Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door FritsT
Vandaag om 13:56:40
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 13:51:11
Efteling spoorweg gaat elektrisch door sncf231e
Vandaag om 13:44:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:26:16
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: 123D - Je eigen huis op de modelspoorbaan  (gelezen 30536 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
3D/RM-IG: 123D - Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Gepost op: 30 juni 2011, 12:24:03 »
Je eigen huis m.b.v. Autodesk 123D

Elders op het forum is in deze draad een introductie beschreven van het Autodesk 123D.
Een prachtig, krachtig en vooral gratis ontwerp programma voor één,
twee en drie dimensionale tekeningen.
Er zijn inmiddels al heel veel 3D/RM -projecten beschreven op het BNLS forum, en vrijwel altijd gaat het daarbij om eigen creaties van
rijdend materieel:
Volledige treinstellen met interieur van Frits Westers; Aanpassingen van een bestaand model van Jeroen van der Schaaf (Spoors) en
niet te vergeten de inmiddels uitgebreide collectie van Mitchell Jetten. Met Autodesk 123 sluit ik me bij hen aan met het ontwerp van het
'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB
in H0.
  
Bij 3D Printen en/of Rapid Manufacturing denken heel veel mensen aan ingewikkeld en erg duur.
In deze rubriek wil ik jullie meenemen op een avontuur dat zeer eenvoudig is, ook zeer betaalbaar zal blijken te zijn
en dat in vrijwel alle gevallen kan leiden tot een eye-catcher op je eigen modelspoorbaan: Je eigen huis.

Vrijwel iedereen heeft wel een plattegrond van zijn of haar huis. En als je dat niet hebt is het niet zo moeilijk om er aan te komen.
Misschien weet je wel welke architect of project-ontwikkelaar het huis ooit heeft ontworpen. Neem er gerust eens contact mee op.
Vertel waar je mee bezig bent, en je zult zien dat ze je graag helpen.

In mijn reeds stoffig geworden archiefmap 'Ons huis' vond ik de verkoopbrochure van het huis dat we ongeveer vijftien jaar geleden
zijn gaan bewonen. Het ligt in Geldrop in de onmiddellijke omgeving van bossen en (Strabrechtse) heide.
In de wijk 'Genoenhuis' waar alle straten vernoemd zijn naar personages uit de boeken van J.J. Tolkien (o.a. In de ban van de ring).
We vielen indertijd voor dit kleine bouwplan dat er door het bouwbedrijf Van Grootel zou worden gerealiseerd.


©2011 - Hans van de Burgt - Woning in bouwplan Genoenhuis te Geldrop

Bij het kiezen van een huis gaat de belangstelling al snel uit naar een plattegrond.


©2011 - Hans van de Burgt - Plattegrond Woning
in bouwplan Genoenhuis te Geldrop


In de On-line cursus over Autodesk 123D die ik aan het schrijven ben, leg ik uit hoe ik deze bouwtekening als achtergrond kon inlezen in Autodesk 123D,
zodat ik eenvoudig de tekening kon overtrekken.
Maar dat overtrekken hoeft niet per se. Je kunt als je wilt ook gewoon elk lijntje apart natekenen.

Van alle lijnen op de plattegrond staan immers de juiste maten vermeld. En er zitten geen rare hoekjes in of zo.
Het gaat zoals je ziet over een twee-onder-een -kap woning.
Ik beperk me overigens wel tot mijn eigen huis. Dat vind ik als H0-model meer dan genoeg, dus neem het huis van de buren er niet bij.
En dat ik geïsoleerde spouwmuren heb, is voor het model ook niet zo interessant.
Wat wel belangrijk is, is dat alle lijnen op de plattegrond worden meegenomen. Ook die waar deuren en vensters zijn aangeven.

Op de originele tekeningen staan zoals op de meeste plattegronden overigens alle maten vermeld in meters (of zoals in dit geval zelfs centimeters).
Ook in Autodesk 123D tekenen we in meters. Het verschalen naar 0, H0, TT, N of Z komt later wel.

Als je alle lijnen hebt nagetekend, kun je met Autodesk 123D de contouren van het huis aanwijzen,
en het programma de instructie geven de ze contouren een aantal meters op te hogen.
Hoe hoog, hangt af van de hoogte van de kamers.

