Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:54:59
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?  (gelezen 5447 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Gepost op: 18 June 2011, 10:40:11 »
Ik heb een aantal ketelwagens van de voormalige Zinkwit fabriek te Eijsden.
De vraag is: Hoe kan ik ze inzetten.

-Welke lok kan ervoor?
-Hoeveel wagens?


Jos.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2011, 10:51:58 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2011, 11:34:36 »
Welke variant, die van Liliput of die van Piko? Beide modellen kloppen niet, maar ik vind het Liliput model er wel aardig uitzien.

Deze wagens werden gebruikt voor het vervoer van waterglas tussen Eijsden en een paar locaties in Nederland. Tussen Eijsden en Maastricht reden ze met een diesellok, een 2200 of 2400. Treinen bestonden normaliter uit 5 - 10 wagens ongeveer. Vanaf Maastricht met een gemengde goederentrein naar het noorden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2011, 14:40:21 »
Ik heb de Piko wagens.
En welke 2400 kan er voor, ook de geel/grijze met laag A frontsein?

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #3 Gepost op: 20 June 2011, 17:12:34 »
Niemand meer info?

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4685
    • Filmpjes op YouTube
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #4 Gepost op: 20 June 2011, 18:12:46 »
Moet wel kunnen, 2400 met laag frontsein waren primair voor binnenlands gebruik.

Staat er een revisiedatum op de ketelwagens? Dan kun je dat matchen met de inzetperiode van je 2400.

Vind je dat net als ik eigenlijk wat te ver gezocht? Dan gewoon doen wat je leuk vindt!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2011, 00:08:11 »
Inderdaad, eigenlijk kan ik wel doen wat ik leuk vind.  ;)
Maar ik vind het juist leuk om waarheidsgetrouwe stammetjes te rijden.
En ik vind het natuurlijk niet zo belangrijk wat de wagennummers zijn, ik ga toch niet met mijn neus op de baan liggen.  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2011, 10:29:48 »
knip//Treinen bestonden normaliter uit 5 - 10 wagens ongeveer. Vanaf Maastricht met een gemengde goederentrein naar het noorden.
Heb jij of anderen er ooit foto`s van gezien. Ik niet namelijk, en ben zeer benieuwd.

greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
  • ***
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2011, 12:57:44 »
Heb jij of anderen er ooit foto`s van gezien. Ik niet namelijk, en ben zeer benieuwd.

Ik ook niet en heb gisteren toch een aardig tijdje zitten googlen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2011, 13:57:52 »
Ik ook, blijkt dus toch dat niet alles op google staat. Maar er zijn meer zoekmachines.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2011, 14:17:03 »
Vanaf Maastricht met een gemengde goederentrein naar het noorden.
Weet je wat de bestemming was??

Greetz,
Noppie.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2011, 14:30:57 door Noppie. »
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2011, 15:06:39 »
Vanaf Maastricht, naar alle waarschijnlijkheid met een E-loc, tot Susteren. Daar werden de bonte treinen weer uitgeheuveld en de wagens geplaatst in treinen met diverse bestemmingen in het land. Via Eindhoven meestal met E-locs, vaak afkomstig uit de werkplaats Maastricht alwaar zij onderhoud hadden gehad. Via Venlo altijd met DE-loc's, bij mijn weten in die tijd met 22/2300'en.

Groet, Dolf.
 

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4685
    • Filmpjes op YouTube
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #11 Gepost op: 21 June 2011, 16:55:42 »
Inderdaad, eigenlijk kan ik wel doen wat ik leuk vind.  ;)
Maar ik vind het juist leuk om waarheidsgetrouwe stammetjes te rijden.
En ik vind het natuurlijk niet zo belangrijk wat de wagennummers zijn, ik ga toch niet met mijn neus op de baan liggen.  ;D


Jos.

Ik noemde eigenlijk de revisiedatum, als die op de wagen staat weet je de periode. Doe je hetzelfde met je 2400 en komt dat aardig met elkaar overeen dan weet je dat het bij elkaar past of niet.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2011, 16:02:21 »
ik ga er straks even naar kijken.

