Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Wat als......?  (gelezen 25582 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wat als......?
« Reactie #45 Gepost op: 16 juni 2011, 17:03:59 »
@Gert ;D, ze hebben het weer helemaal goed gemaakt met de Hondekop reeks ;)

@Floris Er is toch een Nederlands stroomlijn stel achtergebleven in de DDR en nog jaren gebruikt?
Vr. groeten,
Bob

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Wat als......?
« Reactie #46 Gepost op: 16 juni 2011, 17:21:55 »
Klopt deze stond onlangs nog op de site van Nico Spilt.  ;) Daarom moest ik er ook een beetje aan denken.  :)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re:Wat als......?
« Reactie #47 Gepost op: 16 juni 2011, 17:45:33 »
Zo zeg! Ik heb heel wat tongen los gemaakt haha.  (y)
Leuk om te lezen welke varianten nog meer mogelijk zijn. Inprincipe is alles mogelijk als je je fantasie de vrije loop laat.
Zelfs zuurstok roze met witte stippen zou kunnen. Maar dat is een geintje wat ik tijdens dienstplicht geflikt heb samen met 4 anderen van mijn peleton. Door de legertruck van 'onze' Sergeant in deze uitmonstering te schilderen.  ;D Tsja, dat is even raar opkijken als je de werkplaats binnen loopt.

Goed terug naar het model. Omdat ik nog nummerplaatjes van de NS 2281 over heb , ben ik van plan deze voor dit model te gebruiken. Ik heb als onderkant voor dezelfde kleur blauw gekozen als de huif en machinistenhuis. Net zoals eigenlijk de roodbruine NS 2200/2300 'n geschilderd waren. Geheel zwart had ook gekund, maar een blauw kleurenschema staat gewoon veel beter. Als eerste heb ik de lok geheel geel/beige gespoten en toen de sierlijnen afgeplakt en de maten aangehouden van de bruine Roco lok. Voordat ik dit deed heb ik eerst advies aan Ivo gevraagd. Waarvoor dank!  (y)

De sierlijnen zitten er lekker strak op en omdat ik na het airbrushen gelijk de tape verwijderd heb zie je ook geen rafels en andere ongein. De verf loopt vloeiend in elkaar over. Ik heb geprobeerd in 1 dekkende laag het blauw op het model te spuiten. (tip van Ivo) Opzich ging dat aardig maar op sommige plekken moest ik het een en ander even aantippen. het dak en bovenkant huif heeft een 2de laag blauw gekregen. Als ik in het geheel 2 lagen had willen doen dien je ook weer de sierlijnen opnieuw af te plakken voor een goed resultaat.

Ik hoop aankomend weekend zo goed als klaar te zijn met de blauwe Ns 2281. Ik heb besloten geen NS logo aan te brengen en dus ook geen zwaailichten. Ook de lange handgrepen bij het deurtje staat in de planning.
Mijn volgend project wordt hoogstwaarschijnlijk toch een standgroene 2200 met sierlijnen en donkergrijs dak zoals de Hippels en Sikjes in rond reden.
De kleur van de roze Ns 2530 (zonder witte stippen!) voor de 2200 klinkt ook wel uitdagend. ;D

wordt vervolgd.

Jeroen


https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2281_blue.jpg



« Laatst bewerkt op: 16 juni 2011, 17:49:37 door Thowra »
We're all riders on this train.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wat als......?
« Reactie #48 Gepost op: 16 juni 2011, 18:45:24 »
De kleur van de roze Ns 2530 (zonder witte stippen!) voor de 2200 klinkt ook wel uitdagend. ;D
Maar dan wel de huif verlagen en de cabine verhogen ;)
Met aan de korte kant een klein neusje (anders ziet het er niet uit), dan lijkt ie gelijk wat Amerikaanser.  ;D
Vr. groeten,
Bob

Lokpaint

  • Gast
Re:Wat als......?
« Reactie #49 Gepost op: 16 juni 2011, 18:55:36 »
Hoi

Leuk zo'n blauwe 2200.