Het resultaat ziet er dan als volgt uit:


©2011 - Hans van de Burgt - Tekening woonkamer in Autodesk 123D

Nu is Autodesk 123D niet slim genoeg om meteen alle deuren en ramen aan te brengen;
Dat heb ik natuurlijk later gedaan.
  
Zoals je ziet bewonen wij de rechterzijde van de twee-onder-een-kap, en heb ik alles gespiegeld getekend.
Ik wil immers mijn huis als model, en niet dat van de buren. ;)

Voor degenen die zich afvragen, wat dat model dan wel niet moet gaan kosten?
Wees gerust, ondanks het feit dat de woning uit drie royale verdiepingen bestaat, zal het met de kosten meevallen.
Het model van mijn huis zal gemaakt gaan worden m.b.v. papier of karton.
In de on-line cursus zullen hiervoor verschillende technieken aan de orde komen.

Wel zal er sprak zijn van combinatietechnieken. Voor de detaillering van ramen en vensters kan immers beter gebruik gemaakt worden van metalen delen of van acrylaat.
De metalen delen zullen d.m.v. etsen vervaardigd worden uit messing of fosforbrons; het acrylaat kan gesneden worden met een lasercutter.
En ook bij deze technieken zal gebruik gemaakt worden van Autodesk 123D voor het aanmaken van 2D CAD tekeningen.

Wordt vervolgd...

Grzz,

Hans    

 
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2011, 22:04:44 door Hans van de Burgt »

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2011, 22:00:40 »
Zou het me dan toch nog eens gaan lukken om zelf wat te ontwerpen.
Ik ben heel nieuwsgierig naar het vervolg.

Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2011, 22:07:23 »
Ik sluit me aan, heb nog bergen Dentastixkarton liggen, stevig en bewerkbaar. Nog geen baan staan maar dan kan ik wellicht wat frutselen :D
Je hebt hiervoor toch geen apparatuur voor nodig?

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2011, 22:12:13 door KoenF »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2011, 22:27:18 »
Ik ben vooral benieuwd naar het tekenen van de eerste etage van je huis en wel om de volgende reden. Ik ben zelf ook begonnen om met Autodesk123D te stoeien. De beschikbare 'cursussen' op zowel de site van Autodesk zelf als op hun YouTube kanaal vind ik behoorlijk tegenvallen. Deze gaan volgens mij meer uit van mensen die al behoorlijk wat 3D ervaring hebben dan absolute leken in 3D (zoals ondergetekende). Met 2D heb ik totaal geen problemen, daarin heb ik al heel wat (woningen, kantoorpanden en andere plattegronden) getekend.

Ik had mij om te beginnen twee 'vingeroefeningen' gesteld. De eerste is het maken van een dobbelsteen met afgeronde zijden en hoeken en voor de 'cijfers' gewoon (niet afgeronde) deuken (dus eigenlijk negatieve cilinders). Het maken van de kubus (25x25x25mm) met afgeronde hoeken van 1mm ging goed. Ook het tekenen van de hulplijnen voor de uitlijning van de deuken en het maken van de deuken voor de '1', '2' en '3' gingen goed. Toen ik aan de zijde voor de '4' begon, ging het echter fout. De hulplijnen die ik daarop wilde tekenen kwamen niet op zijde '4', maar op zijde '3' te staan. Ik heb van alles geprobeerd om het tekenvlak te verplaatsen, maar de lijnen (en dus ook de deuken) bleven maar op zijde '3' verschijnen.

Zodra het je gelukt is om het tekenvlak naar de eerste etage te verplaatsen, kan je mij dan uit de doeken doen hoe je dit hebt gedaan, dan kan ik weer verder met die dobbelsteen.

Als anderen mij met dit probleem verder kunnen helpen dan heb ik daar natuurlijk totaal geen bezwaar tegen.

Iedereen alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Theo

P.S. de tweede vingeroefening is een stoomketel met banden en klinknagels, maar daar wacht ik mee totdat die dobbelsteen eindelijk gelukt is.
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2011, 00:58:45 »
Je hebt hiervoor toch geen apparatuur voor nodig?

