 »
@Teunis:
Gezien de vraagstelling ging ik ervan uit dat het hier over 2-rail gaat. Bij 3-rail het je geen stroomdetectie nodig, daar verzorgen de wielen van de locs en de rijtuigen (mist zgn. wisselstroomwielen) voor een massacontact. Ieder wiel is a.h.w. een schakelaar.
Hier hebben we het dus niet over stroomdetectie en (dus) ook niet over een diodeschakeling.

Hoi

Zo logisch is dat niet.
3 rail kent (Marklin) 3 soorten railsuitvoeringen:
- marklin metaal rails
- marklin K rails en
- marklin C rails

Voor K en C rails kan je gebruik maken van massadetectie (dus 1 rail geisoleerd [rail "doorzagen"] en door de wielen wordt contact gemaakt), maar je kan hier ook van stroomdetectie gebruik maken door de middenrail (de 3e rail) te isoleren.
Bij Metaal rails is het verstandigste gebuik te maken van stroom detectie, maar door zogenaamde kontakt rails te kopen kan je hier ook gebruik maken van massadetectie.

Nu bij 3 rail kan je dus voor alle 3 soorten rails gebruik maken van massadetectie.
Maar hier doet het probleem zich voor doordat over de lengte van de detectie maar 1 railstaaf voor massa beschikbaar is de treinen langzamer gaan rijden of gaan "haperen".
Hiervoor is een diode schakeling ontworpen, waarbij de geisoleerde railstaaf wordt voorzien van een diode naar massa en een diode naar de detecite. (de precieze uitvoering doet er even niet toe) waarmee voorkomen wordt dat treinen "haperen" maar tegelijkertijd de detectie wordt doorgegeven. Over de detectie krijgen krijgen beide kanten van de wielen van de lok een massa aansluiting, welke zonder een diode schakeling niet moglijke is.

Ik dacht aan deze diode schakeling bij de eerst vraag in dit topic.
Vandaar.

Teunis
« Laatst bewerkt op: 17 July 2011, 19:25:30 door teunistreinen »
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #12 Gepost op: 17 July 2011, 19:40:32 »
Kijk eens aan, weer een aantal dingen geleerd. Dank.
Zal ook eens die draadjes gaan doorlezen. Ben wel benieuwd of ik er om sommige punten idd naast zit.

Mvg,

Henk

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 July 2011, 21:00:45 »
De loc die dus maar gedeeltelijk om een detectiestuk staat, zal daar heus meer dan 1,2 mA aan onttrekken. M.a.w. dat "probleem" van niet gedetecteerd worden zie ik niet.

Mvg ,

Henk

Dat dacht ik ook.
De praktijk wees anders uit. De loc werd pas gedetecteerd als die volledig in het blok stond. Van blok naar blok was een beetje aanraken van het wiel al voldoende. Dit gaf een hoop werk achteraf.
(ook met een zware sleep, bijna 1 amp trekkend)

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17 July 2011, 21:57:36 »
@ Hubertus en JAB:

Een diode heeft dusdanige andere karakteristieken dan een weerstand en wordt zo anders toegepast, dat je verhaal helaas kant noch wal raakt.

Uiteindelijk gaat het bij de detector om de spanning die over de diodes gemeten kan worden. Die spanning zal, zolang de loc stroom af kan nemen van een gedetecteerd stuk en een niet gedetecteerd stuk zonder diodes, niet hoger worden dan de spanning die op het niet gedetecteerde stuk tussen wiel en spoorstaaf staat. En dat is nagenoeg een kortsluiting.

Ergo: de lok wordt niet gedetecteerd zolang deze in een dergelijk niet gedetecteerd stuk stroom kan afnemen.
De waarneming van Lucy / Mark is dus juist.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2011, 21:59:37 door Dirk T »