Ik ben bezig om mij te verdiepen in het digitaliseren van de baan en te besturen via de pc, maar mijn vraag is, heb ik alijd zo'n diode schakeling nodig bij het gebruiken van de bezet/terugmelders?
@ Hubertus en JAB:Stroom kiest de weg van de minste weerstand, of beter gezegd: de stroom verdeelt zich over de verschillende takken en wel omgekeerd evenredig met de waarde van de weerstand. In iedere parallele tak gledt gewoon de wet van Ohm. En dan ga ik maar ff voorbij aan het feit dat een diode geen ohmse weerstand is.Dus zal er toch stroom door de loc lopen als die maar gedeeltelijk op het detectiestuk staat. Als je dan bedenkt, bijv. een wagon met een as die een weerstand heeft van 10 K-ohm, al wordt gedetecteerd, weet je dat een stroom van 1,2 mA al voldoende is om de stroomdetector aan te spreken. De loc die dus maar gedeeltelijk om een detectiestuk staat, zal daar heus meer dan 1,2 mA aan onttrekken. M.a.w. dat "probleem" van niet gedetecteerd worden zie ik niet.
@JAB:Wat volledige detectie hiermee te maken heeft, zie ik niet. Ook dan heb je de diodeschakeling nodig.Ik kan me wel indenken dat de spaningsverschillen (die immers als een sprong van 1,4 V optreden) een locdecoder in de war kunnen maken.
Wat volledige detectie hiermee te maken heeft, zie ik niet. Ook dan heb je de diodeschakeling nodig.
@Teunis:Gezien de vraagstelling ging ik ervan uit dat het hier over 2-rail gaat. Bij 3-rail het je geen stroomdetectie nodig, daar verzorgen de wielen van de locs en de rijtuigen (mist zgn. wisselstroomwielen) voor een massacontact. Ieder wiel is a.h.w. een schakelaar.Hier hebben we het dus niet over stroomdetectie en (dus) ook niet over een diodeschakeling.
De loc die dus maar gedeeltelijk om een detectiestuk staat, zal daar heus meer dan 1,2 mA aan onttrekken. M.a.w. dat "probleem" van niet gedetecteerd worden zie ik niet.Mvg ,Henk
@ Hubertus en JAB:Stroom kiest de weg van de minste weerstand, of beter gezegd: de stroom verdeelt zich over de verschillende takken en wel omgekeerd evenredig met de waarde van de weerstand. In iedere parallele tak gledt gewoon de wet van Ohm. En dan ga ik maar ff voorbij aan het feit dat een diode geen ohmse weerstand is.