@Koen,

Neen, je hoeft niet te investeren in peperduur gereedschap of machines.
Eventueel wel in een goede Pc of iMac. Autodesk vraagt blijkbaar wel om een stevige computer.
Wat je uiteindelijk maakt m.b.v. het ontwerp programma leidt tot een of meerdere digitale bestanden die worden opgestuurd naar een service-organisatie.
Voor 3D printen zal dat vaak Shapeways zijn. Maar als je een huis wilt maken van karton, gaan we in zee met een bedrijf dat oor jou op basis van de tekeningen jouw 'eigenste' kartonnen modelbouwpakket maakt.

Kun je echt niet wachten, dan maak je een afspraak met een FabLAb en neem je je bestanden mee, een een hele stapel A4 karton van 1 mm. dik.
Op bepaalde tijden mag je er gratis gebruik maken van hun apparatuur. En ook nog onder deskundige begeleiding. Voor huisjes al helemaal geen probleem, want die kun je maken op een lasercutter. En die hebben ze ook.

Ik ben zelf ook begonnen om met Autodesk123D te stoeien. De beschikbare 'cursussen' op zowel de site van Autodesk zelf als op hun YouTube kanaal vind ik behoorlijk tegenvallen. Deze gaan volgens mij meer uit van mensen die al behoorlijk wat 3D ervaring hebben dan absolute leken in 3D (zoals ondergetekende). Met 2D heb ik totaal geen problemen, daarin heb ik al heel wat (woningen, kantoorpanden en andere plattegronden) getekend.

@D_Dragon,

Dapper dat je het aan het proberen bent... en niet bang zijn voor fouten. Daar leer je juist van.
Trouwens, ik ben die expert die net een dagje voorop loopt... :D.

Ik vond het instructiemateriaal juist wel illustratief.
Maar het zou m.i. beter zijn als 'TheMakerGirl' van 123D in het Nederlands te horen zou zijn; dan zou je alles veel sneller oppikken.
Ik ben begonnen met de NL cursus, en volg daarbij wel mijn eigen kwaliteitsstandaard.
Zoals we trouwens met het encyclopedie-team al ruim een jaar doen.

Het gaat er immers niet om jullie te vertellen wat Autodesk 123D allemaal kan of wat het juist niet kan.
Jullie zijn er pas echt mee geholpen als je leert hoe je met dit programma iets kunt maken.
Dat is dus net even wat anders.

Je probleem van de dobbelsteen is herkenbaar. Ik liep er zelf ook tegen aan.
Dacht dat ik een zijwaartse lijn tekende, maar die ging op een vreemde manier omlaag.
Ik ben toe aan het beschrijven van de 'Kubus' (Jouw dobbelsteen), dus ik zal eens kijken of ik het je beter kan uitleggen:

Zie:
On-line cursus Autodesk 123D - 1. Verkenning User-Interface Autodesk 123d

Nog wel even een serieuze opmerking; ik ben dan wel begonnen met de NL on-line cursus,
maar naar goed Amerikaans gebruik, moeten daar wel een aantal juristen naar kijken.
Tja crowdsourcing is niet altijd het zelfde als freesourcing. Trouwens, voor mij ook niet hoor  :P   

Grzz,

Hans

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2011, 09:46:29 »
Is intel-core Hp pc met 4 GB genoeg, met windows vista?

Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2011, 10:38:23 »
Koen,

Kijk hier voor de specificaties,

Dick

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #7 Gepost op: 01 juli 2011, 10:57:37 »
Ik werk zelf met de volledige versie van AutoCAD op een laptop met 1,7 GHz processor en 2 GB RAM. Wat ik als ervaring heb is dat de hoeveelheid geheugen voor dit soort programma's erg belangrijk is. voor 3D-bewerkingen is een grote hoeveelheid geheugen nodig. De PC van Koen zal wel sterk genoeg zijn om 123D te kunnen draaien.

Groeten, Marnix

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #8 Gepost op: 01 juli 2011, 12:19:27 »
@Marnix/Dick,

Das alleen maar gunstig voor mij dan kan ik gewoon beneden op de bank, op schoot tekenen met een pilsje, echtgenote en tv erbij ;)!

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #9 Gepost op: 01 juli 2011, 13:10:56 »
Ik had mij om te beginnen twee 'vingeroefeningen' gesteld. De eerste is het maken van een dobbelsteen met afgeronde zijden en hoeken ...
... Ik heb van alles geprobeerd om het tekenvlak te verplaatsen

@Theo,

Kijk eens wat ik voor je heb gemaakt. het is nog niet klaar, maar misschien helpt het al een beetje.
Je kunt nu ook een 'Hol Blok' downloaden als oefen Autodesk 123D oefenbestand.