Ik heb hetzelfde ook al vaker op duits gebied uitgehaald; bijv..

Wat als de 111 er één jaar eerder was gekomen, voor de invoering van het blauw/beige.



Rheingold als deze geen TEE kleur had gekregen..



103 voor 160 km/uur. Enkele loks zijn als proef voor deze snelheid gebouwd wegens motorproblemen..



"Platte 112"



Interregio 103 en 120.




Zo, genoeg geneuzeld.

Terug naar de 2200 die ik zelf eigenlijk ook wel eens in het turkoois zou willen zien.

bart

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re:Wat als......?
« Reactie #50 Gepost op: 16 juni 2011, 20:40:35 »
had ooit nog es een bruine 2000 gemaakt .....

Die staat in De Kilometerkampioen!

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat als......?
« Reactie #51 Gepost op: 16 juni 2011, 20:59:22 »
Daar staat ie inderdaad in, volgens mij was dat de aanleiding van Floris' ombouwactie.

Eelco

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re:Wat als......?
« Reactie #52 Gepost op: 16 juni 2011, 21:51:34 »
Het thema 'wat als' is erg leuk. Het modelbouwen ligt bij mij de laatste tijd wat stil, maar heb naast mijn NS 1400 nog een aantal 'wat als'-modellen op de planning: Benelux plan V, Plan O en een Plan W-stuurstand.

Maarten

voor de laatste:
Ik heb ooit in het Utrechts archief een ontwerptekening gezien van een plan W met een neus van een motorpost. hierbij was het eindcompartiment een bagageruimte.

ideetje?

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re:Wat als......?
« Reactie #53 Gepost op: 16 juni 2011, 22:01:29 »
Jeroen,

Als je het heeeeel goed wil doen , zal je nog een stapje verder dienen te gaan.
Het is op grootbedrijffoo's bijna niet te zien, maar de Beelen hadden boven hun gele bies een heel dun rood lijntje.
Ik was een keer op een lezing van Ankersmit/van der Meene en de heren toonden een aantal kleurendia's uit de periode eind jaren '50 begin jaren '60. Daar zat ook een fraaie dia tussen van een Beel serie 2600. Het leek mij dat de de gele bies iets genuanceerder overkwam. In de pauze ben ik toen naar hen toegelopen en begon het gesprek over die ene dia. Fluks werd de dia nog een keer getoond en met de neus vlak op het scherm was goed te zien dat de gele bies aan de bovenzijde was afgezet met een dun rood lijntje. (En dat rode lijntje kwam niet door kleurversacxhuiving van het diamateriaal.)

Samenvattend:
dak grijs
rode dunne bies tussen dak en blauwe zijkant
gele bies, welke alleen aan de bovenzijde rood is
Onderstel zwart/donkergrijs

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re:Wat als......?
« Reactie #54 Gepost op: 16 juni 2011, 22:15:35 »
Gerard,

Hebben we het dan allemaal weer fout gedaan?



Dit komt uit het Beelen draadje. Daar hebben we allemaal een rode bies tussen het blauw en het metalen dak gemaakt en een zwarte bies als bovenrand van de zandgele bies. Moet dit nu rood zijn? Dat is nogal een spectaculair verschil.

Goed, eerst mijn compressor maken en dan zien we wel weer verder ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re:Wat als......?
« Reactie #55 Gepost op: 16 juni 2011, 22:36:58 »
Citaat
Maar dan wel de huif verlagen en de cabine verhogen Wink
Met aan de korte kant een klein neusje (anders ziet het er niet uit), dan lijkt ie gelijk wat Amerikaanser.  Grin
@Bob,
Ik dacht het niet. Dat gaan we mooi niet doen. Dat is jouw specialiteit. ;)

@Gerard,
Nou ik ben al heeeeeel blij met minder goed. Ik vind het persoonlijk een hoop gedoe om zo'n miniscuul rood lijntje aan te brengen.
Tenzij ik Bart of Ivo zou heten. ;) Het dak blijft trouwens ook blauw van kleur. Ik ben uit gegaan van de roodbruine loks. En kies voor de uitvoering met geluidsdemper maar zonder NS logo en zwaailampen.