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
  • Dieselpower rules!
Re: Ketelwagen Zinkwit Eijsden, Hoe in te zetten?
« Reactie #13 Gepost op: 09 July 2023, 12:11:47 »
Even een oud, onvoltooid draadje ophalen. Want inmiddels heb ik zelf alle drie de verschillende ketelwagens en ben op zoek naar meer informatie hierover.

Het voormalige Zinkwit produceerde zeoliet dat o.a. per trein afgevoerd werd naar Mannheim. Tot de jaren ’80 deed een lichte eigen loc het werk omdat een 2400 er niet kon komen door slecht railonderhoud en een te krappe boog. In 1986 werd de aansluiting geheel vernieuwd. Kwam er rond 1990 nog bijna dagelijks een wagen, in 1993 was er geen officieel pad meer gereserveerd vanuit Maastricht. In 1996 kwam het vervoer geheel tot stilstand, tijdelijk, zoals men dan nog vermoedde. Er was zelfs nog een plan ook grondstoffen per trein aan te voeren. Enkele jaren later is het spoorvervoer definitief gestopt. Het bedrijf bestaat nog steeds, onder de naam Ineos Silicas
Bron = http://www.railgoed.nl/historie-13.html

Foto's van treinen met ketelwagens van Zinkwit/Crosfield heb ik nog niet veel gevonden op het www. Van de 2-assige wagens alleen deze: https://sleutelspoor.nl/projecten/wagens_2008/

Qua traktie in 1991 met Bakkie 665: bron = artikel Goederentreinen rond Sittard in RailMagazine nr 386, augustus 2021.
En eveneens in 1991 met de 2305: https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/6159571087/in/album-72157646895937848/ en   https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/6160146642/in/album-72157646895937848/

Over het bedrijf en het spoorvervoer vond ik ten slotte deze link: http://www.industriespoor.nl/Zinkwit.htm

Dan de modellen in volgorde van uitgave en de informatie erover die ik tot dusverre heb kunnen vinden:

Liliput 250 43 (1984) Ketelwagen type Zs voor vervoer van waterglas.
Nummer 21 84 753 0 587 P van Zinkwit Nederland B.V.
Inhoud 30.000 liter, gewicht 10.700 kg.
Tijdperk IV, lengte 100 mm
NB: geen opschriften op het onderstel, dus ook geen revisiedatum.



Voorbeeldfoto Liliput (scan uit Catalogus 1984)



Het model op mijn modelbaan. Het zwarte glanzende plastic heb ik zijdenmat overgschilderd.

Piko 95939 (2006) Ketelwagen type Zs 610 voor vervoer van waterglas
Nummer 21 84 072 8 398-3 P van Zinkwit Nederland B.V.
Inhoud 30.000 liter, 10.700 kg.
Tijdperk IV, revisiedatum 25-08-63, lengte 103 mm




Voorbeeldfoto Piko/Scaletrading



Het model op mijn eigen modelbaan

Piko 95532 (2007) Ketelwagen type Zs 610 voor vervoer van waterglas
Nummer 23 84 735 0 588-7 P van Crosfield Chemie B.V.
Tijdperk IV, Revisiedatum 08-08-86, lengte 103 mm



Voorbeeldfoto Piko/Scaletrading



Het model op mijn eigen modelbaan

En tenslotte als korte trein op mijn modelbaan. De verkeersleiding heeft de trein per ongeluk in Sittard naar Broeksittard-Tüddern gestuurd in plaats van naar Eijsden. De machinist en rangeerder nemen een pauze in het stationsgebouw van de Selfkantbahn voordat ze de loc laten omlopen en weer retour gaan  ::)



Qua modellen heb ik verder alleen kunnen vinden dat Efsi een tankwagen heeft gemaakt:   https://www.limburgsemodeltrucks.nl/zinkwit-eijsden-crosfield-chemie-roermond
« Laatst bewerkt op: 09 July 2023, 12:17:11 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526