Zie:
On-line cursus Autodesk 123D
Klik op Oefening 1. Gebruik van de 'Kubus'   
 
Grzz,

Hans

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #10 Gepost op: 01 juli 2011, 14:15:24 »
@Hans,

dat gedeelte had ik ook al gemaakt. Zoals ik al eerder aangaf heb ik zelfs alle ribben en dus ook de hoeken van een kubus afgerond (met fillet). Het probleem komt pas als ik op een 'overliggende' zijde wat wil gaan tekenen. Dat is dus de zijde waarop NIET het raster is gealligneerd. Het lukt mij niet om op die overliggende zijde wat te tekenen. Alles wat ik teken komt op de zijde waarop het raster is afgebeeld. Op de door mij getekende dobbelsteen heb ik op de eerste drie zijden de '1', de '2' en de '3' uitgebeeld. Dit zijn dus zijden waarop het raster door Autodesk 123D automatisch wordt geplaatst. Als ik nu tegenover de '3' een '4' wil gaan maken, dan komen mijn hulplijnen (voor de uitlijning) en dus ook de cirkels die ik wil gaan verdiepen niet op het vlak voor de '4', maar op het vlak voor de '3' aan de achterzijde van de kubus zoals ik er op dat moment tegenaan kijk.

Toen ik een plaatje van deze situatie wilde maken, heb ik mijn originele tekening weer geladen en tot mijn stomme verbazing kon ik nu wel in het goede vlak tekenen. Geen idee wat ik heb gedaan (eigenlijk niets anders dan laden en het goede vlak voor draaien). Ik ga eerst een verder kijken of ik nu wel alle gewenste vlakken kan voorzien van het correcte aantal 'deuken'. Ik laat het resultaat nog wel even weten.
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #11 Gepost op: 01 juli 2011, 15:41:13 »
Zoals al eerder vermeld zijn, na het opnieuw openen van het bestand, de resterende drie zijden weer wel beschikbaar. Ik neem aan dat op een of andere manier door het programma wordt onthouden op welke vlakken op dat moment is / wordt gewerkt. Er zal ongetwijfeld een mogelijkheid moeten zijn om deze werkvakken te verplaatsen anders dan door het afsluiten en opnieuw openen van de tekening.

Mijn eerste vingeroefening met het pakket is hiermee een feit geworden. Nu eerst weer even moed verzamelen om met de tweede vingeroefening (een stoomketel met banden en klinknagels) aan de gang te gaan. Bijgaand de tekening van de kubus.

http://dl.dropbox.com/u/34046151/kubus.123d
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #12 Gepost op: 01 juli 2011, 23:28:11 »

©2011 - D_Dragon (Theo) - Eerste werkstuk in Autodesk 123D


Mooi resultaat Theo, ik zou de ogen van e dobbelsteen nog wat dieper maken.

Inmiddels is de eerste oefening uit mijn cursus gereed:
- Oefening 1. Gebruik van de 'Kubus'

In plaats van een dobbelsteen met afgeronde hoeken, een met gaten.
En als je de oefening goed uitvoert, teken je jouw eerste eenvoudige huisje:


©2011 - Hans van de Burgt - Uit oefening 1. Gebruik van de 'Kubus' (Autodesk 123D)


Zo nu ga ik weer verder met mijn eigen projecten. O.a. de verdieping op mijn huis.

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2011, 00:09:43 »
Ik ben vooral benieuwd naar het tekenen van de eerste etage van je huis en wel om de volgende reden. Ik ben zelf ook begonnen om met Autodesk123D te stoeien.

Wel 2 minuten werk... Ik leg het nog uit  :D

 
©2011 - Hans van de Burgt - Plafond op woonkamer + een zijwand verdieping in Autodesk 123D

Net als in het echt ligt er een plafond op van 30 cm.

Grzz,

Hans

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:3D/RM: Je eigen huis op de modelspoorbaan
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2011, 08:47:48 »
Het lijkt wel dat op het laaste plaatje de muren schuin staan.

Papierbouwer