@Bart,
Ja geweldig jouw 'Wat als'..modellen! Ik heb ze allemaal al een keer voorbij zien komen.
Ik bewonder je strakke spuitwerk en loepzuivere opschriften op je modellen. Bart ik ben wel benieuwd of jij ook 1 dekkingslaag aan brengt voordat je de tape verwijderd, waar de belijnning moet komen?

@ Ivo,
Zal je net zien.  ;D

Jeroen



« Laatst bewerkt op: 16 juni 2011, 22:48:25 door Thowra »
We're all riders on this train.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re:Wat als......?
« Reactie #56 Gepost op: 16 juni 2011, 22:39:57 »
Ivo,

Wat heet helemaal fout.
Bij de Beel op die bewuste dia zat een heel fijn rood lijntje aan de bovenzijde van de gele bies.
Maar als ik de plaatjes bekijk in diverse fotoboeken, dan krijg ik de indruk dat niet alle Beelen een fijn rood/gele bies hadden, bij sommigen ontbrak dat rode lijntje.
Daar de Beelen min of meer verguisde machines waren, dien je dus uit te gaan van het desbetreffende Beellocnummer en dan bepalen of die wel of geen roodgele bies had.
Met andere woorden, wie zegt dat jij het fout hebt gedaan, misschien is het wel hardstikke goed voor jouw locnummer!

Gerard
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2011, 22:41:29 door Weerd »

Lokpaint

  • Gast
Re:Wat als......?
« Reactie #57 Gepost op: 16 juni 2011, 23:30:17 »

Bart ik ben wel benieuwd of jij ook 1 dekkingslaag aan brengt voordat je de tape verwijderd, waar de belijnning moet komen?


Hoi

Nou nee, ik knetter net zo lang door dat het dekt.
Afhankelijk van de kleur kunnen dit wel 6 of 7 lagen zijn.

Het ligt er natuurlijk heel erg waar je mee spuit. In myn geval dus nitro-acryllak.

Ik begin wel altijd met een paar dunne neveltjes om de ondergrond even te laten wennen aan het geweld dat daarna komen gaat  ;D
Want dan is het gewoon knallen. Niet kijken wat ik erop spuit, maar hoe het erop gaat.
Dus eigenlijk onder strijklicht het oppervlak zodanig dik inplempen dat je een glad iets krijgt.

Daarna kijk ik pas of het dekt, en zo niet, dan nog een keer.

Dit gaat echter alleen goed met nitrolak, met revell of wat dan ook (alkydhars-lak dus) moet je dit niet proberen. Je krijgt geheid zakkers.


Bart

Lokpaint

  • Gast
Re:Wat als......?
« Reactie #58 Gepost op: 16 juni 2011, 23:38:37 »
Oh ja,

De tape gaat er pas vanaf als ik daar zin in heb; de lak is toch meteen droog, en na een half uur knetterhard.

Bij een dunne sierlijn (bijv een 103 onderaan) spuit ik dus eerst het beige-dan tape erop-dan rood-hier ook tape op tot over de vorige tape-dan grijs.

Hierna alle tape eraf en blanke lak erop. Dan de opstaande randen van het grijs en rood wegschuren met 1200 waterproof schuurpapier.

In de streep blijft dan blanke lak zitten zodat je mooi scherpe randen en een effen vlak krijgt.

Bovendien kun je lekker doorschuren zolang je geen kleur in je schuurwater aantreft.

bart

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:Wat als......?
« Reactie #59 Gepost op: 16 juni 2011, 23:44:02 »
Hallo Bart,
waar plak jij zulke hele dunne randen dan mee af?
snij je zelf dunne reepjes?
Gr Jan